JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Kommunane får køyre på i arealplanlegginga

Etter instruks frå regjeringa vert kommunale plansaker som kan truge naturmangfaldet,
sjeldnare stoppa. – Dette går ikkje vegen for naturen, seier biolog Dag O. Hessen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert.

Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert.

Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

7609
20190201

Motsegner

n Ordninga med motsegner vart innført saman med plan- og bygningslova i 1985, då kommunane fekk makt til å vedta rettsleg bindande arealplanar.

n Ordninga skal sikre at kommunane ikkje vedtek arealplanar som er i strid med nasjonale og regionale mål, rammer og retningsliner.

7609
20190201

Motsegner

n Ordninga med motsegner vart innført saman med plan- og bygningslova i 1985, då kommunane fekk makt til å vedta rettsleg bindande arealplanar.

n Ordninga skal sikre at kommunane ikkje vedtek arealplanar som er i strid med nasjonale og regionale mål, rammer og retningsliner.

eva@dagogtid.no

«Naturmangfoldet og livsgrunnlaget må sikres for kommende generasjoner slik at vi overlater naturen og miljøet til våre barn i minst like god stand som vi overtok det fra våre foreldre.» Denne lovnaden har alle Erna Solbergs regjeringar stilt seg bak.

I praksis har Solberg-regjeringane gjeve kommunane så stor handlefridom i arealplanlegginga at det er fare for at naturmangfald og andre overordna omsyn ikkje vert godt nok sikra. Det varslar Riksrevisjonen i ein rapport som nyleg er send til Stortinget.

Riksrevisjonen har undersøkt bruken av såkalla motsegner, som skal vareta omsyn som naturmangfald, jordvern, folkehelse, strandsone, kulturminne, reindrift og trafikktryggleik i kommunal arealplanlegging. Grip til dømes ei planlagd vegbygging inn i store samanhengande natur- og kulturlandskap med viktige landbruks-, natur- og friluftsverdiar, kan Fylkesmannen krevje endring i planane.

Motsegner frå statlege eller regionale styresmakter må følgjast opp for at det kommunale planvedtaket skal vere juridisk bindande.

Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert. «Det er risiko for at praktiseringen av innsigelsesinstituttet ikke i tilstrekkelig grad sikrer at nasjonale og vesentlige regionale interesser blir ivaretatt i planprosessene», åtvarar Riksrevisjonen.

Endra etter kritikk

Regjeringa stramma inn føringane for bruken av motsegner i 2014. Fylkesmannen fekk utvida ansvar for å samordne motsegner, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet varsla: «Det forutsettes at innsigelsesmyndighetene viser stor varsomhet med å overprøve kommunestyrets politiske skjønn i lokale forhold.»

Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland har i brev til Riksrevisjonen stadfesta at innstramminga var medviten politikk, som følgje av kritikk frå kommunane.

Ifølgje ei undersøking gjord på oppdrag frå kommunesektorens interesse- og arbeidsgjevarorganisasjon KS i 2012, vart det mellom 2007 og 2010 varsla eller fremja motsegner til nesten alle kommuneplanprosessar, og kommunepolitikarar oppfatta ordninga som ei tids- og ressurskrevjande detaljstyring.

15.000 fritak

I tillegg til at færre kommune- og reguleringsplanar vert møtte med motsegner, er det òg færre motsegner som vinn fram når dei går til avgjerd i departementet. Departementet har endåtil fått påpakning frå Sivilombodsmannen for å ha avgjort ei motsegnssak utan å ta omsyn til naturmangfaldlova.

Riksrevisjonen har òg festa seg ved at kommunane gjev mange dispensasjonar frå vedtekne kommuneplanar og reguleringsplanar. Plan- og bygningslova set strenge vilkår for dispensasjonar. Like fullt syner tal frå 352 kommunar at det i 2017 vart gjort over 15.000 gonger. Det inneber at det vert gjeve fritak frå vedtekne planverk i 20 prosent av alle godkjende byggjesøknader, ifølgje Riksrevisjonen.

– Utholar lovverk

Dag O. Hessen, som er biolog og professor ved Universitetet i Oslo, meiner varsellampene no bør lyse.

– Denne rundhanda dispensasjonspraksisen illustrerer problemet: Mykje lovverk vert uthola av ei forvalting der det til dels er tette band mellom aktørane, og der det ofte manglar kompetanse til å vurdere naturfaglege konsekvensar av utbyggingar.

Hessen er òg uroa over utviklinga i talet på motsegner.

– Den offisielle grunnen til innstrammingane var å gjere saksgangen i kommunane raskare og meir effektiv og å hindre omkampkultur. Realiteten er at det vert lettare å køyre gjennom utbyggingssaker, nedbygging og reguleringssaker som går ut over arealvern, biologisk mangfald og vern av grøntareal generelt. Dette går ikkje vegen for naturen og mangfaldet, seier han.

– Ikkje alltid ideelt

Dag og Tid har vore i kontakt med fylkesmennene som i dag dekkjer Buskerud, Vestfold, Telemark, Rogaland, Agder, Trøndelag og Troms og Finnmark. Alle stadfestar at terskelen for å fremje motsegner har blitt høgare, og at det har endra måten dei jobbar på. I hovudsak ved at dei avklarar eventuelle konfliktar med kommunane tidlegare i planprosessane og diskuterer seg fram til andre løysingar enn motsegner.

– Kommunane vert stadig flinkare til å sjå kva interesser som må varetakast, anten det er klima eller jordvern, og dei lyttar til råd. Det betyr ikkje at Fylkesmannen alltid får det slik han ideelt sett ville hatt det. Særleg i utbyggingssaker lyttar vi nok meir til lokaldemokratiet no enn vi gjorde tidlegare, seier Stein A. Ytterdahl, tidlegare Ap-politikar, som er fylkesmann i Agder.

Ifølgje Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), fylkesmann i Rogaland, har endra praksis i departementet medført at det vert lagt større vekt på å finne kompromiss lokalt og regionalt framfor å sende motsegner til departementet.

Kleppa er blant dei som meiner Riksrevisjonen har rett i at praktiseringa av motsegner i dag ikkje godt nok sikrar dei overordna interessene ordninga skal verne om.

Fylkesmann i Telemark og Vestfold, Per Arne Olsen, tidlegare Frp-politikar, er usamd.

– Trekkjer du den konklusjonen, tek du ikkje med alle sakene vi no løyser før det kjem til motsegn, der kommunane forstår at saka kan ende med motsegn, og difor fjernar konflikttema frå kommuneplanen.

Slett ikkje overtydd

Miljøorganisasjonen Sabima, som jobbar med å stogge tap av naturmangfald, er slett ikkje overtydd om at samordning og kompromiss lokalt og regionalt i sum er det beste for naturen.

Dei syner til ei sak frå Porsgrunn kommune i Telemark som døme. Der var miljøvernavdelinga hjå Fylkesmannen kritisk til ei utbygging av bustader i område med mellom anna naturtypen hol eik, som skal ha ekstra vern etter naturmangfaldlova. Men motsegna vart avskoren i samordningsprosessen.

– Eg trur det har vore viktig med meir dialog og samarbeid med kommunane, og det ville vore bra om mange av sakene som vart løyste utan motsegn, no går i favør av naturen. Problemet er at naturen vinn for sjeldan, og det finst ikkje oversikt over desse sakene. Riksrevisjonen tilrår at følgjene av innstramminga bør greiast ut, nettopp fordi det er tvil. No ligg bevisbyrda hjå regjeringa, seier Anne Breistein, som er politisk rådgjevar i Sabima.

– Balanserte avvegingar

Dag og Tid har spurt Kommunal- og moderniseringsdepartementet om dei kan forsikre at praktiseringa av motsegnsordninga i dag ikkje går på kostnad av naturmangfaldsomsyn og andre viktige interesser.

Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) syner til at arealplanlegging inneber avvegingar mellom lokale, regionale og nasjonale interesser, og mellom bruk og vern av areala.

– Eg meiner plansystemet er eit godt system for å avvege ulike interesser, og at kommunane i all hovudsak gjer balanserte avvegingar i planlegginga.

Han seier departementet vil vurdere oppfølginga av dei konkrete framlegga til Riksrevisjonen i samarbeid med andre departement.

I tillegg skal kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget seie sitt om funna til og råda frå Riksrevisjonen. Den jobben er ikkje starta enno.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

eva@dagogtid.no

«Naturmangfoldet og livsgrunnlaget må sikres for kommende generasjoner slik at vi overlater naturen og miljøet til våre barn i minst like god stand som vi overtok det fra våre foreldre.» Denne lovnaden har alle Erna Solbergs regjeringar stilt seg bak.

I praksis har Solberg-regjeringane gjeve kommunane så stor handlefridom i arealplanlegginga at det er fare for at naturmangfald og andre overordna omsyn ikkje vert godt nok sikra. Det varslar Riksrevisjonen i ein rapport som nyleg er send til Stortinget.

Riksrevisjonen har undersøkt bruken av såkalla motsegner, som skal vareta omsyn som naturmangfald, jordvern, folkehelse, strandsone, kulturminne, reindrift og trafikktryggleik i kommunal arealplanlegging. Grip til dømes ei planlagd vegbygging inn i store samanhengande natur- og kulturlandskap med viktige landbruks-, natur- og friluftsverdiar, kan Fylkesmannen krevje endring i planane.

Motsegner frå statlege eller regionale styresmakter må følgjast opp for at det kommunale planvedtaket skal vere juridisk bindande.

Sidan Erna Solberg overtok regjeringsmakta, er prosentdelen av kommuneplanar og reguleringsplanar som vert møtte med motsegner, nær halvert. «Det er risiko for at praktiseringen av innsigelsesinstituttet ikke i tilstrekkelig grad sikrer at nasjonale og vesentlige regionale interesser blir ivaretatt i planprosessene», åtvarar Riksrevisjonen.

Endra etter kritikk

Regjeringa stramma inn føringane for bruken av motsegner i 2014. Fylkesmannen fekk utvida ansvar for å samordne motsegner, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet varsla: «Det forutsettes at innsigelsesmyndighetene viser stor varsomhet med å overprøve kommunestyrets politiske skjønn i lokale forhold.»

Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland har i brev til Riksrevisjonen stadfesta at innstramminga var medviten politikk, som følgje av kritikk frå kommunane.

Ifølgje ei undersøking gjord på oppdrag frå kommunesektorens interesse- og arbeidsgjevarorganisasjon KS i 2012, vart det mellom 2007 og 2010 varsla eller fremja motsegner til nesten alle kommuneplanprosessar, og kommunepolitikarar oppfatta ordninga som ei tids- og ressurskrevjande detaljstyring.

15.000 fritak

I tillegg til at færre kommune- og reguleringsplanar vert møtte med motsegner, er det òg færre motsegner som vinn fram når dei går til avgjerd i departementet. Departementet har endåtil fått påpakning frå Sivilombodsmannen for å ha avgjort ei motsegnssak utan å ta omsyn til naturmangfaldlova.

Riksrevisjonen har òg festa seg ved at kommunane gjev mange dispensasjonar frå vedtekne kommuneplanar og reguleringsplanar. Plan- og bygningslova set strenge vilkår for dispensasjonar. Like fullt syner tal frå 352 kommunar at det i 2017 vart gjort over 15.000 gonger. Det inneber at det vert gjeve fritak frå vedtekne planverk i 20 prosent av alle godkjende byggjesøknader, ifølgje Riksrevisjonen.

– Utholar lovverk

Dag O. Hessen, som er biolog og professor ved Universitetet i Oslo, meiner varsellampene no bør lyse.

– Denne rundhanda dispensasjonspraksisen illustrerer problemet: Mykje lovverk vert uthola av ei forvalting der det til dels er tette band mellom aktørane, og der det ofte manglar kompetanse til å vurdere naturfaglege konsekvensar av utbyggingar.

Hessen er òg uroa over utviklinga i talet på motsegner.

– Den offisielle grunnen til innstrammingane var å gjere saksgangen i kommunane raskare og meir effektiv og å hindre omkampkultur. Realiteten er at det vert lettare å køyre gjennom utbyggingssaker, nedbygging og reguleringssaker som går ut over arealvern, biologisk mangfald og vern av grøntareal generelt. Dette går ikkje vegen for naturen og mangfaldet, seier han.

– Ikkje alltid ideelt

Dag og Tid har vore i kontakt med fylkesmennene som i dag dekkjer Buskerud, Vestfold, Telemark, Rogaland, Agder, Trøndelag og Troms og Finnmark. Alle stadfestar at terskelen for å fremje motsegner har blitt høgare, og at det har endra måten dei jobbar på. I hovudsak ved at dei avklarar eventuelle konfliktar med kommunane tidlegare i planprosessane og diskuterer seg fram til andre løysingar enn motsegner.

– Kommunane vert stadig flinkare til å sjå kva interesser som må varetakast, anten det er klima eller jordvern, og dei lyttar til råd. Det betyr ikkje at Fylkesmannen alltid får det slik han ideelt sett ville hatt det. Særleg i utbyggingssaker lyttar vi nok meir til lokaldemokratiet no enn vi gjorde tidlegare, seier Stein A. Ytterdahl, tidlegare Ap-politikar, som er fylkesmann i Agder.

Ifølgje Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), fylkesmann i Rogaland, har endra praksis i departementet medført at det vert lagt større vekt på å finne kompromiss lokalt og regionalt framfor å sende motsegner til departementet.

Kleppa er blant dei som meiner Riksrevisjonen har rett i at praktiseringa av motsegner i dag ikkje godt nok sikrar dei overordna interessene ordninga skal verne om.

Fylkesmann i Telemark og Vestfold, Per Arne Olsen, tidlegare Frp-politikar, er usamd.

– Trekkjer du den konklusjonen, tek du ikkje med alle sakene vi no løyser før det kjem til motsegn, der kommunane forstår at saka kan ende med motsegn, og difor fjernar konflikttema frå kommuneplanen.

Slett ikkje overtydd

Miljøorganisasjonen Sabima, som jobbar med å stogge tap av naturmangfald, er slett ikkje overtydd om at samordning og kompromiss lokalt og regionalt i sum er det beste for naturen.

Dei syner til ei sak frå Porsgrunn kommune i Telemark som døme. Der var miljøvernavdelinga hjå Fylkesmannen kritisk til ei utbygging av bustader i område med mellom anna naturtypen hol eik, som skal ha ekstra vern etter naturmangfaldlova. Men motsegna vart avskoren i samordningsprosessen.

– Eg trur det har vore viktig med meir dialog og samarbeid med kommunane, og det ville vore bra om mange av sakene som vart løyste utan motsegn, no går i favør av naturen. Problemet er at naturen vinn for sjeldan, og det finst ikkje oversikt over desse sakene. Riksrevisjonen tilrår at følgjene av innstramminga bør greiast ut, nettopp fordi det er tvil. No ligg bevisbyrda hjå regjeringa, seier Anne Breistein, som er politisk rådgjevar i Sabima.

– Balanserte avvegingar

Dag og Tid har spurt Kommunal- og moderniseringsdepartementet om dei kan forsikre at praktiseringa av motsegnsordninga i dag ikkje går på kostnad av naturmangfaldsomsyn og andre viktige interesser.

Statssekretær Lars Jacob Hiim (H) syner til at arealplanlegging inneber avvegingar mellom lokale, regionale og nasjonale interesser, og mellom bruk og vern av areala.

– Eg meiner plansystemet er eit godt system for å avvege ulike interesser, og at kommunane i all hovudsak gjer balanserte avvegingar i planlegginga.

Han seier departementet vil vurdere oppfølginga av dei konkrete framlegga til Riksrevisjonen i samarbeid med andre departement.

I tillegg skal kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget seie sitt om funna til og råda frå Riksrevisjonen. Den jobben er ikkje starta enno.

– Mykje lovverk vert uthola av ei forvalting der det til dels er tette band mellom aktørane.

Dag O. Hessen, biolog og professor ved Universitetet i Oslo

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis