Kva vil du ha for å bli glad?
Illustrasjon: Vidar Ruud / NTB scanpix / Dag og Tid
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Bjørgulv Braanen
Fiktivt
Eit tenkt intervju med Bjørgulv Braanen
Det første eg såg for meg då eg las at Bjørgulv Braanen no gir seg som ansvarleg redaktør i Klassekampen, var opningsscena i den fyrste Indiana Jones-filmen: Indy har tatt seg inn i eit gamalt tempel og stel eit gyllent, religiøst ikon, men plutseleg kjem ein stor, rund stein «frå oven» for å gjere slutt på han – og alle som ser på, får litt avstandspanikk. For kva no?
– Hugsar du?
Bjørgulv nikkar.
– Men du, seier han, eg er ikkje nokon Harrison Ford, altså. Og vi er ikkje i Hollywood. Vi er på Grønland i Oslo.
– Ja, seier eg og hugsar noko anna:
Eg hugsar då Bjørgulv tok til som ansvarleg redaktør i Klassekampen. Eg var der. Eg sat i ein krok med ein gamal PC og freista skrive saker med «minst to kjelder». Noko som kjendest, somme dagar, som å springe for livet bort frå ein trugande stein. Eg trur ikkje Bjørgulv var imponert.
Han var ikkje så imponert av at eg var poet, heller, og skreiv lange dikt om altoverskyggande kjærleik. Det blei noko svermerisk for Bjørgulv, litt i overkant individuelt: Kor blei samfunnsansvaret til den lengtande, svermeriske, einsame poeten av? Verda blir ikkje betre på det viset.
– Kva blir verda betre av, då, Bjørgulv, kunne eg ha spurt den gongen, men eg torde nok ikkje, eller ville kan hende ikkje.
Så kjem det tilstøytande minnet, nokre år seinare, etter at Bjørgulv hadde møtt Lena (Lindgren) og falle (pladask) og gifta seg.
– NO SKJØNAR EG, snakkeropte han på sitt litt sedvanlege vis.
Vi sat rundt eit lite rundt bord på kontoret hans.
– Eg har ikkje skjøna det før, heldt han fram, både lattermild og glad. – Men no skjønar eg. Det her er jo alt, ikkje sant?
Eg nikka.
Og eg veit at spørsmålet eg skal stille, blir leikande lett for Bjørgulv:
– Så kva vil du ha for å bli glad?
– Kva eg vil ha? Eg vil skjøne alt på nytt. Skjøne alt for første gong endå ei gong. Det må vere den verkelege draumen.
– Poeten skriv så, ja, seier eg.
Ein annan ting Bjørgulv sa i løpet av alle dei åra på Grønland i Oslo, om sånne som meg og sånne som han, var at sånne som han var dei som sprengde muren, og sånne som meg, dei som kom etter og strødde blomar utover.
Og eg blei sjølvsagt såra.
– For eg ville jo også sprenge murar, seier eg.
– Ja, seier Bjørgulv.
– Eg vil framleis det, seier eg.
– Eg også, seier Bjørgulv.
Og så sit vi litt stille.
– Men du, eg har ei dødlinje, seier Bjørgulv.
– Sjølvsagt, seier eg og reiser meg, skundar meg ut.
På veg heim, gjennom Grønland og Tøyen og Grünerløkka til Torshov, ser eg for meg Bjørgulv og meg på spasertur. Vi kryssar ei grøn eng, full av blomar, det er skjønt. Så kjem vi til ein mur. For høg til å klatre over, for vid til å gå rundt. Bjørgulv gjev meg jakka si, medan han krummar nakken og tar springfart.
– Og takk for det, kamerat, seier eg.
– Takk for holet i muren. Det hjelpte meg ut på andre sida.
Nils-Øivind Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Det første eg såg for meg då eg las at Bjørgulv Braanen no gir seg som ansvarleg redaktør i Klassekampen, var opningsscena i den fyrste Indiana Jones-filmen: Indy har tatt seg inn i eit gamalt tempel og stel eit gyllent, religiøst ikon, men plutseleg kjem ein stor, rund stein «frå oven» for å gjere slutt på han – og alle som ser på, får litt avstandspanikk. For kva no?
– Hugsar du?
Bjørgulv nikkar.
– Men du, seier han, eg er ikkje nokon Harrison Ford, altså. Og vi er ikkje i Hollywood. Vi er på Grønland i Oslo.
– Ja, seier eg og hugsar noko anna:
Eg hugsar då Bjørgulv tok til som ansvarleg redaktør i Klassekampen. Eg var der. Eg sat i ein krok med ein gamal PC og freista skrive saker med «minst to kjelder». Noko som kjendest, somme dagar, som å springe for livet bort frå ein trugande stein. Eg trur ikkje Bjørgulv var imponert.
Han var ikkje så imponert av at eg var poet, heller, og skreiv lange dikt om altoverskyggande kjærleik. Det blei noko svermerisk for Bjørgulv, litt i overkant individuelt: Kor blei samfunnsansvaret til den lengtande, svermeriske, einsame poeten av? Verda blir ikkje betre på det viset.
– Kva blir verda betre av, då, Bjørgulv, kunne eg ha spurt den gongen, men eg torde nok ikkje, eller ville kan hende ikkje.
Så kjem det tilstøytande minnet, nokre år seinare, etter at Bjørgulv hadde møtt Lena (Lindgren) og falle (pladask) og gifta seg.
– NO SKJØNAR EG, snakkeropte han på sitt litt sedvanlege vis.
Vi sat rundt eit lite rundt bord på kontoret hans.
– Eg har ikkje skjøna det før, heldt han fram, både lattermild og glad. – Men no skjønar eg. Det her er jo alt, ikkje sant?
Eg nikka.
Og eg veit at spørsmålet eg skal stille, blir leikande lett for Bjørgulv:
– Så kva vil du ha for å bli glad?
– Kva eg vil ha? Eg vil skjøne alt på nytt. Skjøne alt for første gong endå ei gong. Det må vere den verkelege draumen.
– Poeten skriv så, ja, seier eg.
Ein annan ting Bjørgulv sa i løpet av alle dei åra på Grønland i Oslo, om sånne som meg og sånne som han, var at sånne som han var dei som sprengde muren, og sånne som meg, dei som kom etter og strødde blomar utover.
Og eg blei sjølvsagt såra.
– For eg ville jo også sprenge murar, seier eg.
– Ja, seier Bjørgulv.
– Eg vil framleis det, seier eg.
– Eg også, seier Bjørgulv.
Og så sit vi litt stille.
– Men du, eg har ei dødlinje, seier Bjørgulv.
– Sjølvsagt, seier eg og reiser meg, skundar meg ut.
På veg heim, gjennom Grønland og Tøyen og Grünerløkka til Torshov, ser eg for meg Bjørgulv og meg på spasertur. Vi kryssar ei grøn eng, full av blomar, det er skjønt. Så kjem vi til ein mur. For høg til å klatre over, for vid til å gå rundt. Bjørgulv gjev meg jakka si, medan han krummar nakken og tar springfart.
– Og takk for det, kamerat, seier eg.
– Takk for holet i muren. Det hjelpte meg ut på andre sida.
Nils-Øivind Haagensen
Nils-Øivind Haagensen er forfattar og forleggar.
Fleire artiklar
Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Foto: Helge Skodvin
Bulletinar frå ein medviten romanperson
Gunnhild Øyehaug skriv friskt og morosamt om draum og røynd i metaland.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.
I hamnebassenget om lag her lét Dia í Geil seg døype grytidleg ein kald oktobersøndag for snart 150 år sidan. Det var starten på vekkinga som gjorde Brø¿rasamkoman til eit livskraftig samfunn som framleis styrer mykje på Færøyane.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Om Gud og lausriving
Siste dag i oktober i 1880 lét Dia í Geil seg døype i hamnebassenget i Tórshavn, og etter det skulle Færøyane aldri bli det same.