Diktet: Vemund Solheim Ådland
Foto: Kirsti van H. Kosmo
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Vinterblek øyeflue. Utkjevlet sår. Utkjevlet år, nysårt
lår, utrørt hår – himmelrød årsminke.
Dynket. Hudmørk, løvtynn parfymeflaske.
Dyrket, vannfast skinke.
Varmbanket, nyendret, havblå og nattsvart skinke.
Gul, bøyd. Eid skinke. Ør, øre, sviende ro.
Tro.
Vemund Solheim Ådland
Frå Årsol, Kolon forlag 2019
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Når årsol i bakkane blenkjer. Årsol? Tittelen på den sjette diktboka til Vemund Solheim Ådland, Årsol (2019), vekker assosiasjonar til noko kjent, utan at ein heilt kan slå fast kva det er. Bergensaren Solheim Ådland (f. 1974) skriv dikt i eit språk som ved første augnekast eller lytting kan likne normalprosaen, men som er blitt nytta på friare vis – meir styrt av poetiske og lydlege prinsipp enn av grammatikk.
Medan biletkunsten på ein sjølvsagd måte kan arbeide med abstrakte former og ikkje-realistiske uttrykk, er det framleis nokså lite rom for poesi som ikkje er sentrallyrisk eller som stiller spørsmål ved språket si evne til å representere ei (personleg) røynd. I forlenging av dette kan ein òg undre seg over at språket i den subjektivt orienterte poesien er underleg einsarta.
Vemund Solheim Ådland skil seg slik ut i den norske poesien. Diktinga minner ikkje om mange andre, bortsett frå i glimt av poetar som Ellen Einan eller Paul Celan via Øyvind Berg. Han skriv ei slags sansedikting der meining oppstår gjennom klangar og lydlikskapar, overraskande bilete og ordval, og av odde samanstøytar mellom ord. På eitt vis er språket eit konkret, formbart materiale, samstundes som det er berar av mange nedervde meiningslag som blir sette i spel. Kan hende finn ein òg ein motstand mot å ta det rasjonelle språket for god fisk.
I diktet, og gjennom diktsamlinga, kan ein finne spor av ei forteljing, visse situasjonar og subjekt (mor, år som går, vår, sår, arr, sorg), men kva ein eksakt får vite, blir ståande ope. Dette opne verkar å skremme nokre lesarar, medan andre lèt seg utfordre med nyfikne. I møtet med dikt som dette blir lesaren i høg grad aktivert, og ei utlegging av kva ein finn i diktet, vil kan hende avdekke noko om lesaren som ho sjølv ikkje kjende til.
Cathrine Strøm
Fleire artiklar
Fiskemiddag: Ja, men pass på – det er ikkje berre paneringa som skjuler noko her.
Foto: Pxhere.com
Du skal aldri, aldri, aldri skode fisken på pakningen.
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.
Foto: Gyldendal
Erfaringar av tap og nytt liv
Debutdikta til Anngjerd Rustand eig omhug for omverda og er skrivne med klårleik og vent, sanseleg nærvær.