JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Treigt og feil i Nav

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3086
20230519
3086
20230519

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Forvalting

Klagesystemet i Nav får krass kritikk i ei ny offentleg utgreiing. Utgreiinga «Raskt og riktig», som har vore leia av fyrsteamanuensis i jus Roald Hopnes, fortel om ein velferdsstat som i liten grad evner å gje folk det dei har krav på.

Til Dag og Tid i førre veke seier Hopnes at Nav-systemet for klager synast inspirert av den private forsikringsbransjen. «Men ein offentleg aktør som Nav er ikkje eit AS som i hovudsak skal produsere mest mogleg effektivt og tene mest mogleg pengar», minner juristen om.

Hovudproblemet med klagesystemet i Nav er at saksbehandlarane vert sette under tidspress. Det inneber at dei gjev for mange avslag i fyrste runde, og at dei ikkje hentar inn nok dokumentasjon på eiga fjøl før dei gjev avslag. I Nav-systemet er det nærast ein føresetnad at folk er i stand til å klage. Berre i 2021 vart det påvist feil i minst 29.700 fyrstegongsvedtak i Nav. Og dette er berre dei feila som er kjende. Alle dei som av ulike grunner ikkje orkar å klage, får me aldri vite om.

Dette systemet, der ein helst må ha både overskot og kunne stå på sitt for å få det ein har krav på i velferdsstaten, er eit vandrande paradoks. Dei som treng mest hjelp frå Nav, vil som regel også vere dei som har dårlegast føresetnader for å gå gjennom ein lang og krunglete klageprosess. Menneske med dårleg råd, dårleg utdanning, dårleg helse eller dårlege norskkunnskapar vil fort gje opp i møte med eit offentleg avslagsbrev.

Betre vert det ikkje av at mange også er redde for Nav, og ikkje heilt utan grunn. Den såkalla Nav-skandalen står att som eit uhorveleg skremsel for mange. Og når det heile toppar seg med at det er vanskeleg, og tidvis umogleg, å få kontakt med dei som fattar Nav sine vedtak, for å få svar på kva ein har gjort gale, er det ikkje rart at mange som slit, ikkje tar seg bryet med å klage.

Nav står i ei alvorleg tillitskrise. Mistilliten som i fleire år har vore vist andsynes tilsette og såkalla brukarar, kjem no i retur som ein bumerang mot etaten sjølve. Vegen ut av tillitskrisa går gjennom at Nav byrjar å syne meir tillit til dei som treng etaten si hjelp. Dette er eit problem som fyrst og fremst må løysast politisk, av di Nav og deira tilsette langt på veg er svinebundne av eit altfor detaljert regelverk. Færre reglar og mindre dokumentasjonskrav vil gjere systemet meir forståelig og oversikteleg.

Det må dessutan verte slutt på at tilsette i Nav vert pressa til å gjere fleire vedtak på kortare tid enn at det er forsvarleg.

Og endeleg må staten bla opp for sivilsamfunnsorganisasjonane som hjelper folk med å navigere i Nav-labyrinten, som Stiftelsen Rettferd, Nav-opprydningen og AAP-aksjonen. Dei gjer ein svært viktig jobb allereie i dag, men utan å få støtte frå det offentlege. Tvert imot måtte Stiftelsen Rettferd nyleg leggje ned tilbodet «Hjelp med Nav» etter avslag på fleire søknader. Det framstår som direkte uansvarleg all den tid me veit at det slett ikkje er enkelt å få det ein har krav på i Nav-systemet.

Mímir Kristjánsson sit i Arbeids- og sosialkomiteen for Raudt.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Forvalting

Klagesystemet i Nav får krass kritikk i ei ny offentleg utgreiing. Utgreiinga «Raskt og riktig», som har vore leia av fyrsteamanuensis i jus Roald Hopnes, fortel om ein velferdsstat som i liten grad evner å gje folk det dei har krav på.

Til Dag og Tid i førre veke seier Hopnes at Nav-systemet for klager synast inspirert av den private forsikringsbransjen. «Men ein offentleg aktør som Nav er ikkje eit AS som i hovudsak skal produsere mest mogleg effektivt og tene mest mogleg pengar», minner juristen om.

Hovudproblemet med klagesystemet i Nav er at saksbehandlarane vert sette under tidspress. Det inneber at dei gjev for mange avslag i fyrste runde, og at dei ikkje hentar inn nok dokumentasjon på eiga fjøl før dei gjev avslag. I Nav-systemet er det nærast ein føresetnad at folk er i stand til å klage. Berre i 2021 vart det påvist feil i minst 29.700 fyrstegongsvedtak i Nav. Og dette er berre dei feila som er kjende. Alle dei som av ulike grunner ikkje orkar å klage, får me aldri vite om.

Dette systemet, der ein helst må ha både overskot og kunne stå på sitt for å få det ein har krav på i velferdsstaten, er eit vandrande paradoks. Dei som treng mest hjelp frå Nav, vil som regel også vere dei som har dårlegast føresetnader for å gå gjennom ein lang og krunglete klageprosess. Menneske med dårleg råd, dårleg utdanning, dårleg helse eller dårlege norskkunnskapar vil fort gje opp i møte med eit offentleg avslagsbrev.

Betre vert det ikkje av at mange også er redde for Nav, og ikkje heilt utan grunn. Den såkalla Nav-skandalen står att som eit uhorveleg skremsel for mange. Og når det heile toppar seg med at det er vanskeleg, og tidvis umogleg, å få kontakt med dei som fattar Nav sine vedtak, for å få svar på kva ein har gjort gale, er det ikkje rart at mange som slit, ikkje tar seg bryet med å klage.

Nav står i ei alvorleg tillitskrise. Mistilliten som i fleire år har vore vist andsynes tilsette og såkalla brukarar, kjem no i retur som ein bumerang mot etaten sjølve. Vegen ut av tillitskrisa går gjennom at Nav byrjar å syne meir tillit til dei som treng etaten si hjelp. Dette er eit problem som fyrst og fremst må løysast politisk, av di Nav og deira tilsette langt på veg er svinebundne av eit altfor detaljert regelverk. Færre reglar og mindre dokumentasjonskrav vil gjere systemet meir forståelig og oversikteleg.

Det må dessutan verte slutt på at tilsette i Nav vert pressa til å gjere fleire vedtak på kortare tid enn at det er forsvarleg.

Og endeleg må staten bla opp for sivilsamfunnsorganisasjonane som hjelper folk med å navigere i Nav-labyrinten, som Stiftelsen Rettferd, Nav-opprydningen og AAP-aksjonen. Dei gjer ein svært viktig jobb allereie i dag, men utan å få støtte frå det offentlege. Tvert imot måtte Stiftelsen Rettferd nyleg leggje ned tilbodet «Hjelp med Nav» etter avslag på fleire søknader. Det framstår som direkte uansvarleg all den tid me veit at det slett ikkje er enkelt å få det ein har krav på i Nav-systemet.

Mímir Kristjánsson sit i Arbeids- og sosialkomiteen for Raudt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis