JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

SideblikkSamfunn

Framtida er ikkje det ho har vore

Intelligent science fiction vil vera i forkant og åtvara, men kan bli råka av røyndom.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Doc (Christopher Lloyd) og Marty (Michael J. Fox) i filmen Tilbake til fremtiden, regissert av Robert Zemeckis.

Doc (Christopher Lloyd) og Marty (Michael J. Fox) i filmen Tilbake til fremtiden, regissert av Robert Zemeckis.

Foto: Universal

Doc (Christopher Lloyd) og Marty (Michael J. Fox) i filmen Tilbake til fremtiden, regissert av Robert Zemeckis.

Doc (Christopher Lloyd) og Marty (Michael J. Fox) i filmen Tilbake til fremtiden, regissert av Robert Zemeckis.

Foto: Universal

5580
20230616
5580
20230616

hompland@online.no

Sommaravslutninga med Hjelpeskrivarane blei eit overraskande seminar om science fiction (SF) og annan fan­-
tastisk litteratur, med ei historisk line frå robotar til chatbotar, i skuggen av vald og vondskap, og under løfte og trugsmål frå kunstig intelligens (KI).

Sjangeren går stadig nye rundar der naturen slår tilbake, eller der det er menneske versus maskin. Sakprosabestseljaren for tida er Maskiner som tenker av Karin Strümke, partikkelfysikar og KI-forskar ved NTNU.

Skrekken er maskiner og programvare som manipulerer og tar makta frå enkeltmenneske, styrte av gigantiske private firma som er utafor offentleg regulering og kontroll. Neste steg er KI-maskiner som lærer opp seg sjølve til å utmanøvrera dei som programmerte systema med berre naturleg intelligens.

SPALTISTEN LAS MYKJE SF i barndom og ungdom, ofte med ingeniørar og oppfinnarar som heltar: Jules Verne, men også Øvre Richter Frick med Jonas Fjeld og assistenten hans, den finske dvergen Ilmari Eko. Etter kvart melde han overgang til det mytiske og magisk realistiske i det kvardagslege, med Ray Bradbury som favoritt.

I film og annan populærkultur blei det stjernekrigar og galaktiske romodysséar. I The Terminator frå 1984 (!) var KI det ultimative dommedagstrugsmålet: Maskinene ville utvikla sjølvmedvit, ta over styringa og starta atomkrig for å utrydda menneskeslekta.

VERTINNA HADDE VILLA seg bort i Dyret i Johannes’ openberring i for tidleg ungdom. Det er som kjent uhyggelege feber- eller dopfantasiar frå ei hole på Patmos. Vertinna blei så vettskremd at ho prøvde å unngå fleire slike skakande ovringar. Men ettersom ho vaks opp med aluminiumsnorsk og ingeniørar som heltar, slapp ho ikkje heilt unna, for Fonna og andre nynorskforlag forsynte ikkje bygdeungdommen berre med Smørbukk, Vangsgutane og Tuss og Troll, men også SF-teikneserien Ingeniør Knut Berg på eventyr.

BYRÅSJEFEN VEDGÅR ein raptus som medlem av Studentenes science fiction-forening ved Universitetet i Oslo, med Jon Bing og Tor Åge Bringsværd som heiderslagsmenn. Selskapet var rimeleg høglitterært med namn etter eit trist og trøyttande episk dikt av den svenske nobelprisvinnaren Harry Martinson frå 1956: Aniara. En revy om människan i tid och rum.

Aniara blei til opera og fjernsynsteater. Karl-Birger Blomdahl fekk Nordisk råds pris for musikken. Seinare har Tommy Körberg, Ketil Bjørnstad, metallband og filmmakarar late seg inspirera av tekstar og tonar.

Karin Boyes dystopiske satire Kallocain frå 1940 er Byråsjefens favoritt, for han var fascinert av sanningsserumet kallocain. Med Boyes eigne ord handlar det om «tillståndet i nästa århundrade, då några totalitära statar slåss om värdsherravältdet och Staten har individen helt i sin hand».

DET ER LÆRERIKT å lesa om att bøker som eingong har gjort sterkt inntrykk. Det er som ei ytre og indre tidsreise.

Ettersom litterære dystopiar held seg betre enn utopiar og nostalgiske retropiar, har eg konsentrert meg om kanonklassikarane: George Orwells Kamerat Napoleon, der alle dyr er like, men nokre dyr er likare enn andre, og 1984, der Storebror ser deg; Vidunderlige nye verden av Aldous Hauxley; Vi av Eugen Samjatin; Salamanderkrigen av Karel Capek, han som introduserte «robot».

Desse bøkene er skrivne som åtvaringar mot nazisme, kommunisme og andre totalitære regime. Dei handlar grunnleggande om å verna tankefridom og individets menneskeverd, mens teknologien søker stadig meir avanserte måtar å kontrollera handlingar og haldningar, sinn og tankar på.

DETTE ER INNTRYKKET av SF-sjangerens utvikling i mitt leseliv: mekanisk ingeniørkunst, totalisering av makt med valdeleg fysisk kontroll, kjemisk og biologisk manipulasjon, massedatabasert overvaking, ustyrleg og avhumanisert informasjonsteknologi.

Det er eit tankekors at dei som skapte det vedunderleg nye, så ofte angrar når dei ser konsekvensane. Trollmannen i Goethes ballade var fortvila over det dei ustoppelege læregutane stelte i stand: «Die ich rief, die Geister, werd ich nun nicht los». Alfred Nobel vende seg frå sprengstoff til fredspris. Då A-bombas oppfinnar Robert Oppenheimer fekk samvitsplager, blei han skulda for uamerikansk verksemd.

Den aktuelle er Geoffrey Hinton, gudfaren av kunstig intelligens. Han sa opp i Google for å stå fritt til å åtvara om ein monsterteknologi som er sloppen laus. Eller i det minste ha eit halvt års pause i utviklinga.

***

RETTINGAR. Førre veke rota denne spalta seg bort i langtidsverknader av populistiske straumdrag. Det er farleg spel, for mykje er i flyt i politikken, alt har si tid, og her har ein å gjera med minnesterke, dokumenterte og arkiverande folk.

Krigsveteranar frå studentpolitikken finn det paradoksalt og upassande at ur-PAG-arane inviterte Mímir Kristjánsson frå Raudt som profet då dei lanserte boka om venstrepopulismen. (Det kan skytast inn at den allvitande Odin gav bort eit auge til Mimir for å få drikka av kunnskapsbrønnen hans.)

Det er truleg like langt mellom stalinistane i AKP(m-l) og dagens Mímir som det er mellom dagens ekstremliberalistiske EU-forkjemparar i Unge Venstre og sosialliberale ungkadrar midt på 70-talet. Det er eit fun fact at då Jørn Rattsø (samfunnsøkonomisk utvalsrapportør, i Wikipedia omtalt som «norsk statsleder») og bok- og målmannen Ottar Grepstad var leiarar i Unge Venstre (1974–1976), blei det ideologiske tidsskriftet deira døypt om frå Liberalt Perspektiv til Populist.

Andreas Hompland er sosiolog og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

hompland@online.no

Sommaravslutninga med Hjelpeskrivarane blei eit overraskande seminar om science fiction (SF) og annan fan­-
tastisk litteratur, med ei historisk line frå robotar til chatbotar, i skuggen av vald og vondskap, og under løfte og trugsmål frå kunstig intelligens (KI).

Sjangeren går stadig nye rundar der naturen slår tilbake, eller der det er menneske versus maskin. Sakprosabestseljaren for tida er Maskiner som tenker av Karin Strümke, partikkelfysikar og KI-forskar ved NTNU.

Skrekken er maskiner og programvare som manipulerer og tar makta frå enkeltmenneske, styrte av gigantiske private firma som er utafor offentleg regulering og kontroll. Neste steg er KI-maskiner som lærer opp seg sjølve til å utmanøvrera dei som programmerte systema med berre naturleg intelligens.

SPALTISTEN LAS MYKJE SF i barndom og ungdom, ofte med ingeniørar og oppfinnarar som heltar: Jules Verne, men også Øvre Richter Frick med Jonas Fjeld og assistenten hans, den finske dvergen Ilmari Eko. Etter kvart melde han overgang til det mytiske og magisk realistiske i det kvardagslege, med Ray Bradbury som favoritt.

I film og annan populærkultur blei det stjernekrigar og galaktiske romodysséar. I The Terminator frå 1984 (!) var KI det ultimative dommedagstrugsmålet: Maskinene ville utvikla sjølvmedvit, ta over styringa og starta atomkrig for å utrydda menneskeslekta.

VERTINNA HADDE VILLA seg bort i Dyret i Johannes’ openberring i for tidleg ungdom. Det er som kjent uhyggelege feber- eller dopfantasiar frå ei hole på Patmos. Vertinna blei så vettskremd at ho prøvde å unngå fleire slike skakande ovringar. Men ettersom ho vaks opp med aluminiumsnorsk og ingeniørar som heltar, slapp ho ikkje heilt unna, for Fonna og andre nynorskforlag forsynte ikkje bygdeungdommen berre med Smørbukk, Vangsgutane og Tuss og Troll, men også SF-teikneserien Ingeniør Knut Berg på eventyr.

BYRÅSJEFEN VEDGÅR ein raptus som medlem av Studentenes science fiction-forening ved Universitetet i Oslo, med Jon Bing og Tor Åge Bringsværd som heiderslagsmenn. Selskapet var rimeleg høglitterært med namn etter eit trist og trøyttande episk dikt av den svenske nobelprisvinnaren Harry Martinson frå 1956: Aniara. En revy om människan i tid och rum.

Aniara blei til opera og fjernsynsteater. Karl-Birger Blomdahl fekk Nordisk råds pris for musikken. Seinare har Tommy Körberg, Ketil Bjørnstad, metallband og filmmakarar late seg inspirera av tekstar og tonar.

Karin Boyes dystopiske satire Kallocain frå 1940 er Byråsjefens favoritt, for han var fascinert av sanningsserumet kallocain. Med Boyes eigne ord handlar det om «tillståndet i nästa århundrade, då några totalitära statar slåss om värdsherravältdet och Staten har individen helt i sin hand».

DET ER LÆRERIKT å lesa om att bøker som eingong har gjort sterkt inntrykk. Det er som ei ytre og indre tidsreise.

Ettersom litterære dystopiar held seg betre enn utopiar og nostalgiske retropiar, har eg konsentrert meg om kanonklassikarane: George Orwells Kamerat Napoleon, der alle dyr er like, men nokre dyr er likare enn andre, og 1984, der Storebror ser deg; Vidunderlige nye verden av Aldous Hauxley; Vi av Eugen Samjatin; Salamanderkrigen av Karel Capek, han som introduserte «robot».

Desse bøkene er skrivne som åtvaringar mot nazisme, kommunisme og andre totalitære regime. Dei handlar grunnleggande om å verna tankefridom og individets menneskeverd, mens teknologien søker stadig meir avanserte måtar å kontrollera handlingar og haldningar, sinn og tankar på.

DETTE ER INNTRYKKET av SF-sjangerens utvikling i mitt leseliv: mekanisk ingeniørkunst, totalisering av makt med valdeleg fysisk kontroll, kjemisk og biologisk manipulasjon, massedatabasert overvaking, ustyrleg og avhumanisert informasjonsteknologi.

Det er eit tankekors at dei som skapte det vedunderleg nye, så ofte angrar når dei ser konsekvensane. Trollmannen i Goethes ballade var fortvila over det dei ustoppelege læregutane stelte i stand: «Die ich rief, die Geister, werd ich nun nicht los». Alfred Nobel vende seg frå sprengstoff til fredspris. Då A-bombas oppfinnar Robert Oppenheimer fekk samvitsplager, blei han skulda for uamerikansk verksemd.

Den aktuelle er Geoffrey Hinton, gudfaren av kunstig intelligens. Han sa opp i Google for å stå fritt til å åtvara om ein monsterteknologi som er sloppen laus. Eller i det minste ha eit halvt års pause i utviklinga.

***

RETTINGAR. Førre veke rota denne spalta seg bort i langtidsverknader av populistiske straumdrag. Det er farleg spel, for mykje er i flyt i politikken, alt har si tid, og her har ein å gjera med minnesterke, dokumenterte og arkiverande folk.

Krigsveteranar frå studentpolitikken finn det paradoksalt og upassande at ur-PAG-arane inviterte Mímir Kristjánsson frå Raudt som profet då dei lanserte boka om venstrepopulismen. (Det kan skytast inn at den allvitande Odin gav bort eit auge til Mimir for å få drikka av kunnskapsbrønnen hans.)

Det er truleg like langt mellom stalinistane i AKP(m-l) og dagens Mímir som det er mellom dagens ekstremliberalistiske EU-forkjemparar i Unge Venstre og sosialliberale ungkadrar midt på 70-talet. Det er eit fun fact at då Jørn Rattsø (samfunnsøkonomisk utvalsrapportør, i Wikipedia omtalt som «norsk statsleder») og bok- og målmannen Ottar Grepstad var leiarar i Unge Venstre (1974–1976), blei det ideologiske tidsskriftet deira døypt om frå Liberalt Perspektiv til Populist.

Andreas Hompland er sosiolog og skribent.

Emneknaggar

Fleire artiklar

EssayFeature

Sluttoppgjer

Nokre tal får me tildelte så snart Skatteetaten har motteke fødselsmeldinga. Andre vert plukka opp undervegs i livet, eller avslørte når det nærmar seg slutten.

IvarDale
EssayFeature

Sluttoppgjer

Nokre tal får me tildelte så snart Skatteetaten har motteke fødselsmeldinga. Andre vert plukka opp undervegs i livet, eller avslørte når det nærmar seg slutten.

IvarDale
Sofi Oksanen er av dei  forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Sofi Oksanen er av dei forfattarane som har fått flest prisar i Norden. Bøkene hennar er omsette til 46 språk. Biletet er frå bokmessa i Wien i 2022.

Foto: Nicola Montfort / Wikimedia Commons

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Vald mot kvinner som våpen

Sofi Oksanen ønskte å skrive ei bok som er tilgjengeleg for vanlege lesarar, som kan lesast utan kart og utan at ein treng følgje krigsnyhenda dag for dag. At essayet Putins krig mot kvinner skulle bli så skremmande, såg ho ikkje heilt for seg.

KommentarSamfunn
EinarHaakaas

Gjengkrim – ein varsla katastrofe

Det går knapt ein dag utan grove valdshendingar i Oslo. Bak står gjengar og mektige kriminelle nettverk som har vakse fram dei siste ti åra.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

For Balázs Orbán, som er politisk rådgjevar for statsministeren, er jobben å halda fast ved dei langsiktige måla til regjeringa mellom alle dei mindre og større oppgåvene i kvardagen.

Foto frå heimesida til Orbán Balázs i regjeringa

UtanriksSamfunn
JeppeBentzen

Verda ifølgje Orbán

BUDAPEST: I ei ny bok fortel ideologen til Viktor Orbán korleis Ungarn vil utfordra den liberale verdsordninga. Weekendavisen har møtt han.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen
Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Myndigheten för psykologisk försvar set drapet på to svenske fotballsupporterar i Brussel i oktober i fjor i samanband med påverknadskampanjar mot Sverige.

Foto: Martin Meissner / AP / NTB

Samfunn

Framande makter mot folkhemmet

Sverige merkar presset frå Russland, Kina og Midtausten og har sett ein statleg etat til å spore opp påverknadskampanjar. Bør Noreg gjere det same?

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis