Tale
Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.
Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.
«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.
Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.
Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?
Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.
Trur han dette er ein kunstpause?
Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»
Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.
Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.
Jox
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.
Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.
«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.
Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.
Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?
Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.
Trur han dette er ein kunstpause?
Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»
Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.
Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.
Jox
Fleire artiklar
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.
Foto: Cinemateket
Søte sommarskrømt
Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.
Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.
Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB
Den raude streken i Rafah
Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».
Foto: Ida Lødemel Tvedt
Krossveg i den georgiske draumen
TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.
Utvalsleiar Line Eldring leverer NOU-rapporten om EØS-avtalen til utanriksminister Espen Barth Eide (Ap).
Foto: Terje Pedersen / NTB
Kva er alternativet til EØS-medlemskap?
Anna Kleiva er forfattar og omsetjar.
Foto: Privat
Anna Kleiva er ny diktskribent i Dag og Tid
«Eg ser fram til å arbeida meir med einskilde dikt frå ulike forfattarar.»