Ser ikkje behovet for ny læreplan
Ungdomsskulelærar Tora Høgenes meiner dagens læreplan for samfunnsfag gjev både handlingsrom og tydelegare retning enn forslaget til ny læreplan.
Læreplan
eva@dagogtid.no
– Slik skissa ser ut no, likar eg den noverande læreplanen betre. Ja, nokre av måla i han kan kuttast ut, men i det store og heile er det lettare å forstå kva som krevst av elevane i denne.
Slik oppsummerte ungdomsskulelærar Tora Høgenes høyringsinnspelet sitt til skissa for ny læreplan for samfunnsfag som no er under utarbeiding.
Ho har aldri tidlegare skrive høyringsfråsegner, men etter å ha sett den førebelse læreplanskissa no såg ho det som ei plikt å protestere.
Innhaldet i dei nye kompetansemåla for elevane er altfor omfattande og vagt, meiner ho.
– Vert denne skissa ståande, har lærarar ein enorm jobb føre seg. Eg trur det vert ein stor jobb både for lærarar og skular å finne ut kva som eigentleg ligg i desse kompetansemåla.
Vanskelege mål
I læreplanskissa for ungdomsskulen står det mellom anna at elevane skal kunne «utvikle og vurdere berekraftige handlingsalternativ til samfunnsutfordringar lokalt, nasjonalt, i Sápmi/Sábme/Sáepmie og globalt», «utforske kontrafaktiske spørsmål» og «forstå seg sjølv og samfunnet i tid og rom og drøfte korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar».
Mange av kompetansemåla krev svært høgt mogningsnivå hjå eleven, og fleire av måla er vanskelege både å nå og å måle oppnåing av, meiner Høgenes.
Nokre av måla er òg vanskeleg å skjøne.
– Eg skjønar ikkje sjølv kva det betyr «å forstå seg sjølv og samfunnet i tid og rom», til dømes. Korleis skal ein ungdomsskuleelev klare det? Vi skal sjølvsagt ha høge ambisjonar på elevane sine vegner, men det er òg viktig at kompetansemåla er moglege å nå, seier ho.
Problematiske verb
Dei som lagar læreplanane, bør ifølgje Høgenes òg tenkje nøyare gjennom verbbruken i kompetansemåla.
– Verba verkar generelt lite gjennomtenkte, og det er eigentleg det mest problematiske. Eitt døme er verbet «å utforske». Eg trur ulike lærarar legg ulikt innhald i det. Ser vi på ordboksdefinisjonen kan det tyde «lære å kjenne fullstendig». Legg ein denne tolkinga til grunn, er fleire av kompetansemåla nær umoglege å nå, seier ho.
Ho tilrår læreplanmakarane å byte ut verb som «utforske» med «redegjøre for, diskutere, analysere, undersøke, sammenligne». I høyringsinnspelet bed ho òg om at måla må utformast slik at dei sikrar ein viss felles kunnskapsbase hjå alle, både i historie, samfunnskunnskap og geografi, og at dei vert gjorde handgripelege.
– Læreplanen no kan sjå mindre omfattande ut, sidan kompetansemåla er færre, men i røynda er kvart mål så omfattande at læreplanen er større enn før. Det er eigentleg hovudbodskapen min, seier ho.
Lettare å navigere
Høgenes jobbar i dag i ein mottaksklasse på Haugerud skule, men har nokre år bak seg som ungdomsskulelærar i samfunnsfag. Ho ser behovet for å redusere talet på kompetansemål i læreplanen i dag, men meiner det ikkje er grunn til å endre læreplanen utover det.
– Eg meiner at mykje ved læreplanen vi underviser etter i samfunnsfag i dag, er svært godt. Han gjer det lett for lærarane å navigere i det store faget, samstundes som han er open nok til at vi har handlingsrom og metodefridom i undervisninga. Han sikrar òg at elevane lærer mykje av dei same tinga, og at faget har substans, seier ho.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Læreplan
eva@dagogtid.no
– Slik skissa ser ut no, likar eg den noverande læreplanen betre. Ja, nokre av måla i han kan kuttast ut, men i det store og heile er det lettare å forstå kva som krevst av elevane i denne.
Slik oppsummerte ungdomsskulelærar Tora Høgenes høyringsinnspelet sitt til skissa for ny læreplan for samfunnsfag som no er under utarbeiding.
Ho har aldri tidlegare skrive høyringsfråsegner, men etter å ha sett den førebelse læreplanskissa no såg ho det som ei plikt å protestere.
Innhaldet i dei nye kompetansemåla for elevane er altfor omfattande og vagt, meiner ho.
– Vert denne skissa ståande, har lærarar ein enorm jobb føre seg. Eg trur det vert ein stor jobb både for lærarar og skular å finne ut kva som eigentleg ligg i desse kompetansemåla.
Vanskelege mål
I læreplanskissa for ungdomsskulen står det mellom anna at elevane skal kunne «utvikle og vurdere berekraftige handlingsalternativ til samfunnsutfordringar lokalt, nasjonalt, i Sápmi/Sábme/Sáepmie og globalt», «utforske kontrafaktiske spørsmål» og «forstå seg sjølv og samfunnet i tid og rom og drøfte korleis livsvilkår og verdiar påverkar tankar og handlingar».
Mange av kompetansemåla krev svært høgt mogningsnivå hjå eleven, og fleire av måla er vanskelege både å nå og å måle oppnåing av, meiner Høgenes.
Nokre av måla er òg vanskeleg å skjøne.
– Eg skjønar ikkje sjølv kva det betyr «å forstå seg sjølv og samfunnet i tid og rom», til dømes. Korleis skal ein ungdomsskuleelev klare det? Vi skal sjølvsagt ha høge ambisjonar på elevane sine vegner, men det er òg viktig at kompetansemåla er moglege å nå, seier ho.
Problematiske verb
Dei som lagar læreplanane, bør ifølgje Høgenes òg tenkje nøyare gjennom verbbruken i kompetansemåla.
– Verba verkar generelt lite gjennomtenkte, og det er eigentleg det mest problematiske. Eitt døme er verbet «å utforske». Eg trur ulike lærarar legg ulikt innhald i det. Ser vi på ordboksdefinisjonen kan det tyde «lære å kjenne fullstendig». Legg ein denne tolkinga til grunn, er fleire av kompetansemåla nær umoglege å nå, seier ho.
Ho tilrår læreplanmakarane å byte ut verb som «utforske» med «redegjøre for, diskutere, analysere, undersøke, sammenligne». I høyringsinnspelet bed ho òg om at måla må utformast slik at dei sikrar ein viss felles kunnskapsbase hjå alle, både i historie, samfunnskunnskap og geografi, og at dei vert gjorde handgripelege.
– Læreplanen no kan sjå mindre omfattande ut, sidan kompetansemåla er færre, men i røynda er kvart mål så omfattande at læreplanen er større enn før. Det er eigentleg hovudbodskapen min, seier ho.
Lettare å navigere
Høgenes jobbar i dag i ein mottaksklasse på Haugerud skule, men har nokre år bak seg som ungdomsskulelærar i samfunnsfag. Ho ser behovet for å redusere talet på kompetansemål i læreplanen i dag, men meiner det ikkje er grunn til å endre læreplanen utover det.
– Eg meiner at mykje ved læreplanen vi underviser etter i samfunnsfag i dag, er svært godt. Han gjer det lett for lærarane å navigere i det store faget, samstundes som han er open nok til at vi har handlingsrom og metodefridom i undervisninga. Han sikrar òg at elevane lærer mykje av dei same tinga, og at faget har substans, seier ho.
– I røynda er kvart mål så omfattande at læreplanen er større enn før.
Tora Høgenes, lærar
Fleire artiklar
Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.
Foto: Thomas Fure / NTB
– Populisme er ikkje noko å vere redd for
Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.
Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB
Uviss lagnad for Syria
Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.
Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.
Foto: Arthaus
Leiken kjærleik
Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.
Ein atomsopp lyser opp nattehimmelen under prøvesprenginga Badger i USA i 1953.
Foto via Wikimedia Commons
Eg er dauden
Samtidig som faren for ein tredje verdskrig er større enn på eit halvt hundreår, ser vi på russiske trugsmål om bruk av atomvåpen som tomme.
Foto: Edvard Thorup
Makta og den uavhengige forskinga
«Eg er fullt klar over at mange gjorde ein stor innsats i Sør-Sudan, og med gode intensjonar.»