JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Samfunn

Dei to regimenta i departementet

Det er ikkje statsforvaltninga si oppgåve å selja partipolitikk og få statsråden til å skina.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Pensjonert departementsråd Anne Kari Lande Halse då ho overleverte utgreiinga frå Bevæpningsutvalget til justisminister Per-
Willy Amundsen (Frp) i mars i fjor.

Pensjonert departementsråd Anne Kari Lande Halse då ho overleverte utgreiinga frå Bevæpningsutvalget til justisminister Per- Willy Amundsen (Frp) i mars i fjor.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Pensjonert departementsråd Anne Kari Lande Halse då ho overleverte utgreiinga frå Bevæpningsutvalget til justisminister Per-
Willy Amundsen (Frp) i mars i fjor.

Pensjonert departementsråd Anne Kari Lande Halse då ho overleverte utgreiinga frå Bevæpningsutvalget til justisminister Per- Willy Amundsen (Frp) i mars i fjor.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

5316
20180420
5316
20180420

hompland@online.no

Byråsjefen har fått to nye heltar: Anne Kari Lande Hasle og Michael Tetzschner – den første pensjonert departementsråd, den andre flytta frå Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til utanriks- og forsvarskomiteen, i tospann med den prinsipielle antagonisten sin, Martin Kolberg.

Det er ein motstrevande heltestatus, for den gode hjelpeskrivaren min ser ikkje dei to som ufeilbarlege tolkarar av lov og sedvane for tilhøvet mellom politikk og forvaltning. Men i konstitusjonelle grenseland er det få andre som freistar å vera ryddige.

ANNE KARI LANDE HASLE er fagutdanna sosionom og blei tatt under vengene av Karl Evang i Helsedirektoratet for å jobba med narkotikasaker. Ho synte seg å vera så dyktig til å manøvrera i irrgangane mellom politikk og byråkrati at ho steig til topps i forvaltninga. Namnet på departementet har skifta, og statsrådane endå oftare, og av og til var det to av dei i same departement, men Lande Hasle var departementsråd i 20 år, fram til 2013.

Tidsskrift for Den norske legeforening kalla henne i eit intervju «helsebyråkratiets fargerike eminense». Som departementsråd manøvrerte ho med kløkt og konduite og heldt ein låg profil utetter. Men kvar gong det var skifte av statsråd, kom ho ut av skuggen for å regissera, men ikkje lenger fram enn til departementsdøra. Ho kommenterte rolla si slik: «Byråkratene overlever regjeringsskiftene, men vi må ikke misbruke de fullmaktene vi får. Som departementsråd skal jeg ikke overkjøre statsrådene, men hjelpe dem å navigere dit de vil. Jobben er å balansere mellom politiske og administrative overveielser, selv om det kan være turbulent.»

DET HAR ALDRI VORE ein løyndom at Lande Hasles politiske hjarte ligg til venstre, men ingen har tatt henne i å favorisera Arbeidarpartiet. Då Spaltisten spurde henne ein gong ei Ap-regjering gjekk av, om ho ikkje var litt lei seg, svarte ho at det tvert imot var strålande, for då kunne departementet få sosialisert politikarar som hadde vore i opposisjon og ikkje såg sakene frå departemental synsstad. Og ho minte om at ein normal reformprosess gjerne kan ta eit tiår, frå utgreiing til lov. Derfor må forvaltninga kjenna eigedomsrett til saka for å halda oppe framdrift og styringsfart, for det er sjeldan at same regjering, statsråd eller parti er med på heile løpet.

Som avlusa toppbyråkrat er Lande Hasle mykje brukt som offentleg utgreiar, men ho tar også på seg å refsa statsrådar som ikkje fyller rolla 24 timar i døgeret, men driv privat praksis som person og partipolitikar innimellom.

SPALTISTEN FORSTÅR at det kjennest kleint i departementet når statsråden, eller den politiske rådgjevaren eller ein tilsett i informasjonsavdelinga, legg ut bilete av henting i barnehagen. Eller då den umodererte, hvis navn ikke skal nevnes, kalla Stortinget ein barnehage og ville dela ut sympatiblomar som byråkratane ikkje ville ha.

Slikt skaper uro i forvaltninga, og det tar tid og ressursar å rydda opp. Røynde byråkratar veit at små ting kan veksa til brennbare politiske saker. Dei skal vera føre var og åtvara statsråden mot mørke skyer før han eller ho ser det sjølv. Om dei skal vera buktalar og buffer for statsråden, må dei vera fagleg sjølvstendige og ha mot til å seia anna enn «Javel, herr statsråd».

BYRÅSJEFEN er samd med Lande Hasle, og han siterer gjerne amtmann Sponheim frå den tida han var statsråd: «Jeg/eg er ikke/ikkje på Facebook; eg/jeg er på Stortinget.»

Byråsjefen held Utrednings-intsruksen heilag. Han vil ikkje ha statsrådar som bloggar, byr på seg sjølve og legg ut feriebilete av hattane sine eller tvitrar om kattane sine på statsrådskontoen. Kva dei gjer på heimebane eller i trønderske åkrar, må forvaltninga sleppa å bry seg med. Dei må ikkje blanda korta, og då er det tryggast å halda seg unna spelet.

Byråsjefen har stor respekt for ho som styrte informasjonsarbeidet om samferdsel, men fekk fyken av Solvik-Olsen då ho stod fast på at det ikkje var departementets ansvar å skipa til partiarrangement når statsråden reiste landet rundt. Departementet skal ikkje selja partipolitikken til statsråden og få han til å skina og framstå i best mogeleg lys. Slikt har ein statsfinansierte partiapparat til å ta seg av.

MICHAEL TETzSCHNER har full støtte hos Byråsjefen når han kritiserer at Arbeidarpartiet vil ha den vesle utgreiingsavdelinga i Stortinget som motekspertise til sentralforvaltninga i saka om EUs arbeidsmarknadsbyrå. Men han meiner at departementa skaffa seg ris til eigen bak då dei tok til å kalla seg og oppføra seg som «statsrådens politiske sekretariat». Folk som ser slik på det, burde pitla seg ut av departementet når det kjem ein statsråd med annan dagsorden og politisk legning.

Byråsjefens devise er at ein må skilja klart mellom det politiske og det faglige regimet. Det er sjølve grunnvilkåret for ei legitim forvaltning i weberiansk tradisjon. Alle parti og partar må kunna lita på at departementet er sakleg og politisk nøytralt. Det må vera som i den gamle Gjensidige-reklamen: «Statsråder kommer og går, men byråkratiet består.»

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

hompland@online.no

Byråsjefen har fått to nye heltar: Anne Kari Lande Hasle og Michael Tetzschner – den første pensjonert departementsråd, den andre flytta frå Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til utanriks- og forsvarskomiteen, i tospann med den prinsipielle antagonisten sin, Martin Kolberg.

Det er ein motstrevande heltestatus, for den gode hjelpeskrivaren min ser ikkje dei to som ufeilbarlege tolkarar av lov og sedvane for tilhøvet mellom politikk og forvaltning. Men i konstitusjonelle grenseland er det få andre som freistar å vera ryddige.

ANNE KARI LANDE HASLE er fagutdanna sosionom og blei tatt under vengene av Karl Evang i Helsedirektoratet for å jobba med narkotikasaker. Ho synte seg å vera så dyktig til å manøvrera i irrgangane mellom politikk og byråkrati at ho steig til topps i forvaltninga. Namnet på departementet har skifta, og statsrådane endå oftare, og av og til var det to av dei i same departement, men Lande Hasle var departementsråd i 20 år, fram til 2013.

Tidsskrift for Den norske legeforening kalla henne i eit intervju «helsebyråkratiets fargerike eminense». Som departementsråd manøvrerte ho med kløkt og konduite og heldt ein låg profil utetter. Men kvar gong det var skifte av statsråd, kom ho ut av skuggen for å regissera, men ikkje lenger fram enn til departementsdøra. Ho kommenterte rolla si slik: «Byråkratene overlever regjeringsskiftene, men vi må ikke misbruke de fullmaktene vi får. Som departementsråd skal jeg ikke overkjøre statsrådene, men hjelpe dem å navigere dit de vil. Jobben er å balansere mellom politiske og administrative overveielser, selv om det kan være turbulent.»

DET HAR ALDRI VORE ein løyndom at Lande Hasles politiske hjarte ligg til venstre, men ingen har tatt henne i å favorisera Arbeidarpartiet. Då Spaltisten spurde henne ein gong ei Ap-regjering gjekk av, om ho ikkje var litt lei seg, svarte ho at det tvert imot var strålande, for då kunne departementet få sosialisert politikarar som hadde vore i opposisjon og ikkje såg sakene frå departemental synsstad. Og ho minte om at ein normal reformprosess gjerne kan ta eit tiår, frå utgreiing til lov. Derfor må forvaltninga kjenna eigedomsrett til saka for å halda oppe framdrift og styringsfart, for det er sjeldan at same regjering, statsråd eller parti er med på heile løpet.

Som avlusa toppbyråkrat er Lande Hasle mykje brukt som offentleg utgreiar, men ho tar også på seg å refsa statsrådar som ikkje fyller rolla 24 timar i døgeret, men driv privat praksis som person og partipolitikar innimellom.

SPALTISTEN FORSTÅR at det kjennest kleint i departementet når statsråden, eller den politiske rådgjevaren eller ein tilsett i informasjonsavdelinga, legg ut bilete av henting i barnehagen. Eller då den umodererte, hvis navn ikke skal nevnes, kalla Stortinget ein barnehage og ville dela ut sympatiblomar som byråkratane ikkje ville ha.

Slikt skaper uro i forvaltninga, og det tar tid og ressursar å rydda opp. Røynde byråkratar veit at små ting kan veksa til brennbare politiske saker. Dei skal vera føre var og åtvara statsråden mot mørke skyer før han eller ho ser det sjølv. Om dei skal vera buktalar og buffer for statsråden, må dei vera fagleg sjølvstendige og ha mot til å seia anna enn «Javel, herr statsråd».

BYRÅSJEFEN er samd med Lande Hasle, og han siterer gjerne amtmann Sponheim frå den tida han var statsråd: «Jeg/eg er ikke/ikkje på Facebook; eg/jeg er på Stortinget.»

Byråsjefen held Utrednings-intsruksen heilag. Han vil ikkje ha statsrådar som bloggar, byr på seg sjølve og legg ut feriebilete av hattane sine eller tvitrar om kattane sine på statsrådskontoen. Kva dei gjer på heimebane eller i trønderske åkrar, må forvaltninga sleppa å bry seg med. Dei må ikkje blanda korta, og då er det tryggast å halda seg unna spelet.

Byråsjefen har stor respekt for ho som styrte informasjonsarbeidet om samferdsel, men fekk fyken av Solvik-Olsen då ho stod fast på at det ikkje var departementets ansvar å skipa til partiarrangement når statsråden reiste landet rundt. Departementet skal ikkje selja partipolitikken til statsråden og få han til å skina og framstå i best mogeleg lys. Slikt har ein statsfinansierte partiapparat til å ta seg av.

MICHAEL TETzSCHNER har full støtte hos Byråsjefen når han kritiserer at Arbeidarpartiet vil ha den vesle utgreiingsavdelinga i Stortinget som motekspertise til sentralforvaltninga i saka om EUs arbeidsmarknadsbyrå. Men han meiner at departementa skaffa seg ris til eigen bak då dei tok til å kalla seg og oppføra seg som «statsrådens politiske sekretariat». Folk som ser slik på det, burde pitla seg ut av departementet når det kjem ein statsråd med annan dagsorden og politisk legning.

Byråsjefens devise er at ein må skilja klart mellom det politiske og det faglige regimet. Det er sjølve grunnvilkåret for ei legitim forvaltning i weberiansk tradisjon. Alle parti og partar må kunna lita på at departementet er sakleg og politisk nøytralt. Det må vera som i den gamle Gjensidige-reklamen: «Statsråder kommer og går, men byråkratiet består.»

Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.

Statsrådar må ikkje blanda korta, og då er det tryggast å halda seg unna spelet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis