Haust
Haustfargar til inspirasjon.
Foto: Tor Richardsen / NTB
Der kom hausten, og igjen var menneska vakre. I går gjekk eg i sola langs Akerselva, fortørna over kor fine alle var, kledde i jordfargar som matcha trea, i det varme haustlyset som får fram det beste i alle. Eg såg kvinner i store, strukturerte kåper, gutar i frakk og skinnsko, ein uhyre elegant mann i rullestol, med blankt hår og djupe fòrer i kinna.
Borte er den vulgære sommaren som strippar kulturen av kroppane og byter ut stil med idiotisk naken hud, årstida som Noreg ikkje kler, og som får vaksne menn til å tru at dei kjem unna med shorts. Gløymd er den endå verre våren, då dette for det meste bleike folket trer grotesk ut frå mørket, inn i det harde lyset, som grelle berg av blodsprengt og blåleg rått kjøtt.
Noreg er vakrast om hausten, i dei varme fargane i oktober og i det kvite novemberlyset som gjer kvar våte grein skarpt avteikna, som skrift, meiningsfull. Hausten er eit teater av indre og ytre eleganse, venleik og klokskap, av velfortent sentimentalitet. Det er kanskje ein klisjé, men ein klisjé verd å merke seg, særleg no når vi har så få høve til å pynte oss.
Roa senkar seg om hausten, lyset og tankane vert klarare, arbeidslysta veks, nervane vert mindre taggete. Folk får finare hår og betre hud og harmonerer meir med det som omgir dei.
Berre om hausten kler folk seg i etterlikningar av naturen, i grønt og brunt og oransje i oktober, i sjatteringar av grått og pastell i november, heilt instinktivt. Og kanskje er det nettopp denne harmonien mellom vêr og klede, det indre og det ytre, som dei lengest etter når kvinner seint på sommaren byrjar seie til kvarandre at no gler vi oss til strikkegenserar og strømpebukser og mjuke sjal.
Eit andlet i haustlys er alltid vakkert – klokt og djupt og herda. Andleta vert bilete på at dei gamle grekarane var inne på noko når dei hevda at det sanne, det gode og det vene ikkje kan viklast frå kvarandre. Hausten foreinar patos, etos og logos – om ein er villig til å sjå det slik, og å tillate seg dette inderlege.
Så pynt dykk no, flanørar, for kvarandre og for dykk sjølve, og gå på vift!
Ida Lødemel Tvedt
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Der kom hausten, og igjen var menneska vakre. I går gjekk eg i sola langs Akerselva, fortørna over kor fine alle var, kledde i jordfargar som matcha trea, i det varme haustlyset som får fram det beste i alle. Eg såg kvinner i store, strukturerte kåper, gutar i frakk og skinnsko, ein uhyre elegant mann i rullestol, med blankt hår og djupe fòrer i kinna.
Borte er den vulgære sommaren som strippar kulturen av kroppane og byter ut stil med idiotisk naken hud, årstida som Noreg ikkje kler, og som får vaksne menn til å tru at dei kjem unna med shorts. Gløymd er den endå verre våren, då dette for det meste bleike folket trer grotesk ut frå mørket, inn i det harde lyset, som grelle berg av blodsprengt og blåleg rått kjøtt.
Noreg er vakrast om hausten, i dei varme fargane i oktober og i det kvite novemberlyset som gjer kvar våte grein skarpt avteikna, som skrift, meiningsfull. Hausten er eit teater av indre og ytre eleganse, venleik og klokskap, av velfortent sentimentalitet. Det er kanskje ein klisjé, men ein klisjé verd å merke seg, særleg no når vi har så få høve til å pynte oss.
Roa senkar seg om hausten, lyset og tankane vert klarare, arbeidslysta veks, nervane vert mindre taggete. Folk får finare hår og betre hud og harmonerer meir med det som omgir dei.
Berre om hausten kler folk seg i etterlikningar av naturen, i grønt og brunt og oransje i oktober, i sjatteringar av grått og pastell i november, heilt instinktivt. Og kanskje er det nettopp denne harmonien mellom vêr og klede, det indre og det ytre, som dei lengest etter når kvinner seint på sommaren byrjar seie til kvarandre at no gler vi oss til strikkegenserar og strømpebukser og mjuke sjal.
Eit andlet i haustlys er alltid vakkert – klokt og djupt og herda. Andleta vert bilete på at dei gamle grekarane var inne på noko når dei hevda at det sanne, det gode og det vene ikkje kan viklast frå kvarandre. Hausten foreinar patos, etos og logos – om ein er villig til å sjå det slik, og å tillate seg dette inderlege.
Så pynt dykk no, flanørar, for kvarandre og for dykk sjølve, og gå på vift!
Ida Lødemel Tvedt
Fleire artiklar
Keith Jarrett har med seg bassisten Gary Peacock og trommeslagaren Paul Motian.
Foto: Anne Colavito / Arne Reimer / Jimmy Katz / ECM
Peiskos på første klasse
Keith Jarrett byr på fleire perler frå Deer Head Inn.
Små-ulovleg: Godtet er smått, men er denne reklamen retta mot små eller store menneske? Det kan få alt å seie dersom ei ny forskrift vert vedteken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
«Om høyringsinnspela frå Helsedirektoratet vert inkluderte, risikerer ein å kriminalisere heilt vanleg mat.»
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement