Trygdeskandalen
28. oktober 2019 vart det som er kalla “den mest omfattande rettsskandalen i norsk historie” offentleg kjent.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Les også
Eva Vangsnes Bergli er ytingsdirektør i Nav.
Foto: Nav
– Godkjenning er ingen garanti
Les også
Ei av dei komande vekene får kvinna og ektemannen hennar vite om Oslo tingrett meiner ho har rett på oppreising etter kampen mot Nav.
Foto: Eva Aalberg Undheim
«Det høyrest jo litt rart ut at det går å knekkje eit menneske så mykje, men det har dei klart»
Les også
Rune Halseth deltok på høyringa om trygdeskandalen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, og han snakka med både Nav-direktør Sigrun Vågeng (t.h.) og ansvarlege politikarar.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Staten som ikkje ville gjere opp
Les også
Få har søkt oppreising
Les også
Eva Vangsnes Bergli er ytingsdirektør i Nav.
Foto: Nav
– Godkjenning er ingen garanti
Les også
Ei av dei komande vekene får kvinna og ektemannen hennar vite om Oslo tingrett meiner ho har rett på oppreising etter kampen mot Nav.
Foto: Eva Aalberg Undheim
«Det høyrest jo litt rart ut at det går å knekkje eit menneske så mykje, men det har dei klart»
Les også
Rune Halseth deltok på høyringa om trygdeskandalen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, og han snakka med både Nav-direktør Sigrun Vågeng (t.h.) og ansvarlege politikarar.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Staten som ikkje ville gjere opp
Les også
Få har søkt oppreising
1994
EØS-avtalen trer i kraft i Noreg og gjev rett til fri rørsle av varer, tenester, personar og kapital innanfor heile EØS-området, som då omfatta 15 EU-land og dei tre EFTA-landa Noreg, Island og Liechtenstein.
2004
EU og EØS vert utvida med 10 nye sør- og austeuropeiske medlemsland. Tre år seinare vert også Romania og Bulgaria medlemmer, og i 2013 kjem Kroatia med.
2008
Eksporten av stønader har auka og dei samla utbetalingane via Nav internasjonalt utgjer dette året 4,3 milliardar kroner. Det er nær ei dobling frå 1998. I same periode har dei samla trygdeutbetalingane auka med 13,2 prosent.
2011
Utgreiinga frå Velferds- og migrasjonsutvalet/ Brochmann-utvalet vert lagd fram. Den slår fast at «(a)dgangen til fri bevegelighet for personer, herunder retten til å eksportere trygderettigheter, er et kjernepunkt i EØS-avtalen. Innenfor denne avtalen er det lite rom for nasjonal tilpasning. Et unntak gjelder adgangen til eksport av dagpenger».
2012
EU-revidert trygdeforordning vert teken inn i norsk lov. Artikkel 21 i forordninga seier at ein person som er busett i eller oppheld seg i eit anna EØS-land, har rett til same kontantytingar frå trygdeordninga han er medlem av, som han ville hatt i eigen stat. Same år dobla Nav talet på «anmeldelser» mot personar som fekk trygdeytingar i utlandet, frå 43 i 2011 til 85 i 2012, og i løpet av dei tre neste åra meir enn dobla talet seg igjen, ifølgje VG.
2013
Høgre og Frp dannar regjering og seier i regjeringserklæringa at dei vil «vurdere tiltak som kan begrense og stanse trygdeeksport, men innenfor de internasjonale avtalene Norge er bundet av».
2014
Ei interdepartemental arbeidsgruppe av personar frå fem departement og frå Regjeringsadvokaten kartlegg korleis det er mogleg å avgrense eksport av trygdeytingar. Dei konkluderte med at det å stille krav om bustad i Noreg er i strid med EØS-reglane, og at strenge krav til opphaldstid eller løpande opphald i Noreg også er forbode. Rapporten vert ikkje offentleggjord.
2017
Trygderetten, ankeinstans for vedtak etter folketrygdloven, byrjar å oppheve avgjerder frå Nav som ikkje tek omsyn til EUs trygdeforordning, og melder frå om at Navs praksis er feil.
Regjeringa legg fram stortingsmeldinga Eksport av norske velferdsytelser, som seier at «(g)jennom EØS-avtalen har mottakerne rett til å eksportere de aller fleste ytelsene, herunder sykepenger og arbeidsavklaringspenger, til land innen EØS».
2018
Like før jul varslar Trygderetten at han vil be EFTA-domstolen vurdere den norske regelbruken. Nav varslar Arbeids- og sosialdepartementet om saka.
2019
Nav og Arbeids- og sosialdepartementet har møte om varselet frå Trygderetten, og Nav tilrår å endre praksis. Endringa får samtykke frå departementet ein månad seinare, og Nav stoppar behandlinga av saker som gjeld utanlandsopphald i EØS-område i påvente av rettsleg avklaring.
17. september får politidistrikta melding om feiltolkinga, og ein månad seinare vert Riksadvokaten, som har ansvaret for påtalestyresmaktene, varsla.
21. oktober konkluderer Regjeringsadvokaten med at det er snakk om feil rettsbruk i alle saker om opphald i EØS-området sidan innføringa av EUs trygdeforordning i 2012. Ei veke etterpå, 28. oktober, vert feilpraktiseringa offentleggjord.
2020
Eit regjeringsutnemnt granskingsutval kjem til at det kan vere snakk om feil rettsbruk tilbake til 1994, og konkluderer med at verken Nav, ulike regjeringar, påtalestyresmaktene, domstolane eller advokatar har teke nok omsyn til EØS-retten i praktiseringa av trygderegelverket.
2021
Eit regjeringsutnemnt trygdekoordineringsutval føreslår fleire endringar i norsk trygdelovgjeving for å tydeleggjere rettane som følgjer av EØS-avtalen. Utvalet meiner stønader til personar med åleineomsorg for barn også er omfatta av EØS-reglar. Når regjeringa eitt år seinare legg fram forslag til endringar i folketrygdloven, baserer ho seg likevel på at slike stønader ikkje er omfatta.
2022
EFTA-domstolen slår fast at overgangsstønaden for einslege forsørgjarar er omfatta av trygdeforordninga i EØS-avtalen, og at Noreg såleis har praktisert endå ein trygderegel feil i årevis.
Stortinget gjer fleire korrigeringar i regjeringas forslag til endringar i folketrygdloven.
Kjelder: NOU 2011:7 Velferd og migrasjon. Den norske modellens framtid, NOU 2020: 9 Blindsonen, Utgreiinga «Eksport av velferdsytelser» (2014), nav.no, Stortinget, NTB, VG.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
1994
EØS-avtalen trer i kraft i Noreg og gjev rett til fri rørsle av varer, tenester, personar og kapital innanfor heile EØS-området, som då omfatta 15 EU-land og dei tre EFTA-landa Noreg, Island og Liechtenstein.
2004
EU og EØS vert utvida med 10 nye sør- og austeuropeiske medlemsland. Tre år seinare vert også Romania og Bulgaria medlemmer, og i 2013 kjem Kroatia med.
2008
Eksporten av stønader har auka og dei samla utbetalingane via Nav internasjonalt utgjer dette året 4,3 milliardar kroner. Det er nær ei dobling frå 1998. I same periode har dei samla trygdeutbetalingane auka med 13,2 prosent.
2011
Utgreiinga frå Velferds- og migrasjonsutvalet/ Brochmann-utvalet vert lagd fram. Den slår fast at «(a)dgangen til fri bevegelighet for personer, herunder retten til å eksportere trygderettigheter, er et kjernepunkt i EØS-avtalen. Innenfor denne avtalen er det lite rom for nasjonal tilpasning. Et unntak gjelder adgangen til eksport av dagpenger».
2012
EU-revidert trygdeforordning vert teken inn i norsk lov. Artikkel 21 i forordninga seier at ein person som er busett i eller oppheld seg i eit anna EØS-land, har rett til same kontantytingar frå trygdeordninga han er medlem av, som han ville hatt i eigen stat. Same år dobla Nav talet på «anmeldelser» mot personar som fekk trygdeytingar i utlandet, frå 43 i 2011 til 85 i 2012, og i løpet av dei tre neste åra meir enn dobla talet seg igjen, ifølgje VG.
2013
Høgre og Frp dannar regjering og seier i regjeringserklæringa at dei vil «vurdere tiltak som kan begrense og stanse trygdeeksport, men innenfor de internasjonale avtalene Norge er bundet av».
2014
Ei interdepartemental arbeidsgruppe av personar frå fem departement og frå Regjeringsadvokaten kartlegg korleis det er mogleg å avgrense eksport av trygdeytingar. Dei konkluderte med at det å stille krav om bustad i Noreg er i strid med EØS-reglane, og at strenge krav til opphaldstid eller løpande opphald i Noreg også er forbode. Rapporten vert ikkje offentleggjord.
2017
Trygderetten, ankeinstans for vedtak etter folketrygdloven, byrjar å oppheve avgjerder frå Nav som ikkje tek omsyn til EUs trygdeforordning, og melder frå om at Navs praksis er feil.
Regjeringa legg fram stortingsmeldinga Eksport av norske velferdsytelser, som seier at «(g)jennom EØS-avtalen har mottakerne rett til å eksportere de aller fleste ytelsene, herunder sykepenger og arbeidsavklaringspenger, til land innen EØS».
2018
Like før jul varslar Trygderetten at han vil be EFTA-domstolen vurdere den norske regelbruken. Nav varslar Arbeids- og sosialdepartementet om saka.
2019
Nav og Arbeids- og sosialdepartementet har møte om varselet frå Trygderetten, og Nav tilrår å endre praksis. Endringa får samtykke frå departementet ein månad seinare, og Nav stoppar behandlinga av saker som gjeld utanlandsopphald i EØS-område i påvente av rettsleg avklaring.
17. september får politidistrikta melding om feiltolkinga, og ein månad seinare vert Riksadvokaten, som har ansvaret for påtalestyresmaktene, varsla.
21. oktober konkluderer Regjeringsadvokaten med at det er snakk om feil rettsbruk i alle saker om opphald i EØS-området sidan innføringa av EUs trygdeforordning i 2012. Ei veke etterpå, 28. oktober, vert feilpraktiseringa offentleggjord.
2020
Eit regjeringsutnemnt granskingsutval kjem til at det kan vere snakk om feil rettsbruk tilbake til 1994, og konkluderer med at verken Nav, ulike regjeringar, påtalestyresmaktene, domstolane eller advokatar har teke nok omsyn til EØS-retten i praktiseringa av trygderegelverket.
2021
Eit regjeringsutnemnt trygdekoordineringsutval føreslår fleire endringar i norsk trygdelovgjeving for å tydeleggjere rettane som følgjer av EØS-avtalen. Utvalet meiner stønader til personar med åleineomsorg for barn også er omfatta av EØS-reglar. Når regjeringa eitt år seinare legg fram forslag til endringar i folketrygdloven, baserer ho seg likevel på at slike stønader ikkje er omfatta.
2022
EFTA-domstolen slår fast at overgangsstønaden for einslege forsørgjarar er omfatta av trygdeforordninga i EØS-avtalen, og at Noreg såleis har praktisert endå ein trygderegel feil i årevis.
Stortinget gjer fleire korrigeringar i regjeringas forslag til endringar i folketrygdloven.
Kjelder: NOU 2011:7 Velferd og migrasjon. Den norske modellens framtid, NOU 2020: 9 Blindsonen, Utgreiinga «Eksport av velferdsytelser» (2014), nav.no, Stortinget, NTB, VG.
Les også
Eva Vangsnes Bergli er ytingsdirektør i Nav.
Foto: Nav
– Godkjenning er ingen garanti
Les også
Ei av dei komande vekene får kvinna og ektemannen hennar vite om Oslo tingrett meiner ho har rett på oppreising etter kampen mot Nav.
Foto: Eva Aalberg Undheim
«Det høyrest jo litt rart ut at det går å knekkje eit menneske så mykje, men det har dei klart»
Les også
Rune Halseth deltok på høyringa om trygdeskandalen i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, og han snakka med både Nav-direktør Sigrun Vågeng (t.h.) og ansvarlege politikarar.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Staten som ikkje ville gjere opp
Les også
Få har søkt oppreising
Fleire artiklar
Lars Elling har skrive eit portrett av venen Stian Carstensen.
Foto: Trond A. Isaksen
Singel og sanatorium
Lars Elling skriv sprudlande, intelligent overskotsprosa
frå sinnets undergrunn.
Oppsettingar og konsertar er ein viktig og synleg del av skolegangen på musikklinjene. Her frå Hakkebakkeskogen ved Stord vidaregåande skule.
Foto: Stord vgs
Kampen om kunstfaga
Om kunstfaglege linjer ved vidaregåande skolar har livets rett, er ein årleg debatt når elevplassar og kroner skal fordelast.
Den norske fiskeflåten er mangfaldig. Her er ringnotfartøy ved kai i Egersund våren 2017.
Foto: Per Anders Todal
Fiskar er fiskar verst
Striden om kvotemeldinga kan få Fiskarlaget til å rivne.
Mannsutvalet saman med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under overrekkinga av rapporten.
Foto: Ole Berg-Rusten
Vil avlive likestillingsmytar
Forskar Mari Teigen ønskjer seg ein kjønnsdebatt bygd på kunnskap.
Statsministeren i Storbritannia, Rishi Sunak, har varsla at dei fyrste flya mot Rwanda skal vere i lufta løpet av ti til tolv veker.
Foto: Toby Melville / Reuters / NTB
Vil nytte Rwanda
som asylskremsel
Den som prøver å ta seg til Storbritannia med båt over Den engelske kanalen for å søkje asyl, risikerer i framtida å verte sett på eit fly til Rwanda utan høve til å returnere.