Ein populær miljøskattDei fleste land slit med å nå klimamåla sine. Har Canada knekt karbonkoden?Klima

Dei fleste land slit med å nå klimamåla sine. Har Canada knekt karbonkoden?

Utvinninga av olje frå tjøresand i Canada gjev svært store CO2-utslepp. Biletet viser utvinninga ved Fort McMurray i provinsen Alberta. Karbonavgifta i Alberta er venta å koste oljeindustrien kring åtte milliardar kroner årleg frå 2020.
Utvinninga av olje frå tjøresand i Canada gjev svært store CO2-utslepp. Biletet viser utvinninga ved Fort McMurray i provinsen Alberta. Karbonavgifta i Alberta er venta å koste oljeindustrien kring åtte milliardar kroner årleg frå 2020.
Publisert

Innføring av nye avgifter er sjeldan ei vinnarsak for politikarar, det er normalt slikt ein taper val på. Men kanskje er den kanadiske karbonavgifta eit unnatak. I oktober kunngjorde statsminister Justin Trudeau at Canada vil innføre ei føderal avgift på utslepp av klimagassar neste år. Men ulikt avgifter flest skal ikkje desse pengane gå inn i statskassa. Det aller meste av avgifta – kring 90 prosent – skal betalast attende til borgarane.

Dette prinsippet blir kalla karbonavgift til fordeling og er i Noreg ofte omtala med forkortinga KAF. Fleire kanadiske provinsar har allereie ei slik ordning på plass: British Columbia var først ute i 2008. Systemet vart innført av det moderate høgrepartiet, BC Liberal Party, og har vist seg å vere ganske populært i befolkninga. No skal altså alle kanadiske provinsar innføre ei slik karbonavgift til fordeling. Minstesatsen er i starten ganske låg, på 130 kroner per tonn CO2, men avgifta skal jekkast opp til 330 kroner tonnet i 2022. Fleire av provinsane har allereie høgare avgifter enn dette.

Håpet er at karbonavgifta skal hjelpe Canada med å halde lovnadene sine i Paris-avtalen: Canada har lova å redusere klimagassutsleppa sine med 30 prosent frå 2005-nivået innan 2030, men er slett ikkje i rute til å nå det målet. Også eit anna rikt, oljeeksporterande land langt mot nord ligg svært dårleg an med klimamåla sine. Så da er spørsmålet: Kan prinsippet om karbonavgift til fordeling vere noko å tenkje på også i Noreg?

Høgare utslepp

Karbonavgift er i seg sjølv ikkje noko ukjent fenomen her til lands. Noreg var faktisk ein pioner på dette feltet og innførte ei avgift på klimagassutslepp alt i 1991. Denne avgifta vart lagt på både drivstoff og på utslepp frå petroleumsverksemda på kontinentalsokkelen. I dag er avgiftssatsen 500 kroner per tonn CO2 – altså langt høgare enn den canadiske karbonavgifta. Men trass i dette, og trass i at Noreg er ein del av det europeiske kvotesystemet, er dei samla norske klimagassutsleppa i dag høgare enn dei var i 1990. Og dei norske utsleppa av den viktigaste klimagassen, CO2, er nesten 25 prosent høgare enn dei var i 1990. Hovudgrunnen er auken i utslepp frå petroleumsutvinning og transport.

Avgiftene må tydelegvis kraftig opp om ein skal få utsleppskutt som monar i Noreg. Og dette gjev oss ein grunn til å vurdere den canadiske modellen, meiner Steffen Kallbekken. Han er forskingssjef ved Cicero Senter for klimaforsking og spesialist på internasjonal klimapolitikk.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement