JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Forteljingar om verda – i Noreg

I Afrika finn me gjerne det me leitar etter, også svolt, tørke og elende.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Trekolseljar i Mogadishu i Somalia.

Trekolseljar i Mogadishu i Somalia.

Foto: Farah Abdi Warsameh/AP/NTB scanpix

Trekolseljar i Mogadishu i Somalia.

Trekolseljar i Mogadishu i Somalia.

Foto: Farah Abdi Warsameh/AP/NTB scanpix

4830
20180622
4830
20180622

Den 19. august 1980 skreiv VG om tørke, svolt og elende på Afrikas Horn. Tittelen var: «Gigantisk nordisk Røde Kors-aksjon». Eit sitat: «Sultedød truer åtte millioner.» Dette var starten på ei rekkje norske medieoppslag om tørke, svolt og elende «der nede» – på Afrikas Horn. Historikaren Terje Tvedt viser oss mange døme på det, i essayet «Fordomar og tabu» (Dag og Tid 13. april i år).

Før og etter dette hadde eg nokre oppdrag på Afrikas Horn: i Etiopia i 1979 og 1980, så i Somalia i 1982, eit oppdrag for UNSO, eit FN-kontor i New York. I Somalia møtte eg fagfolk som arbeidde med naturressursar. Ingen av dei nemnde noko om VGs svoltkatastrofe og den gigantiske Røde-Kors-aksjonen. Var alt gløymt, etter to år? Eg såg heller ingen skjelett av daude dyr i ørkenområde eller på tørr savanne. Det var heller ikkje mitt oppdrag å finna slike døme. For journalistar er det ofte annleis: I Afrika finn me gjerne det me leitar etter, også svolt, tørke og elende.

Utpressing

På reisene såg eg på savanneskog, på trekolbrenning der og på transport av trekol og ved til Mogadishu. Det som uroa meg, var synet av store traktorar som velta ned akasietre for å rydda land for jordbruk etter sovjetisk mønster, på store, marginale landareal. Det opna opp for utturkande vind og erosjon.

Men det var framvoksteren av check points, såkalla «kontrollpostar», som gjorde meg mest uroleg. På vegane ut frå Mogadishu var det vegbommar, med væpna menn, gjerne i uniform. Dei skulle i teorien gje kontroll og orden, men i praksis tok folk med våpen og makt etter kvart over, for å driva med utpressing.

Til landet kom ein straum av krisekaravanar etter forteljingane om tørke, svolt og elende. I boka Krisekaravanen fortel Linda Polman at i Somalia måtte humanitære hjelpeorganisasjonar betala opptil 80 prosent av verdien av lasta til lokale krigsherrar for å sleppa gjennom. Dette skjedde nok seinare. Det eg såg, var nok berre starten på vonde sirklar.

Noko liknande skjedde i Nord-Etiopia nokre år etter. Dit kom også ein straum av hjelp frå heile verda, etter BBCs fotoreportasje frå Koren-leiren i Etiopia i 1984. Humanitære hjelpeorganisasjonar stod i kø for å koma dit. Ansvarlege fagfolk i Etiopia freista å omdirigera hjelp også til andre stader, der ho kunne vera til nytte, men til fånyttes. Alle ville dit TV-bileta kom frå. Også der grodde det opp check points med utpressing.

Nervøse sjåførar

Så til oppdraget vårt. På den fyrste turen vår ut frå Mogadishu måtte me improvisera. Me leigde difor ein taxi. Sjåføren banna og var nervøs då me nærma oss den fyrste vegbommen. Eg hadde, av gamal røynsle, utstyrt meg med sigarettar, av merket Camel. Det verka også her. Etter litt prating og ein del sigarettar vinka dei oss forbi.

Neste tur, til Baidoa og områda ikring, skulle vara i fem dagar. Skogsjefen i Somalia skulle ordna med transport. Han opna kontorvindauget sitt og skreik ned til ei gruppe sjåførar som stod ved inngangen: «Baidoa! Baidoa!» Ingen reaksjon. Nye rop. Til slutt var det ein sjåfør som kikka opp. Han vart min sjåfør, men var mutt og sur frå starten av. Surare di nærare me kom kontrollposten. «Jævla bandittar!» utbraut han då me såg væpna vakter ved posten. Men Camel-sigarettar og litt prat verka denne gongen òg. Me kom oss greitt forbi.

Så steig humøret. Kassettspelaren kom på, med endelause songar.

– Fin musikk! Kva syng dei om? ville eg vita.

– I byen syng dei om kjærastar og jenter, svara sjåføren. – Men på landet syng me om kamelen.

Me kom så i prat, om kamelar og ymse anna. Så spurde han meg:

– Kor lenge kan du gå utan mat og vatn?

– Eitt døgn, kanskje to, svara eg.

– Eg kan gå i sju dagar utan mat, med kamelar! Sju dagar! svara han.

Nokre timar seinare stoppa han bilen. Han ville visa meg ein fin stad, med utsikt. Me gjekk ein halvtime i motbakke i høgt tempo og kom til slutt til utsiktspunktet.

– Sjå! sa han til meg, – ser du all beitemarka og trea? Endelaust! Her kan du gå med ein flokk så lenge du vil!

Ein rikdom, i hans verd.

Lov og orden

Også det eg såg av trekolbrenning og transport, var positivt og bra organisert. Arbeidsfolka kunne sakene sine. Dei brende i jordmiler, men dekte veden i mila med utbanka jernplater frå gamle oljefat, før dei la jord oppå. Ei smart løysing. Innovasjon Baidoa!

Men kva med sjåførane, dei som køyrer trekol og ved til Mogadishu og der møter vegbommar med væpna vakter? Eg trur dei då bannar stygt inni seg og ynskjer seg attende til ei tid med meir lov og orden, færre vegbommar og færre krigsherrar. Og kanskje også færre krisekaravanar?

Eller kanskje dei prøver seg med nokre sigarettar, av merket Camel?

Trygve Refsdal er forstkandidat.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den 19. august 1980 skreiv VG om tørke, svolt og elende på Afrikas Horn. Tittelen var: «Gigantisk nordisk Røde Kors-aksjon». Eit sitat: «Sultedød truer åtte millioner.» Dette var starten på ei rekkje norske medieoppslag om tørke, svolt og elende «der nede» – på Afrikas Horn. Historikaren Terje Tvedt viser oss mange døme på det, i essayet «Fordomar og tabu» (Dag og Tid 13. april i år).

Før og etter dette hadde eg nokre oppdrag på Afrikas Horn: i Etiopia i 1979 og 1980, så i Somalia i 1982, eit oppdrag for UNSO, eit FN-kontor i New York. I Somalia møtte eg fagfolk som arbeidde med naturressursar. Ingen av dei nemnde noko om VGs svoltkatastrofe og den gigantiske Røde-Kors-aksjonen. Var alt gløymt, etter to år? Eg såg heller ingen skjelett av daude dyr i ørkenområde eller på tørr savanne. Det var heller ikkje mitt oppdrag å finna slike døme. For journalistar er det ofte annleis: I Afrika finn me gjerne det me leitar etter, også svolt, tørke og elende.

Utpressing

På reisene såg eg på savanneskog, på trekolbrenning der og på transport av trekol og ved til Mogadishu. Det som uroa meg, var synet av store traktorar som velta ned akasietre for å rydda land for jordbruk etter sovjetisk mønster, på store, marginale landareal. Det opna opp for utturkande vind og erosjon.

Men det var framvoksteren av check points, såkalla «kontrollpostar», som gjorde meg mest uroleg. På vegane ut frå Mogadishu var det vegbommar, med væpna menn, gjerne i uniform. Dei skulle i teorien gje kontroll og orden, men i praksis tok folk med våpen og makt etter kvart over, for å driva med utpressing.

Til landet kom ein straum av krisekaravanar etter forteljingane om tørke, svolt og elende. I boka Krisekaravanen fortel Linda Polman at i Somalia måtte humanitære hjelpeorganisasjonar betala opptil 80 prosent av verdien av lasta til lokale krigsherrar for å sleppa gjennom. Dette skjedde nok seinare. Det eg såg, var nok berre starten på vonde sirklar.

Noko liknande skjedde i Nord-Etiopia nokre år etter. Dit kom også ein straum av hjelp frå heile verda, etter BBCs fotoreportasje frå Koren-leiren i Etiopia i 1984. Humanitære hjelpeorganisasjonar stod i kø for å koma dit. Ansvarlege fagfolk i Etiopia freista å omdirigera hjelp også til andre stader, der ho kunne vera til nytte, men til fånyttes. Alle ville dit TV-bileta kom frå. Også der grodde det opp check points med utpressing.

Nervøse sjåførar

Så til oppdraget vårt. På den fyrste turen vår ut frå Mogadishu måtte me improvisera. Me leigde difor ein taxi. Sjåføren banna og var nervøs då me nærma oss den fyrste vegbommen. Eg hadde, av gamal røynsle, utstyrt meg med sigarettar, av merket Camel. Det verka også her. Etter litt prating og ein del sigarettar vinka dei oss forbi.

Neste tur, til Baidoa og områda ikring, skulle vara i fem dagar. Skogsjefen i Somalia skulle ordna med transport. Han opna kontorvindauget sitt og skreik ned til ei gruppe sjåførar som stod ved inngangen: «Baidoa! Baidoa!» Ingen reaksjon. Nye rop. Til slutt var det ein sjåfør som kikka opp. Han vart min sjåfør, men var mutt og sur frå starten av. Surare di nærare me kom kontrollposten. «Jævla bandittar!» utbraut han då me såg væpna vakter ved posten. Men Camel-sigarettar og litt prat verka denne gongen òg. Me kom oss greitt forbi.

Så steig humøret. Kassettspelaren kom på, med endelause songar.

– Fin musikk! Kva syng dei om? ville eg vita.

– I byen syng dei om kjærastar og jenter, svara sjåføren. – Men på landet syng me om kamelen.

Me kom så i prat, om kamelar og ymse anna. Så spurde han meg:

– Kor lenge kan du gå utan mat og vatn?

– Eitt døgn, kanskje to, svara eg.

– Eg kan gå i sju dagar utan mat, med kamelar! Sju dagar! svara han.

Nokre timar seinare stoppa han bilen. Han ville visa meg ein fin stad, med utsikt. Me gjekk ein halvtime i motbakke i høgt tempo og kom til slutt til utsiktspunktet.

– Sjå! sa han til meg, – ser du all beitemarka og trea? Endelaust! Her kan du gå med ein flokk så lenge du vil!

Ein rikdom, i hans verd.

Lov og orden

Også det eg såg av trekolbrenning og transport, var positivt og bra organisert. Arbeidsfolka kunne sakene sine. Dei brende i jordmiler, men dekte veden i mila med utbanka jernplater frå gamle oljefat, før dei la jord oppå. Ei smart løysing. Innovasjon Baidoa!

Men kva med sjåførane, dei som køyrer trekol og ved til Mogadishu og der møter vegbommar med væpna vakter? Eg trur dei då bannar stygt inni seg og ynskjer seg attende til ei tid med meir lov og orden, færre vegbommar og færre krigsherrar. Og kanskje også færre krisekaravanar?

Eller kanskje dei prøver seg med nokre sigarettar, av merket Camel?

Trygve Refsdal er forstkandidat.

Det var framvoksteren av check points, såkalla «kontrollpostar», som gjorde meg mest uroleg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis