JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Den tyske energi-okkupasjonen

Dette er Noregs lagnad som Europas grøne reservebatteri: vindturbinar i rørt natur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Monsterturbinane spreier seg ut over landet og strekkjer sg mot himmelen.

Monsterturbinane spreier seg ut over landet og strekkjer sg mot himmelen.

Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix

Monsterturbinane spreier seg ut over landet og strekkjer sg mot himmelen.

Monsterturbinane spreier seg ut over landet og strekkjer sg mot himmelen.

Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix

5284
20190426
5284
20190426

hompland@online.no

Sidan sist påske har eg fått ein ny hyttegranne i dalstrøka innafor: ei formidabel monstermast i prangande raudt og kvitt, eit heienes Notre-Dame som viser til noko som er høgare enn oss: Die Energiewende.

Kraftbransjen oppgraderer turbinane og rustar opp leidningsnettet til overføringskablane til kontinentet. Det blir ein autobahn til Tyskland med trafikk begge vegar: Dei får vasskraft når nedbøren er rikeleg her; me får kolkraft og kraft frå vind og sol som ikkje kan lagrast der. Den store draumen er å bruka slik overskotskraft til å pumpa vatn opp att i regulerte kraftmagasin, slik at det kan brukast fleire gonger.

KRAFTLINER har eg vent meg til, og det skulle berre mangla: Hadde det ikkje vore for dei store vasskraftprosjekta, ville desse heiene aldri hatt vegar og vore tilgjengelege for andre enn dei få. Det har også gitt varige konsesjonsinntekter til grisgrendte og fattige kommunar.

Men nå er ei ny tid i emning. Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) tar med omtrent alt av heier i indre Agder og dalstrøka innanfor på kartet over 13 område som er veleigna til store vindmølleparkar. Det er fordi det blæs mykje der, fordi det ikkje er store naturverdiar, og fordi det er kort veg til utanlandskablane.

Om nokre år kan synsranda vera fylt av vindmøller og heiene fulle av vegar og planerte platå for dei himmelhøge turbinane. Og kommunane får ikkje anna att enn litt eigedomsskatt – så lenge det varer.

BYRÅSJEFEN meiner Spaltisten høyrer til den førre generasjonen, er sneversynt og talar for si eiga sjuke hei. Er det noko me har nok av i dette landet, så er det villmark og natur som få har glede av likevel. Litt visuell forureining og støy må ein finna seg i dersom me kan yta vår skjerv for å berga klimaet. Noko anna ville vera nasjonalsjåvinistisk. Sjølv tykkjer Byråsjefen at vindmøller er ein pryd i landskapet, eit symbol på vekst, framgang og solidaritet i klimakrisetider.

VERTINNA er ikkje glad i tyske turistar som legg lite att. Dei kjem i bubilar og har bunkra opp med mat og øl, og så fyller dei frysaren med fisk når dei dreg. Dei få som tar inn hos henne, er greie og ordentlege folk, men dei trugar med å slutta å koma dersom det veks opp vindmøller på fjelltoppane langs fjorden. Den slags har dei nok av heime; til Noreg kjem dei for å oppleva urørt natur.

Vertinna har lita tru på at vindkrafta er berekraftig. Når kapitalistane har tatt ut den grøne profitten, finn dei opp eit energisystem som er billegare og meir effektivt. Då kjem møllene til å stå der og raga som utdaterte samtidsruinar – på line med nedlagde gruver, cellulosefabrikkar og forfalne pensjonat, men utan etterbruk.

I «NORSK UTAKT» (1984) skreiv Hans Magnus Enzensberger om nordmenn: «De er heimfødinger og kosmopolitter på en gang. De kommer haltende på etterskudd med tida, og er samtidig forut for den.» «Norge, dette extravaganza i periferien av Europa, mellom oljeterminal og sommerhytte, fjellgård og glassarkitektur, er ikke paradis på jorda, men et selvrådighetens monument, og en murrende idyll.»

Den kommunale velviljen for store kraftanlegg er over. Stadig fleire kommunar murrar og seier nei til fleire vindmølleparkar. Dei har frivillig ofra naturkvalitet, og dei har fått rimeleg att for det. Men nok er nok. Nå er det ikkje snakk om ein nasjonal dugnad for å bygga landet, men om å legga til rette for at privat og utanlandsk kapital skal okkupera vind og vidder utan grunnrente.

RETTINGAR. Til og med Byråsjefen kan minnast feil. Det har eg fått opplyst av ein kjennar med dokumentarisk oversikt over norsk populærmusikk i den gamle tid i 1960-åra – både grøn og i alle regnbogefargar. Men ettersom dette vedrører Byråsjefen, nøyer eg meg med «erindringsforskyvning». Det gjeld «Framskrittet kommer til å fortsette», som han greidde ut om i påskesideblikket.

The Monn-Keys spela aldri inn den songen som ordinær single med B-side i 1961. Han er med på ei tynn, einsidig plastplate med tittelen «Nye gode år». I den offisielle diskografien heiter det om formatet: Flexi-disc, 7», 33 1/3 RPM, Shape, Single Sided, EP. Card Backed, Square.

Det mediehistorisk interessante er at verket blei produsert av Egil Monn Iversen A/S som commercial og kom som vedlegg til Arbeiderbladet: «Dette er en lydpreget hilsen fra Arbeiderbladet. Den kan avspilles på alle typer grammofoner med hastighet 33 1/3.»

Tracklist inne­­­­held fem spor: Dei to første er utan tittel og med Unknown Artist. På det tredje sporet framfører gravferdssongaren frå Ønskekonserten, Olav Werner, «De unge slekter». Fjerde spor er ein liten tale av Einar Gerhardsen. Femte spor er «Fremskrittet Kommer Til Å Fortsette».

DÅ EINAR GERHARDSEN blei gravlagd frå Oslo rådhus 25. september 1987, var det utan tonefylgje av The Monn-Keys. Britt Langlie las Rudolf Nilsens dikt «Nr. 13», og Den Norske Operas kor framførte «Slavekoret» fra Nebukadnesar av Verdi. Mellom raude flagg og fagforeiningsfaner blei den offisielle minnemarkeringa avslutta på Youngstorget med janitsjarkorps og «Internasjonalen» som allsong.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

hompland@online.no

Sidan sist påske har eg fått ein ny hyttegranne i dalstrøka innafor: ei formidabel monstermast i prangande raudt og kvitt, eit heienes Notre-Dame som viser til noko som er høgare enn oss: Die Energiewende.

Kraftbransjen oppgraderer turbinane og rustar opp leidningsnettet til overføringskablane til kontinentet. Det blir ein autobahn til Tyskland med trafikk begge vegar: Dei får vasskraft når nedbøren er rikeleg her; me får kolkraft og kraft frå vind og sol som ikkje kan lagrast der. Den store draumen er å bruka slik overskotskraft til å pumpa vatn opp att i regulerte kraftmagasin, slik at det kan brukast fleire gonger.

KRAFTLINER har eg vent meg til, og det skulle berre mangla: Hadde det ikkje vore for dei store vasskraftprosjekta, ville desse heiene aldri hatt vegar og vore tilgjengelege for andre enn dei få. Det har også gitt varige konsesjonsinntekter til grisgrendte og fattige kommunar.

Men nå er ei ny tid i emning. Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) tar med omtrent alt av heier i indre Agder og dalstrøka innanfor på kartet over 13 område som er veleigna til store vindmølleparkar. Det er fordi det blæs mykje der, fordi det ikkje er store naturverdiar, og fordi det er kort veg til utanlandskablane.

Om nokre år kan synsranda vera fylt av vindmøller og heiene fulle av vegar og planerte platå for dei himmelhøge turbinane. Og kommunane får ikkje anna att enn litt eigedomsskatt – så lenge det varer.

BYRÅSJEFEN meiner Spaltisten høyrer til den førre generasjonen, er sneversynt og talar for si eiga sjuke hei. Er det noko me har nok av i dette landet, så er det villmark og natur som få har glede av likevel. Litt visuell forureining og støy må ein finna seg i dersom me kan yta vår skjerv for å berga klimaet. Noko anna ville vera nasjonalsjåvinistisk. Sjølv tykkjer Byråsjefen at vindmøller er ein pryd i landskapet, eit symbol på vekst, framgang og solidaritet i klimakrisetider.

VERTINNA er ikkje glad i tyske turistar som legg lite att. Dei kjem i bubilar og har bunkra opp med mat og øl, og så fyller dei frysaren med fisk når dei dreg. Dei få som tar inn hos henne, er greie og ordentlege folk, men dei trugar med å slutta å koma dersom det veks opp vindmøller på fjelltoppane langs fjorden. Den slags har dei nok av heime; til Noreg kjem dei for å oppleva urørt natur.

Vertinna har lita tru på at vindkrafta er berekraftig. Når kapitalistane har tatt ut den grøne profitten, finn dei opp eit energisystem som er billegare og meir effektivt. Då kjem møllene til å stå der og raga som utdaterte samtidsruinar – på line med nedlagde gruver, cellulosefabrikkar og forfalne pensjonat, men utan etterbruk.

I «NORSK UTAKT» (1984) skreiv Hans Magnus Enzensberger om nordmenn: «De er heimfødinger og kosmopolitter på en gang. De kommer haltende på etterskudd med tida, og er samtidig forut for den.» «Norge, dette extravaganza i periferien av Europa, mellom oljeterminal og sommerhytte, fjellgård og glassarkitektur, er ikke paradis på jorda, men et selvrådighetens monument, og en murrende idyll.»

Den kommunale velviljen for store kraftanlegg er over. Stadig fleire kommunar murrar og seier nei til fleire vindmølleparkar. Dei har frivillig ofra naturkvalitet, og dei har fått rimeleg att for det. Men nok er nok. Nå er det ikkje snakk om ein nasjonal dugnad for å bygga landet, men om å legga til rette for at privat og utanlandsk kapital skal okkupera vind og vidder utan grunnrente.

RETTINGAR. Til og med Byråsjefen kan minnast feil. Det har eg fått opplyst av ein kjennar med dokumentarisk oversikt over norsk populærmusikk i den gamle tid i 1960-åra – både grøn og i alle regnbogefargar. Men ettersom dette vedrører Byråsjefen, nøyer eg meg med «erindringsforskyvning». Det gjeld «Framskrittet kommer til å fortsette», som han greidde ut om i påskesideblikket.

The Monn-Keys spela aldri inn den songen som ordinær single med B-side i 1961. Han er med på ei tynn, einsidig plastplate med tittelen «Nye gode år». I den offisielle diskografien heiter det om formatet: Flexi-disc, 7», 33 1/3 RPM, Shape, Single Sided, EP. Card Backed, Square.

Det mediehistorisk interessante er at verket blei produsert av Egil Monn Iversen A/S som commercial og kom som vedlegg til Arbeiderbladet: «Dette er en lydpreget hilsen fra Arbeiderbladet. Den kan avspilles på alle typer grammofoner med hastighet 33 1/3.»

Tracklist inne­­­­held fem spor: Dei to første er utan tittel og med Unknown Artist. På det tredje sporet framfører gravferdssongaren frå Ønskekonserten, Olav Werner, «De unge slekter». Fjerde spor er ein liten tale av Einar Gerhardsen. Femte spor er «Fremskrittet Kommer Til Å Fortsette».

DÅ EINAR GERHARDSEN blei gravlagd frå Oslo rådhus 25. september 1987, var det utan tonefylgje av The Monn-Keys. Britt Langlie las Rudolf Nilsens dikt «Nr. 13», og Den Norske Operas kor framførte «Slavekoret» fra Nebukadnesar av Verdi. Mellom raude flagg og fagforeiningsfaner blei den offisielle minnemarkeringa avslutta på Youngstorget med janitsjarkorps og «Internasjonalen» som allsong.

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Vindmøllene kan koma til å stå der og raga som utdaterte samtids­ruinar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis