JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Ideologi på skjener

Dei to store drivarane for meir konkurranse på jernbane har vore EU og new public management-ideologien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2101
20181026
2101
20181026

Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.

I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.

Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.

I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.

British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sidan byrjinga av 1990-talet har EU prøvd å drive fram meir konkurranse på europeiske skjener. Dei tungrodde nasjonale monopola i jernbanesektoren vart rekna som hindringar for utviklinga av den felles europeiske marknaden, og EU-leiarane ønskte ei meir effektiv jernbanedrift som styrkte både integreringa og europeisk økonomi.

I 1991 kom det første jernbanedirektivet, som kravde at eigarskapen til infrastrukturen skulle skiljast frå togdrifta i kvart land, slik at andre operatørar kunne konkurrere om jernbanetransporten. Sidan da har fleire jernbanedirektiv utvida krava om liberalisering i jernbanesektoren. EØS-landet Noreg følgde opp det første hovudkravet i jernbanepolitikken til EU i 1996, da Jernbaneverket vart skilt ut frå NSB.

Det siste steget til no er den såkalla «Jernbanepakke IV» frå EU, som inneber at all innanlands persontransport med tog skal konkurranseutsetjast. Pakken skal opp i Stortinget før jul. Regjeringa meiner at Noreg gjennom jernbanereforma allereie har oppfylt kravet om fri konkurranse på persontrafikken.

I tillegg til EUs mål om ein sameint europeisk marknad har òg den såkalla new public management-tankegangen vore drivande for liberaliseringa av jernbanepolitikken. NPM inneber kort fortalt meir bruk av marknadsprinsipp og mindre politisk styring innanfor offentleg sektor, og omgjering av statlege etatar til selskap som kjøper tenester av kvarandre. I jernbanesektoren tok Storbritannia denne tankegangen lengst.

British Rail vart fullstendig partert midt på 1990-talet, passasjertogrutene vart fordelte på 25 ulike selskap, og ulikt andre land vart også infrastrukturen privatisert. Skjener, signalsystem, tunnelar og stasjonar vart eigedomen til det børsnoterte selskapet Railtrack. Dette eksperimentet var ein fiasko: Fragmenteringa av ansvaret var medverkande årsak til fleire togulukker. Etter at fire menneske døydde i Hatfield-ulukka i 2000, kom infrastrukturen til den britiske jernbanen igjen under nasjonal kontroll.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis