JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FiskeSamfunn

Nessekongane er døde

Medan norske fiskarar har hatt gylne år, balanserer landindustrien på knivseggen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2099
20210205
2099
20210205

peranders@dagogtid.no

Maktbalansen i fiskeria har endra seg mykje sidan fiskarane måtte krype for væreigarane for å få levert fangsten sin. Dei siste åra har det vore seljars marknad langs kysten, og det er fiskarane som haustar grunnrenta i fiskeria. Driftsmarginen i fiskeflåten auka frå 9 prosent i 2004 til 19 prosent i 2018, ifølgje Riksrevisjonen. Det er tal som landindustrien berre kan drøyme om, og alle flåtegruppene har gjort det godt.

Dei gylne åra viser att i inntekta til fiskarane, ikkje minst i den havgåande flåten. I 2019 utgjorde eit normalårsverk på ein norsk trålar 1,2 millionar kroner, syner tal frå Fiskeridirektoratet, meir enn det dobbelte av ei gjennomsnittleg årsløn i industrien.

Men for kystsamfunna er dei gode prisane eit tviegga sverd: Eit prisnivå som skaper velstand for fiskarane, kan knekkje ein ferskfiskeksportør. Og når trålarane har gjort det så godt dei siste åra, heng det saman med at dei langt på veg er frikopla frå landindustrien og sel frosenfisken sin på ein global marknad.

Det var ikkje slik det var tenkt. Mykje av den norske trålarflåten vart bygd opp for å levere råstoff til filetindustrien i Troms og Finnmark, for å sikre produksjon gjennom heile året. Grunnrenta i fiskeria skulle såleis subsidiere dei lite lønsame landanlegga. Men i 2003 vart dei såkalla leveringspliktige trålarane i praksis frikopla frå foredlingsindustrien i Noreg, og dei kan selje fryst fisk på verdsmarknaden til betre prisar.

Trålarane har rett nok ikkje meir enn ein knapp tredel av torskekvoten. Men bortfallet av fisken deira har gjort det vanskelegare å få til lønsam heilårsdrift for industrien på land. Og mangel på råstoff råkar ikkje berre dei gamle, trauste bedriftene, men òg dei som har satsa på på ny, avansert teknologi, som Primex på Myre eller Finnmark Fisk i Mehamn, som i fjor gav opp etter tre års drift. Råstoffmangel gjer norsk fiskeindustri enda meir sesongprega – og meir avhengig av innleigd arbeidskraft frå utlandet.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

peranders@dagogtid.no

Maktbalansen i fiskeria har endra seg mykje sidan fiskarane måtte krype for væreigarane for å få levert fangsten sin. Dei siste åra har det vore seljars marknad langs kysten, og det er fiskarane som haustar grunnrenta i fiskeria. Driftsmarginen i fiskeflåten auka frå 9 prosent i 2004 til 19 prosent i 2018, ifølgje Riksrevisjonen. Det er tal som landindustrien berre kan drøyme om, og alle flåtegruppene har gjort det godt.

Dei gylne åra viser att i inntekta til fiskarane, ikkje minst i den havgåande flåten. I 2019 utgjorde eit normalårsverk på ein norsk trålar 1,2 millionar kroner, syner tal frå Fiskeridirektoratet, meir enn det dobbelte av ei gjennomsnittleg årsløn i industrien.

Men for kystsamfunna er dei gode prisane eit tviegga sverd: Eit prisnivå som skaper velstand for fiskarane, kan knekkje ein ferskfiskeksportør. Og når trålarane har gjort det så godt dei siste åra, heng det saman med at dei langt på veg er frikopla frå landindustrien og sel frosenfisken sin på ein global marknad.

Det var ikkje slik det var tenkt. Mykje av den norske trålarflåten vart bygd opp for å levere råstoff til filetindustrien i Troms og Finnmark, for å sikre produksjon gjennom heile året. Grunnrenta i fiskeria skulle såleis subsidiere dei lite lønsame landanlegga. Men i 2003 vart dei såkalla leveringspliktige trålarane i praksis frikopla frå foredlingsindustrien i Noreg, og dei kan selje fryst fisk på verdsmarknaden til betre prisar.

Trålarane har rett nok ikkje meir enn ein knapp tredel av torskekvoten. Men bortfallet av fisken deira har gjort det vanskelegare å få til lønsam heilårsdrift for industrien på land. Og mangel på råstoff råkar ikkje berre dei gamle, trauste bedriftene, men òg dei som har satsa på på ny, avansert teknologi, som Primex på Myre eller Finnmark Fisk i Mehamn, som i fjor gav opp etter tre års drift. Råstoffmangel gjer norsk fiskeindustri enda meir sesongprega – og meir avhengig av innleigd arbeidskraft frå utlandet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Ein iransk «usynleg» Shahed Saegheh-drone, kopiert etter ein havarert, men intakt RQ-170 Sentinel-drone frå USA, blir paradert i gatene i Teheran 24. september.

Foto: Majid Asgaripour / Reuters / NTB

KommentarSamfunn

Knivbyte i Midtausten

Med det iranske missilåtaket mot Israel hevar Iran kniven direkte mot Israel.

Cecilie Hellestveit
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.

UtanriksSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Ein lang marsj mot idiotveldet

NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis