JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Feature

Karneval i Winnipeg

I 1914 set kanadiske kvinner verda på ende og spør om menn bør ha røysterett. Mikhail Bakhtin er 18 år og årevis unna teorien om karnevalisme.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
INNFLYTTAR. Fembarnsmora og forfattaren Nellie McClung (1873–1951) kom med familien sin til Winnipeg i 1911. Året etter skipa ho Winnipeg Political Equality League saman med 14 andre kvinner.

INNFLYTTAR. Fembarnsmora og forfattaren Nellie McClung (1873–1951) kom med familien sin til Winnipeg i 1911. Året etter skipa ho Winnipeg Political Equality League saman med 14 andre kvinner.

Foto: Glenbow Museum i Calgary

INNFLYTTAR. Fembarnsmora og forfattaren Nellie McClung (1873–1951) kom med familien sin til Winnipeg i 1911. Året etter skipa ho Winnipeg Political Equality League saman med 14 andre kvinner.

INNFLYTTAR. Fembarnsmora og forfattaren Nellie McClung (1873–1951) kom med familien sin til Winnipeg i 1911. Året etter skipa ho Winnipeg Political Equality League saman med 14 andre kvinner.

Foto: Glenbow Museum i Calgary

3847
20191108

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

3847
20191108

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

Det er i Winnipeg det skal skje, provinshovudstaden i Manitoba med om lag 165.000 innbyggjarar. I Walker Theatre blir det britiske stykket How the Vote Was Won framført onsdag 28. januar 1914. Etterpå tek Women’s Parliament over.

Ny er ideen ikkje. Alt i 1883 blei eit første mock parliament, spotteting, arrangert i Winnipeg for å fremje røysterett for kvinner. Seinare gjorde andre det same i Vancouver og Toronto. No ventar høgdepunktet. Regissør: Nellie McClung.

I det viktorianske landet får kvinnene mange barn, men dei rår ikkje med og over livet sitt, kan ikkje ha eigen bankkonto, og blant mennene flyt alkoholen. Kampen for røysterett handlar om meir enn likestilling. Det gjeld å forme eit betre samfunn.

To saker blir til éi. Kanadisk høgsterett har slått fast at kvinner ikkje er personar i juridisk tyding og difor verken kan veljast eller røyste. Kven som skal ha røysterett, avgjer elles stort sett dei folkevalde i kvar provins. Dei som arbeider for fråhald i Manitoba, gjer no felles sak med dei som vil at også kvinner skal kunne røyste.

På sitt patriarkalske vis seier statsministeren i provinsen, sir Rodmond Roblin, til den konservative avisa Winnipeg Telegram at røysterett for kvinner vil vere å gå bakover i tida og løyse opp heimen. «De er så sjarmerande og skriv så gode bøker, fru McClung», seier han, «men kvifor vil De ha røysterett? Vakre kvinner treng ikkje røysterett.»

Tysdag 27. januar fyller kvinnene både salen, galleriet og presselosjen i den lovgivande forsamlinga i byen. Sir Roblin er urokkeleg. McClung merkar seg nøye det han seier, og korleis han seier det, stemmeleie, mimikk, rørsler. Notat kan ho ikkje ta. Ho må hugse. Så skundar ho seg den korte vegen heim til 97 Chestnut Street og øver med hans ord framfor spegelen.

Onsdag kveld har Women’s Parliament berre éi sak føre: «Should Men Vote?» Nellie McClung spelar statsministeren, eit tjuetal kvinner agerer mannlege parlamentsmedlemer. Dei meiner at menn må slutte å bruke skrikande slips og ikkje bruke såpe som tærer på huda. Ein delegasjon har fylt ei trillebår med brev om røysterett for menn. Nellie McClung stiller seg midt på scena og tek salen med storm då ho tek til å snakke med Roblins språk og framferd i minste detalj.

Er det karneval, så er det karneval: «Å nei, mannen er skapt for noko betre og meir høgverdig enn å røyste. (…) Problemet er at viss menn tek til å røyste, kjem dei til å røyste for mykje. Politikk skiplar menn, og menn som er skipla, vil seie rekningar som ikkje er ordna, møblar som er øydelagde, brotne lovnader og skilsmål. I denne jordbruksprovinsen er mannens plass på farmen. (…) Kven veit kva som ville skje viss menn fekk røysterett? Det er vanskeleg nok frå før å halde dei heime!»

«Best burlesque ever», skriv Winnipeg Tribune.

Det stundar til val i juli neste år. Roblin reknar med eit nytt attval og overser at rolleskiftet på scena er med og skaper to politiske skifte. Patriarken vinn valet, men må trekkje seg kort tid etter, skulda for korrupsjon. Den 27. januar 1916 får kvinner i Manitoba, som dei første i Canada, røysterett. Urfolk og ein del innvandrarar blir haldne utanfor til 1960.

Ser ein bort frå dei små øysamfunna Pitcairn Islands (1838) og Isle of Man (1881), var New Zealand første staten med allmenn røysterett for kvinner i 1893, medan alle kvinner i heile Australia kunne røyste frå 1902. Fem år seinare tek første kvinne sete i eit nasjonalt parlament. Ikkje éi, men 19. I Finland.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og
språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet,
Samlaget 2020

Neste veke: Sanning frå sola

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det er i Winnipeg det skal skje, provinshovudstaden i Manitoba med om lag 165.000 innbyggjarar. I Walker Theatre blir det britiske stykket How the Vote Was Won framført onsdag 28. januar 1914. Etterpå tek Women’s Parliament over.

Ny er ideen ikkje. Alt i 1883 blei eit første mock parliament, spotteting, arrangert i Winnipeg for å fremje røysterett for kvinner. Seinare gjorde andre det same i Vancouver og Toronto. No ventar høgdepunktet. Regissør: Nellie McClung.

I det viktorianske landet får kvinnene mange barn, men dei rår ikkje med og over livet sitt, kan ikkje ha eigen bankkonto, og blant mennene flyt alkoholen. Kampen for røysterett handlar om meir enn likestilling. Det gjeld å forme eit betre samfunn.

To saker blir til éi. Kanadisk høgsterett har slått fast at kvinner ikkje er personar i juridisk tyding og difor verken kan veljast eller røyste. Kven som skal ha røysterett, avgjer elles stort sett dei folkevalde i kvar provins. Dei som arbeider for fråhald i Manitoba, gjer no felles sak med dei som vil at også kvinner skal kunne røyste.

På sitt patriarkalske vis seier statsministeren i provinsen, sir Rodmond Roblin, til den konservative avisa Winnipeg Telegram at røysterett for kvinner vil vere å gå bakover i tida og løyse opp heimen. «De er så sjarmerande og skriv så gode bøker, fru McClung», seier han, «men kvifor vil De ha røysterett? Vakre kvinner treng ikkje røysterett.»

Tysdag 27. januar fyller kvinnene både salen, galleriet og presselosjen i den lovgivande forsamlinga i byen. Sir Roblin er urokkeleg. McClung merkar seg nøye det han seier, og korleis han seier det, stemmeleie, mimikk, rørsler. Notat kan ho ikkje ta. Ho må hugse. Så skundar ho seg den korte vegen heim til 97 Chestnut Street og øver med hans ord framfor spegelen.

Onsdag kveld har Women’s Parliament berre éi sak føre: «Should Men Vote?» Nellie McClung spelar statsministeren, eit tjuetal kvinner agerer mannlege parlamentsmedlemer. Dei meiner at menn må slutte å bruke skrikande slips og ikkje bruke såpe som tærer på huda. Ein delegasjon har fylt ei trillebår med brev om røysterett for menn. Nellie McClung stiller seg midt på scena og tek salen med storm då ho tek til å snakke med Roblins språk og framferd i minste detalj.

Er det karneval, så er det karneval: «Å nei, mannen er skapt for noko betre og meir høgverdig enn å røyste. (…) Problemet er at viss menn tek til å røyste, kjem dei til å røyste for mykje. Politikk skiplar menn, og menn som er skipla, vil seie rekningar som ikkje er ordna, møblar som er øydelagde, brotne lovnader og skilsmål. I denne jordbruksprovinsen er mannens plass på farmen. (…) Kven veit kva som ville skje viss menn fekk røysterett? Det er vanskeleg nok frå før å halde dei heime!»

«Best burlesque ever», skriv Winnipeg Tribune.

Det stundar til val i juli neste år. Roblin reknar med eit nytt attval og overser at rolleskiftet på scena er med og skaper to politiske skifte. Patriarken vinn valet, men må trekkje seg kort tid etter, skulda for korrupsjon. Den 27. januar 1916 får kvinner i Manitoba, som dei første i Canada, røysterett. Urfolk og ein del innvandrarar blir haldne utanfor til 1960.

Ser ein bort frå dei små øysamfunna Pitcairn Islands (1838) og Isle of Man (1881), var New Zealand første staten med allmenn røysterett for kvinner i 1893, medan alle kvinner i heile Australia kunne røyste frå 1902. Fem år seinare tek første kvinne sete i eit nasjonalt parlament. Ikkje éi, men 19. I Finland.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og
språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet,
Samlaget 2020

Neste veke: Sanning frå sola

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis