JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Tre små studiestadar

I Bø, Volda og Sogndal har høgskulane prega lokalsamfunnet positivt og ført til at regionane får stabil tilgang til kvalifiserte yrkesutøvarar. Med dagens UH-politikk blir utdanningstilbodet på mindre stadar utfordra.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Foto: Harald Groven / Wikimedia Commons

Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Foto: Harald Groven / Wikimedia Commons

7879
20200417

Utdanning

Terje Erik Bjelle

7879
20200417

Utdanning

Terje Erik Bjelle

For kring 50 år sidan endra det høgre utdanningslandskapet i Noreg seg radikalt. Fram til vedtaket om etablering av Universitetet i Tromsø i 1968, var det høgre utdanningsinstitusjonar berre i dei tre største byane. Grunnlaget for moderne masseutdanning vart lagt med Ottosen-komiteens innstillingar (1965–70), og i tråd med desse vart det etablert distriktshøgskular utover landet.

Mange meinte distriktshøgskular burde lokaliserast til dei større byane, men det melde seg fleire interessentar, også nynorsktalande bygdesamfunn i spreiddbygde utkantområde. I ei tid då tankar om desentralisering og maktfordeling stod sterkt, vann bygdebaserte interesser i ulike alliansar fram. Særleg braut vedtaket om etablering av distriktshøgskule i Bø nokre barrierar. Med god støtte frå «Aksjonsnemnda for distriktshøgskular», utgått frå Studentmållaget i Oslo, vann distriktsinteressene kampen for å etablera distriktshøgskule i Bø, og ikkje i grenlandsområdet.

I løpet av 1970-talet vart det etablert distriktshøgskular i ti fylke, også i Volda og Sogndal. Lokaliseringsvedtaka vart gjorde av sentrale styresmakter, ofte i strid med dominerande meiningar i dei aktuelle fylka.

Korleis har det gått?

Talet på studentar i Noreg er nær seksdobla sidan 1970. Studiestadane Bø, Sogndal og Volda har i 2020 frå 2800 til 4500 studentar. Dei er blant dei 10–15 største studiestadane i landet, og dei har hatt ein vekst i studenttalet som er sterkare enn den nasjonale utviklinga tilseier.

Dei nye høgskulane lærte raskt kva som skulle til for å ta sin del av veksten i utdanningssektoren. Særleg i åra kring 1990, som er den sterkaste vekstperioden, viste dei evne til å følgja med i timen, snu seg raskt, koma med framlegg om nye utdanningar i tråd med samfunnsutviklinga og ikkje minst etablera alliansar med omverda for å realisera framlegga.

Distriktshøgskulane, og etter kvart gamle profesjonsskular (helse, sosial, lærar, ingeniør) som fekk høgskulestatus, bringa ein ny dynamikk inn i høgre utdanning med etablering av nye utdanningstypar. Og det utvida og meir varierte tilbodet representerte ein lægre terskel til høgre utdanning. Det har medverka til å utjamna rekrutteringa, både når det gjeld kjønn, geografi og sosial bakgrunn.

Utdanningstilbodet ved mindre studiestadar har vore dominert av yrkesretta utdanningsprogram. Dei har sikra stabil tilgang til kvalifiserte yrkesutøvarar i regionane, som lærarar, helse- og sosialarbeidarar og økonomar. Studiestadane har avla mange engasjerte og inspirerande førelesarar. Dei er kjende for å ha eit triveleg studentmiljø, god oppfølging av studentane og gode resultat når det gjeld gjennomføring i utdanningane. I slike samanhengar har dei ofte scora på topp i landet.

Men dei har ikkje hevda seg like godt målt etter tradisjonelle akademiske teljekantar. Forskingspublisering per tilsett og talet på tilsette som har toppkompetanse, er lægre enn ved dei gamle universiteta. Og gradvis er det dette som har vorte dei dominerande kriteria for akademisk kvalitet, og fått merksemd, uavhengig av kva slags høgre utdanning det gjeld, og uavhengig av kvalitetar ved utdanningane og studiestadane elles.

På dei fleste område som vert rekna som teikn på at det går bra i ein kommune, skårar dei tre vertskommunane høgt. Særleg gjeld det Sogndal og Bø, som har hatt ein auke i folketalet som er klart sterkare enn landsutviklinga, og som begge har ei ung befolkning jamført med både landet, dei respektive fylka og liknande kommunar.

På mange område er utviklinga i Bø, Volda og Sogndal den same. Alle dei tre stadane har høgre utdanning sett tydeleg preg på lokalsamfunna og kommunane. Campus er lokalisert sentralt i bygda, studenttalet utgjorde i 2019 rundt 40 prosent av folketalet i kommunen, og det store innslaget av unge og sosialt innstilte menneske gir grunnlag for eit tenestetilbod som elles ikkje ville vore der.

Men nokre skilnadar er det. Høgskuleutviklinga i Bø og Volda kom godt i gang alt på 1970-talet og er meir prega av første generasjon tilsette og deira tilknyting til etablerte akademiske disiplinar, slik som historie og språkfag. I Sogndal kom veksten seinare og i stor grad innanfor fagområde med svakare akademiske tradisjonar, men med større potensiale for vekst, slik som økonomi, idrett og sosialfag. I Bø og Volda har det også vore sterkare kontinuitet i fagmiljøet, noko som har medverka til tydelegare akademiske ambisjonar med fokus på forsking, etablering av hovudfag/mastergrad og ph.d.-program, og, særleg i Bø, til universitetsambisjonar.

Utviklinga i Sogndal er meir prega av ein treg start, der behovet for marknadsorientering for å overleva kom raskare. Her varte det tradisjonelle høgskulefokuset lengre, med vekt på gode bachelorprogram. Sogndal har også i større grad nytt godt av å ha eit samla fylke og stortingsbenk bak seg i mange samanhengar, og av at det ikkje vart etablert distriktshøgskule i nabofylket Hordaland. Det kan også sjå ut til at Sogndal, og i nokon grad Bø, har fått meir ut av samarbeid med aktørar i lokalsamfunnet enn det Volda har. I Sogndal er samarbeidet med Sogndal Fotball eit godt døme.

I dag er det Sogndal av dei tre som står sterkast når det gjeld rekruttering av unge heiltidsstudentar. Både Bø og Volda har større innslag av nett- og samlingsbaserte studietilbod. Med omsyn til forskingspublisering og talet på tilsette med toppkompetanse, er dei tre studiestadane mykje like.

Har dei ei framtid?

Dei tre bygdebaserte studiestadane har utvikla seg sterkt gjennom 50 år, og dei har overlevd ei utvikling der akademisk kvalitet og storleik på institusjonar og fagmiljø i aukande grad har kome i fokus. Etter mange fusjonar kring 2015 er det berre Volda som står att med ein sjølvstendig høgskule. Bø og Sogndal er blitt mindre studiestadar i store fleircampusinstitusjonar.

Dei første tiåra hadde desse små studiestadane gode vekstvilkår fordi relevante og gode utdanningstilbod var det sentrale. Høgskulane etablerte nye utdanningstilbod i takt med behova i samfunnet, noko som ofte førte til vekst i breidda heller enn til fagleg spissing. Det har resultert i eit breitt utdanningstilbod og mange relativt små fagmiljø. No er det toppkompetanse i personalet, omfang av forskingspublisering, universitetsstatus og «robuste» institusjonar som tel. Det er liten tvil om at med dagens UH-politikk vil det breie utdanningstilbodet på slike små studiestadar bli utforda.

Ei anna utfordring ligg i den makta og uavhengige posisjonen som dei nye institusjonsstyra har fått. Tidlegare hadde små studiestadar ofte god støtte frå stortingsbenk og andre aktørar med ein ståstad som korresponderte med studiestaden. I dag er det svært vanskeleg for politikarar, uansett ståstad, og same kor offentleg finansierte høgskulane er, å koma i inngrep med eller påverka vedtak i institusjonsstyra.

Men er det større sjanse for ei framtid med sjølvstendig høgskule enn som liten studiestad i stor fleircampusinstitusjon med universitetsstatus/-ambisjonar? Små studiestadar kjem til å møta utfordringar og motbakkar i begge tilfella, men noko av det som har gitt grunnlag for utvikling, er nært samarbeid med lokale og regionale aktørar og det å kunna synleggjera kvalitetar ved studiestaden. Vilkåra for det er truleg betre med ein sjølvstendig høgskule enn som bortgøymd studiestad i ein bydominert fleircampusinstitusjon.

Terje Erik Bjelle

Terje Erik Bjelle er avdelingsdirektør ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

For kring 50 år sidan endra det høgre utdanningslandskapet i Noreg seg radikalt. Fram til vedtaket om etablering av Universitetet i Tromsø i 1968, var det høgre utdanningsinstitusjonar berre i dei tre største byane. Grunnlaget for moderne masseutdanning vart lagt med Ottosen-komiteens innstillingar (1965–70), og i tråd med desse vart det etablert distriktshøgskular utover landet.

Mange meinte distriktshøgskular burde lokaliserast til dei større byane, men det melde seg fleire interessentar, også nynorsktalande bygdesamfunn i spreiddbygde utkantområde. I ei tid då tankar om desentralisering og maktfordeling stod sterkt, vann bygdebaserte interesser i ulike alliansar fram. Særleg braut vedtaket om etablering av distriktshøgskule i Bø nokre barrierar. Med god støtte frå «Aksjonsnemnda for distriktshøgskular», utgått frå Studentmållaget i Oslo, vann distriktsinteressene kampen for å etablera distriktshøgskule i Bø, og ikkje i grenlandsområdet.

I løpet av 1970-talet vart det etablert distriktshøgskular i ti fylke, også i Volda og Sogndal. Lokaliseringsvedtaka vart gjorde av sentrale styresmakter, ofte i strid med dominerande meiningar i dei aktuelle fylka.

Korleis har det gått?

Talet på studentar i Noreg er nær seksdobla sidan 1970. Studiestadane Bø, Sogndal og Volda har i 2020 frå 2800 til 4500 studentar. Dei er blant dei 10–15 største studiestadane i landet, og dei har hatt ein vekst i studenttalet som er sterkare enn den nasjonale utviklinga tilseier.

Dei nye høgskulane lærte raskt kva som skulle til for å ta sin del av veksten i utdanningssektoren. Særleg i åra kring 1990, som er den sterkaste vekstperioden, viste dei evne til å følgja med i timen, snu seg raskt, koma med framlegg om nye utdanningar i tråd med samfunnsutviklinga og ikkje minst etablera alliansar med omverda for å realisera framlegga.

Distriktshøgskulane, og etter kvart gamle profesjonsskular (helse, sosial, lærar, ingeniør) som fekk høgskulestatus, bringa ein ny dynamikk inn i høgre utdanning med etablering av nye utdanningstypar. Og det utvida og meir varierte tilbodet representerte ein lægre terskel til høgre utdanning. Det har medverka til å utjamna rekrutteringa, både når det gjeld kjønn, geografi og sosial bakgrunn.

Utdanningstilbodet ved mindre studiestadar har vore dominert av yrkesretta utdanningsprogram. Dei har sikra stabil tilgang til kvalifiserte yrkesutøvarar i regionane, som lærarar, helse- og sosialarbeidarar og økonomar. Studiestadane har avla mange engasjerte og inspirerande førelesarar. Dei er kjende for å ha eit triveleg studentmiljø, god oppfølging av studentane og gode resultat når det gjeld gjennomføring i utdanningane. I slike samanhengar har dei ofte scora på topp i landet.

Men dei har ikkje hevda seg like godt målt etter tradisjonelle akademiske teljekantar. Forskingspublisering per tilsett og talet på tilsette som har toppkompetanse, er lægre enn ved dei gamle universiteta. Og gradvis er det dette som har vorte dei dominerande kriteria for akademisk kvalitet, og fått merksemd, uavhengig av kva slags høgre utdanning det gjeld, og uavhengig av kvalitetar ved utdanningane og studiestadane elles.

På dei fleste område som vert rekna som teikn på at det går bra i ein kommune, skårar dei tre vertskommunane høgt. Særleg gjeld det Sogndal og Bø, som har hatt ein auke i folketalet som er klart sterkare enn landsutviklinga, og som begge har ei ung befolkning jamført med både landet, dei respektive fylka og liknande kommunar.

På mange område er utviklinga i Bø, Volda og Sogndal den same. Alle dei tre stadane har høgre utdanning sett tydeleg preg på lokalsamfunna og kommunane. Campus er lokalisert sentralt i bygda, studenttalet utgjorde i 2019 rundt 40 prosent av folketalet i kommunen, og det store innslaget av unge og sosialt innstilte menneske gir grunnlag for eit tenestetilbod som elles ikkje ville vore der.

Men nokre skilnadar er det. Høgskuleutviklinga i Bø og Volda kom godt i gang alt på 1970-talet og er meir prega av første generasjon tilsette og deira tilknyting til etablerte akademiske disiplinar, slik som historie og språkfag. I Sogndal kom veksten seinare og i stor grad innanfor fagområde med svakare akademiske tradisjonar, men med større potensiale for vekst, slik som økonomi, idrett og sosialfag. I Bø og Volda har det også vore sterkare kontinuitet i fagmiljøet, noko som har medverka til tydelegare akademiske ambisjonar med fokus på forsking, etablering av hovudfag/mastergrad og ph.d.-program, og, særleg i Bø, til universitetsambisjonar.

Utviklinga i Sogndal er meir prega av ein treg start, der behovet for marknadsorientering for å overleva kom raskare. Her varte det tradisjonelle høgskulefokuset lengre, med vekt på gode bachelorprogram. Sogndal har også i større grad nytt godt av å ha eit samla fylke og stortingsbenk bak seg i mange samanhengar, og av at det ikkje vart etablert distriktshøgskule i nabofylket Hordaland. Det kan også sjå ut til at Sogndal, og i nokon grad Bø, har fått meir ut av samarbeid med aktørar i lokalsamfunnet enn det Volda har. I Sogndal er samarbeidet med Sogndal Fotball eit godt døme.

I dag er det Sogndal av dei tre som står sterkast når det gjeld rekruttering av unge heiltidsstudentar. Både Bø og Volda har større innslag av nett- og samlingsbaserte studietilbod. Med omsyn til forskingspublisering og talet på tilsette med toppkompetanse, er dei tre studiestadane mykje like.

Har dei ei framtid?

Dei tre bygdebaserte studiestadane har utvikla seg sterkt gjennom 50 år, og dei har overlevd ei utvikling der akademisk kvalitet og storleik på institusjonar og fagmiljø i aukande grad har kome i fokus. Etter mange fusjonar kring 2015 er det berre Volda som står att med ein sjølvstendig høgskule. Bø og Sogndal er blitt mindre studiestadar i store fleircampusinstitusjonar.

Dei første tiåra hadde desse små studiestadane gode vekstvilkår fordi relevante og gode utdanningstilbod var det sentrale. Høgskulane etablerte nye utdanningstilbod i takt med behova i samfunnet, noko som ofte førte til vekst i breidda heller enn til fagleg spissing. Det har resultert i eit breitt utdanningstilbod og mange relativt små fagmiljø. No er det toppkompetanse i personalet, omfang av forskingspublisering, universitetsstatus og «robuste» institusjonar som tel. Det er liten tvil om at med dagens UH-politikk vil det breie utdanningstilbodet på slike små studiestadar bli utforda.

Ei anna utfordring ligg i den makta og uavhengige posisjonen som dei nye institusjonsstyra har fått. Tidlegare hadde små studiestadar ofte god støtte frå stortingsbenk og andre aktørar med ein ståstad som korresponderte med studiestaden. I dag er det svært vanskeleg for politikarar, uansett ståstad, og same kor offentleg finansierte høgskulane er, å koma i inngrep med eller påverka vedtak i institusjonsstyra.

Men er det større sjanse for ei framtid med sjølvstendig høgskule enn som liten studiestad i stor fleircampusinstitusjon med universitetsstatus/-ambisjonar? Små studiestadar kjem til å møta utfordringar og motbakkar i begge tilfella, men noko av det som har gitt grunnlag for utvikling, er nært samarbeid med lokale og regionale aktørar og det å kunna synleggjera kvalitetar ved studiestaden. Vilkåra for det er truleg betre med ein sjølvstendig høgskule enn som bortgøymd studiestad i ein bydominert fleircampusinstitusjon.

Terje Erik Bjelle

Terje Erik Bjelle er avdelingsdirektør ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal.

Sogndal har nytt godt av å ha eit samla fylke og stortingsbenk bak seg.

Er det større sjanse for ei framtid med sjølvstendig høgskule enn som liten studiestad i stor fleircampusinstitusjon?

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis