JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Tilhøvet mellom jødedom og kristendom i Noreg i dag

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jesus frå Nasaret. Var han Gud eller berre eit moralsk ideal?

Jesus frå Nasaret. Var han Gud eller berre eit moralsk ideal?

Foto: Wikipedia

Jesus frå Nasaret. Var han Gud eller berre eit moralsk ideal?

Jesus frå Nasaret. Var han Gud eller berre eit moralsk ideal?

Foto: Wikipedia

3879
20221028
3879
20221028

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

Dialogen mellom Det mosaiske trossamfund (DMT) og Mellomkyrkjeleg råd for Den norske kyrkja (MKR) braut saman i 2016. Men tilhøvet mellom jødedom og kristendom er så komplekst og så lagnadstungt at samtalen djupast sett aldri kan avsluttast.

I september var det ein konsultasjon på HL-senteret om dette. På nytt vart det knuffing. Ifølgje Vårt Land fordi generalsekretæren i MKR, Berit Hagen Agøy, var redd for at kritikk av antisemittisme skal skugga for rettmessig kritikk av staten Israel. Teologiprofessor Gunnar Haaland hevda etter dette at ho er ueigna til å leia ein framtidig dialog på dette sensitive feltet. Så mykje om det, no over til det generelle.

Jødedom og kristendom har felles opphav og djupe likskapar, men dei skil òg lag på vesentlege punkt, fyrst og fremst i synet på Jesus frå Nasaret. I kortversjon: Var han Gud eller berre eit moralsk ideal? At kristne menneske i Noreg ofte står fram som forsvararar av staten Israel og av den jødiske minoriteten her i landet, kan ikkje løyna dette gapet.

På veg til mine teologistudiar på Menighetsfakultetet i Oslo på 1970-talet sykla eg ofte forbi Bergstien. Eg registrerte vel at der låg ein synagoge, men tenkte ikkje meir over det! Jødedom var noko me las om i bøker om nytestamentleg tidshistorie, og i studiet av gamaltestamentlege tekstar. På hebraisk, og med dugande lærarar som gav innføring i historiefagleg, ikkje-fundamentalistisk teksttolking. Men det vart liksom verande i ein isolert kristen boks, som stimulerte mi overtyding om at kristne eintydig er for jødane. At mykje av mellomalderens antisemittisme på kontinentet (Kristus-mordarar, brønnforgiftarar osv.) var kyrkjeleg inspirert, vart hjå meg hengande i lause lufta fordi det i Noreg ikkje fanst jødar den gongen.

Elles var det medstudentar som ivrig tok til orde for å driva jødemisjon, men eg tykte desse var litt for brennande i ånda. Det same tykte eg om propalestinske kristensosialistar. Så eg skugga helst unna temaet.

På 1990-talet fekk rabbinar Michael Melchior kyrkjeakademia sin brubyggingspris. Han hadde ikkje høve til å møta opp på årsmøtet på Granavolden gjæstgiveri for å ta imot prisen, men han vart heidra in absentia ved Bente Kahans oppvising «Jiddischkeit». Normalt ville det skjedd i Nikolajkyrkja like ved. Men av historiske grunnar hadde ho innvendingar mot å opptre i ei kyrkje, så det vart framført i eit lokale på gjæstgiveriet. Hennar innvendingar gjorde at eg på ein ny måte byrja å opna meg for tematikken.

I 1995 deltok eg på eit seminar der professor Leo Eitinger var til stades, omgjeven av velmeinande kyrkjefolk. Eitinger sa då, lett resignert i møte med velviljen: «Dere kristne tror dere forstår oss jøder, men dere gjør ikke helt det.» Ord frå ein slik autoritet kunne eg ikkje kimsa vekk.

Er det rimeleg at Israel–Palestina-konflikten skal fargeleggja så mykje av vår haldning til jødar her i landet og vera opphav til diskriminering av dei? Blir andre minoritetar vurderte på tilsvarande vis?

Holocaust er godt dokumentert, og revisjonisme og fornekting er utoleleg. Men er det rimeleg å la dette vera omtrent det einaste folk flest veit om jødefolkets historie?

Mange jødar her i landet har slektsrøter i den austeuropeiske jødedomen (som nazistane langt på veg utraderte). Kva kulturell arv har dei med seg derifrå? Kva er religion og kva er kultur for jødar i dag? Kva rolle spelar den skriftsamlinga som me kristne kallar Det gamle testamentet, og som dei kallar Lova, Profetane og Skriftene? I kristen forkynning vert jødedomen ofte karikert som ein regelreligion – korleis opplever jødar det? Berre for å nemna noko.

Jødiske organisasjonar er dei mest nærliggjande til å fremja kunnskap om jødedomen, og då bør me andre høyra etter. Men også Den norske kyrkja har eit ansvar her.

Arild Vøllestad er pensjonert prest.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Religion

Dialogen mellom Det mosaiske trossamfund (DMT) og Mellomkyrkjeleg råd for Den norske kyrkja (MKR) braut saman i 2016. Men tilhøvet mellom jødedom og kristendom er så komplekst og så lagnadstungt at samtalen djupast sett aldri kan avsluttast.

I september var det ein konsultasjon på HL-senteret om dette. På nytt vart det knuffing. Ifølgje Vårt Land fordi generalsekretæren i MKR, Berit Hagen Agøy, var redd for at kritikk av antisemittisme skal skugga for rettmessig kritikk av staten Israel. Teologiprofessor Gunnar Haaland hevda etter dette at ho er ueigna til å leia ein framtidig dialog på dette sensitive feltet. Så mykje om det, no over til det generelle.

Jødedom og kristendom har felles opphav og djupe likskapar, men dei skil òg lag på vesentlege punkt, fyrst og fremst i synet på Jesus frå Nasaret. I kortversjon: Var han Gud eller berre eit moralsk ideal? At kristne menneske i Noreg ofte står fram som forsvararar av staten Israel og av den jødiske minoriteten her i landet, kan ikkje løyna dette gapet.

På veg til mine teologistudiar på Menighetsfakultetet i Oslo på 1970-talet sykla eg ofte forbi Bergstien. Eg registrerte vel at der låg ein synagoge, men tenkte ikkje meir over det! Jødedom var noko me las om i bøker om nytestamentleg tidshistorie, og i studiet av gamaltestamentlege tekstar. På hebraisk, og med dugande lærarar som gav innføring i historiefagleg, ikkje-fundamentalistisk teksttolking. Men det vart liksom verande i ein isolert kristen boks, som stimulerte mi overtyding om at kristne eintydig er for jødane. At mykje av mellomalderens antisemittisme på kontinentet (Kristus-mordarar, brønnforgiftarar osv.) var kyrkjeleg inspirert, vart hjå meg hengande i lause lufta fordi det i Noreg ikkje fanst jødar den gongen.

Elles var det medstudentar som ivrig tok til orde for å driva jødemisjon, men eg tykte desse var litt for brennande i ånda. Det same tykte eg om propalestinske kristensosialistar. Så eg skugga helst unna temaet.

På 1990-talet fekk rabbinar Michael Melchior kyrkjeakademia sin brubyggingspris. Han hadde ikkje høve til å møta opp på årsmøtet på Granavolden gjæstgiveri for å ta imot prisen, men han vart heidra in absentia ved Bente Kahans oppvising «Jiddischkeit». Normalt ville det skjedd i Nikolajkyrkja like ved. Men av historiske grunnar hadde ho innvendingar mot å opptre i ei kyrkje, så det vart framført i eit lokale på gjæstgiveriet. Hennar innvendingar gjorde at eg på ein ny måte byrja å opna meg for tematikken.

I 1995 deltok eg på eit seminar der professor Leo Eitinger var til stades, omgjeven av velmeinande kyrkjefolk. Eitinger sa då, lett resignert i møte med velviljen: «Dere kristne tror dere forstår oss jøder, men dere gjør ikke helt det.» Ord frå ein slik autoritet kunne eg ikkje kimsa vekk.

Er det rimeleg at Israel–Palestina-konflikten skal fargeleggja så mykje av vår haldning til jødar her i landet og vera opphav til diskriminering av dei? Blir andre minoritetar vurderte på tilsvarande vis?

Holocaust er godt dokumentert, og revisjonisme og fornekting er utoleleg. Men er det rimeleg å la dette vera omtrent det einaste folk flest veit om jødefolkets historie?

Mange jødar her i landet har slektsrøter i den austeuropeiske jødedomen (som nazistane langt på veg utraderte). Kva kulturell arv har dei med seg derifrå? Kva er religion og kva er kultur for jødar i dag? Kva rolle spelar den skriftsamlinga som me kristne kallar Det gamle testamentet, og som dei kallar Lova, Profetane og Skriftene? I kristen forkynning vert jødedomen ofte karikert som ein regelreligion – korleis opplever jødar det? Berre for å nemna noko.

Jødiske organisasjonar er dei mest nærliggjande til å fremja kunnskap om jødedomen, og då bør me andre høyra etter. Men også Den norske kyrkja har eit ansvar her.

Arild Vøllestad er pensjonert prest.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Stridsvogner øver på å slå attende kinesiske landgangsstyrkar på Penghu-øyane i Taiwansundet.

Foto: Taiwan Military News Agency / Taiwan's Defense Ministry / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Starten på ein storkrig?

For tida bur eg i eit fredeleg, demokratisk og velståande land, som risikerer å utløysa den neste storkrigen i verda.

HalvorEifring
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen
Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Brussel-buarar på Place de la Bourse, børsplassen i sentrum av byen, heidrar offer for islamistsjølvmordsbombarane på Zaventem-flyplassen og Maelbeek metrostasjon i mars 2016, der til saman 32 menneske miste livet.

Foto: Peter Dejong / AP / NTB

Samfunn

Jihadismen lever

Tenåringar blir rekrutterte til terrororganisasjonar. Svenske kriminelle nettverk utfører aksjonar i Skandinavia for Iran. Nye konstellasjonar oppstår blant ekstremistiske grupper.

Ole JanLarsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis