JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKultur

Sigrid Undset

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: NTB

Foto: NTB

2549
20220923
2549
20220923

Ei teaterframsyning og ei musikalsk framføring fekk Sigrid Undset (1882–1949) til å framstå vilt levande og overraskande fandenivaldsk denne hausten. Mange har fått med seg at Det Norske Teatret med regissør Kjersti Horn i spissen har skapt ei banebrytande framsyning av Kristin Lavransdotter på nynorsk, i Gunnhild Øyehaugs treffande omsetjing. Det kan kallast ei omdikting av verket frå 1922 som sanneleg er Undset verdig. Horn og kompani får fram råskapen i kvinnelivet og ei lite romantiserande haldning til kjærleiken og det sanselege.

Dette synet kan ein finne spor av gjennom heile forfattarskapen, faktisk alt frå ungdomsdikta, som Undset skreiv før ho fylte 20 år. Desse dikta, som eg før (mot betre vitande) mest avskreiv som naive og naturlyriske, stod brått for meg i eit anna ljos, då eg høyrde ei ny, musikalsk framføring ved skodespelaren Eline Holbø Wendelboe, akkompagnert av Arnhild Vik på flygel.

Eitt av dikta var «Evig kjærlighet» som vi her får avslutninga på. Diktet opnar med at ei jente ikkje kan finne att kjærasten og gråtande ber Sankt Peter om å få leite etter han i himmelen. Nokre vers seinare finn ho han i helvete. Dette er eit dikt som peikar i retning av både folkevise og kabaret, noko Wendelboe får fram med nærmast Kurt Weillsk kraft og rytmisk presisjon i stemma.

Kva gjer slike nytolkingar med originaltekstane? Det er ein viss fare for at diktet kan bli overkøyrt av ei for intens formidling, men desse to nemnde gir verkeleg friskt kjøt på tekstbeina og tende elden i denne lesarens hjarte. Undset arbeidde sjølv med «omdiktingar» av segner, mytar og folkedikting og skapte verk som var på same tid djupt historiske, tidlause og moderne. I dette ligg òg ein invitasjon til å lese – og formidle – på stadig nye måtar.

Cathrine Strøm

«Evig kjærlighet»

(…)

«Og er du i helvede, kjæreste kjære

«– jeg søkte deg mellem de himmelske hære.

«Jeg deler så gjerne din helvetes pine,

«men sig mig dog, ven, hvorfor er du herinde?»

«Nei Himmeriks rike det blir ikke givet

«til dem, som har elsket hinanden i livet.

«Se lykken den fik vi, men ikke forstanden:

«så bitterlig bittert vi pinte hinanden.

«Men la dig ei skræmme av det, som står skrevet;

«vi får det jo bare som dengang vi levet.

«Og ilden, der brænder, og ormen, der nager,

«var alt ifra gammelt vor kjærlighets plager.

«Men arvet vi helved, og manet vi fanden,

«så blir vi jo sammen, vi har jo hinanden.»

Så tok han sin kjærest og løftet på armen:

«Fra før av er vi to jo vante til varmen.»

Sigrid Undset

Frå Ungdom, dikt, 1910

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ei teaterframsyning og ei musikalsk framføring fekk Sigrid Undset (1882–1949) til å framstå vilt levande og overraskande fandenivaldsk denne hausten. Mange har fått med seg at Det Norske Teatret med regissør Kjersti Horn i spissen har skapt ei banebrytande framsyning av Kristin Lavransdotter på nynorsk, i Gunnhild Øyehaugs treffande omsetjing. Det kan kallast ei omdikting av verket frå 1922 som sanneleg er Undset verdig. Horn og kompani får fram råskapen i kvinnelivet og ei lite romantiserande haldning til kjærleiken og det sanselege.

Dette synet kan ein finne spor av gjennom heile forfattarskapen, faktisk alt frå ungdomsdikta, som Undset skreiv før ho fylte 20 år. Desse dikta, som eg før (mot betre vitande) mest avskreiv som naive og naturlyriske, stod brått for meg i eit anna ljos, då eg høyrde ei ny, musikalsk framføring ved skodespelaren Eline Holbø Wendelboe, akkompagnert av Arnhild Vik på flygel.

Eitt av dikta var «Evig kjærlighet» som vi her får avslutninga på. Diktet opnar med at ei jente ikkje kan finne att kjærasten og gråtande ber Sankt Peter om å få leite etter han i himmelen. Nokre vers seinare finn ho han i helvete. Dette er eit dikt som peikar i retning av både folkevise og kabaret, noko Wendelboe får fram med nærmast Kurt Weillsk kraft og rytmisk presisjon i stemma.

Kva gjer slike nytolkingar med originaltekstane? Det er ein viss fare for at diktet kan bli overkøyrt av ei for intens formidling, men desse to nemnde gir verkeleg friskt kjøt på tekstbeina og tende elden i denne lesarens hjarte. Undset arbeidde sjølv med «omdiktingar» av segner, mytar og folkedikting og skapte verk som var på same tid djupt historiske, tidlause og moderne. I dette ligg òg ein invitasjon til å lese – og formidle – på stadig nye måtar.

Cathrine Strøm

«Evig kjærlighet»

(…)

«Og er du i helvede, kjæreste kjære

«– jeg søkte deg mellem de himmelske hære.

«Jeg deler så gjerne din helvetes pine,

«men sig mig dog, ven, hvorfor er du herinde?»

«Nei Himmeriks rike det blir ikke givet

«til dem, som har elsket hinanden i livet.

«Se lykken den fik vi, men ikke forstanden:

«så bitterlig bittert vi pinte hinanden.

«Men la dig ei skræmme av det, som står skrevet;

«vi får det jo bare som dengang vi levet.

«Og ilden, der brænder, og ormen, der nager,

«var alt ifra gammelt vor kjærlighets plager.

«Men arvet vi helved, og manet vi fanden,

«så blir vi jo sammen, vi har jo hinanden.»

Så tok han sin kjærest og løftet på armen:

«Fra før av er vi to jo vante til varmen.»

Sigrid Undset

Frå Ungdom, dikt, 1910

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis