JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Slepp kommunane laus, det er haust!

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2185
20180914
2185
20180914

Reform

Dei fleste av oppgåvene kommunane har fått dei siste 20–30 åra, er pålegg frå Staten. Det er fordi Stortinget ønsker at ytingane som blir gitt innbyggarane på dei ulike velferdstiltaka, og vilkåra for å få desse ytingane, skal vere like over heile landet. (Utdanningssektoren er eitt av mange eksempel.) Staten reknar ut kor mykje dei meinar vedtaket vil koste kvar kommune, og så blir pengane og pålegget om å gjere jobben, sende til dei. Dermed er det kommunepolitikarane som blir ansvarlege for gjennomføringa av dei ulike velferdstiltaka staten vedtar, og ikkje staten si utøvande makt, Regjeringa. Det gjeld enten pengane strekk til eller ikkje for den einskilde kommune.

Det kostar staten mange pengar å la kommunane gjennomføre ønsket om like velferdsgode over heile landet. For mange, meiner staten. Og staten har stor tru på at stordrift får desse kostnadene ned. Derfor vil dei ha store og «robuste» kommunar som kan gjere desse tenestene meir effektivt og billegare enn det kommunane kan med dagens kommunestruktur. Det ser ut til at staten har det same synet på strukturen når det gjeld fylkeskommunane.

Kanskje staten skulle tenke nytt? Dersom Stortinget ønsker like velferdsvilkår over heile landet, er det vel like greitt at staten sjølv driv desse velferdstiltaka etter den modellen dei meiner er mest effektiv? Kort sagt: Når staten vil ha same standard over heile landet, bør det vere staten sitt ansvar å gjennomføre ordninga. Da blir det staten sitt utøvande organ, Regjeringa, som blir ansvarleg for gjennomføringa, og ikkje politikarane i kvar kommune.

Når kommunane på dette viset blir fritatt for oppgåva med å skape ein einsarta velferdsstat, kan dei konsentrere seg om dei lokale sakene og den økonomiske og sosiale utviklinga av det området kommunen eller fylket har ansvaret for. Da kan kommunen vere så liten eller stor som det innbyggarane sjølv meiner er naudsynt for å få løyst oppgåvene. Samarbeid mellom eller samanslåing av kommunar eller fylke blir dermed ein naturleg følge av dei problema lokalpolitikarane sjølve kjenner at dei må løyse, og ikkje ei følge av staten sine pålegg.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Reform

Dei fleste av oppgåvene kommunane har fått dei siste 20–30 åra, er pålegg frå Staten. Det er fordi Stortinget ønsker at ytingane som blir gitt innbyggarane på dei ulike velferdstiltaka, og vilkåra for å få desse ytingane, skal vere like over heile landet. (Utdanningssektoren er eitt av mange eksempel.) Staten reknar ut kor mykje dei meinar vedtaket vil koste kvar kommune, og så blir pengane og pålegget om å gjere jobben, sende til dei. Dermed er det kommunepolitikarane som blir ansvarlege for gjennomføringa av dei ulike velferdstiltaka staten vedtar, og ikkje staten si utøvande makt, Regjeringa. Det gjeld enten pengane strekk til eller ikkje for den einskilde kommune.

Det kostar staten mange pengar å la kommunane gjennomføre ønsket om like velferdsgode over heile landet. For mange, meiner staten. Og staten har stor tru på at stordrift får desse kostnadene ned. Derfor vil dei ha store og «robuste» kommunar som kan gjere desse tenestene meir effektivt og billegare enn det kommunane kan med dagens kommunestruktur. Det ser ut til at staten har det same synet på strukturen når det gjeld fylkeskommunane.

Kanskje staten skulle tenke nytt? Dersom Stortinget ønsker like velferdsvilkår over heile landet, er det vel like greitt at staten sjølv driv desse velferdstiltaka etter den modellen dei meiner er mest effektiv? Kort sagt: Når staten vil ha same standard over heile landet, bør det vere staten sitt ansvar å gjennomføre ordninga. Da blir det staten sitt utøvande organ, Regjeringa, som blir ansvarleg for gjennomføringa, og ikkje politikarane i kvar kommune.

Når kommunane på dette viset blir fritatt for oppgåva med å skape ein einsarta velferdsstat, kan dei konsentrere seg om dei lokale sakene og den økonomiske og sosiale utviklinga av det området kommunen eller fylket har ansvaret for. Da kan kommunen vere så liten eller stor som det innbyggarane sjølv meiner er naudsynt for å få løyst oppgåvene. Samarbeid mellom eller samanslåing av kommunar eller fylke blir dermed ein naturleg følge av dei problema lokalpolitikarane sjølve kjenner at dei må løyse, og ikkje ei følge av staten sine pålegg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov
Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

Anna Fesun, «Guds moder», gjev «magisk hjelp» til hjelpelause og medvitslause ukrainarar – mot eit verdsleg vederlag.

KrigSamfunn

Krig og psyke

Det er vanskeleg å vite om den nye «sigersplanen» som president Zelenskyj nyleg varsla, er ein verkeleg sigersplan eller berre ein ny freistnad på å kurere tungsinn i det ukrainske samfunnet.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis