JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Ein vanskeleg modell

Styringsmodellen for jernbanen har hatt problem frå første stund, seier Bjørne Grimsrud, direktør for Transportøkonomisk institutt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4726
20230106
4726
20230106

peranders@dagogtid.no

Var jernbanereforma i 2016 vellukka eller mislukka? Det er framleis eit ope spørsmål, meiner Bjørne Grimsrud. Han er administrerande direktør for Transportøkonomisk institutt, eit sentralt fagmiljø for tenking kring samferdsle i Noreg.

– Det var heilt naudsynt å reformere den gamle strukturen med Jernbaneverket og NSB. Men har vi den rette organiseringa no? Nei, eg trur ikkje det. Det er bra at jernbanereforma no blir evaluert så ein kan trekkje betre slutningar, seier Grimsrud. Han viser til at regjeringa i juli i fjor byrja på ein stor gjennomgang av strukturen i jernbanesektoren, som lova i Hurdalsplattforma.

Eit kjernespørsmål er: Kor er det verkelege marknader, og kor er det monopol, meiner Grimsrud.

– Å lage sjølvstendige selskap som ikkje konkurrerer, men berre skal levere til kvarandre, er ikkje utan vidare meir effektivt enn den gamle hierarkiske organiseringa. Og no blir AS-forma også brukt til oppgåver som ikkje skjer i ein marknad.

Vanskeleg modell

Dei største problema med dagens jernbaneorganisering er i toppen av systemet, meiner Grimsrud. Enkelt sagt: Den politiske styringa av jernbanesektoren skal Samferdsledepartementet stå for. Under departementet ligg Jernbanedirektoratet, forvaltningsorganet som skal samordne jernbaneverksemda. På vegner av staten er det direktoratet som kjøper tenester og inngår avtalar med Bane Nor, togselskapa og andre delar av jernbanesektoren.

I teorien skal dette gje ei ryddig styring og ansvarsfordeling. Men i praksis har systemet hatt problem frå første stund, meiner Grimsrud.

–?Denne styringsmodellen er krevjande og burde vore utgreidd betre før han vart innført. Jernbanedirektoratet skal kjøpe infrastrukturtenester frå Bane Nor. Men det er jo ingen andre leverandørar direktoratet kan kjøpe dei tenestene av. Dei kan berre forhandle om pris.

– Å late som om det er ein marknad og forhandle om pris når det er berre éin kjøpar og éin tilbydar – dette systemet gjev ikkje særleg meining for meg?

– Nei, det er vanskeleg å forstå for alle. Bane Nor inngår avtaler med direktoratet om kva dei skal levere til kva pris. Men kva kan direktoratet gjere om dei ikkje leverer?

– Dei kan ikkje gå til ein annan leverandør?

– Nei. Dette er ikkje ei god styreform. No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad, og det er grunn til å sjå nærare på det.

Lita verksemd

Eitt av problema med å lage marknader i det norske jernbanesystemet er at dette er ei ganske lita verksemd, seier Grimsrud.

– Jernbanen står berre for 4–5 prosent av volumet på både person- og godstransport i Noreg. Jernbanen er først og fremst viktig i samspel med andre former for transport. Samfunnsvinsten avheng av ei god samordning av heile transportsystemet.

–?Opprettinga av Bane Nor skulle gje betre styring og kostnadskontroll. I 2020 slo Riksrevisjonen fast at ingen av delane har slått til?

– Nei. Bane Nor skulle levere innanfor faste styrings- og kostnadsrammer og har på ingen måte klart det. Selskapet har ikkje vist at denne organiseringa har bidrege til å halde kostnadene nede.

I det blå

Heller ikkje når det gjeld drifta av passasjertog, har jernbanereforma og konkurransen mellom togselskapa gjeve dei resultata vi vart lova, påpeikar Grimsrud.

– Solberg-regjeringa sa vi skulle spare 12 milliardar kroner på å konkurranseutsetje persontogtrafikken. Men det selskapa i praksis konkurrerte på, var kven som våga å gjette på den høgaste trafikkveksten. Resultata har vist kor krevjande det er med konkurranse i eit så komplekst og samanvove system. I tillegg vart trafikken sjølvsagt sterkt påverka av koronapandemien. Da trafikkveksten ikkje vart som lova, måtte avtalane med togselskapa reforhandlast, og det er høgst usikkert kor mykje vinst det blir.

Tid for å tenkje

I sum: Jernbanereforma vart vedteken utan ei skikkeleg vurdering av kor det var naturleg å splitte opp jernbanesektoren, kor det var reelle marknader, og kor det ikkje var det, meiner Grimsrud.

– Dette vart ikkje godt nok utgreidd på førehand. Kor var det grunnlag for konkurranse? Og kva problem er det eigentleg vi skal løyse?

– Er det på tide å gå gjennom heile organiseringa av Jernbane-Noreg på nytt?

– Kan hende er det litt tidleg. Men når vi ser at ting ikkje fungerer slik dei skal, er det grunn til å stogge opp og tenkje seg om. Det vil vere fornuftig å sjå over heile organiseringa av transportsektoren i Noreg, seier Bjørne Grimsrud.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

peranders@dagogtid.no

Var jernbanereforma i 2016 vellukka eller mislukka? Det er framleis eit ope spørsmål, meiner Bjørne Grimsrud. Han er administrerande direktør for Transportøkonomisk institutt, eit sentralt fagmiljø for tenking kring samferdsle i Noreg.

– Det var heilt naudsynt å reformere den gamle strukturen med Jernbaneverket og NSB. Men har vi den rette organiseringa no? Nei, eg trur ikkje det. Det er bra at jernbanereforma no blir evaluert så ein kan trekkje betre slutningar, seier Grimsrud. Han viser til at regjeringa i juli i fjor byrja på ein stor gjennomgang av strukturen i jernbanesektoren, som lova i Hurdalsplattforma.

Eit kjernespørsmål er: Kor er det verkelege marknader, og kor er det monopol, meiner Grimsrud.

– Å lage sjølvstendige selskap som ikkje konkurrerer, men berre skal levere til kvarandre, er ikkje utan vidare meir effektivt enn den gamle hierarkiske organiseringa. Og no blir AS-forma også brukt til oppgåver som ikkje skjer i ein marknad.

Vanskeleg modell

Dei største problema med dagens jernbaneorganisering er i toppen av systemet, meiner Grimsrud. Enkelt sagt: Den politiske styringa av jernbanesektoren skal Samferdsledepartementet stå for. Under departementet ligg Jernbanedirektoratet, forvaltningsorganet som skal samordne jernbaneverksemda. På vegner av staten er det direktoratet som kjøper tenester og inngår avtalar med Bane Nor, togselskapa og andre delar av jernbanesektoren.

I teorien skal dette gje ei ryddig styring og ansvarsfordeling. Men i praksis har systemet hatt problem frå første stund, meiner Grimsrud.

–?Denne styringsmodellen er krevjande og burde vore utgreidd betre før han vart innført. Jernbanedirektoratet skal kjøpe infrastrukturtenester frå Bane Nor. Men det er jo ingen andre leverandørar direktoratet kan kjøpe dei tenestene av. Dei kan berre forhandle om pris.

– Å late som om det er ein marknad og forhandle om pris når det er berre éin kjøpar og éin tilbydar – dette systemet gjev ikkje særleg meining for meg?

– Nei, det er vanskeleg å forstå for alle. Bane Nor inngår avtaler med direktoratet om kva dei skal levere til kva pris. Men kva kan direktoratet gjere om dei ikkje leverer?

– Dei kan ikkje gå til ein annan leverandør?

– Nei. Dette er ikkje ei god styreform. No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad, og det er grunn til å sjå nærare på det.

Lita verksemd

Eitt av problema med å lage marknader i det norske jernbanesystemet er at dette er ei ganske lita verksemd, seier Grimsrud.

– Jernbanen står berre for 4–5 prosent av volumet på både person- og godstransport i Noreg. Jernbanen er først og fremst viktig i samspel med andre former for transport. Samfunnsvinsten avheng av ei god samordning av heile transportsystemet.

–?Opprettinga av Bane Nor skulle gje betre styring og kostnadskontroll. I 2020 slo Riksrevisjonen fast at ingen av delane har slått til?

– Nei. Bane Nor skulle levere innanfor faste styrings- og kostnadsrammer og har på ingen måte klart det. Selskapet har ikkje vist at denne organiseringa har bidrege til å halde kostnadene nede.

I det blå

Heller ikkje når det gjeld drifta av passasjertog, har jernbanereforma og konkurransen mellom togselskapa gjeve dei resultata vi vart lova, påpeikar Grimsrud.

– Solberg-regjeringa sa vi skulle spare 12 milliardar kroner på å konkurranseutsetje persontogtrafikken. Men det selskapa i praksis konkurrerte på, var kven som våga å gjette på den høgaste trafikkveksten. Resultata har vist kor krevjande det er med konkurranse i eit så komplekst og samanvove system. I tillegg vart trafikken sjølvsagt sterkt påverka av koronapandemien. Da trafikkveksten ikkje vart som lova, måtte avtalane med togselskapa reforhandlast, og det er høgst usikkert kor mykje vinst det blir.

Tid for å tenkje

I sum: Jernbanereforma vart vedteken utan ei skikkeleg vurdering av kor det var naturleg å splitte opp jernbanesektoren, kor det var reelle marknader, og kor det ikkje var det, meiner Grimsrud.

– Dette vart ikkje godt nok utgreidd på førehand. Kor var det grunnlag for konkurranse? Og kva problem er det eigentleg vi skal løyse?

– Er det på tide å gå gjennom heile organiseringa av Jernbane-Noreg på nytt?

– Kan hende er det litt tidleg. Men når vi ser at ting ikkje fungerer slik dei skal, er det grunn til å stogge opp og tenkje seg om. Det vil vere fornuftig å sjå over heile organiseringa av transportsektoren i Noreg, seier Bjørne Grimsrud.

– No prøver ein å bruke marknadsmekanismar til oppgåver der det ikkje er ein marknad.

Bjørne Grimsrud, direktør ved TØI

Emneknaggar

Fleire artiklar

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Ida Lødemel Tvedt
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen
Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk.  I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Sviskadar frå maneter kan vere smertefulle og gje store skadar på oppdrettsfisk. I 2023 døydde fleire millionar laks etter angrep av perlesnormaneter (Apolemia uvaria).

Foto: Mattilsynet

DyrFeature

Den sure svien

I fjor vart angrep av maneter brått rekna med som ei av dei fem viktigaste årsakene til laksedauden, korleis kan noko slikt skje?

Arve Nilsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis