Kva vil du ha for å bli glad?
Illustrasjon: Lise Åserud / NTB scanpix/Dag og Tid
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Leon Bashir
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Leon Bashir
Så har det vore Amanda-utdeling i Haugesund. Og Leon Bashir har vist fingeren frå scenekanten. «Fuck off», skal han òg ha ropt der oppe frå. Kven har ikkje drøymt om å gjere det, er kan hende ein naturleg tanke når ein les sånt. Ta avstand frå alt og alle. Seie takk, men nei takk: Du har ikkje hjelpt meg før, så eg treng ikkje hjelpa di no.
– Men slike kjensler blæs over, seier eg til Leon, under den store, litt skumle brua i Haugesund sentrum, som ligg over det fine, rolege vatnet, verda er sånn: litt slik og litt slik. Tar frå deg noko for å gi deg noko anna.
– Du har ikkje høyrt om å telje til ti?
– Men kva gjer du når du kjem til tusen, svarar Leon.
– Så kva vil du ha for å bli glad, då?
– Kva eg vil ha? Eg vil bare ha ein fair sjanse, som alle andre. Litt stønad og god tru. Og gjerne ein Amanda eller to.
– Du blei jo nominert, seier eg, for Gjengangere. Er det ikkje stas å bli nominert?
Leon fyrer seg opp heller enn å svare. Det ser litt regissert ut. Stilig, men regissert.
– Åkei, men Hemingway..., byrjar eg og lar Leon himle med augo før eg held fram:
– Hemingway sa ein gong : «I’ve been writing for twenty years and never won a prize. I’ve gotten along all right.»
– Og kva veit han om norsk film? Kva veit du? Du lagar ikkje ein film med penn og papir, seier Leon.
– Kan hende, seier eg, men kritikken din av Iram Haqs Hva vil folk si?, som vann fleire Amanda-prisar, om kor feigt det er å premiere ein slik film fordi vi har sett andre filmar om det same tidlegare, det er slapp kritikk.
– Er det?
– Ja, det er det. Å vere filmskapar er ikkje synonymt med førstemann uti. Det er ikkje ein veldig original kritikk å ville at alt skal vere originalt heile tida. Original er ikkje den einaste kvaliteten i kunsten.
– Det er heller ikkje veldig originalt med nærlesing og dekonstruksjon, seier Leon. – Jacques Derrida døydde for 14 år sidan.
– Som om anti-intellektualisering er meir originalt, seier eg.
– Som om eit retorisk spørsmål på eit retorisk spørsmål er meir originalt, seier Leon.
– Som om outsiderrolla er det, seier eg.
Så blir vi stille. Trafikken summar så vidt høgt der oppe. Vatnet pustar så vidt der nede.
– Det er ikkje ein gong noko originalt i å vere levande, seier eg med eit sukk. – Det har funnest menneske så lenge det har funnest menneske. Er det ikkje kunsten si oppgåve å bere også det?
Leon viftar bort det eg seier.
– For meg er opplevinga av å vere ein levande høgst original, seier han.
Og det har han sjølvsagt heilt rett i.
Nils-Øivind
Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Så har det vore Amanda-utdeling i Haugesund. Og Leon Bashir har vist fingeren frå scenekanten. «Fuck off», skal han òg ha ropt der oppe frå. Kven har ikkje drøymt om å gjere det, er kan hende ein naturleg tanke når ein les sånt. Ta avstand frå alt og alle. Seie takk, men nei takk: Du har ikkje hjelpt meg før, så eg treng ikkje hjelpa di no.
– Men slike kjensler blæs over, seier eg til Leon, under den store, litt skumle brua i Haugesund sentrum, som ligg over det fine, rolege vatnet, verda er sånn: litt slik og litt slik. Tar frå deg noko for å gi deg noko anna.
– Du har ikkje høyrt om å telje til ti?
– Men kva gjer du når du kjem til tusen, svarar Leon.
– Så kva vil du ha for å bli glad, då?
– Kva eg vil ha? Eg vil bare ha ein fair sjanse, som alle andre. Litt stønad og god tru. Og gjerne ein Amanda eller to.
– Du blei jo nominert, seier eg, for Gjengangere. Er det ikkje stas å bli nominert?
Leon fyrer seg opp heller enn å svare. Det ser litt regissert ut. Stilig, men regissert.
– Åkei, men Hemingway..., byrjar eg og lar Leon himle med augo før eg held fram:
– Hemingway sa ein gong : «I’ve been writing for twenty years and never won a prize. I’ve gotten along all right.»
– Og kva veit han om norsk film? Kva veit du? Du lagar ikkje ein film med penn og papir, seier Leon.
– Kan hende, seier eg, men kritikken din av Iram Haqs Hva vil folk si?, som vann fleire Amanda-prisar, om kor feigt det er å premiere ein slik film fordi vi har sett andre filmar om det same tidlegare, det er slapp kritikk.
– Er det?
– Ja, det er det. Å vere filmskapar er ikkje synonymt med førstemann uti. Det er ikkje ein veldig original kritikk å ville at alt skal vere originalt heile tida. Original er ikkje den einaste kvaliteten i kunsten.
– Det er heller ikkje veldig originalt med nærlesing og dekonstruksjon, seier Leon. – Jacques Derrida døydde for 14 år sidan.
– Som om anti-intellektualisering er meir originalt, seier eg.
– Som om eit retorisk spørsmål på eit retorisk spørsmål er meir originalt, seier Leon.
– Som om outsiderrolla er det, seier eg.
Så blir vi stille. Trafikken summar så vidt høgt der oppe. Vatnet pustar så vidt der nede.
– Det er ikkje ein gong noko originalt i å vere levande, seier eg med eit sukk. – Det har funnest menneske så lenge det har funnest menneske. Er det ikkje kunsten si oppgåve å bere også det?
Leon viftar bort det eg seier.
– For meg er opplevinga av å vere ein levande høgst original, seier han.
Og det har han sjølvsagt heilt rett i.
Nils-Øivind
Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»