JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

HistorieFeature

Øyar av folk

Vest i havet, vel seks mil utanfor Hebridane, utanfor kanten av dei fleste karta, har kildarane budd i fleire tusen år. Fredag 29. august 1930 reiser dei siste til nytida.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
LANDSBYBUKTA. Conachair ragar 430 meter over Village Bay på Hirta, største øya i St. Kilda. Fisk, havfugl og sauer frå den utgamle soay-rasen var levevegen. Unesco tok i 2005 opp St. Kilda i verdsarven saman med Machu Picchu i Peru.

LANDSBYBUKTA. Conachair ragar 430 meter over Village Bay på Hirta, største øya i St. Kilda. Fisk, havfugl og sauer frå den utgamle soay-rasen var levevegen. Unesco tok i 2005 opp St. Kilda i verdsarven saman med Machu Picchu i Peru.

Foto: Scotland 360

LANDSBYBUKTA. Conachair ragar 430 meter over Village Bay på Hirta, største øya i St. Kilda. Fisk, havfugl og sauer frå den utgamle soay-rasen var levevegen. Unesco tok i 2005 opp St. Kilda i verdsarven saman med Machu Picchu i Peru.

LANDSBYBUKTA. Conachair ragar 430 meter over Village Bay på Hirta, største øya i St. Kilda. Fisk, havfugl og sauer frå den utgamle soay-rasen var levevegen. Unesco tok i 2005 opp St. Kilda i verdsarven saman med Machu Picchu i Peru.

Foto: Scotland 360

3855
20191122

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

3855
20191122

Forteljingar frå 1900-talet

Ottar Grepstad er tett på folk som forma vår tid.

Fem år gamle Norman sit på dekket og leikar. Kaptein Benjamin Wingate Barrow står ved roret på sluppen HMS «Harebell» i stille sjø. Faren John står saman med dei vaksne ved rekka i det skarpe sollyset og vinkar farvel, kvinnene med fargerike, rutete sjal, mennene i tweedkaps. Litt etter litt glir havet over Village Bay, dei steinete bakkane, fuglefjella og øya Hirta.

Dørene i husa har dei låst, inne ligg ein liten stabel havrekjeks, på borda ein open bibel. I går kveld heldt familiane sine siste husmesser med song og bøn på gælisk.

Siste vinteren var så hard at dei gir opp. Mary, mor til Norman, døyr 26. mai, likeins dottera, fødd 13. mai. Få dagar seinare skriv øybuarane til The Scottish Office i Edinburgh og bed om hjelp to leave the island this year.

Fredag morgon går 15 menn og 21 kvinner saman med sjukepleiaren og ein liten misjonærfamilie om bord i «Harebell». Trekistene deira med gods og gull er alt på plass. Den siste posten er send med «Dunara Castle» dagen før saman med halvville sauer og seks kyr som i grime måtte svømme ut frå land. Hundane har dei drukna, kattane blir att og kan jakte vidare på hus- og markmus.

I sjutida fredag kveld er dei framme i vesle Movern in Argyll, der det bur 500 menneske. Helst ville øybuarane til storbyar som Glasgow og Edinburgh, men dei fleste slår seg til her i Movern. Norman ser tre for første gong, posten kjem fleire gonger om dagen, her er straum og telefon. Ute på St. Kilda kunne dei vere isolerte frå august til mai. No har dei reist ut frå byteøkonomien og inn i pengehushaldet. Det går 75 år før Norman vitjar heimeøya att.

Lenge var berginga at dei var så langt ute i havet. Som åra gjekk, har kildarane visst dei at det finst eit anna liv langt der aust på fastlandet. Det blei for utsett å leve så isolert frå den moderniseringa som greip om seg inne på fastlandet. I 1875 vurderte styresmaktene å flytte øyfolket over havet like til Canada, men øybuarane ville bli.

No var ikkje lenger isolasjonen eit gode. Dei var blitt utsette for det som forfattaren Charles MacLean kallar prinsippet endring. Ingen kultur er statisk, endring er eit grunntrekk. Øyfolket på St. Kilda hadde utvikla ein isolasjonisme som gjorde det mogleg å leve her ute i hundreår, men som også gjorde kontakt med omverda vanskeleg då den kom. I det vesle samfunnet budde det truleg aldri meir enn 200 menneske. Upersonlege relasjonar var umoglege i eit slikt liv, men nødvendige i det moderne.

Den vestlege effektiviseringa og moderniseringa av samfunn og levemåtar gjer at mange hamna i same båten som dei 36 frå St. Kilda. Eynhallow i Orknøyane blei fråflytta alt i 1851, Blasket Islands på vestkysten av Irland tvangsfråflytta i 1953, Stroma i Pentland-fjorden var folketomt etter 1962, fiskeværet Hamningberg i Noreg tvangstømt i 1966, og frå Flannan Isles reiste dei siste då fyret blei automatisert i 1971.

Styresmaktene gjer mangt for å skjule sine spor og inngrep og vedtak. Avreisa frå Kilda-øyane fekk ingen lov til å filme eller fotografere, men i 1979 dukka det likevel opp filmopptak frå ein ornitolog som var der då buskapen blei flytta. For fugleforskarane hadde Kilda-riket lenge vore eit eldorado.

Den siste av dei som reiste frå St. Kilda i 1930, blir 88 år gamal. Norman John Gillies busette seg i Ipswich, i eit hus han kallar St. Kilda. Der døyr han 29. september 2013. Først då han fann ein fødselsattest i 1990, forstod han at han ein gong hadde ei søster, i 13 dagar.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet, Samlaget 2020

Neste veke: Den siste løgna

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Fem år gamle Norman sit på dekket og leikar. Kaptein Benjamin Wingate Barrow står ved roret på sluppen HMS «Harebell» i stille sjø. Faren John står saman med dei vaksne ved rekka i det skarpe sollyset og vinkar farvel, kvinnene med fargerike, rutete sjal, mennene i tweedkaps. Litt etter litt glir havet over Village Bay, dei steinete bakkane, fuglefjella og øya Hirta.

Dørene i husa har dei låst, inne ligg ein liten stabel havrekjeks, på borda ein open bibel. I går kveld heldt familiane sine siste husmesser med song og bøn på gælisk.

Siste vinteren var så hard at dei gir opp. Mary, mor til Norman, døyr 26. mai, likeins dottera, fødd 13. mai. Få dagar seinare skriv øybuarane til The Scottish Office i Edinburgh og bed om hjelp to leave the island this year.

Fredag morgon går 15 menn og 21 kvinner saman med sjukepleiaren og ein liten misjonærfamilie om bord i «Harebell». Trekistene deira med gods og gull er alt på plass. Den siste posten er send med «Dunara Castle» dagen før saman med halvville sauer og seks kyr som i grime måtte svømme ut frå land. Hundane har dei drukna, kattane blir att og kan jakte vidare på hus- og markmus.

I sjutida fredag kveld er dei framme i vesle Movern in Argyll, der det bur 500 menneske. Helst ville øybuarane til storbyar som Glasgow og Edinburgh, men dei fleste slår seg til her i Movern. Norman ser tre for første gong, posten kjem fleire gonger om dagen, her er straum og telefon. Ute på St. Kilda kunne dei vere isolerte frå august til mai. No har dei reist ut frå byteøkonomien og inn i pengehushaldet. Det går 75 år før Norman vitjar heimeøya att.

Lenge var berginga at dei var så langt ute i havet. Som åra gjekk, har kildarane visst dei at det finst eit anna liv langt der aust på fastlandet. Det blei for utsett å leve så isolert frå den moderniseringa som greip om seg inne på fastlandet. I 1875 vurderte styresmaktene å flytte øyfolket over havet like til Canada, men øybuarane ville bli.

No var ikkje lenger isolasjonen eit gode. Dei var blitt utsette for det som forfattaren Charles MacLean kallar prinsippet endring. Ingen kultur er statisk, endring er eit grunntrekk. Øyfolket på St. Kilda hadde utvikla ein isolasjonisme som gjorde det mogleg å leve her ute i hundreår, men som også gjorde kontakt med omverda vanskeleg då den kom. I det vesle samfunnet budde det truleg aldri meir enn 200 menneske. Upersonlege relasjonar var umoglege i eit slikt liv, men nødvendige i det moderne.

Den vestlege effektiviseringa og moderniseringa av samfunn og levemåtar gjer at mange hamna i same båten som dei 36 frå St. Kilda. Eynhallow i Orknøyane blei fråflytta alt i 1851, Blasket Islands på vestkysten av Irland tvangsfråflytta i 1953, Stroma i Pentland-fjorden var folketomt etter 1962, fiskeværet Hamningberg i Noreg tvangstømt i 1966, og frå Flannan Isles reiste dei siste då fyret blei automatisert i 1971.

Styresmaktene gjer mangt for å skjule sine spor og inngrep og vedtak. Avreisa frå Kilda-øyane fekk ingen lov til å filme eller fotografere, men i 1979 dukka det likevel opp filmopptak frå ein ornitolog som var der då buskapen blei flytta. For fugleforskarane hadde Kilda-riket lenge vore eit eldorado.

Den siste av dei som reiste frå St. Kilda i 1930, blir 88 år gamal. Norman John Gillies busette seg i Ipswich, i eit hus han kallar St. Kilda. Der døyr han 29. september 2013. Først då han fann ein fødselsattest i 1990, forstod han at han ein gong hadde ei søster, i 13 dagar.

Ottar Grepstad

Ottar Grepstad er forfattar og språk- og litteraturvitar.

Redigert utdrag frå 1900-talet, Samlaget 2020

Neste veke: Den siste løgna

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis