Teoretiseringa
Kan du tippa kor mange professorar vi har i dette landet? Eit hint er at vi hadde 214 i 1961. Sa du 1000? Feil. Svaret er 4500 per 1. oktober 2020. Legg du til dei med professor 2-stillingar, har vi over 6000.
Fram til 1980-åra var det kanskje éin eller to på kvart institutt. Men mellom 1983 og 1985 kom eit byks på 300 nye – og deretter har det berre auka på. Tek vi utgangspunkt i fjoråret, kan vi alt ha fått 50 nye professorar berre hittil i år.
Veksten er ikkje tilfeldig, men kjem som ein del av internasjonaliseringa, spesialiseringa og teoretiseringa ved utdanningsinstitusjonane våre. Mykje av dette er sjølvsagt fornuftig og må til i eit moderne utdanningssamfunn. Men det har òg klare uheldige sider, ikkje minst for profesjonsutdanninga og dei gamle desentraliserte høgskulane. Dei har dei siste tiåra stadig nærma seg dei teoretisk-orienterte universitetsutdanningane, ofte med nedvurdering av praksiskunnskapen som resultat. I dag opplever dei gamle høgskulane krav om internasjonal publisering følgd av ei mengd rapporteringar og evalueringar for å syna at det faglege nivået tilsynelatande styrkjer seg.
Teoretiseringa i undervisingssektoren startar alt i grunnskulen, der sjølv gymnastikkfaget er prega av teori. Og lærarskuleelevane må no, etter 2016, ta ei femårig utdanning og skriva ei forskingsbasert masteroppgåve. Er det prestisjen til lærarane ein prøver å styrkja på denne måten? Ville det ikkje då vore betre å gje lærarane auka fridom og færre rapportar å fylla ut?
Rune Slagstad, som har vore professor i ulike fag og no er tilsett ved Institutt for samfunnsforskning, har i mange år vore oppteken av utdanningspolitikk og kor viktig det er å ta vare på særtrekka ved den praktisk-orienterte profesjonsutdanninga. Då Slagstad skulle halda ei førelesing om dette temaet ved Nord universitet på Nesna på helgelandskysten, spurde vi om han kunne skriva førelesinga om til ein artikkel i Dag og Tid.
Det sa han ja til. Slagstad er sjølv praktisk orientert i den forstand at han i tillegg til det faglege virket, også har vore ein sentral publisist i akademia som redaktør og medredaktør av Pax Leksikon, Nytt Norsk Tidsskrift og Universitetsforlagets Blå Bibliotek.
Svein Gjerdåker
Svein Gjerdåker er ansvarleg redaktør i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kan du tippa kor mange professorar vi har i dette landet? Eit hint er at vi hadde 214 i 1961. Sa du 1000? Feil. Svaret er 4500 per 1. oktober 2020. Legg du til dei med professor 2-stillingar, har vi over 6000.
Fram til 1980-åra var det kanskje éin eller to på kvart institutt. Men mellom 1983 og 1985 kom eit byks på 300 nye – og deretter har det berre auka på. Tek vi utgangspunkt i fjoråret, kan vi alt ha fått 50 nye professorar berre hittil i år.
Veksten er ikkje tilfeldig, men kjem som ein del av internasjonaliseringa, spesialiseringa og teoretiseringa ved utdanningsinstitusjonane våre. Mykje av dette er sjølvsagt fornuftig og må til i eit moderne utdanningssamfunn. Men det har òg klare uheldige sider, ikkje minst for profesjonsutdanninga og dei gamle desentraliserte høgskulane. Dei har dei siste tiåra stadig nærma seg dei teoretisk-orienterte universitetsutdanningane, ofte med nedvurdering av praksiskunnskapen som resultat. I dag opplever dei gamle høgskulane krav om internasjonal publisering følgd av ei mengd rapporteringar og evalueringar for å syna at det faglege nivået tilsynelatande styrkjer seg.
Teoretiseringa i undervisingssektoren startar alt i grunnskulen, der sjølv gymnastikkfaget er prega av teori. Og lærarskuleelevane må no, etter 2016, ta ei femårig utdanning og skriva ei forskingsbasert masteroppgåve. Er det prestisjen til lærarane ein prøver å styrkja på denne måten? Ville det ikkje då vore betre å gje lærarane auka fridom og færre rapportar å fylla ut?
Rune Slagstad, som har vore professor i ulike fag og no er tilsett ved Institutt for samfunnsforskning, har i mange år vore oppteken av utdanningspolitikk og kor viktig det er å ta vare på særtrekka ved den praktisk-orienterte profesjonsutdanninga. Då Slagstad skulle halda ei førelesing om dette temaet ved Nord universitet på Nesna på helgelandskysten, spurde vi om han kunne skriva førelesinga om til ein artikkel i Dag og Tid.
Det sa han ja til. Slagstad er sjølv praktisk orientert i den forstand at han i tillegg til det faglege virket, også har vore ein sentral publisist i akademia som redaktør og medredaktør av Pax Leksikon, Nytt Norsk Tidsskrift og Universitetsforlagets Blå Bibliotek.
Svein Gjerdåker
Svein Gjerdåker er ansvarleg redaktør i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.
Foto: Lise Åserud / NTB
Språkfag i spel
Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.