JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HumorFeature

Ein bauta

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Odd Børretzen klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verkar bodskapen mykje sterkare.

Odd Børretzen klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verkar bodskapen mykje sterkare.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Odd Børretzen klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verkar bodskapen mykje sterkare.

Odd Børretzen klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verkar bodskapen mykje sterkare.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

5126
20200904

Alt dette

Odd Børretzen vaks opp i ein streng kristen heim, noko han fortalde ein god del om i tekstane sine. Det fall nok mange tungt for brystet da han erklærte seg som ateist. Far hans omsette Bibelen til samisk og arbeidde i Finnemisjonen.

Aschehoug Forlag gav i 2014 ut Odd Børretzen: Da sier vi alt dette! – samlet sanglyrikk og utvalgte tekster 1967–2012, med Lars Ulseth som redaktør. Ei sann skattkiste for alle som kjenner og set pris på Børretzens unike bidrag til norsk humor. Gå til nærmaste antikvariat eller bibliotek allereie i dag.

Eit anna varp du bør gjere er å få tak i Børretzens Berus Eder! – en bok om vårt triste forhold til alkoholens gleder. Forfattaren tek med seg nokre flasker akevitt til eit hus ved Middelhavet og raljerer skarpt over den norske drikkekulturen. I tillegg lærer ein eit og anna om brygging av øl, mjød og ei rekke andre godsaker.

Den som ler sist

Dagfinn Nordbø skriv om det

som får oss til å le.

5126
20200904

Alt dette

Odd Børretzen vaks opp i ein streng kristen heim, noko han fortalde ein god del om i tekstane sine. Det fall nok mange tungt for brystet da han erklærte seg som ateist. Far hans omsette Bibelen til samisk og arbeidde i Finnemisjonen.

Aschehoug Forlag gav i 2014 ut Odd Børretzen: Da sier vi alt dette! – samlet sanglyrikk og utvalgte tekster 1967–2012, med Lars Ulseth som redaktør. Ei sann skattkiste for alle som kjenner og set pris på Børretzens unike bidrag til norsk humor. Gå til nærmaste antikvariat eller bibliotek allereie i dag.

Eit anna varp du bør gjere er å få tak i Børretzens Berus Eder! – en bok om vårt triste forhold til alkoholens gleder. Forfattaren tek med seg nokre flasker akevitt til eit hus ved Middelhavet og raljerer skarpt over den norske drikkekulturen. I tillegg lærer ein eit og anna om brygging av øl, mjød og ei rekke andre godsaker.

Den som ler sist

Dagfinn Nordbø skriv om det

som får oss til å le.

Det tok Niels Christian Geelmuyden seks år å lande ein intervjuavtale med Odd Børretzen. «Jeg liker ikke tonen i de intervjuene», var forklaringa. Da dei omsider møttest, resulterte det i bokutgiving.

For meg er Odd Børretzen den komplette humoristen, eit ikon og førebilete eg ikkje er verdig å hente tøflane til, og alltid ei kjelde til inspirasjon. Det er berre å sette på ei plate eller opne ei bok.

Da Børretzen gjekk bort i 2012, skreiv Vidar Kvalshaug: «som alle betydelige kunstnere var han akkurat passe subtil og brukte ironi omtrent før vi kunne skjønne den».

Den setninga trefte meg med eit smell: I ein alder av tjue år kunne eg den første plata til Børretzen utanåt forlengs og baklengs. Mykje av det han sa, skjøna eg ikkje fullt ut før mange år seinare, men likevel. Han blei ein farsfigur, fordi han meistra alt eg ønskte å lære da eg sjølv byrja å sysle med humor. Han kunne parodiere og imitere, og brukte ironi og satire som ingen andre her til lands, kanskje bortsett frå Dusteforbundets Fredrik Stabel.

Børretzen kommenterte samanhengar i samfunnet få andre hadde reflektert godt over. Han hadde i tillegg ei guddommeleg stemme som fekk alle til å lytte, og var aldri påtrengande og misjonerande. Han klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verker bodskapen mykje sterkare.

På same måte som med Bjørn Sand med figuren Stutum blei han ofte feiltolka og misforstått av mange som ikkje skjøna satiren. Alt i 1974 adresserte han nordmenns sjølvgodheit og rasisme, med låta «Degos Calypso», med beiske og treffande parodiar, mellom anna av vestkantfruer som leigde ut hyblar til pakistanarar: «Dette er et kristent hjem, og vi vil ikke ha katolikker og muhammedanere og damer omkring på rommet. Vi skal ikke ha noe slags bordell her, vet De, fordi at vi tar Dem inn i huset. Det må De bare være oppmerksom på, at alle må være ute av huset før klokken syv på morningene. Og vi kan ikke ha en masse utlendinger rekende rundt i trappeoppgangen når folk skal ned og hente Aftenposten, det forstår De sikkert. Men koking på rommet vil vi ikke, og De må være så snill ikke å puste hvitløk som setter seg fast i gardinene og ikke er til å få av i skyllevannet.»

Børretzen er nådelaus i satiren når han skildrar kor nedlatande vi er, men samtidig er han så buldrande morosam at bodskapen går direkte inn i litlehjernen hos alle som skjønar kva han eigentleg seier.

Satirens fallgruver er mange, og ein av dei største er å vere altfor direkte. Den humoristen som adresserer eit fenomen fullstendig utan subtilitet og ironi, vil oppleve at satiren fell platt til jorda. Du må pakke det inn, snu på ting, gi det liv og farge, kjøt og blod, og få eller ingen her i landet er så gode som Børretzen til å skape figurar og parodiar som levendegjer det fenomenet han vil kaste lys over.

Til dømes gjekk store delar av det norske folket rundt og trudde at den aldrande satirikaren hadde eit anstrengt forhold til måker. Det seier det meste om evna han hadde til å bygge metaforar som treffer, men likevel krev eit visst tankearbeid.

I mange år ønskte eg sjølv å møte den store meisteren, og til slutt klarte eg å manne meg opp til å be om eit intervju. Eg ville vite kva inspirasjonskjeldene hans var. Var det beatpoetane? Og korleis fann han fram til den kokande kombinasjonen av jazz og satire som mellom anna gav han Spellemannprisen på første forsøk?

Eg veit godt at ein ikkje skal intervjue folk når ein står i kneståande, men eg ville prøve. Børretzen svara, eg framførte ærendet mitt, men han hadde diverre brote lårhalsen, så om vi kunne utsette det cirka tre månader? Sjølvsagt. Eg gledde meg som eit tindrande barn før pakkene skal opnast på julaftan, og forsikra meg om at han hadde lagra nummeret mitt.

Etter nokre veker ringer mobilen, og på displayet står det: Odd Børretzen. Whoa! Whoa! For ei lykke! Geelmuyden brukte seks år, men eg, eg får eit intervju i løpet av nokre veker!

Da høyrer eg Børretzens malmfulle røyst:

– Hvor har jeg kommet nå?

– Du har komme til Dagfinn Nordbø, og...

– Det sier meg ingen ting.

– ...

– Jeg må ha ringt feil. Beklager.

Klikk.

Ikkje lenge etter var han borte. Men han lever.

Dagfinn Nordbø

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det tok Niels Christian Geelmuyden seks år å lande ein intervjuavtale med Odd Børretzen. «Jeg liker ikke tonen i de intervjuene», var forklaringa. Da dei omsider møttest, resulterte det i bokutgiving.

For meg er Odd Børretzen den komplette humoristen, eit ikon og førebilete eg ikkje er verdig å hente tøflane til, og alltid ei kjelde til inspirasjon. Det er berre å sette på ei plate eller opne ei bok.

Da Børretzen gjekk bort i 2012, skreiv Vidar Kvalshaug: «som alle betydelige kunstnere var han akkurat passe subtil og brukte ironi omtrent før vi kunne skjønne den».

Den setninga trefte meg med eit smell: I ein alder av tjue år kunne eg den første plata til Børretzen utanåt forlengs og baklengs. Mykje av det han sa, skjøna eg ikkje fullt ut før mange år seinare, men likevel. Han blei ein farsfigur, fordi han meistra alt eg ønskte å lære da eg sjølv byrja å sysle med humor. Han kunne parodiere og imitere, og brukte ironi og satire som ingen andre her til lands, kanskje bortsett frå Dusteforbundets Fredrik Stabel.

Børretzen kommenterte samanhengar i samfunnet få andre hadde reflektert godt over. Han hadde i tillegg ei guddommeleg stemme som fekk alle til å lytte, og var aldri påtrengande og misjonerande. Han klarte å kome med noko vektig utan å seie det rett ut, og da verker bodskapen mykje sterkare.

På same måte som med Bjørn Sand med figuren Stutum blei han ofte feiltolka og misforstått av mange som ikkje skjøna satiren. Alt i 1974 adresserte han nordmenns sjølvgodheit og rasisme, med låta «Degos Calypso», med beiske og treffande parodiar, mellom anna av vestkantfruer som leigde ut hyblar til pakistanarar: «Dette er et kristent hjem, og vi vil ikke ha katolikker og muhammedanere og damer omkring på rommet. Vi skal ikke ha noe slags bordell her, vet De, fordi at vi tar Dem inn i huset. Det må De bare være oppmerksom på, at alle må være ute av huset før klokken syv på morningene. Og vi kan ikke ha en masse utlendinger rekende rundt i trappeoppgangen når folk skal ned og hente Aftenposten, det forstår De sikkert. Men koking på rommet vil vi ikke, og De må være så snill ikke å puste hvitløk som setter seg fast i gardinene og ikke er til å få av i skyllevannet.»

Børretzen er nådelaus i satiren når han skildrar kor nedlatande vi er, men samtidig er han så buldrande morosam at bodskapen går direkte inn i litlehjernen hos alle som skjønar kva han eigentleg seier.

Satirens fallgruver er mange, og ein av dei største er å vere altfor direkte. Den humoristen som adresserer eit fenomen fullstendig utan subtilitet og ironi, vil oppleve at satiren fell platt til jorda. Du må pakke det inn, snu på ting, gi det liv og farge, kjøt og blod, og få eller ingen her i landet er så gode som Børretzen til å skape figurar og parodiar som levendegjer det fenomenet han vil kaste lys over.

Til dømes gjekk store delar av det norske folket rundt og trudde at den aldrande satirikaren hadde eit anstrengt forhold til måker. Det seier det meste om evna han hadde til å bygge metaforar som treffer, men likevel krev eit visst tankearbeid.

I mange år ønskte eg sjølv å møte den store meisteren, og til slutt klarte eg å manne meg opp til å be om eit intervju. Eg ville vite kva inspirasjonskjeldene hans var. Var det beatpoetane? Og korleis fann han fram til den kokande kombinasjonen av jazz og satire som mellom anna gav han Spellemannprisen på første forsøk?

Eg veit godt at ein ikkje skal intervjue folk når ein står i kneståande, men eg ville prøve. Børretzen svara, eg framførte ærendet mitt, men han hadde diverre brote lårhalsen, så om vi kunne utsette det cirka tre månader? Sjølvsagt. Eg gledde meg som eit tindrande barn før pakkene skal opnast på julaftan, og forsikra meg om at han hadde lagra nummeret mitt.

Etter nokre veker ringer mobilen, og på displayet står det: Odd Børretzen. Whoa! Whoa! For ei lykke! Geelmuyden brukte seks år, men eg, eg får eit intervju i løpet av nokre veker!

Da høyrer eg Børretzens malmfulle røyst:

– Hvor har jeg kommet nå?

– Du har komme til Dagfinn Nordbø, og...

– Det sier meg ingen ting.

– ...

– Jeg må ha ringt feil. Beklager.

Klikk.

Ikkje lenge etter var han borte. Men han lever.

Dagfinn Nordbø

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Salman Rushdie har skrive 15 romanar. Den siste boka handlar om knivåtaket på han i 2022.

Foto: Rachel Eliza Griffiths

BokMeldingar
Oddmund Hagen

Ein takk til livet

Salman Rushdie nyttar språket som terapi.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis