JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokKultur

Nytt frå Numedal

Lindeman kom aldri til Numedal, men no er songskatten samla av kvedar Åsne Bergset og professor Anne Svånaug Blengsdalen. 

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Musikkhistorieprofessor Anne Svånaug Blengsdalen har vore redaktør for kvedaren Åsne Bergsets samling av songtekstar og folkesong frå Numedal.

Musikkhistorieprofessor Anne Svånaug Blengsdalen har vore redaktør for kvedaren Åsne Bergsets samling av songtekstar og folkesong frå Numedal.

Foto: Håvard Rem

Musikkhistorieprofessor Anne Svånaug Blengsdalen har vore redaktør for kvedaren Åsne Bergsets samling av songtekstar og folkesong frå Numedal.

Musikkhistorieprofessor Anne Svånaug Blengsdalen har vore redaktør for kvedaren Åsne Bergsets samling av songtekstar og folkesong frå Numedal.

Foto: Håvard Rem

3581
20201106
3581
20201106

Song

havard@dagogtid.no

Til bladstova i Oslo kjem ei høgreist kvinne med ei rykande fersk bok frå eit prenteverk i Groruddalen, Ord og tonar, ei samling av songtekstar frå ein heilt annan dal, Numedal, det sørvestlegaste av dei store dalføra i Aust-Noreg. Anne Svånaug Blengsdalen er professor i musikkhistorie og -formidling ved Universitetet i Søraust-Noreg, med arbeidsstaden i Bø i Telemark, med oppvekst i grenda Miland ved Rjukan i Tinn kommune, med utsyn mot Gaustatoppen, i dag busett i Kongsberg, porten til Numedal, dalføret ho har utforska musikkhistorisk i mange år. 

For snart ti år sidan resulterte det i storverket Takt og tonar. Soga om folkemusikken og folkedansen i Numedal (2011), med Blengsdalen som forfattar og redaktør. I desse dagar kjem framhaldet og oppfylgjaren, Ord og tonar. Folkesong i Numedal

Folkesong

I eit føreord skriv kvedaren Åsne Bergset frå Veggli: «Eg voks opp med skillingsviser, sunge av mor og syster, og var ungdom under visebølgja som fór over Skandinavia på 1970-talet. Eg fekk lyst til å finne ut meir om visene som hadde levd her i dalen, men det var ikkje så enkelt. Her i Numedal hadde det ikkje vore nokon songtradisjon, fekk eg høyre.»

Det var feil, fann Bergset snart ut. Folkesong hadde det vore, der som andre stadar, men det som var rett, var at det hadde kome få samlarar til Numedal. Folkemusikkens Ivar Aasen, Ludvig Mathias Lindeman (1812–87), som fór kring i landet og samla tonar slik Aasen samla ord, kom aldri til Numedal. Han var i nærleiken, både i aust og vest, i Telemark og Hallingdal, og elles i store delar av landet. 

Til Numedal kom samlarane seint og sjeldan. Dimed tok kvedaren Bergset til å samla sjølv. I fleire tiår har ho dokumentert den vokale folkemusikktradisjonen i heimdalen. Så byrja musikkhistorieprofessor Blengsdalen å systematisera samlinga, dela henne inn i kapittel, forsyna dei med introduksjonar, og no er verket på marknaden. 

Samanbunde

Rett nok er det gått nær ti år sidan Takt og tonar, men dei to utgjevingane er bundne i lag med sams utstyr, format og design, sjølv om forleggjaren denne gongen er ein annan: Novus – forlaget som står for så mange viktige bøker om språk og norsk målsoge, mellom andre firebandsverket Norsk språkhistorie I–IV som var komplett i fjor, og eit verk på tusen sider som kom for 30 år sidan, Den fyrste morgonblånen. Tekster på norsk frå dansketida (1990) av Kjell Venås. Venås understrekar at somme av dei eldste og beste dialektdikta på norsk kjem frå Numedal, med Rollag-presten Augustinus Flor (1719–87).

Blengsdalen fortel: 

– Han var tidleg ute. Å syngja kalla han quea, å kveda. Og han var ikkje åleine. Far og bror hans bidrog òg til å halda folkemusikken i Numedal levande i ord og tonar på 1700-talet. 

I Numedal som elles har kvinnene vore avgjerande for at tekstane og tonane ikkje har forsvunne.

– Siste bolken i boka heiter «Religiøse folketoner». I eit lukka miljø i Numedal, eit eige kyrkjesamfunn med eigen skule, overlevde ein vokaltradisjon, utan orgel og andre instrument, lenge nok til at Åsne Bergset rakk å dokumentera han. Dei viktigaste kjeldene har vore kvinner. Men truleg har dei skrive òg, anonymt. Somme av songane har berre initialar, og bak dei meiner me å ha funne tre kvinnelege salmediktarar frå Numedal, seier Blengsdalen. 

Til Ord og tonar fylgjer ein CD, gjeven ut av Folkemusikksenteret i Buskerud. 

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Song

havard@dagogtid.no

Til bladstova i Oslo kjem ei høgreist kvinne med ei rykande fersk bok frå eit prenteverk i Groruddalen, Ord og tonar, ei samling av songtekstar frå ein heilt annan dal, Numedal, det sørvestlegaste av dei store dalføra i Aust-Noreg. Anne Svånaug Blengsdalen er professor i musikkhistorie og -formidling ved Universitetet i Søraust-Noreg, med arbeidsstaden i Bø i Telemark, med oppvekst i grenda Miland ved Rjukan i Tinn kommune, med utsyn mot Gaustatoppen, i dag busett i Kongsberg, porten til Numedal, dalføret ho har utforska musikkhistorisk i mange år. 

For snart ti år sidan resulterte det i storverket Takt og tonar. Soga om folkemusikken og folkedansen i Numedal (2011), med Blengsdalen som forfattar og redaktør. I desse dagar kjem framhaldet og oppfylgjaren, Ord og tonar. Folkesong i Numedal

Folkesong

I eit føreord skriv kvedaren Åsne Bergset frå Veggli: «Eg voks opp med skillingsviser, sunge av mor og syster, og var ungdom under visebølgja som fór over Skandinavia på 1970-talet. Eg fekk lyst til å finne ut meir om visene som hadde levd her i dalen, men det var ikkje så enkelt. Her i Numedal hadde det ikkje vore nokon songtradisjon, fekk eg høyre.»

Det var feil, fann Bergset snart ut. Folkesong hadde det vore, der som andre stadar, men det som var rett, var at det hadde kome få samlarar til Numedal. Folkemusikkens Ivar Aasen, Ludvig Mathias Lindeman (1812–87), som fór kring i landet og samla tonar slik Aasen samla ord, kom aldri til Numedal. Han var i nærleiken, både i aust og vest, i Telemark og Hallingdal, og elles i store delar av landet. 

Til Numedal kom samlarane seint og sjeldan. Dimed tok kvedaren Bergset til å samla sjølv. I fleire tiår har ho dokumentert den vokale folkemusikktradisjonen i heimdalen. Så byrja musikkhistorieprofessor Blengsdalen å systematisera samlinga, dela henne inn i kapittel, forsyna dei med introduksjonar, og no er verket på marknaden. 

Samanbunde

Rett nok er det gått nær ti år sidan Takt og tonar, men dei to utgjevingane er bundne i lag med sams utstyr, format og design, sjølv om forleggjaren denne gongen er ein annan: Novus – forlaget som står for så mange viktige bøker om språk og norsk målsoge, mellom andre firebandsverket Norsk språkhistorie I–IV som var komplett i fjor, og eit verk på tusen sider som kom for 30 år sidan, Den fyrste morgonblånen. Tekster på norsk frå dansketida (1990) av Kjell Venås. Venås understrekar at somme av dei eldste og beste dialektdikta på norsk kjem frå Numedal, med Rollag-presten Augustinus Flor (1719–87).

Blengsdalen fortel: 

– Han var tidleg ute. Å syngja kalla han quea, å kveda. Og han var ikkje åleine. Far og bror hans bidrog òg til å halda folkemusikken i Numedal levande i ord og tonar på 1700-talet. 

I Numedal som elles har kvinnene vore avgjerande for at tekstane og tonane ikkje har forsvunne.

– Siste bolken i boka heiter «Religiøse folketoner». I eit lukka miljø i Numedal, eit eige kyrkjesamfunn med eigen skule, overlevde ein vokaltradisjon, utan orgel og andre instrument, lenge nok til at Åsne Bergset rakk å dokumentera han. Dei viktigaste kjeldene har vore kvinner. Men truleg har dei skrive òg, anonymt. Somme av songane har berre initialar, og bak dei meiner me å ha funne tre kvinnelege salmediktarar frå Numedal, seier Blengsdalen. 

Til Ord og tonar fylgjer ein CD, gjeven ut av Folkemusikksenteret i Buskerud. 

«Bak initialane gøymer det seg tre
kvinnelege salme-
diktarar.»

Emneknaggar

Fleire artiklar

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes
Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Beth Gibbons har henta mykje frå eige liv i arbeidet med det nye albumet.

Foto: Netti Habel

MusikkMeldingar

Det som finst, her og no

Beth Gibbons gir ut si første soloplate med eigenkomponerte songar.

Øyvind Vågnes

Foto: Vibeke Ekeland Grønn

Frå sjakkverdaKunnskap
Atle Grønn

«For nokre månader sidan fekk eg eit anonymt tips i posthylla på jobben»

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis