JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KunstFeature

«Til deg,
du Hei og bleike Myr»

Kitty Kielland – fri luft er ei stor utstilling av Kitty Kiellands kunst, der særleg «Torvmyr»-bileta er interessante.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kitty Kielland: «Torvmyr», 1895, 107 x 82 cm, olje på lerret.

Kitty Kielland: «Torvmyr», 1895, 107 x 82 cm, olje på lerret.

Kitty Kielland: «Torvmyr», 1895, 107 x 82 cm, olje på lerret.

Kitty Kielland: «Torvmyr», 1895, 107 x 82 cm, olje på lerret.

6088
20180622

Bakgrunn

Kitty Lange Kielland (1843–1914)

n Kunstmålaren heitte eigentleg Christine, var fødd i Stavanger og syster til Alexander Kielland.

n Ho var elev av Hans Gude i åra 1873–75 og studerte deretter i München med Eilif Pedersen.

n Somrane i 1874, 1876 og 1878 var ho friluftsmålar på Jæren.

n I åra 1879–89 budde ho i Paris og kjende mellom andre Harriet Backer, Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie og Arne Garborg.

n Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg viser for tida utstillinga Kitty Kielland – Fri luft som er den største presentasjonen av kunsten hennar nokon gong, fram til 16. september.

6088
20180622

Bakgrunn

Kitty Lange Kielland (1843–1914)

n Kunstmålaren heitte eigentleg Christine, var fødd i Stavanger og syster til Alexander Kielland.

n Ho var elev av Hans Gude i åra 1873–75 og studerte deretter i München med Eilif Pedersen.

n Somrane i 1874, 1876 og 1878 var ho friluftsmålar på Jæren.

n I åra 1879–89 budde ho i Paris og kjende mellom andre Harriet Backer, Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie og Arne Garborg.

n Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg viser for tida utstillinga Kitty Kielland – Fri luft som er den største presentasjonen av kunsten hennar nokon gong, fram til 16. september.

Utstilling

Kitty Kielland – fri luft

Haugar Vestfold kunstmuseum, Tønsberg

Vi får vona at det ikkje vert nokon politisk hestehandel i den nye regionen «Vestfold og Telemark» som gjer at eit av Noregs flottaste kunstmuseum, Haugar i Tønsberg, vert fråflytta og erstatta med noko som liknar på parkeringshus eller landsfengsel, slik det gjekk med Nasjonalgalleriet i Oslo.

Men ein kan ikkje vera trygg, så det er lurt å vitja Haugar-museet medan det enno er der: Særleg no og fram til 15. september, då det vert vist ei spesielt flott utstilling med meir enn 100 av målarstykka til Kitty Kielland, saman med nokre av bileta til samtidige inspiratorar og vener: Lars Hertervig, Hans Gude, Eilif Petersen og Harriet Backer. Der kan ein dessutan skaffa seg ei stor og flott katalogbok.

Gullalder

Kitty (eigentleg Christiane) Kielland, syster av Alexander, vart fødd i 1843 i Stavanger og døydde i Kristiania i 1914. Ifølgje broren fekk ho lov av faren til å utdanna seg til målar av di ho var så stygg at det var lita von om ekteskap.

Men som Kielland-dotter trong ho heller ikkje å tenkja på pengar; ho kunne reisa ut og få utdanning i Tyskland og Frankrike, der ho var heldig med lærarar, vener og kollegaer, og ikkje minst med perioden ho var fødd inn i. For dette var den verkelege gullalderen i norsk kultur og kunst, inspirert av nasjonalromantikk og frigjeringsstrev under svenskane, og hjelpt av eit lite miljø der alle kjende og lærte av alle.

Først vart ho inspirert av bileta til Lars Hertervig, som familien hennar hjelpte økonomisk, slik at han kom seg til Tyskland. Ho byrja med å måla kopiar av bileta hans.

Ikkje minst var ho heldig med å hamna i Karlsruhe, i 1873, der Hans Gude var professor. For sjølv om Gude var den som førte vidare I.C. Dahls nasjonalromantiske prosjekt og utdanna ein stor skare av norske «düsseldorfarar», var han ulik Dahl, som var ein innanlandsmålar. Gude var nemleg sjø- og kystmålar, noko som fann spesiell gjenklang hos Kitty Kielland, som kom frå rogalandskysten.

Radikal

I München, der ho budde frå 1975–78, var ho òg heldig som fekk instruksjonar av Eilif Petersen, som seinare inspirerte henne til å verta ein pioner innan nyromantikk og byrjande impresjonisme. Og aller best, særleg på det personlege planet, vart ho kjend med Harriet Backer, som vart ein livslang venn og som ho budde saman med fleire gongar, ikkje minst i Paris i ti år frå 1879. Der vart ho venn med Bjørnson, og særleg Hulda og Arne Garborg, som jo òg var rogalending.

Seinare vart ho medlem av Lysaker-krinsen, som representerte den høgaste nasjonale kultureliten kring hundreårsskiftet, ikkje berre med kunstnarar, men òg vitskapsfolk som Sars-brørne og Nansen – tett nok i opposisjon til Kristiania-bohemen. Men Kitty Kielland var heile tida sjølv like radikal som desse. Ho etterlét til Nasjonalgalleriet eit stort legatfond som skulle nyttast til å kjøpa heilt ny kunst. Og ho var ein radikal feminist som var med på å stifta Norsk Kvinnesaksforening i 1884, og ho deltok aktivt i avisdebattar mot teologar med eit antikvarisk syn på plassen til kvinner.

Som målar er ho i dag sett på som eit kanonisert medlem av gullaldermålarane kring hundreårsskiftet. Ho fekk òg mykje åtgaum i samtida: Ho vart akseptert på Salon de Paris i fleire år medan ho budde der, og ho vart elles utstilt i Norden og kring i Europa, utan at ho var nøydd til å selja for å leva, slik at ho kunne gje vekk mange bilete, ikkje minst til Stavanger kunstforeining.

Jærlandskap

Denne utstillinga er ordna pedagogisk kronologisk, slik at vi først kan sjå korleis Kielland i byrjinga etterliknar Hertervig og Gude. Men takk vera oppmuntring frå Gude finn ho snart sitt eige motiv som ho kjenner betre enn andre: dei flate torvmyrane på Jæren. I Noreg skal det helst vera «bakkar og berg utmed havet», så dette var ein «umåla» del av landet, men som no endeleg vart synleg. Der ute rigga ho seg til som ein ekte utandørsmålar, ulikt den innandørsmålande venninna Harriet Backer, ofte slik at blåsten reiv med seg staffeli og lerret.

På torvmyra er det detaljar i den låge vegetasjonen – grønt gras, kvit myrull og dei oppskorne brune torvene – som er interessante, men særleg den veldige himmelen som her ikkje vert overdøyvd av fjell. Ettersom åra går og ho lagar stadig fleire bilete med tittelen «Torvmyr», vert dei mindre «düsseldorfske» og får sterkare primærfargar: Det grøne vert grønare og det blågrå i skyene tydelegare. Til slutt får ho auge på korleis dei stilleståande vassdammane på myra speglar himmelen og slik knyter saman elementa.

Men sjølv om det er Jæren-bileta som gjev henne plass i kunsthistoria, reiste ho mykje omkring, og i 1896 var ho saman med andre kunstnarar på Fleskum gard i Bærum og innleia nyromantikken, særleg med det idyllisk stemningsfulle biletet «Sommernatt». I tillegg laga ho òg interiørbilete og stilleben.

Nei, ho vart ikkje gift, slik ei kvinne skulle den gongen. Men ho fekk sanneleg eit fullt liv som målar. Det kan vera det som ligg bak noko ho på slutten av livet skreiv til Arne Garborg, som ho skal ha vore forelska i og hadde drøymt om å gifta seg med: Det var kan hende best at det gjekk som det gjekk.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus og
fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utstilling

Kitty Kielland – fri luft

Haugar Vestfold kunstmuseum, Tønsberg

Vi får vona at det ikkje vert nokon politisk hestehandel i den nye regionen «Vestfold og Telemark» som gjer at eit av Noregs flottaste kunstmuseum, Haugar i Tønsberg, vert fråflytta og erstatta med noko som liknar på parkeringshus eller landsfengsel, slik det gjekk med Nasjonalgalleriet i Oslo.

Men ein kan ikkje vera trygg, så det er lurt å vitja Haugar-museet medan det enno er der: Særleg no og fram til 15. september, då det vert vist ei spesielt flott utstilling med meir enn 100 av målarstykka til Kitty Kielland, saman med nokre av bileta til samtidige inspiratorar og vener: Lars Hertervig, Hans Gude, Eilif Petersen og Harriet Backer. Der kan ein dessutan skaffa seg ei stor og flott katalogbok.

Gullalder

Kitty (eigentleg Christiane) Kielland, syster av Alexander, vart fødd i 1843 i Stavanger og døydde i Kristiania i 1914. Ifølgje broren fekk ho lov av faren til å utdanna seg til målar av di ho var så stygg at det var lita von om ekteskap.

Men som Kielland-dotter trong ho heller ikkje å tenkja på pengar; ho kunne reisa ut og få utdanning i Tyskland og Frankrike, der ho var heldig med lærarar, vener og kollegaer, og ikkje minst med perioden ho var fødd inn i. For dette var den verkelege gullalderen i norsk kultur og kunst, inspirert av nasjonalromantikk og frigjeringsstrev under svenskane, og hjelpt av eit lite miljø der alle kjende og lærte av alle.

Først vart ho inspirert av bileta til Lars Hertervig, som familien hennar hjelpte økonomisk, slik at han kom seg til Tyskland. Ho byrja med å måla kopiar av bileta hans.

Ikkje minst var ho heldig med å hamna i Karlsruhe, i 1873, der Hans Gude var professor. For sjølv om Gude var den som førte vidare I.C. Dahls nasjonalromantiske prosjekt og utdanna ein stor skare av norske «düsseldorfarar», var han ulik Dahl, som var ein innanlandsmålar. Gude var nemleg sjø- og kystmålar, noko som fann spesiell gjenklang hos Kitty Kielland, som kom frå rogalandskysten.

Radikal

I München, der ho budde frå 1975–78, var ho òg heldig som fekk instruksjonar av Eilif Petersen, som seinare inspirerte henne til å verta ein pioner innan nyromantikk og byrjande impresjonisme. Og aller best, særleg på det personlege planet, vart ho kjend med Harriet Backer, som vart ein livslang venn og som ho budde saman med fleire gongar, ikkje minst i Paris i ti år frå 1879. Der vart ho venn med Bjørnson, og særleg Hulda og Arne Garborg, som jo òg var rogalending.

Seinare vart ho medlem av Lysaker-krinsen, som representerte den høgaste nasjonale kultureliten kring hundreårsskiftet, ikkje berre med kunstnarar, men òg vitskapsfolk som Sars-brørne og Nansen – tett nok i opposisjon til Kristiania-bohemen. Men Kitty Kielland var heile tida sjølv like radikal som desse. Ho etterlét til Nasjonalgalleriet eit stort legatfond som skulle nyttast til å kjøpa heilt ny kunst. Og ho var ein radikal feminist som var med på å stifta Norsk Kvinnesaksforening i 1884, og ho deltok aktivt i avisdebattar mot teologar med eit antikvarisk syn på plassen til kvinner.

Som målar er ho i dag sett på som eit kanonisert medlem av gullaldermålarane kring hundreårsskiftet. Ho fekk òg mykje åtgaum i samtida: Ho vart akseptert på Salon de Paris i fleire år medan ho budde der, og ho vart elles utstilt i Norden og kring i Europa, utan at ho var nøydd til å selja for å leva, slik at ho kunne gje vekk mange bilete, ikkje minst til Stavanger kunstforeining.

Jærlandskap

Denne utstillinga er ordna pedagogisk kronologisk, slik at vi først kan sjå korleis Kielland i byrjinga etterliknar Hertervig og Gude. Men takk vera oppmuntring frå Gude finn ho snart sitt eige motiv som ho kjenner betre enn andre: dei flate torvmyrane på Jæren. I Noreg skal det helst vera «bakkar og berg utmed havet», så dette var ein «umåla» del av landet, men som no endeleg vart synleg. Der ute rigga ho seg til som ein ekte utandørsmålar, ulikt den innandørsmålande venninna Harriet Backer, ofte slik at blåsten reiv med seg staffeli og lerret.

På torvmyra er det detaljar i den låge vegetasjonen – grønt gras, kvit myrull og dei oppskorne brune torvene – som er interessante, men særleg den veldige himmelen som her ikkje vert overdøyvd av fjell. Ettersom åra går og ho lagar stadig fleire bilete med tittelen «Torvmyr», vert dei mindre «düsseldorfske» og får sterkare primærfargar: Det grøne vert grønare og det blågrå i skyene tydelegare. Til slutt får ho auge på korleis dei stilleståande vassdammane på myra speglar himmelen og slik knyter saman elementa.

Men sjølv om det er Jæren-bileta som gjev henne plass i kunsthistoria, reiste ho mykje omkring, og i 1896 var ho saman med andre kunstnarar på Fleskum gard i Bærum og innleia nyromantikken, særleg med det idyllisk stemningsfulle biletet «Sommernatt». I tillegg laga ho òg interiørbilete og stilleben.

Nei, ho vart ikkje gift, slik ei kvinne skulle den gongen. Men ho fekk sanneleg eit fullt liv som målar. Det kan vera det som ligg bak noko ho på slutten av livet skreiv til Arne Garborg, som ho skal ha vore forelska i og hadde drøymt om å gifta seg med: Det var kan hende best at det gjekk som det gjekk.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus og
fast skribent i Dag og Tid.

Som målar er ho i dag sett på som ein kanonisert medlem av gullaldermålarane kring hundreårsskiftet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis