JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Forsvarar Widerøe-kutta

I staden for å hisse oss opp over Widerøe-kutta burde vi diskutere om vi eigentleg treng ei flyrute frå Evenes til Bodø, seier Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Widerøe legg ned 4000 avgangar i kortbanenettet. For Hammerfest flyplass, som biletet er frå, vil det bety eit ettermiddagsfly mindre frå Tromsø måndagar, tysdagar, onsdagar og torsdagar.

Widerøe legg ned 4000 avgangar i kortbanenettet. For Hammerfest flyplass, som biletet er frå, vil det bety eit ettermiddagsfly mindre frå Tromsø måndagar, tysdagar, onsdagar og torsdagar.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Widerøe legg ned 4000 avgangar i kortbanenettet. For Hammerfest flyplass, som biletet er frå, vil det bety eit ettermiddagsfly mindre frå Tromsø måndagar, tysdagar, onsdagar og torsdagar.

Widerøe legg ned 4000 avgangar i kortbanenettet. For Hammerfest flyplass, som biletet er frå, vil det bety eit ettermiddagsfly mindre frå Tromsø måndagar, tysdagar, onsdagar og torsdagar.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

4649
20200221

Samtalen

Espen Andersen

Fyrsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI

Aktuell

Widerøe kuttar 4000 avgangar

4649
20200221

Samtalen

Espen Andersen

Fyrsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI

Aktuell

Widerøe kuttar 4000 avgangar

eva@dagogtid.no

Widerøes avgjerd om å kutte 4000 avgangar årleg i kortbanenettet har vorte møtt med både irritasjon og kritikk. Fyrsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI meiner kutta er både forståelege og udramatiske.

– Widerøe har rundt 450 avgangar og landingar kvar dag. Det dei no skal kutte, svarar til 13–14 avgangar dagleg, og utgjer berre 3 prosent av totalen for selskapet og 15 prosent av det kommersielle tilbodet i kortbanenettet. Det er ikkje dramatisk. Det er heller ikkje slik at det vert totalt slutt på flytrafikken på alle strekningane. For mange er det slik at der dei til dømes har floge tre gonger om dagen før, skal dei no flyge to.

– Synest du at dei som før har floge frå Evenes til Bodø og no reagerer på at dei må om Oslo for å flyge same strekninga, overreagerer?

– Widerøe er eit kommersielt flyselskap, og vi kan ikkje krevje at dei skal tape pengar på å flyge. To tredjedelar av drifta er kommersiell, i tillegg betalar staten selskapet litt over 700 millionar i året for å fly strekningar der det er for få passasjerar til kommersiell drift. Men Widerøes problem er at selskapet ikkje tener mykje pengar. Det har gått med underskot på drifta eit par år og har absolutt ikkje råd til å drive med subsidiering av kommersielle flygingar. Selskapet har òg gamle fly som både er dyrare i drift, og som kjem til å måtte skiftast ut. Då treng dei å byggje seg opp pengar til å byte, og difor må dei gjere det dei no gjer.

– Er desse 4000 avgangane noko som bør vurderast berre ut frå bedriftsøkonomi?

– Det du eigentleg spør om, er om ikkje Widerøe burde gå med underskot slik at folk kan få fly. Det bør dei ikkje. Når det ikkje er nok folk som flyr direkte mellom Evenes og Bodø, kan ein heller ikkje vente at det skal vere eit flytilbod der. I så fall må staten inn for å subsidiere den ruta òg.

– Er ingen av rutene som no vert kutta, viktige nok til å verte subsidierte, slik du ser det?

– Det veit eg faktisk ikkje noko om, og det er heller ikkje opp til meg å vurdere. Men generelt sett er det mange kjensler ute og går når ein snakkar om flytrafikken. Folk skjønar ikkje at flybransjen er ein av dei hardaste bransjane i verda å konkurrere i. Det er få andre bransjar som gjev like lite tilbake til eigarane. Det vi i staden burde diskutere, er om vi eigentleg treng ei flyrute frå Evenes til Bodø, til dømes.

– Selskapet har bede om avgiftslette for å ikkje leggje ned kommersielle ruter, og frå 1. januar vart avgiftene i kortbanenettet reduserte med 40 millionar kroner. Kvifor trur du selskapet kuttar avgangar no?

– 40 millionar kroner er truleg ikkje nok. Widerøe har ein omsetnad på rundt 4 milliardar i året. 40 millionar er berre 1 prosent av det. Dessutan betyr ikkje avgiftsletta 40 millionar kroner inn til Widerøe. Det betyr 40 millionar i rabatt til kundane i kortbanenettet. Og avgifter er nok berre ein del av biletet. Dollarkursen er no på det høgaste på fleire år, det er nok òg ei stor utfordring for selskapet.

– Så det er ikkje i avgiftspolitikken problemet ligg?

– Nei, ikkje berre. Problemet er at Noreg er eit langt og smalt land. Vi vil at det skal bu folk i distrikta, og vi flyg svært mykje. Faktisk er vi det mestflygande folket i Europa etter Malta og Island, men Malta og Island er øyar. Vi har også dette spesielle kortbanenettet, som er skapt for å knyte saman lokalsamfunna i nord. Problemet med det er at flya som kan lande på desse korte rullebanane, ikkje vert laga lenger. Resten av verda har gått i ei anna retning, og etter kvart må vi òg sjå etter andre måtar å løyse dette på. Vi kan byggje ut flyplassane i kortbanenettet, men det kostar mange pengar. Ingen av dei er lønsame i dag. Når det er sagt, meiner eg at flypassasjeravgifta ikkje er ein særleg smart måte å skattleggje flytrafikken på. Den medfører like mykje avgift om ein flyr til Kanariøyane som om ein flyr til Førde, og ein forureinar svært mykje meir om ein dreg til Kanariøyane. Det beste ville vere å skattleggje drivstoffet.

– Trur du Widerøe på sikt kjem til å trekkje seg heilt ut av kortbanenettet?

– Nei, for kortbanenettet utgjer mesteparten av businessen til selskapet. Men økonomien må vere lønsam, og det selskapet no prøver, er å ta ut dei minst lønsame delane av trafikken.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

eva@dagogtid.no

Widerøes avgjerd om å kutte 4000 avgangar årleg i kortbanenettet har vorte møtt med både irritasjon og kritikk. Fyrsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI meiner kutta er både forståelege og udramatiske.

– Widerøe har rundt 450 avgangar og landingar kvar dag. Det dei no skal kutte, svarar til 13–14 avgangar dagleg, og utgjer berre 3 prosent av totalen for selskapet og 15 prosent av det kommersielle tilbodet i kortbanenettet. Det er ikkje dramatisk. Det er heller ikkje slik at det vert totalt slutt på flytrafikken på alle strekningane. For mange er det slik at der dei til dømes har floge tre gonger om dagen før, skal dei no flyge to.

– Synest du at dei som før har floge frå Evenes til Bodø og no reagerer på at dei må om Oslo for å flyge same strekninga, overreagerer?

– Widerøe er eit kommersielt flyselskap, og vi kan ikkje krevje at dei skal tape pengar på å flyge. To tredjedelar av drifta er kommersiell, i tillegg betalar staten selskapet litt over 700 millionar i året for å fly strekningar der det er for få passasjerar til kommersiell drift. Men Widerøes problem er at selskapet ikkje tener mykje pengar. Det har gått med underskot på drifta eit par år og har absolutt ikkje råd til å drive med subsidiering av kommersielle flygingar. Selskapet har òg gamle fly som både er dyrare i drift, og som kjem til å måtte skiftast ut. Då treng dei å byggje seg opp pengar til å byte, og difor må dei gjere det dei no gjer.

– Er desse 4000 avgangane noko som bør vurderast berre ut frå bedriftsøkonomi?

– Det du eigentleg spør om, er om ikkje Widerøe burde gå med underskot slik at folk kan få fly. Det bør dei ikkje. Når det ikkje er nok folk som flyr direkte mellom Evenes og Bodø, kan ein heller ikkje vente at det skal vere eit flytilbod der. I så fall må staten inn for å subsidiere den ruta òg.

– Er ingen av rutene som no vert kutta, viktige nok til å verte subsidierte, slik du ser det?

– Det veit eg faktisk ikkje noko om, og det er heller ikkje opp til meg å vurdere. Men generelt sett er det mange kjensler ute og går når ein snakkar om flytrafikken. Folk skjønar ikkje at flybransjen er ein av dei hardaste bransjane i verda å konkurrere i. Det er få andre bransjar som gjev like lite tilbake til eigarane. Det vi i staden burde diskutere, er om vi eigentleg treng ei flyrute frå Evenes til Bodø, til dømes.

– Selskapet har bede om avgiftslette for å ikkje leggje ned kommersielle ruter, og frå 1. januar vart avgiftene i kortbanenettet reduserte med 40 millionar kroner. Kvifor trur du selskapet kuttar avgangar no?

– 40 millionar kroner er truleg ikkje nok. Widerøe har ein omsetnad på rundt 4 milliardar i året. 40 millionar er berre 1 prosent av det. Dessutan betyr ikkje avgiftsletta 40 millionar kroner inn til Widerøe. Det betyr 40 millionar i rabatt til kundane i kortbanenettet. Og avgifter er nok berre ein del av biletet. Dollarkursen er no på det høgaste på fleire år, det er nok òg ei stor utfordring for selskapet.

– Så det er ikkje i avgiftspolitikken problemet ligg?

– Nei, ikkje berre. Problemet er at Noreg er eit langt og smalt land. Vi vil at det skal bu folk i distrikta, og vi flyg svært mykje. Faktisk er vi det mestflygande folket i Europa etter Malta og Island, men Malta og Island er øyar. Vi har også dette spesielle kortbanenettet, som er skapt for å knyte saman lokalsamfunna i nord. Problemet med det er at flya som kan lande på desse korte rullebanane, ikkje vert laga lenger. Resten av verda har gått i ei anna retning, og etter kvart må vi òg sjå etter andre måtar å løyse dette på. Vi kan byggje ut flyplassane i kortbanenettet, men det kostar mange pengar. Ingen av dei er lønsame i dag. Når det er sagt, meiner eg at flypassasjeravgifta ikkje er ein særleg smart måte å skattleggje flytrafikken på. Den medfører like mykje avgift om ein flyr til Kanariøyane som om ein flyr til Førde, og ein forureinar svært mykje meir om ein dreg til Kanariøyane. Det beste ville vere å skattleggje drivstoffet.

– Trur du Widerøe på sikt kjem til å trekkje seg heilt ut av kortbanenettet?

– Nei, for kortbanenettet utgjer mesteparten av businessen til selskapet. Men økonomien må vere lønsam, og det selskapet no prøver, er å ta ut dei minst lønsame delane av trafikken.

– Folk skjønar ikkje at flybransjen er ein av dei hardaste bransjane i verda å konkurrere i.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Gravfølgjet for Mohammad Mahdi Ammar og Abbas Fadel Yassin, båe drepne av eksploderande personsøkjarar i Beirut. Ammar er son til ein framståande medlem av Hizbollah-rørsla.

Foto: Mohamed Azakir / Reuters / NTB

KommentarSidene 2-3

Krig med personsøkjarar i folkerettsleg gråsone

Kvelden før personsøkjaråtaket endra Israels krigskabinett målsetjingane med krigen i nord. Ei eskalering låg derfor i kjømda.

Cecilie Hellestveit
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.

Foto: Erika Hebbert

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Sterkt om livsløgn og overleving

Gode skodespelar­prestasjonar i intens kamp på liv og død.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.

Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ny statsminister med gjeld, utan budsjett

No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– No ser me effekten av færre politifolk

Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal
Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925.  I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Då nordmennene kom til Færøyane, eller Fårøyane, rundt 800 var «hagane fulle av sau, som irane hadde ale upp, bergi tekte med fugl, nøgdi med rekved til husbyggjing, fisk og kval utanfor døri og vetrar so milde at sau og hest levde ute», skreiv landsfaderen Jóannes Patursson i boka Frå Færøyane i 1925. I dag er det om lag 70.000 sauer som går fritt ikring, også rundt Tórshavn.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Nytt frå vestfronten

Ute i Atlanterhavet ligg Færøyane som ein front mot lågtrykk, vestavêr og liberale haldningar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis