Diktet: Instagrampoesi
Kva tyder eigentleg «instagrampoesi»? Vi veit kva Instagram er, og forstår at instagrampoesi er poesi som oppstår og blir publisert på sosiale medium. Men kva medfører det? Det blir det for tida forska på. Forskarar meiner denne poesien ikkje kan vurderast som annan lyrikk, fordi han ikkje kjem ut i bokform og inngår i det kjende tilhøvet mellom lyrikar og kritikarar i tidsskrift.
Det handlar om ei dikting som lever i noet: Dei som les kontoen til instagrampoetar, rullar fort ned og set «like» på det dei likar. Poeten kan momentant kommentere reaksjonar frå lesarar. Det handlar hovudsakleg om ungdom, difor er denne poesien mykje bruka i skulesamanheng. Som kjent er mental helse eit satsingsområde på skulen. Ikkje uventa finst det ein Instagram-konto som heiter @poesistyrke.
Eit anna moment som blir drege fram, er at denne spontaniteten ved poesien gjer han særs eigna som dikting til samtidige høve og fenomen. Det såg vi til dømes under metoo, då mykje instagrampoesi fekk eit politisk innhald. Instagram er samansett av orda telegram og instant – og det forklårar mykje av det eg nemner her.
Men trass i det «instante» kjem vi ikkje unna det faktum at instagrampoetar gjev ut tekstar i bokform òg. Dermed er instapoesien ikkje så ulik tidlegare diktformer likevel: om det er romersk dikting som levde som graffiti på murvegger før ho var samla på pergament, eller høvesdikt frå tidleg nytid som sirkulerte på pamflett før diktaren eller beundrarar av diktinga hans/hennar samla dei mellom to permar.
Slik er det med diktet attmed, «Hun trodde på engler». Det instante kjem fram i at diktet er anonymt, medan det varige ligg i at diktet er gjeve ut i antologien Ren Poesi (2015), redigert av Ellen Wisløff. Det er òg eit dikt med mental helse som tema. Mange ungdomar har altfor høge mål for livet, mål som er uverkelege og dermed absurde. Det siste ligg særleg i ordvalet «grønne menn». Det er eit spontant dikt som har eit poeng i seg, som gjer det interessant òg for denne diktspalta.
Ronny Spaans
Hun trodde på engler
Hun trodde på engler
og spøkelser
og grønne menn.
Men ikke
på seg selv.
@usagteord
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kva tyder eigentleg «instagrampoesi»? Vi veit kva Instagram er, og forstår at instagrampoesi er poesi som oppstår og blir publisert på sosiale medium. Men kva medfører det? Det blir det for tida forska på. Forskarar meiner denne poesien ikkje kan vurderast som annan lyrikk, fordi han ikkje kjem ut i bokform og inngår i det kjende tilhøvet mellom lyrikar og kritikarar i tidsskrift.
Det handlar om ei dikting som lever i noet: Dei som les kontoen til instagrampoetar, rullar fort ned og set «like» på det dei likar. Poeten kan momentant kommentere reaksjonar frå lesarar. Det handlar hovudsakleg om ungdom, difor er denne poesien mykje bruka i skulesamanheng. Som kjent er mental helse eit satsingsområde på skulen. Ikkje uventa finst det ein Instagram-konto som heiter @poesistyrke.
Eit anna moment som blir drege fram, er at denne spontaniteten ved poesien gjer han særs eigna som dikting til samtidige høve og fenomen. Det såg vi til dømes under metoo, då mykje instagrampoesi fekk eit politisk innhald. Instagram er samansett av orda telegram og instant – og det forklårar mykje av det eg nemner her.
Men trass i det «instante» kjem vi ikkje unna det faktum at instagrampoetar gjev ut tekstar i bokform òg. Dermed er instapoesien ikkje så ulik tidlegare diktformer likevel: om det er romersk dikting som levde som graffiti på murvegger før ho var samla på pergament, eller høvesdikt frå tidleg nytid som sirkulerte på pamflett før diktaren eller beundrarar av diktinga hans/hennar samla dei mellom to permar.
Slik er det med diktet attmed, «Hun trodde på engler». Det instante kjem fram i at diktet er anonymt, medan det varige ligg i at diktet er gjeve ut i antologien Ren Poesi (2015), redigert av Ellen Wisløff. Det er òg eit dikt med mental helse som tema. Mange ungdomar har altfor høge mål for livet, mål som er uverkelege og dermed absurde. Det siste ligg særleg i ordvalet «grønne menn». Det er eit spontant dikt som har eit poeng i seg, som gjer det interessant òg for denne diktspalta.
Ronny Spaans
Hun trodde på engler
Hun trodde på engler
og spøkelser
og grønne menn.
Men ikke
på seg selv.
@usagteord
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.