Flyet som skulle bli så billeg
F-35-programmet vart starta for å spare pengar. Det vart tidenes dyraste militærprosjekt.
STRENG: Senator John McCain var ein hard kritikar av F-35-programmet og kalla det «ein skandale og ein tragedie».
Foto: Jacquelyn Martin / AP / NTB
peranders@dagogtid.no
Arbeidet med det som skulle bli F-35, tok til alt i 1990-åra. Den kalde krigen var slutt, og regjeringa i USA ville kutte i dei enorme militærutgiftene. Samstundes skulle fleire kampflymodellar snart fasast ut og erstattast med noko nytt. Da kom ideen om eit alt i eitt-fly som kunne dekkje behova til både flyvåpenet, marinen og marinekorpset i USA, og i tillegg brukast av allierte land. Det skulle eigne seg til både luftkamp og bombing, og ha såkalla stealth-teknologi som gjorde det vanskeleg å sjå på radar.
Eit fly som fylte ei rekkje ulike roller og kunne seljast i tusental til gode vener rundt i verda? Da vart det stordriftsfordelar, og produksjonskostnadene per fly kom til å gå stadig nedover. Det verka som ein god idé.
Sveitsarkniv
Konseptet likna litt på dei klassiske sveitsiske lommeknivane, dei som var utstyrte med alt frå lupe og pinsett til saks og skrutrekkjar. Men sjølv om desse knivane kunne nyttast til mangt, var dei ikkje verkeleg gode til noko, og dessutan var dei for tunge til å ha i lomma. Liknande problem viste seg snart med det planlagde alt i eitt-flyet til USA.
I 2001 vann selskapet Lockheed Martin konkurransen om å utvikle det nye kampflyet. For å møte krava til dei ulike delane av det amerikanske militæret måtte ingeniørane ty til ei rekkje kompromiss. Luftforsvaret ville ha eit fly som dominerte luftrommet. US Marines ville ha eit fly som kunne lande vertikalt som eit helikopter. Flyet vart både tyngre og tregare enn det vart tenkt å vere, og det måtte utviklast tre ulike variantar. Og ikkje minst vart det uhorveleg mykje dyrare enn tenkt.
Ein av grunnane var at Lockheed Martin fekk svært frie taumar i utviklinga av flyet og sjølv hadde ansvar for å planleggje og gjennomføre testflygingane. F-35 vart stadig utsett, og prisen steig og steig år for år. Senator John McCain, som sat i forsvarskomiteen, var ein svært hard kritikar av F-35. I 2011 kalla han programmet ein «skandale og ein tragedie» og opna for å droppe heile flyet. Men det var kome for langt. For tida er overslaget at USA kjem til å bruke ufattelege 18 billionar kroner – ikkje milliardar, men billionar – på F-35.
Rotteholet
Flyet er ikkje berre dyrt i innkjøp, men krev òg svært mykje og dyrt vedlikehald. «Vi må slutte å kaste pengar ned i dette rotteholet», sa Adam Smith, leiar for forsvarskomiteen i Representanthuset, i 2021. Same år kritiserte Charles Brown, sjef for luftforsvaret i USA, dei skyhøge driftskostnadene. Han tok til orde for at USA burde nytte andre flytypar som ikkje var så dyre i drift, til enklare oppdrag, og samanlikna F-35 med ein luksusbil: «Du køyrer ikkje Ferrarien din til jobben kvar dag. Den brukar du berre på søndagar», sa Brown.
Det amerikanske forsvaret er stort nok til å halde seg med fleire ulike kampfly. Men luftforsvaret i Noreg og ei rekkje andre land har berre Ferrarien å køyre med heile veka. Skal vi ha kampfly, har vi ikkje noko val: Vi må halde fram med å kaste pengar ned i holet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
peranders@dagogtid.no
Arbeidet med det som skulle bli F-35, tok til alt i 1990-åra. Den kalde krigen var slutt, og regjeringa i USA ville kutte i dei enorme militærutgiftene. Samstundes skulle fleire kampflymodellar snart fasast ut og erstattast med noko nytt. Da kom ideen om eit alt i eitt-fly som kunne dekkje behova til både flyvåpenet, marinen og marinekorpset i USA, og i tillegg brukast av allierte land. Det skulle eigne seg til både luftkamp og bombing, og ha såkalla stealth-teknologi som gjorde det vanskeleg å sjå på radar.
Eit fly som fylte ei rekkje ulike roller og kunne seljast i tusental til gode vener rundt i verda? Da vart det stordriftsfordelar, og produksjonskostnadene per fly kom til å gå stadig nedover. Det verka som ein god idé.
Sveitsarkniv
Konseptet likna litt på dei klassiske sveitsiske lommeknivane, dei som var utstyrte med alt frå lupe og pinsett til saks og skrutrekkjar. Men sjølv om desse knivane kunne nyttast til mangt, var dei ikkje verkeleg gode til noko, og dessutan var dei for tunge til å ha i lomma. Liknande problem viste seg snart med det planlagde alt i eitt-flyet til USA.
I 2001 vann selskapet Lockheed Martin konkurransen om å utvikle det nye kampflyet. For å møte krava til dei ulike delane av det amerikanske militæret måtte ingeniørane ty til ei rekkje kompromiss. Luftforsvaret ville ha eit fly som dominerte luftrommet. US Marines ville ha eit fly som kunne lande vertikalt som eit helikopter. Flyet vart både tyngre og tregare enn det vart tenkt å vere, og det måtte utviklast tre ulike variantar. Og ikkje minst vart det uhorveleg mykje dyrare enn tenkt.
Ein av grunnane var at Lockheed Martin fekk svært frie taumar i utviklinga av flyet og sjølv hadde ansvar for å planleggje og gjennomføre testflygingane. F-35 vart stadig utsett, og prisen steig og steig år for år. Senator John McCain, som sat i forsvarskomiteen, var ein svært hard kritikar av F-35. I 2011 kalla han programmet ein «skandale og ein tragedie» og opna for å droppe heile flyet. Men det var kome for langt. For tida er overslaget at USA kjem til å bruke ufattelege 18 billionar kroner – ikkje milliardar, men billionar – på F-35.
Rotteholet
Flyet er ikkje berre dyrt i innkjøp, men krev òg svært mykje og dyrt vedlikehald. «Vi må slutte å kaste pengar ned i dette rotteholet», sa Adam Smith, leiar for forsvarskomiteen i Representanthuset, i 2021. Same år kritiserte Charles Brown, sjef for luftforsvaret i USA, dei skyhøge driftskostnadene. Han tok til orde for at USA burde nytte andre flytypar som ikkje var så dyre i drift, til enklare oppdrag, og samanlikna F-35 med ein luksusbil: «Du køyrer ikkje Ferrarien din til jobben kvar dag. Den brukar du berre på søndagar», sa Brown.
Det amerikanske forsvaret er stort nok til å halde seg med fleire ulike kampfly. Men luftforsvaret i Noreg og ei rekkje andre land har berre Ferrarien å køyre med heile veka. Skal vi ha kampfly, har vi ikkje noko val: Vi må halde fram med å kaste pengar ned i holet.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»