JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Tale

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1970
20181214
1970
20181214

Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.

Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.

«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.

Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.

Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?

Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.

Trur han dette er ein kunstpause?

Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»

Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.

Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.

Jox

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det hender at skrivande folk blir bedne om å tala i ymse forsamlingar. Skribentar er lettsmigra folk. Og før ein stakkar veit ordet av det, står han framfor møtelyden – utan ord.

Der sit kan hende politikarar i salen, menneske som skribenten kan ha kome i skade for å spotta i spaltene sine. No er det dei som kan kaldflira.

«Hrmm. Gode møtelyd...», seier skribenten, og innser til si nakne skrekk at talekunst – retorikk, ars bene dicendi, som grekarane utvikla 500 år før Kristus og romarane perfeksjonerte i antikken – er ein kunst han ikkje kan. Det var jo difor skribenten blei skribent, og ikkje prest eller politikar. For å få sitja tørt og trygt i skrivarstova, slå opp i Retorisk leksikon av Tormod Eide om han skulle trenga det, og fillerista land og folk, med rettetasten, angreknappen og redaktøren i ryggen. Utan å bli sett.

Retorikaren har på si side berre eitt einaste støtteapparat: talarstolen. Den klorer eg meg fast til, lyfter blikket og stirer med dubitatio, aporí og usminka gru mot ein fullsett sal.

Anar møtelyden gråten og glømsla som herjar, ser dei at halsen trutnar og kroppen skjelv?

Nei, fylkesordføraren på fyrste benk studerer meg med eit ope og nesten interessert blikk. Som om alt var som det skulle vera.

Trur han dette er ein kunstpause?

Capitátio benevoléntiae! Det er einaste utvegen når ein målar seg ordlaust inn i eit hjørne av ein stappfull sal. Leksikonet på kontoret fortel at det tyder «trakting etter velvilje», og det er ein velprøvd teknikk når alt anna slår talefeil. Quintilian sa: «Talarar som er hjelpelause, blir møtte med ein naturleg velvilje.»

Den gamle har rett! Etter 25 minutt med digressio disposito, digtessio proposito, digressio improviso og digressio prosapodosis, ser eg at fylkesordfuraren applauderer, lett. Og snipp, snapp, snute, då var taletida ute.

Pyntinga ved skrivebordet kan ta til. Og ikkje før eg ser kva eg har skrive, kjem eg på kva eg skulle ha sagt. Men då er det for seint.

Jox

Emneknaggar

Fleire artiklar

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Med den lange stjerten har erla umiskjenneleg kroppsform og ein særeigen måte å gå på.

Foto: Naïd Mubalegh

DyrFeature

Linerla – løyndomsfull kjenning

Om våren og sommaren vert linerla sett mange plassar, gjerne i nærleiken av menneske, frå byar til stølar, og ho kan finne på å byggje reir i eit svimlande utal habitat.

Naïd Mubalegh
Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Skodespelarane Joseph Engel (Bastien) og Sara Montpetit (Chloé) i regidebuten til Charlotte Le Bon.

Foto: Cinemateket

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Søte sommarskrømt

Falcon Lake er ein ven og var knalldebut frå Quebec.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Palestinarar på veg ut av Rafah måndag, etter at Israel varsla nye åtak i byen lengst sørvest i Gaza.

Foto: Ramadan Abed / Reuters / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Den raude streken i Rafah

Kanskje skal sluttspelet i Gaza-krigen stå i Rafah. Det blir neppe kort.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro
Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Vetle Bergan og Preben Hodneland som sønene.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Eit ikkje heilt vellukka meistermøte

Å setje saman det fremste vi har av dramatikk og regi, treng ikkje gi det beste resultatet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis