JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ubestemt

Media som aktor og dommar

I saka om sjikanemeldinga som vart sendt til Liv Signe Navarsete, tek pressa over rolla som rettsvesen, men skit i grunnprinsippa. 

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4643
20180427
4643
20180427

Nett då det såg ut som om Senterpartiet trass alt kunne stå att som eit av dei vaksne partia i landet, vart dei råka av slikt griseprat som tek tankane attende til barndomen. Den vulgære meldinga som no står så sentralt i Senterpartiet, vekkjer for meg minne om ei hending på Strand folkeskule på Modum, der eg gjekk då eg var tolv år gamal.

Den eine sida av skulebygningen kvilte på nokre låge mursøyler med ein smal passasje mellom søylene og kjellarmuren. Her inne kom det sjeldan vaksne, for ein måtte huke seg ned for å komme inn, og passasjen vart nytta som alternativt medium. Her stod mykje av det alle visste om det seksuelle livet, men som det ikkje var pent å seie. Éin gong bringa veggavisa eit nyhende som braut inn i ei større ålmente: «Læraren har pult», hadde nokon skrive med krit på muren. Dette var noko alle visste, eg òg, for «læraren», det var far min, den einaste mannlege læraren og skulestyrar på den todelte skulen. I passasjen var saka sterkt utbrodert og illustrert, ho vart stadig oppdatert og fekk mange lesarar. Éin dag kom far inn i klasserommet til fyste skuletime med ei bøtte vatn og ein svamp. «Det er komme griseprat på muren nede», sa han i udramatisk toneleie. «Kan dei to som er ordensmenn, berre gå ned og vaska det av?» Ordensmennene tok bøtta og svampen og gjekk ned til arbeidet, medan far tok opp att undervisinga som om ikkje noko var hendt. Grisepraten retta mot skulestyraren kom ikkje attende.

Den store doveggen

Slik kan ein tone ned ei slik sak. I Senterpartiets grisepratsak skjedde det motsette. Saka vart blåst opp. Etter tal frå FN-sambandet er over 250.000 kvinner vortne valdtekne under krigen i Kongo, og av dei er mange fysisk øydelagde for livet. Og her heime driv ein på med svære prosessar om ei Messenger-melding som har henta inspirasjonen sin frå gamle doveggar og hemmelege passasjar. Sansen for proporsjonar synest å vere forsvunnen frå ålmenta. Det er sanneleg lenge sidan verdskrigen.

Det alvorlege i saka ligg nett her: At eit einskilt døme på fornærmande grise–?og fylleprat har vorte ei kjempesak som har dominert den norske ålmenta i vekevis. Når den ubehagelege grisepraten, som burde ha vore takla internt, vert overdimensjonert til eit svært brotsverk, som om nokon er vorten gjengvaldteken eller drepen, vert den ukjende gjerningsmannen til ein brutal valdsmann.

Og fordi ein ikkje veit kven han er, berre at han må vere éin av dei ti på hytta, vert alle ti råka. Familiane deira vert råka. Og det er pressa som står for straffa.

Pressa som domstol

Men pressa står ikkje for berre straffa. Dei står for heile moroa. Det er dei som bles overtrampet opp til enorme dimensjonar ved å klistre toskeskapen opp over alle framsider og gjere sine eigne organ til alternative medium for vulgær tale. Når dei «tek saka» på dette viset og gjer henne til ei stor kriminalsak, då køyrer pressa saka som rettssak. I praksis forlèt pressa då rolla som maktkritikar eller «fjerde statsmakt», og tek i staden over rolla til den tredje statsmakta, rettsvesenet.

Brått fungerer pressa som påklagar og etterforskar, det vil seie politimakt. Pressa leier etterforskinga, i fullt påsyn for publikum. Pressa vel ut alle dei mistenkte og limer portretta deira opp på veggen, også det i full offentlegheit.

Men dermed har dei òg teke på seg rollene som dommar og straffevesen. Straffa er svekt omdøme, kanskje òg øydelagd karriere og økonomi. Og denne straffa vert tilmålt og utførd i og med mistanken. Idet pressa klistrar opp namn og bilete av alle kom kan ha sendt den stygge meldinga, vert alle dømde og straffa berre på grunnlag av at dei kan ha gjort noko.

Rettsprinsippa

Det vil seie at pressa tek over rolla som rettsvesen, medan dei skit i grunnprinsippa til rettsvesenet. Der ein mogeleg gjerningsmann elles vert sett på som uskuldig til det motsette er prova, vert han no dømd og straffa berre fordi han kunne ha gjort noko.

Det er ikkje slik rettsvesenet skal fungere. Om ei uoppklart kriminalsak har ti mistenkte, sender ikkje påtalemakta ut namnet på og bilete av ti mogelege gjerningsmenn for å informere publikum om kven som kan ha utført brotsverket.

Om no saka aldri vert oppklara, vil alle ti og familiane deira ha fått straffa si for noko som kanskje berre éin av dei har gjort. Berre totalitære regime straffar på dette viset. Ja, og så den liberale pressa, då, som skipar til folkefest med gatejustis og offentlege avrettingar av tilfeldige dømde.

Kaj Skagen

Kaj Skagen er forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Nett då det såg ut som om Senterpartiet trass alt kunne stå att som eit av dei vaksne partia i landet, vart dei råka av slikt griseprat som tek tankane attende til barndomen. Den vulgære meldinga som no står så sentralt i Senterpartiet, vekkjer for meg minne om ei hending på Strand folkeskule på Modum, der eg gjekk då eg var tolv år gamal.

Den eine sida av skulebygningen kvilte på nokre låge mursøyler med ein smal passasje mellom søylene og kjellarmuren. Her inne kom det sjeldan vaksne, for ein måtte huke seg ned for å komme inn, og passasjen vart nytta som alternativt medium. Her stod mykje av det alle visste om det seksuelle livet, men som det ikkje var pent å seie. Éin gong bringa veggavisa eit nyhende som braut inn i ei større ålmente: «Læraren har pult», hadde nokon skrive med krit på muren. Dette var noko alle visste, eg òg, for «læraren», det var far min, den einaste mannlege læraren og skulestyrar på den todelte skulen. I passasjen var saka sterkt utbrodert og illustrert, ho vart stadig oppdatert og fekk mange lesarar. Éin dag kom far inn i klasserommet til fyste skuletime med ei bøtte vatn og ein svamp. «Det er komme griseprat på muren nede», sa han i udramatisk toneleie. «Kan dei to som er ordensmenn, berre gå ned og vaska det av?» Ordensmennene tok bøtta og svampen og gjekk ned til arbeidet, medan far tok opp att undervisinga som om ikkje noko var hendt. Grisepraten retta mot skulestyraren kom ikkje attende.

Den store doveggen

Slik kan ein tone ned ei slik sak. I Senterpartiets grisepratsak skjedde det motsette. Saka vart blåst opp. Etter tal frå FN-sambandet er over 250.000 kvinner vortne valdtekne under krigen i Kongo, og av dei er mange fysisk øydelagde for livet. Og her heime driv ein på med svære prosessar om ei Messenger-melding som har henta inspirasjonen sin frå gamle doveggar og hemmelege passasjar. Sansen for proporsjonar synest å vere forsvunnen frå ålmenta. Det er sanneleg lenge sidan verdskrigen.

Det alvorlege i saka ligg nett her: At eit einskilt døme på fornærmande grise–?og fylleprat har vorte ei kjempesak som har dominert den norske ålmenta i vekevis. Når den ubehagelege grisepraten, som burde ha vore takla internt, vert overdimensjonert til eit svært brotsverk, som om nokon er vorten gjengvaldteken eller drepen, vert den ukjende gjerningsmannen til ein brutal valdsmann.

Og fordi ein ikkje veit kven han er, berre at han må vere éin av dei ti på hytta, vert alle ti råka. Familiane deira vert råka. Og det er pressa som står for straffa.

Pressa som domstol

Men pressa står ikkje for berre straffa. Dei står for heile moroa. Det er dei som bles overtrampet opp til enorme dimensjonar ved å klistre toskeskapen opp over alle framsider og gjere sine eigne organ til alternative medium for vulgær tale. Når dei «tek saka» på dette viset og gjer henne til ei stor kriminalsak, då køyrer pressa saka som rettssak. I praksis forlèt pressa då rolla som maktkritikar eller «fjerde statsmakt», og tek i staden over rolla til den tredje statsmakta, rettsvesenet.

Brått fungerer pressa som påklagar og etterforskar, det vil seie politimakt. Pressa leier etterforskinga, i fullt påsyn for publikum. Pressa vel ut alle dei mistenkte og limer portretta deira opp på veggen, også det i full offentlegheit.

Men dermed har dei òg teke på seg rollene som dommar og straffevesen. Straffa er svekt omdøme, kanskje òg øydelagd karriere og økonomi. Og denne straffa vert tilmålt og utførd i og med mistanken. Idet pressa klistrar opp namn og bilete av alle kom kan ha sendt den stygge meldinga, vert alle dømde og straffa berre på grunnlag av at dei kan ha gjort noko.

Rettsprinsippa

Det vil seie at pressa tek over rolla som rettsvesen, medan dei skit i grunnprinsippa til rettsvesenet. Der ein mogeleg gjerningsmann elles vert sett på som uskuldig til det motsette er prova, vert han no dømd og straffa berre fordi han kunne ha gjort noko.

Det er ikkje slik rettsvesenet skal fungere. Om ei uoppklart kriminalsak har ti mistenkte, sender ikkje påtalemakta ut namnet på og bilete av ti mogelege gjerningsmenn for å informere publikum om kven som kan ha utført brotsverket.

Om no saka aldri vert oppklara, vil alle ti og familiane deira ha fått straffa si for noko som kanskje berre éin av dei har gjort. Berre totalitære regime straffar på dette viset. Ja, og så den liberale pressa, då, som skipar til folkefest med gatejustis og offentlege avrettingar av tilfeldige dømde.

Kaj Skagen

Kaj Skagen er forfattar og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Krevjande buksering i tronge norske fjordar; her kjem taubåten til sin rett. Éin taubåt sleper framme, medan to mindre båtar er kopla til sidene i fall dei kjem for nære land. Bakarst er ein fjerde og siste taubåt i standby dersom lekteren treng å bremse opp.

Foto: Svein Egil Økland

ReportasjeFeature

Taubåten – den maritime arbeidsgampen

For somme sjøfolk er livet på ei ferje eller eit cruiseskip ikkje variert eller spanande nok. Då er kan hende løysinga å hoppe over på tug-en – ein jobb der kvar dag er garantert å vere ulik den førre.

William Sem Fure
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.

Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Kven har makt over kven?

Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

The Lady (Willa Fitzgerald) må flykte frå ein galen mann.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Skrekkfilmen Strange Darling tuklar med tida for å trekke i gang tankane.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis