JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

KommentarSamfunn

Urovekkjande om fransk muslimsk ungdom

Ei ny stor undersøking om muslimske tenåringar skakar den franske ålmenta.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i den franske vidaregåande skulen som er muslimar, kristne eller religionslause (etter eigne opplysningar), har teke del i undersøkinga.

6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i den franske vidaregåande skulen som er muslimar, kristne eller religionslause (etter eigne opplysningar), har teke del i undersøkinga.

Foto: Jacques Brinon / AP / NTB scanpix

6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i den franske vidaregåande skulen som er muslimar, kristne eller religionslause (etter eigne opplysningar), har teke del i undersøkinga.

6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i den franske vidaregåande skulen som er muslimar, kristne eller religionslause (etter eigne opplysningar), har teke del i undersøkinga.

Foto: Jacques Brinon / AP / NTB scanpix

7151
20180504
7151
20180504

I fleire tiår har det vore vanskeleg å diskutere framvoksteren av islamisme i Frankrike, ikkje minst sidan det lenge har vore opportunt å sjå «radikalisering» av muslimar som uttrykk for at dei gjekk mot venstre og kunne gje tilskot til ein sosialistisk politikk. Dette har då også i stor grad forstyrra diskusjonane om terroren i landet, især sidan 2015. Uviljen mot å ta omsyn til religiøse oppfatningar som grunnlag for sosial handling, har også vore sterk, med di han støyter imot oppfatninga om kva ein medborgar i ein sekulær stat er.

Haldningar til islam

Ein fersk rapport skaper skrekk med di han brigdar det ein trudde var gjevne fakta om haldningar til islam. Det var uventa å få vite at i muslimske ungdomsmiljø er det mange ungdommar (81 prosent) som meiner at islam er sannare enn all vitskap (såleis evolusjonslæra), 32 prosent av unge muslimar meiner det ikkje er så farleg å bryte lova, 20 prosent av dei meiner det er rett å forsvare islam med vald, og 13 prosent kunne tenkje seg å gjere det sjølve. 70 prosent ville ikkje ha delteke i offentlege markeringar i sorg over offera for Charlie Hebdo-attentatet i januar 2015. Elles er over halvparten prega av eit lite liberalt syn på homofili, likestilling og det ein elles reknar som vanlege demokratiske haldningar i Frankrike.

Rapporten kom ut 30. mars med tittelen La tentation radicale. Enquête auprès des jeunes (Den radikale freistinga. Ei undersøking mellom ungdom), skriven av sosiologane Olivier Galland og Anne Muxel på oppdrag frå det franske Forskingsrådet (CNRS), i samarbeid med grupper på Sorbonne og Science-Po, to av dei mest ærverdige forskingsinstitusjonane i landet.

Materialet er svar frå 6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i vidaregåande skule. Muslimar, kristne og religionslause (etter eigne opplysningar) har teke del i undersøkinga.

Sentral faktor

Hovudresultata tyder på at religion tvillaust er ein sentral faktor i radikaliseringa av muslimsk ungdom. Ein liknande tendens er å finne hjå dei mest overtydde kristne òg, men langt mindre: Berre 9 prosent kristne meiner at religionen bør forsvarast med vald. Dette har fått kjende islamforskarar som Olivier Roy til å peike på at sjølv om også ein minoritet hjå dei kristne meiner vald er tillate, vil ikkje det seie at dei kjem til å bruke vald om høvet byr seg, noko ein får tru også gjeld for muslimsk ungdom.

Dette har vore eit hovudargument hjå dei som har avvist at religionen har noka drivande rolle. Alt frå tidleg på 2000-talet har alle resultat som syner at muslimar med bakgrunn frå Maghreb-landa i Nord-Afrika set sharia høgare enn fransk lov, vore kalla rasistiske og uvitskaplege. Heilt fram til serien av attentat frå og med 2012, som mest utan unnatak vart utførte av folk med just slik bakgrunn.

Avvisinga har hatt samband med ein sterk uvilje mot å erkjenne kva rolle Frankrike hadde i kolonitida, og etterbyrda av det. Trass i slik uvilje har ein likevel søkt forklåringsnøklar i sosialt elende i område der det bur mange etterkomarar av maghreb-folk – på grunn av manglande omtanke frå styresmaktene om bu- og levekåra deira.

«Nyortodoksi»

At koranlærarar, imamar, heimvende syriakrigarar og andre har funne viljuge rekruttar til terrorceller i slike miljø, er det ikkje tvil om. Tvilen som har vore sådd igjen og igjen, er om dei ungdommane som har late seg rekruttere, er særskilt medvitne, om dei lèt seg forføre av galne folk, om dei ikkje sjølve er offer. Forstyrrande har også omgrepet «radikalisering» alltid vore. Difor har mange meint det ville vore klokare å snakke om «nyortodoksi», ei konvertering av nye generasjonar til ortodoks tenking med nye vriar.

Ei stor undersøking i fleire store forstadsområde frå 2011, leia av statsvitaren Gilles Kepel, synte såleis at det frå tidleg på 2000-talet førekom ei strengare opplæring, ofte frå mødrer og andre gjenforeinte familiemedlemer som kom frå Algerie for å slutte seg til flyktningar frå borgarkrigane der i 1990-åra.

Just det same syner seg i den nye undersøkinga til Olivier Galland og Anne Muxel: Brotet er ikkje mellom den yngste generasjonen og foreldra deira. Tvert om, foreldre i 40-årsalderen har, ulikt sine foreldre igjen, drive ei streng religiøs oppseding.

Nytt er det òg at sjølv om informantane bur i mange av dei særskilt utsette forstadene ved Paris, Lille, Dijon og Marseille, har svært mange av dei mellomklassebakgrunn. Tanken om at det sosiale elendet er grunnårsaka til radikaliseringa, vert med denne undersøkinga svekt.

Dermed blømer no stridane opp mellom dei som har forklåra terroren psykologisk eller som fylgje av sosial naud på den eine sida, og dei som på hi sida har meint at religiøse dogme har spela ei viktig rolle. Aviser, vekeblad og fjernsyn er fulle av denne veritable krigen mellom samfunnsvitarar.

«Absolutisme»

Undersøkinga til Galland og Muxel vert saumfaren for å finne feil: Den muslimske ungdommen er frå særskilde geografiske område – ja, men det er der dei bur, svarar forskarane. Det er ikkje eit representativt utval – det har vi aldri hevda, seier forskarane, men det er klinkande klårt at ein stor del av muslimske 15-åringar tenkjer heilt annleis enn dei andre, såleis ikkje berre om religion og vald, men om homofili, demokrati, tilhøvet mellom folkegrupper og mangt anna.

Eitt springande punkt er at Galland og Muxel har definert ei religiøs grunnhaldning som «absolutisme», ikkje den vanlegare og lettare definerbare «fundamentalisme»-omgrepet. Dei koplar då ulike spørsmål om religionen ungdommane sver til, slik at det kjem fram kven som meiner at religionen er einaste kjelda til sann kunnskap. Altså eit absolutistisk syn på religion. Går religionen framfor alt, er nok desse 15-åringane meir opne for salafistpropaganda enn ein før har trudd.

Olivier Galland og Anne Muxel har fått ordskifta ut av spora frå dei siste 20 åra. Såleis ser vi at sentrale aviser tek standpunkt for og imot tilnærminga deira. Le Monde, rekna som ei alltid regimetrugen avis og difor gjerne halden for å vere i samsvar med hovudoppfatningane til alle sitjande regjeringar, hevdar såleis at heile undersøkinga er eit fordekt og nedvurderande åtak på islam. Libération, vanlegvis rekna som sosialistvenleg eller endå eit hakk til venstre, argumenterer derimot for at det er på tide å ta slike funn som no er framlagde, på ramme alvor.

Sjølv om alle kjende argument om islamofobi, islamisme, sosiale og kulturelle årsaker atter vert mobiliserte, kastar denne nye undersøkinga ikkje berre lys over haldningar hjå 15-åringar, men syner fram den massive uviljen det har vore i politikk så vel som i forsking mot å setje fingeren på kva rolle religiøse dogme – om rettruande, fråfalne, vantru, kjønn og seksuell legning og så vidare – kan ha hatt og har. Har den nye rapporten rett, viser han òg at mange forskarar har late seg styre av eiga ynsketenking.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

I fleire tiår har det vore vanskeleg å diskutere framvoksteren av islamisme i Frankrike, ikkje minst sidan det lenge har vore opportunt å sjå «radikalisering» av muslimar som uttrykk for at dei gjekk mot venstre og kunne gje tilskot til ein sosialistisk politikk. Dette har då også i stor grad forstyrra diskusjonane om terroren i landet, især sidan 2015. Uviljen mot å ta omsyn til religiøse oppfatningar som grunnlag for sosial handling, har også vore sterk, med di han støyter imot oppfatninga om kva ein medborgar i ein sekulær stat er.

Haldningar til islam

Ein fersk rapport skaper skrekk med di han brigdar det ein trudde var gjevne fakta om haldningar til islam. Det var uventa å få vite at i muslimske ungdomsmiljø er det mange ungdommar (81 prosent) som meiner at islam er sannare enn all vitskap (såleis evolusjonslæra), 32 prosent av unge muslimar meiner det ikkje er så farleg å bryte lova, 20 prosent av dei meiner det er rett å forsvare islam med vald, og 13 prosent kunne tenkje seg å gjere det sjølve. 70 prosent ville ikkje ha delteke i offentlege markeringar i sorg over offera for Charlie Hebdo-attentatet i januar 2015. Elles er over halvparten prega av eit lite liberalt syn på homofili, likestilling og det ein elles reknar som vanlege demokratiske haldningar i Frankrike.

Rapporten kom ut 30. mars med tittelen La tentation radicale. Enquête auprès des jeunes (Den radikale freistinga. Ei undersøking mellom ungdom), skriven av sosiologane Olivier Galland og Anne Muxel på oppdrag frå det franske Forskingsrådet (CNRS), i samarbeid med grupper på Sorbonne og Science-Po, to av dei mest ærverdige forskingsinstitusjonane i landet.

Materialet er svar frå 6814 franske 15-åringar, elevar i andre klasse i vidaregåande skule. Muslimar, kristne og religionslause (etter eigne opplysningar) har teke del i undersøkinga.

Sentral faktor

Hovudresultata tyder på at religion tvillaust er ein sentral faktor i radikaliseringa av muslimsk ungdom. Ein liknande tendens er å finne hjå dei mest overtydde kristne òg, men langt mindre: Berre 9 prosent kristne meiner at religionen bør forsvarast med vald. Dette har fått kjende islamforskarar som Olivier Roy til å peike på at sjølv om også ein minoritet hjå dei kristne meiner vald er tillate, vil ikkje det seie at dei kjem til å bruke vald om høvet byr seg, noko ein får tru også gjeld for muslimsk ungdom.

Dette har vore eit hovudargument hjå dei som har avvist at religionen har noka drivande rolle. Alt frå tidleg på 2000-talet har alle resultat som syner at muslimar med bakgrunn frå Maghreb-landa i Nord-Afrika set sharia høgare enn fransk lov, vore kalla rasistiske og uvitskaplege. Heilt fram til serien av attentat frå og med 2012, som mest utan unnatak vart utførte av folk med just slik bakgrunn.

Avvisinga har hatt samband med ein sterk uvilje mot å erkjenne kva rolle Frankrike hadde i kolonitida, og etterbyrda av det. Trass i slik uvilje har ein likevel søkt forklåringsnøklar i sosialt elende i område der det bur mange etterkomarar av maghreb-folk – på grunn av manglande omtanke frå styresmaktene om bu- og levekåra deira.

«Nyortodoksi»

At koranlærarar, imamar, heimvende syriakrigarar og andre har funne viljuge rekruttar til terrorceller i slike miljø, er det ikkje tvil om. Tvilen som har vore sådd igjen og igjen, er om dei ungdommane som har late seg rekruttere, er særskilt medvitne, om dei lèt seg forføre av galne folk, om dei ikkje sjølve er offer. Forstyrrande har også omgrepet «radikalisering» alltid vore. Difor har mange meint det ville vore klokare å snakke om «nyortodoksi», ei konvertering av nye generasjonar til ortodoks tenking med nye vriar.

Ei stor undersøking i fleire store forstadsområde frå 2011, leia av statsvitaren Gilles Kepel, synte såleis at det frå tidleg på 2000-talet førekom ei strengare opplæring, ofte frå mødrer og andre gjenforeinte familiemedlemer som kom frå Algerie for å slutte seg til flyktningar frå borgarkrigane der i 1990-åra.

Just det same syner seg i den nye undersøkinga til Olivier Galland og Anne Muxel: Brotet er ikkje mellom den yngste generasjonen og foreldra deira. Tvert om, foreldre i 40-årsalderen har, ulikt sine foreldre igjen, drive ei streng religiøs oppseding.

Nytt er det òg at sjølv om informantane bur i mange av dei særskilt utsette forstadene ved Paris, Lille, Dijon og Marseille, har svært mange av dei mellomklassebakgrunn. Tanken om at det sosiale elendet er grunnårsaka til radikaliseringa, vert med denne undersøkinga svekt.

Dermed blømer no stridane opp mellom dei som har forklåra terroren psykologisk eller som fylgje av sosial naud på den eine sida, og dei som på hi sida har meint at religiøse dogme har spela ei viktig rolle. Aviser, vekeblad og fjernsyn er fulle av denne veritable krigen mellom samfunnsvitarar.

«Absolutisme»

Undersøkinga til Galland og Muxel vert saumfaren for å finne feil: Den muslimske ungdommen er frå særskilde geografiske område – ja, men det er der dei bur, svarar forskarane. Det er ikkje eit representativt utval – det har vi aldri hevda, seier forskarane, men det er klinkande klårt at ein stor del av muslimske 15-åringar tenkjer heilt annleis enn dei andre, såleis ikkje berre om religion og vald, men om homofili, demokrati, tilhøvet mellom folkegrupper og mangt anna.

Eitt springande punkt er at Galland og Muxel har definert ei religiøs grunnhaldning som «absolutisme», ikkje den vanlegare og lettare definerbare «fundamentalisme»-omgrepet. Dei koplar då ulike spørsmål om religionen ungdommane sver til, slik at det kjem fram kven som meiner at religionen er einaste kjelda til sann kunnskap. Altså eit absolutistisk syn på religion. Går religionen framfor alt, er nok desse 15-åringane meir opne for salafistpropaganda enn ein før har trudd.

Olivier Galland og Anne Muxel har fått ordskifta ut av spora frå dei siste 20 åra. Såleis ser vi at sentrale aviser tek standpunkt for og imot tilnærminga deira. Le Monde, rekna som ei alltid regimetrugen avis og difor gjerne halden for å vere i samsvar med hovudoppfatningane til alle sitjande regjeringar, hevdar såleis at heile undersøkinga er eit fordekt og nedvurderande åtak på islam. Libération, vanlegvis rekna som sosialistvenleg eller endå eit hakk til venstre, argumenterer derimot for at det er på tide å ta slike funn som no er framlagde, på ramme alvor.

Sjølv om alle kjende argument om islamofobi, islamisme, sosiale og kulturelle årsaker atter vert mobiliserte, kastar denne nye undersøkinga ikkje berre lys over haldningar hjå 15-åringar, men syner fram den massive uviljen det har vore i politikk så vel som i forsking mot å setje fingeren på kva rolle religiøse dogme – om rettruande, fråfalne, vantru, kjønn og seksuell legning og så vidare – kan ha hatt og har. Har den nye rapporten rett, viser han òg at mange forskarar har late seg styre av eiga ynsketenking.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Foreldre i 40-årsalderen har, ulikt sine foreldre igjen, drive ei streng religiøs oppseding.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis