Tilbake på sporet
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Jernbanereforma som regjeringa Solberg innførte, var den største endringa i norsk jernbanesektor på over 20 år. Fleire selskap, fleire toppleiarar og – ikkje minst – meir konkurranse var viktige stikkord for reforma. I opposisjon var dagens regjeringsparti kritiske til reforma. Å splitte opp verksemder og opne for fleire private aktørar var ei avsporing som ikkje ville styrkje jernbanen.
Relativt raskt etter at vi overtok regjeringskontora i 2021, stansa vi Solberg-regjeringas konkurranseutsetjing av både persontogtilbodet på Austlandet og drifts- og vedlikehaldsoppgåver.
Jernbanen er samfunnskritisk infrastruktur, og då er det sentralt med sterke norske togselskap, slik at vi alltid er garantert eit togtilbod. Difor er det viktig at vi har sterke, heilstatlege togoperatørar som Vy og Flytoget.
For å gi dei reisande ein enklare kvardag og auke jernbanens konkurransekraft, meiner vi at det er føremålstenleg å redusere talet på selskap i sektoren. Her er vi allereie i gang, heilt i tråd med signala i Hurdalsplattforma. Spordrift AS – som av Solberg-regjeringa blei skilt ut som eit eige selskap frå Bane NOR for å kunne konkurrere på like vilkår om drifts- og vedlikehaldsoppgåver – blir tilbakeført til Bane NOR.
Drift og vedlikehald av jernbaneinfrastrukturen er kritisk kjernekompetanse som Bane NOR bør ha direkte kontroll over. Vi kan då ikkje splitte opp infrastrukturen ved å konkurranseutsetje desse tenestene i fleire små geografiske vedlikehaldspakker. Det medfører risiko for at vi ikkje klarer å sjå ting i samanheng, og at internasjonale aktørar tek over.
I samband med stenginga av Follobanen rettar Dag og Tid (6. januar) merksemda mot ein del utfordringar hos statsføretaket Bane NOR, men òg utfordringar i styringsmodellen i jernbanesektoren. Særleg er det merksemd på forholdet mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Direktoratet koordinerer sektoren, inngår avtaler om infrastruktur og togtilbod, gir faglege råd og utøver myndigheitsoppgåver. Bane NOR har ansvar for å byggje, drifte og vedlikehalde infrastruktur og forvalte jernbaneeigedom.
Eit av punkta i Hurdalsplattforma peikar på behovet for å gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren. Målet er ei enklare organisering og tydelegare ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane NOR. Dette arbeidet starta vi med i fjor sommar. For å få innspel til forbetringar har vi allereie hatt 15 møte – med mellom anna etatar, verksemder og fagforeiningar. Desse innspela, kombinert med erfaringar frå dagens styringsmodell og våre politiske mål, utgjer grunnlaget for arbeidet vi no gjer i departementet.
I tillegg er vi i gang med ei ekstern kartlegging av styringsmessige utfordringar som mellom anna skal omfatte arbeidsdelinga mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR, og avtaleverket mellom direktoratet, Bane NOR og andre selskap. Dette arbeidet vil gi viktige innspel til vårt interne arbeid med å gjere forbetringar i sektoren.
Jon-Ivar Nygård er samferdselsminister.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Samferdsel
Jernbanereforma som regjeringa Solberg innførte, var den største endringa i norsk jernbanesektor på over 20 år. Fleire selskap, fleire toppleiarar og – ikkje minst – meir konkurranse var viktige stikkord for reforma. I opposisjon var dagens regjeringsparti kritiske til reforma. Å splitte opp verksemder og opne for fleire private aktørar var ei avsporing som ikkje ville styrkje jernbanen.
Relativt raskt etter at vi overtok regjeringskontora i 2021, stansa vi Solberg-regjeringas konkurranseutsetjing av både persontogtilbodet på Austlandet og drifts- og vedlikehaldsoppgåver.
Jernbanen er samfunnskritisk infrastruktur, og då er det sentralt med sterke norske togselskap, slik at vi alltid er garantert eit togtilbod. Difor er det viktig at vi har sterke, heilstatlege togoperatørar som Vy og Flytoget.
For å gi dei reisande ein enklare kvardag og auke jernbanens konkurransekraft, meiner vi at det er føremålstenleg å redusere talet på selskap i sektoren. Her er vi allereie i gang, heilt i tråd med signala i Hurdalsplattforma. Spordrift AS – som av Solberg-regjeringa blei skilt ut som eit eige selskap frå Bane NOR for å kunne konkurrere på like vilkår om drifts- og vedlikehaldsoppgåver – blir tilbakeført til Bane NOR.
Drift og vedlikehald av jernbaneinfrastrukturen er kritisk kjernekompetanse som Bane NOR bør ha direkte kontroll over. Vi kan då ikkje splitte opp infrastrukturen ved å konkurranseutsetje desse tenestene i fleire små geografiske vedlikehaldspakker. Det medfører risiko for at vi ikkje klarer å sjå ting i samanheng, og at internasjonale aktørar tek over.
I samband med stenginga av Follobanen rettar Dag og Tid (6. januar) merksemda mot ein del utfordringar hos statsføretaket Bane NOR, men òg utfordringar i styringsmodellen i jernbanesektoren. Særleg er det merksemd på forholdet mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Direktoratet koordinerer sektoren, inngår avtaler om infrastruktur og togtilbod, gir faglege råd og utøver myndigheitsoppgåver. Bane NOR har ansvar for å byggje, drifte og vedlikehalde infrastruktur og forvalte jernbaneeigedom.
Eit av punkta i Hurdalsplattforma peikar på behovet for å gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren. Målet er ei enklare organisering og tydelegare ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane NOR. Dette arbeidet starta vi med i fjor sommar. For å få innspel til forbetringar har vi allereie hatt 15 møte – med mellom anna etatar, verksemder og fagforeiningar. Desse innspela, kombinert med erfaringar frå dagens styringsmodell og våre politiske mål, utgjer grunnlaget for arbeidet vi no gjer i departementet.
I tillegg er vi i gang med ei ekstern kartlegging av styringsmessige utfordringar som mellom anna skal omfatte arbeidsdelinga mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR, og avtaleverket mellom direktoratet, Bane NOR og andre selskap. Dette arbeidet vil gi viktige innspel til vårt interne arbeid med å gjere forbetringar i sektoren.
Jon-Ivar Nygård er samferdselsminister.
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»