Diktet
Foto: Privat
Frå Aude så rørsle kan synast
Pust i natta står ut
frå lydane av regnet
sansane vende ut
mot det rolege mørkeret
den nyfødde inst i senga
far hans på hi sida
små rørsler gjennom natta
når vi vaknar ligg vi
nærare kvarandre
jordhellinga bort frå sommaren
kvar art har levd
eit høgt tal rotasjonar kring sola
krope saman med andre av sin art
forma av skiftingane i naturen
sting som huda veks over
Av Juliane Rui
Frå Aude så rørsle kan synast
Pust i natta står ut
frå lydane av regnet
sansane vende ut
mot det rolege mørkeret
den nyfødde inst i senga
far hans på hi sida
små rørsler gjennom natta
når vi vaknar ligg vi
nærare kvarandre
jordhellinga bort frå sommaren
kvar art har levd
eit høgt tal rotasjonar kring sola
krope saman med andre av sin art
forma av skiftingane i naturen
sting som huda veks over
Av Juliane Rui
På lågmælt vis har Juliane Rui (f. 1982) skapt seg ein plass i bokheimen med sine fire diktsamlingar frå og med den særeigne debuten, Den hesten er av snø, i 2011. Ho har fått fleire stipend for diktinga si her til lands, og ho har òg fått merksemd i grannelandet. I vinter blei den seinaste samlinga hennar, Snurr mi eng, omsett til svensk av John Swedenmark, ein av dei fremste kjennarane av nordisk poesi i Sverige. Eit utval blei trykt i tidsskriftet 20TAL sitt temanummer Klimatvisioner.
Swedenmark var allereie «fortrollad» av samlinga då redaktørane ringde og ønskte seg dikt som handla om menneska sin sameksistens med naturen, utan å vere dystopiske.
Dikta i den førre samlinga til Rui, Aude så rørsle kan synast (2017), som diktet denne veka er henta frå, er heller ikkje dystopiske, men dei er klart økologisk medvitne. Dei er prega av ein sanseleg nærleik til naturen og alt levande.
Dikta er som små feltnotat frå audmjuke og varsamt nyfikne møte mellom eg-et («eg er òg eit landdyr») og andre artar – frå stranda kvalar, hjort og hegrar til veslefingersmå organismar. Små endringar og rørsler kjem i forgrunnen: slikt ein får auge på når ein lever tett på naturen, og når ein sjølv nyss har sett liv til verda.
Ein kan kjenne uro, men insistere og håpe på at vi alle snart vil innsjå skjebnefellesskapen mellom artane.
Når Møllebyen litteraturfestival blir arrangert i Moss siste helga i august, er det Juliane Rui som opnar programmet, før poesistjerner som mellom andre svenske Ann Jäderlund, belarussiske Dmitrij Strotsev og amerikanske CAConrad entrar scena. Tema for festivalen er «Det radikale håpet», og Rui skal kan hende lese frå «Jorden skriver», eit tingingsverk som kjem ut på H//O//F i 2023. Men allereie til hausten kjem ei ny bok, Oumuamua, oppkalla etter det første objektet frå eit anna solsystem som er blitt oppdaga i vårt eige. Ein openberr poesigenerator.
Cathrine Strøm
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
På lågmælt vis har Juliane Rui (f. 1982) skapt seg ein plass i bokheimen med sine fire diktsamlingar frå og med den særeigne debuten, Den hesten er av snø, i 2011. Ho har fått fleire stipend for diktinga si her til lands, og ho har òg fått merksemd i grannelandet. I vinter blei den seinaste samlinga hennar, Snurr mi eng, omsett til svensk av John Swedenmark, ein av dei fremste kjennarane av nordisk poesi i Sverige. Eit utval blei trykt i tidsskriftet 20TAL sitt temanummer Klimatvisioner.
Swedenmark var allereie «fortrollad» av samlinga då redaktørane ringde og ønskte seg dikt som handla om menneska sin sameksistens med naturen, utan å vere dystopiske.
Dikta i den førre samlinga til Rui, Aude så rørsle kan synast (2017), som diktet denne veka er henta frå, er heller ikkje dystopiske, men dei er klart økologisk medvitne. Dei er prega av ein sanseleg nærleik til naturen og alt levande.
Dikta er som små feltnotat frå audmjuke og varsamt nyfikne møte mellom eg-et («eg er òg eit landdyr») og andre artar – frå stranda kvalar, hjort og hegrar til veslefingersmå organismar. Små endringar og rørsler kjem i forgrunnen: slikt ein får auge på når ein lever tett på naturen, og når ein sjølv nyss har sett liv til verda.
Ein kan kjenne uro, men insistere og håpe på at vi alle snart vil innsjå skjebnefellesskapen mellom artane.
Når Møllebyen litteraturfestival blir arrangert i Moss siste helga i august, er det Juliane Rui som opnar programmet, før poesistjerner som mellom andre svenske Ann Jäderlund, belarussiske Dmitrij Strotsev og amerikanske CAConrad entrar scena. Tema for festivalen er «Det radikale håpet», og Rui skal kan hende lese frå «Jorden skriver», eit tingingsverk som kjem ut på H//O//F i 2023. Men allereie til hausten kjem ei ny bok, Oumuamua, oppkalla etter det første objektet frå eit anna solsystem som er blitt oppdaga i vårt eige. Ein openberr poesigenerator.
Cathrine Strøm
Fleire artiklar
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.
Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene
Krigen mellom kjønna
Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.
Foto: Ng Han Guan / AP / NTB
Ein straum av problem
Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.
Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.
Foto: Per Anders Todal
Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha
Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.
Den såkalla hysjpengesaka mot Donald Trump er inne i andre veke i retten i New York.
Illustrasjon: Jane Rosenberg / Reuters
Høgt spel i New York
Straffesaka som no går føre seg mot Trump, er den han har størst sjanse til å verte frikjend i. Og vert han det, kan saka òg gje han fleire veljarar, seier kommentator Jan Arild Snoen.
Frå markeringa av den internasjonale kvinnedagen i Oslo sentrum.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Bollestad sprer myter og faktafeil
Vi må skille mellom hva som skal løses av abortloven, og hva som skal løses andre steder.