JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokKultur

Travel diktarhøvding

Edvard Hoem inne i sin kanskje travlaste periode.
– Eg har aldri hatt det betre, seier diktarhøvdingen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Edvard Hoem runda 71 år 10. mars og meiner han aldri har hatt det betre.

Edvard Hoem runda 71 år 10. mars og meiner han aldri har hatt det betre.

Foto: Jan Inge Fardal / NPK

Edvard Hoem runda 71 år 10. mars og meiner han aldri har hatt det betre.

Edvard Hoem runda 71 år 10. mars og meiner han aldri har hatt det betre.

Foto: Jan Inge Fardal / NPK

3309
20200313
3309
20200313

– Velkommen, men det blir verken handtrykk eller klem, seier verten når me stig inn i det heimekoselege kontoret hans i etasjen over puben The Dubliner i Rådhusgata i Oslo.

– Me må ta det som skjer med koronaviruset, på største alvor. Og for oss over 70 år er dette ikkje ein spøk, mange eldre blir sjuke og døyr. Me er folk, me òg! Dessutan finst det nok av døme i historia på kor gale det kan gå når slike epidemiar tek av.

Edvard Hoem er aktiv som aldri før. Først var det kongeleg heider då han vart slått til kommandør av St. Olavs orden.

– Det er ei stor ære som eg verkeleg set pris på, seier han.

Forfattaren trivst når han kan sitja og skriva, helst frå klokka 09.00 til 19.00 kvar einaste dag, men han likar òg å vera på farten.

– Dei siste 25 åra har eg reist mykje rundt i landet, snakka om bøkene mine, halde føredrag og møtt folk. Eg skriv alltid når eg er på reise.

– Du er lett å kjenna att, blir du ofte snakka til på gata?

– Ja, det er mange som vil slå av ein prat. Nesten alle er positive, og då brukar eg å ta meg god tid, enten det er på gata eller på trikken. Eg er takksam og glad for at folk vil snakka om bøkene mine. Eller om eigne liv ut frå opplevingar som bøkene mine har gjeve dei.

– Eg høyrde deg snakka om bøkene om Nesje-slekta og utvandringa i Balestrand i fjor. Du snakka i tre kvarter, og etter det eg kunne sjå, var det utan manus. Stemmer det?

– Ja, når eg snakkar om eigne verk, er det utan manus. Eg har drive på med dette i nokre år. Eg reiste rundt og heldt kanskje 100 føredrag i året om Bjørnson i fleire år. Ein får god trening av det. Men når eg i morgon skal til Hamar for å halda føredrag om Kolbein Falkeid, er det med manus.

Laurdag 7. mars hende det andre store som gjer Edvard Hoem aktuell no: urpremieren på Slåttekar i himmelen på Det Norske Teatret.

– Det er eit flott ensemble som står bak oppsetjinga. Men korleis andre vil oppleva dette, ut frå dei bileta dei har skapt seg i eigne hovud gjennom å lesa boka, veit eg ikkje.

– Kva betyr mest, kommandør av St. Olav eller urpremiere?

– Det er heilt uråd å samanlikna, men begge skapar mykje merksemd, og det skal ikkje ein forfattar kimsa av.

Han har ikkje eingong tenkt på å slutta å skriva. Han klarar ikkje sjå føre seg eit liv som pensjonist.

– Det skjer nok ikkje før nokon fortel meg at det eg leverer, ikkje er bra nok. Då får me sjå, kanskje eg startar ein blogg, seier han og smiler.

Elles avslører forfattaren at han lir av same sjuka som dei fleste andre som har skrive ei stund. Dei første utkasta blir for lange. Då må han setja seg ned med redaktøren og kutta.

Det er lenge sidan Edvard Hoem har opplevd at det har spelt noka stor rolle for publikum at han skriv på nynorsk – ikkje ein gong for «fine fruer på Frogner».

– Det store gjennombrotet kom i 2014–2015. Nynorsk er heilt naturleg i alle samanhengar der eg er no.

– Kvifor trur du det har vorte slik?

– Først og fremst fordi nynorsken me brukar, ikkje er antikvarisk. Me skriv slik at folk forstår. Ein god og moderne nynorsk har kanskje gjort det ideologiske mindre viktig. Faktum er at bøkene mine no har eit minst like stort publikum i Lillesand som i Ørsta, iallfall nesten.

Jan Inge Fardal, NPK

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

– Velkommen, men det blir verken handtrykk eller klem, seier verten når me stig inn i det heimekoselege kontoret hans i etasjen over puben The Dubliner i Rådhusgata i Oslo.

– Me må ta det som skjer med koronaviruset, på største alvor. Og for oss over 70 år er dette ikkje ein spøk, mange eldre blir sjuke og døyr. Me er folk, me òg! Dessutan finst det nok av døme i historia på kor gale det kan gå når slike epidemiar tek av.

Edvard Hoem er aktiv som aldri før. Først var det kongeleg heider då han vart slått til kommandør av St. Olavs orden.

– Det er ei stor ære som eg verkeleg set pris på, seier han.

Forfattaren trivst når han kan sitja og skriva, helst frå klokka 09.00 til 19.00 kvar einaste dag, men han likar òg å vera på farten.

– Dei siste 25 åra har eg reist mykje rundt i landet, snakka om bøkene mine, halde føredrag og møtt folk. Eg skriv alltid når eg er på reise.

– Du er lett å kjenna att, blir du ofte snakka til på gata?

– Ja, det er mange som vil slå av ein prat. Nesten alle er positive, og då brukar eg å ta meg god tid, enten det er på gata eller på trikken. Eg er takksam og glad for at folk vil snakka om bøkene mine. Eller om eigne liv ut frå opplevingar som bøkene mine har gjeve dei.

– Eg høyrde deg snakka om bøkene om Nesje-slekta og utvandringa i Balestrand i fjor. Du snakka i tre kvarter, og etter det eg kunne sjå, var det utan manus. Stemmer det?

– Ja, når eg snakkar om eigne verk, er det utan manus. Eg har drive på med dette i nokre år. Eg reiste rundt og heldt kanskje 100 føredrag i året om Bjørnson i fleire år. Ein får god trening av det. Men når eg i morgon skal til Hamar for å halda føredrag om Kolbein Falkeid, er det med manus.

Laurdag 7. mars hende det andre store som gjer Edvard Hoem aktuell no: urpremieren på Slåttekar i himmelen på Det Norske Teatret.

– Det er eit flott ensemble som står bak oppsetjinga. Men korleis andre vil oppleva dette, ut frå dei bileta dei har skapt seg i eigne hovud gjennom å lesa boka, veit eg ikkje.

– Kva betyr mest, kommandør av St. Olav eller urpremiere?

– Det er heilt uråd å samanlikna, men begge skapar mykje merksemd, og det skal ikkje ein forfattar kimsa av.

Han har ikkje eingong tenkt på å slutta å skriva. Han klarar ikkje sjå føre seg eit liv som pensjonist.

– Det skjer nok ikkje før nokon fortel meg at det eg leverer, ikkje er bra nok. Då får me sjå, kanskje eg startar ein blogg, seier han og smiler.

Elles avslører forfattaren at han lir av same sjuka som dei fleste andre som har skrive ei stund. Dei første utkasta blir for lange. Då må han setja seg ned med redaktøren og kutta.

Det er lenge sidan Edvard Hoem har opplevd at det har spelt noka stor rolle for publikum at han skriv på nynorsk – ikkje ein gong for «fine fruer på Frogner».

– Det store gjennombrotet kom i 2014–2015. Nynorsk er heilt naturleg i alle samanhengar der eg er no.

– Kvifor trur du det har vorte slik?

– Først og fremst fordi nynorsken me brukar, ikkje er antikvarisk. Me skriv slik at folk forstår. Ein god og moderne nynorsk har kanskje gjort det ideologiske mindre viktig. Faktum er at bøkene mine no har eit minst like stort publikum i Lillesand som i Ørsta, iallfall nesten.

Jan Inge Fardal, NPK

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis