JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Universitetet – kva skal vi med det?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gunnar Skirbekk skriv eit ope brev til minister for forsking og høgare utdanning Iselin Nybø og Torbjørn Røe Isaksen.

Gunnar Skirbekk skriv eit ope brev til minister for forsking og høgare utdanning Iselin Nybø og Torbjørn Røe Isaksen.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Gunnar Skirbekk skriv eit ope brev til minister for forsking og høgare utdanning Iselin Nybø og Torbjørn Røe Isaksen.

Gunnar Skirbekk skriv eit ope brev til minister for forsking og høgare utdanning Iselin Nybø og Torbjørn Røe Isaksen.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

3670
20180511
3670
20180511

Utdanning

Ope brev til Iselin Nybø (V) og Torbjørn Røe Isaksen (H)

Igjen har vi ein diskusjon om organiseringa av universitetet. Igjen har vi eit initiativ frå politisk hald om eventuelt å gjere universiteta meir marknadstilpassa og nytteorienterte ut frå ein eindimensjonal definisjon av nytte.

Derfor er det igjen nødvendig å stille det enkle og avgjerande spørsmålet: Universitetet – kva skal vi med det?

Kort sagt: Kva er det universitetet kan, som er viktig, og som universitetet kan betre enn andre?

Eit nærliggjande svar er dette: fri grunnforsking, og på det grunnlag, undervisning, rådgiving og deltaking i offentleg ordskifte i ulike fora.

Men det er meir enn som så: Eit fullverdig universitet består av eit mangfald av fag, frå naturvitskapar og samfunnsvitskapar av ulikt slag, til humaniora, psykologi, medisin og jus. I motsetnad til ein-faglege forskingssentra og få-faglege høgskular.

Det er viktig. For i eit moderne vitskapsbasert samfunn finst det ofte fleire faglege perspektiv på eitt og same problem. Derfor er det to ting ein student må lære: eit fag, ein ‘modell’, og at ‘modellen’ ikkje er realiteten. Dette er avgjerande for å forstå kva ein forstår og ikkje forstår. Og det er avgjerande i det praktiske liv. Det trengst meir enn ein-fagleg eller få-fagleg innsikt for å takle utfordringane i eit komplisert moderne samfunn.

Endå eit poeng: Dei fagleg tilsette ved eit fleirfagleg universitet driv med svært forskjellige ting. Somme er på lab, andre på feltarbeid, atter andre i bibliotek og arkiv, eller på forskingsfartøy i fjerne strøk. Dei gjer svært forskjellige ting, og dermed har dei ulike administrative og finansielle behov og ulik tilgang på eksterne ressursar. Men eitt har dei felles i alle fag: kvalitetssikring ved open disputas, der kandidatane blir konfronterte med motargument, og der mindre gode grunnar blir lagde til sides til fordel for betre grunnar.

Forsking er perspektivistisk og feilbarleg. Derfor har vi diskusjon om gode og mindre gode grunnar ut frå eigne faglege føresetnader, og også diskusjonar om desse føresetnadene. Men dermed er det også relevant å vurdere kva andre fag og faglege prosjekt har å seie om dei problema ein sjølv er ute etter å utforske.

Dette er det dei har til felles, ideelt sett, dei som er vitskapleg tilsette ved eit fleirfagleg universitet.

Kort sagt, dei institusjonelle rammene for ei slik sosialisering, i eit sjølvrefleksivt og sjølvkritisk akademisk miljø, finst nettopp i eit fleirfagleg universitet, som mogleggjer fri grunnforsking og open diskusjon om grenser og føresetnader for ulike fag og forskingsprosjekt.

Naturlegvis, her er det utfordringar på mange plan, og mange skjer i sjøen. Perfekt blir det aldri. Men når politikarane igjen vil ha debatt om organiseringa av universitetet, må dei ta stilling til det grunnleggjande spørsmålet: Kva skal vi med eit universitet i eit komplisert vitskapsbasert samfunn? Kva er det eit universitet kan som er viktig i eit moderne samfunn, og som universitetet kan betre enn alle andre?

Er meir marknadstilpassing og einfagleg definert nytte eit rimeleg svar på desse spørsmåla? Og særleg med tanke på eit land som vårt?

Så langt eg kan sjå, med mi erfaring frå norske og utanlandske universitet og med min faglege bakgrunn i vitskapsteori, må svaret vere nei.

Derfor rettar eg dette spørsmålet til avtroppande og påtroppande statsråd, til Torbjørn Røe Isaksen og til Iselin Nybø: Dersom det er rett, det eg her seier, om kva eit universitet kan og bør yte i eit moderne samfunn, kva er då argumenta for å omforme norske universitetet ut frå ein føretaksmodell?

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Utdanning

Ope brev til Iselin Nybø (V) og Torbjørn Røe Isaksen (H)

Igjen har vi ein diskusjon om organiseringa av universitetet. Igjen har vi eit initiativ frå politisk hald om eventuelt å gjere universiteta meir marknadstilpassa og nytteorienterte ut frå ein eindimensjonal definisjon av nytte.

Derfor er det igjen nødvendig å stille det enkle og avgjerande spørsmålet: Universitetet – kva skal vi med det?

Kort sagt: Kva er det universitetet kan, som er viktig, og som universitetet kan betre enn andre?

Eit nærliggjande svar er dette: fri grunnforsking, og på det grunnlag, undervisning, rådgiving og deltaking i offentleg ordskifte i ulike fora.

Men det er meir enn som så: Eit fullverdig universitet består av eit mangfald av fag, frå naturvitskapar og samfunnsvitskapar av ulikt slag, til humaniora, psykologi, medisin og jus. I motsetnad til ein-faglege forskingssentra og få-faglege høgskular.

Det er viktig. For i eit moderne vitskapsbasert samfunn finst det ofte fleire faglege perspektiv på eitt og same problem. Derfor er det to ting ein student må lære: eit fag, ein ‘modell’, og at ‘modellen’ ikkje er realiteten. Dette er avgjerande for å forstå kva ein forstår og ikkje forstår. Og det er avgjerande i det praktiske liv. Det trengst meir enn ein-fagleg eller få-fagleg innsikt for å takle utfordringane i eit komplisert moderne samfunn.

Endå eit poeng: Dei fagleg tilsette ved eit fleirfagleg universitet driv med svært forskjellige ting. Somme er på lab, andre på feltarbeid, atter andre i bibliotek og arkiv, eller på forskingsfartøy i fjerne strøk. Dei gjer svært forskjellige ting, og dermed har dei ulike administrative og finansielle behov og ulik tilgang på eksterne ressursar. Men eitt har dei felles i alle fag: kvalitetssikring ved open disputas, der kandidatane blir konfronterte med motargument, og der mindre gode grunnar blir lagde til sides til fordel for betre grunnar.

Forsking er perspektivistisk og feilbarleg. Derfor har vi diskusjon om gode og mindre gode grunnar ut frå eigne faglege føresetnader, og også diskusjonar om desse føresetnadene. Men dermed er det også relevant å vurdere kva andre fag og faglege prosjekt har å seie om dei problema ein sjølv er ute etter å utforske.

Dette er det dei har til felles, ideelt sett, dei som er vitskapleg tilsette ved eit fleirfagleg universitet.

Kort sagt, dei institusjonelle rammene for ei slik sosialisering, i eit sjølvrefleksivt og sjølvkritisk akademisk miljø, finst nettopp i eit fleirfagleg universitet, som mogleggjer fri grunnforsking og open diskusjon om grenser og føresetnader for ulike fag og forskingsprosjekt.

Naturlegvis, her er det utfordringar på mange plan, og mange skjer i sjøen. Perfekt blir det aldri. Men når politikarane igjen vil ha debatt om organiseringa av universitetet, må dei ta stilling til det grunnleggjande spørsmålet: Kva skal vi med eit universitet i eit komplisert vitskapsbasert samfunn? Kva er det eit universitet kan som er viktig i eit moderne samfunn, og som universitetet kan betre enn alle andre?

Er meir marknadstilpassing og einfagleg definert nytte eit rimeleg svar på desse spørsmåla? Og særleg med tanke på eit land som vårt?

Så langt eg kan sjå, med mi erfaring frå norske og utanlandske universitet og med min faglege bakgrunn i vitskapsteori, må svaret vere nei.

Derfor rettar eg dette spørsmålet til avtroppande og påtroppande statsråd, til Torbjørn Røe Isaksen og til Iselin Nybø: Dersom det er rett, det eg her seier, om kva eit universitet kan og bør yte i eit moderne samfunn, kva er då argumenta for å omforme norske universitetet ut frå ein føretaksmodell?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis