JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Skulepolitikken –
kunnskapsløft eller kunnskapsfall?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
5050
20210625
5050
20210625

Utdanning

«Pisa-sjokket» blir kopla til norske 15-åringars resultat på Pisa-undersøkingane (2003 og 2006) – der Noreg i 2006 skåra dårlegast av dei nordiske landa, jf. Frida Gullestads artikkel i Klassekampen 25. mai. Undersøkinga måler 15-åringane sin kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Resultata var ein viktig grunn til at «Kunnskapsløftet» som skulereform vart iverksett med kunnskapsminister Kristin Clemet som viktig entreprenør, i 2006. Reforma vart følgd opp vidare både av Stoltenberg-regjeringane og av Solberg-regjeringane frå 2013. Vart «sjokket» reparert gjennom denne reforma?

Solberg lovde i 2013 at resultata skulle betrast dersom dei kom til makta.

Siste Pisa-undersøking vart gjennomført i 2018. Noreg ligg 12–15 år etter sjokket på same låge nivå. Og ikkje berre det, 7,9 prosent av dei norske 15-åringane er unntatt Pisa-testen, over godtatt grense på 5 prosent, tre gonger så mange som i 2003. Resultata i 2018 er derfor enda lågare enn i 2003 og 2006. Politikarar i regjering snakkar lite om det.

Eg tek ikkje stilling til om Pisa-undersøkinga faktisk er eit godt mål på kunnskapsnivået blant norske elevar, men vil trekke fram nokre andre mål som kan ha ein samanheng med ei slik, for mange kanskje uventa, utvikling. Det gjeld særleg norske elevars motivasjon, stressnivå og psykiske helse. Ulike undersøkingar viser her ei utvikling som vekker uro.

«Elevundersøkelsen» er gjennomført på landsbasis gjennom mange år med relativt god svarprosent blant elevar frå 5. klasse i grunnskulen og opp til vg3. Resultata er presenterte i Utdanning nr. 6/7 i år (Waksvik m.fl.). Hovudfunnet er at elevane sin motivasjon for skulearbeidet er klart fallande frå 2011 til 2019, på alle trinn – og at motivasjonen er svakast på dei høgste trinna. For 5. klasse fell motivasjonen frå 4,4 til 3,9 på ein skala frå 1–5 frå 2011 til 2019. Utviklinga for dei andre trinna går i same retning.

Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) i Bergen undersøker stressnivået blant elevane som del av ei WHO-undersøking i fleire land (Hevas). På spørsmålet, «Hvor stresset blir du av skolearbeidet (både arbeidet du skal gjøre på skolen og lekser)?», blei det registrert ein sterk auke i svara «ganske mye» eller «svært mye» i perioden 1993 til 2018, særleg frå rundt 2000, for vg1 frå 37 til 67 prosent, omtrent lik auke for 10. klasse, frå 16 til 48 prosent for 8. klasse og frå 12 til 22 prosent for 6. klasse. Stadig fleire elevar melder om ein stressande skulekvardag.

«Ungdomsundersøkelsen», gjennomført årleg av NOVA/OsloMet viser sjølvrapporterte psykiske helseplager hos elevar i grunnskule og vidaregåande. For gutane er utviklinga relativt stabil over tid, men med ein liten auke på vidaregåande nivå frå 2015 til 2019. Men blant jentene viser undersøkinga ein auke frå 16 til 22 prosent frå 2011 til 2019 på spørsmålet om psykiske plager dei siste sju dagane (Bakken 2020). Det korresponderer med FHI-studien (2018) basert på Norsk pasientregister som viser ein auke blant jenter 15–17 år med diagnose depresjon i tidsrommet 2010–2013, frå 1,5 til 2,5 prosent.

Hovudinntrykket frå ulike studiar er at norske barn og unge er tilfreds med livet sitt og har godt forhold til familie og vener. Dei data som er presenterte er likevel eit varsel om ei uheldig utvikling, sjølv om sjølvrapporterte data må vurderast kritisk.

Minkande motivasjon og aukande stressnivå knytt til skulearbeid kan påverke læringa og kunnskapstileigninga negativt for dei dette gjeld. Men kva kan så forklare endring i motivasjon, stressnivå og psykisk helse blant elevar? Mange ulike faktorar i «den nye barndommen» kan konkurrere med skulen når det gjeld interesser og motivasjon. Dataspel, gaming, underhaldning via skjermbruk, bruk av sosiale medium, kan spele inn, kanskje også kvalitet på undervisninga med mange ukvalifiserte lærarar i skulen.

Men også rådande skulepolitikk kan påverke motivasjon for skuleinnsats og stressnivå. Mål- og resultatstyring har fått stadig auka betyding i skulekvardagen dei siste to tiåra. Det har medført stadig fleire testar og prøver, ved mange skular vekeplanar med hyppig vurdering av om eleven har nådd bestemte kunnskapsmål. For elevar som jamt klarer å oppfylle måla, kan eit slikt regime kanskje verke stimulerande for læring. Men regimet kan ha andre sider. På alle nivå kan den hyppige testinga bidra til å auke stresset. For elevar jamt som har vanskar med å oppfylle måla, kan det medføre hyppige nederlag.

Sentrale meistringsteoriar legg vekt på at det som bidrar til meistring, er støtte på det eleven klarer – ikkje å bli stadig mint på det ein ikkje klarer. Å stadig få melding om at ein ikkje er «god nok», kan påverke nettopp motivasjon og stressnivå. Å skaffe meir forskingsbasert kunnskap om mulige samanhengar er viktig. Kva er dei viktige faktorane bak auka stress og minkande motivasjon blant elevar? Og korleis påverkar motivasjon og stress læring og kompetanseutvikling?

Kåre Heggen er professor emeritus, Høgskulen i Volda.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Utdanning

«Pisa-sjokket» blir kopla til norske 15-åringars resultat på Pisa-undersøkingane (2003 og 2006) – der Noreg i 2006 skåra dårlegast av dei nordiske landa, jf. Frida Gullestads artikkel i Klassekampen 25. mai. Undersøkinga måler 15-åringane sin kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Resultata var ein viktig grunn til at «Kunnskapsløftet» som skulereform vart iverksett med kunnskapsminister Kristin Clemet som viktig entreprenør, i 2006. Reforma vart følgd opp vidare både av Stoltenberg-regjeringane og av Solberg-regjeringane frå 2013. Vart «sjokket» reparert gjennom denne reforma?

Solberg lovde i 2013 at resultata skulle betrast dersom dei kom til makta.

Siste Pisa-undersøking vart gjennomført i 2018. Noreg ligg 12–15 år etter sjokket på same låge nivå. Og ikkje berre det, 7,9 prosent av dei norske 15-åringane er unntatt Pisa-testen, over godtatt grense på 5 prosent, tre gonger så mange som i 2003. Resultata i 2018 er derfor enda lågare enn i 2003 og 2006. Politikarar i regjering snakkar lite om det.

Eg tek ikkje stilling til om Pisa-undersøkinga faktisk er eit godt mål på kunnskapsnivået blant norske elevar, men vil trekke fram nokre andre mål som kan ha ein samanheng med ei slik, for mange kanskje uventa, utvikling. Det gjeld særleg norske elevars motivasjon, stressnivå og psykiske helse. Ulike undersøkingar viser her ei utvikling som vekker uro.

«Elevundersøkelsen» er gjennomført på landsbasis gjennom mange år med relativt god svarprosent blant elevar frå 5. klasse i grunnskulen og opp til vg3. Resultata er presenterte i Utdanning nr. 6/7 i år (Waksvik m.fl.). Hovudfunnet er at elevane sin motivasjon for skulearbeidet er klart fallande frå 2011 til 2019, på alle trinn – og at motivasjonen er svakast på dei høgste trinna. For 5. klasse fell motivasjonen frå 4,4 til 3,9 på ein skala frå 1–5 frå 2011 til 2019. Utviklinga for dei andre trinna går i same retning.

Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL) i Bergen undersøker stressnivået blant elevane som del av ei WHO-undersøking i fleire land (Hevas). På spørsmålet, «Hvor stresset blir du av skolearbeidet (både arbeidet du skal gjøre på skolen og lekser)?», blei det registrert ein sterk auke i svara «ganske mye» eller «svært mye» i perioden 1993 til 2018, særleg frå rundt 2000, for vg1 frå 37 til 67 prosent, omtrent lik auke for 10. klasse, frå 16 til 48 prosent for 8. klasse og frå 12 til 22 prosent for 6. klasse. Stadig fleire elevar melder om ein stressande skulekvardag.

«Ungdomsundersøkelsen», gjennomført årleg av NOVA/OsloMet viser sjølvrapporterte psykiske helseplager hos elevar i grunnskule og vidaregåande. For gutane er utviklinga relativt stabil over tid, men med ein liten auke på vidaregåande nivå frå 2015 til 2019. Men blant jentene viser undersøkinga ein auke frå 16 til 22 prosent frå 2011 til 2019 på spørsmålet om psykiske plager dei siste sju dagane (Bakken 2020). Det korresponderer med FHI-studien (2018) basert på Norsk pasientregister som viser ein auke blant jenter 15–17 år med diagnose depresjon i tidsrommet 2010–2013, frå 1,5 til 2,5 prosent.

Hovudinntrykket frå ulike studiar er at norske barn og unge er tilfreds med livet sitt og har godt forhold til familie og vener. Dei data som er presenterte er likevel eit varsel om ei uheldig utvikling, sjølv om sjølvrapporterte data må vurderast kritisk.

Minkande motivasjon og aukande stressnivå knytt til skulearbeid kan påverke læringa og kunnskapstileigninga negativt for dei dette gjeld. Men kva kan så forklare endring i motivasjon, stressnivå og psykisk helse blant elevar? Mange ulike faktorar i «den nye barndommen» kan konkurrere med skulen når det gjeld interesser og motivasjon. Dataspel, gaming, underhaldning via skjermbruk, bruk av sosiale medium, kan spele inn, kanskje også kvalitet på undervisninga med mange ukvalifiserte lærarar i skulen.

Men også rådande skulepolitikk kan påverke motivasjon for skuleinnsats og stressnivå. Mål- og resultatstyring har fått stadig auka betyding i skulekvardagen dei siste to tiåra. Det har medført stadig fleire testar og prøver, ved mange skular vekeplanar med hyppig vurdering av om eleven har nådd bestemte kunnskapsmål. For elevar som jamt klarer å oppfylle måla, kan eit slikt regime kanskje verke stimulerande for læring. Men regimet kan ha andre sider. På alle nivå kan den hyppige testinga bidra til å auke stresset. For elevar jamt som har vanskar med å oppfylle måla, kan det medføre hyppige nederlag.

Sentrale meistringsteoriar legg vekt på at det som bidrar til meistring, er støtte på det eleven klarer – ikkje å bli stadig mint på det ein ikkje klarer. Å stadig få melding om at ein ikkje er «god nok», kan påverke nettopp motivasjon og stressnivå. Å skaffe meir forskingsbasert kunnskap om mulige samanhengar er viktig. Kva er dei viktige faktorane bak auka stress og minkande motivasjon blant elevar? Og korleis påverkar motivasjon og stress læring og kompetanseutvikling?

Kåre Heggen er professor emeritus, Høgskulen i Volda.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis