Skolen kan ikke styres med synsing
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Clemets ansvarsfraskrivelse
Les også
Man må ha mye kunnskap for å oppnå den kompetansen som beskrives i læreplanene, skriv Kristin Clemet.
Gorm Kallestad / NTB
«Vi må lete andre steder enn i læreplanene, dersom vi skal finne de viktigste årsakene til tilbakegangen i PISA-undersøkelsen.»
Les også
Kunnskap om kvalitet er viktig
Les også
Historisk skulevedtak
Les også
Fra (ny)norsk til naturfag?
Les også
Foto: Gorm Kallestad
Kunnskapsløft på sviktende grunn
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Clemets ansvarsfraskrivelse
Les også
Man må ha mye kunnskap for å oppnå den kompetansen som beskrives i læreplanene, skriv Kristin Clemet.
Gorm Kallestad / NTB
«Vi må lete andre steder enn i læreplanene, dersom vi skal finne de viktigste årsakene til tilbakegangen i PISA-undersøkelsen.»
Les også
Kunnskap om kvalitet er viktig
Les også
Historisk skulevedtak
Les også
Fra (ny)norsk til naturfag?
Les også
Foto: Gorm Kallestad
Kunnskapsløft på sviktende grunn
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Pisa
I Dag og Tid for 5. januar skriver Astrid Sverresdotter Dypvik om «det store forfallet» i norsk skole.
Som mange andre er hun bekymret over de dårlige Pisa-resultatene. Men heldigvis vet hun hva de skyldes.
Pandemien får noe av skylden, men Dypvik mener at det også fins en annen forklaring, og det er «politikere med fikse (og ofte sterkt ideologiske) ideer».
Jeg må si jeg er imponert.
Så langt er det nemlig ingen skoleforskere som vet hvorfor Pisa-resultatene for Norge (og mange andre land) er dårligere enn de var sist.
De fleste antar at pandemien har hatt betydning, men resten er ren spekulasjon.
Det kan skyldes forhold utenfor skolen, som for eksempel for mye bruk av skjerm og for lite lesing i fritiden, en høyere andel minoritetsspråklige elever og/eller for dårlig tilgang på kompetente lærere.
Og det kan være forhold i skolen, som for eksempel dårlig ledelse og styring av skolen og/eller for dårlig kvalitet på det pedagogiske arbeidet, inkludert måten man bruker digitale læremidler på.
Skal man finne nærmere ut av dette, må man innhente mer kunnskap og forske mer, og føre en sober debatt.
Dypvik er både kunnskapsløs og freidig når hun antyder at reformen Kunnskapsløftet (2006) ble gjennomført som en «fiks idé».
Stortingsmeldingen som reformen bygget på, Kultur for læring, ble fremmet våren 2004 og bygget på den beste kunnskapen som da fantes. «Aldri før har en skolereform hatt en så kraftig forskningsballast som Kunnskapsløftet», konkluderte bladet Forskning etter å ha intervjuet flere forskere.
Pisa-undersøkelsene fra 2000 og 2003 var selvsagt en av kildene til kunnskap, men det fantes mange flere:
• Vi hadde evalueringen av Reform 97.
• Vi hadde evalueringen av Reform 94, det såkalte differensieringsprosjektet.
• Vi hadde resultater fra flere TIMSS-undersøkelser, som er et forskningsprosjekt som har pågått siden 1991, om matematikk og naturfag i grunnskolen.
• Vi hadde resultater fra flere PIRLS-undersøkelser, som også er et forskningsprosjekt som har pågått siden 1991 om leseferdigheter.
• Vi hadde Civic-underøkelsen, som undersøkte elevenes demokratiske ferdigheter.
• Vi hadde årlige OECD-rapporter som ga oss store mengder informasjon om ressurssituasjonen i norsk skole.
• Vi hadde brukerundersøkelser blant elever og foreldre.
• Vi hadde karakterstatistikk.
• Vi hadde en lang rekke andre forskningsrapporter – bl.a. om sosial ulikhet i skolen, om inkludering av funksjonshemmede i skolen, om frafall i skolen, om mobbing i skolen osv.
• I tillegg hadde vi en offentlig utredning som var gjenstand for en svært bred og åpen høringsprosess.
Stortingsmeldingen som ble fremmet, fikk i all hovedsak bred tilslutning i Stortinget, og den ble godt mottatt både av kommentatorer og av organisasjonene.
Dypvik skriver fascinerende unyansert og greier antagelig også å forlede leserne til å tro at Finland bruker mer ressurser på skolen enn Norge gjør. Men det er ikke tilfellet. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder ressurser og lærertetthet.
I Norge har vi tradisjon for å føre kunnskapsbasert politikk.
Det er ingen garanti for at man ikke begår feil, men det er, tross alt, langt bedre enn å basere seg på synsing og anekdoter.
Kristin Clemet er leiar i Civita og tidlegare utdannings- og forskingsminister.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Pisa
I Dag og Tid for 5. januar skriver Astrid Sverresdotter Dypvik om «det store forfallet» i norsk skole.
Som mange andre er hun bekymret over de dårlige Pisa-resultatene. Men heldigvis vet hun hva de skyldes.
Pandemien får noe av skylden, men Dypvik mener at det også fins en annen forklaring, og det er «politikere med fikse (og ofte sterkt ideologiske) ideer».
Jeg må si jeg er imponert.
Så langt er det nemlig ingen skoleforskere som vet hvorfor Pisa-resultatene for Norge (og mange andre land) er dårligere enn de var sist.
De fleste antar at pandemien har hatt betydning, men resten er ren spekulasjon.
Det kan skyldes forhold utenfor skolen, som for eksempel for mye bruk av skjerm og for lite lesing i fritiden, en høyere andel minoritetsspråklige elever og/eller for dårlig tilgang på kompetente lærere.
Og det kan være forhold i skolen, som for eksempel dårlig ledelse og styring av skolen og/eller for dårlig kvalitet på det pedagogiske arbeidet, inkludert måten man bruker digitale læremidler på.
Skal man finne nærmere ut av dette, må man innhente mer kunnskap og forske mer, og føre en sober debatt.
Dypvik er både kunnskapsløs og freidig når hun antyder at reformen Kunnskapsløftet (2006) ble gjennomført som en «fiks idé».
Stortingsmeldingen som reformen bygget på, Kultur for læring, ble fremmet våren 2004 og bygget på den beste kunnskapen som da fantes. «Aldri før har en skolereform hatt en så kraftig forskningsballast som Kunnskapsløftet», konkluderte bladet Forskning etter å ha intervjuet flere forskere.
Pisa-undersøkelsene fra 2000 og 2003 var selvsagt en av kildene til kunnskap, men det fantes mange flere:
• Vi hadde evalueringen av Reform 97.
• Vi hadde evalueringen av Reform 94, det såkalte differensieringsprosjektet.
• Vi hadde resultater fra flere TIMSS-undersøkelser, som er et forskningsprosjekt som har pågått siden 1991, om matematikk og naturfag i grunnskolen.
• Vi hadde resultater fra flere PIRLS-undersøkelser, som også er et forskningsprosjekt som har pågått siden 1991 om leseferdigheter.
• Vi hadde Civic-underøkelsen, som undersøkte elevenes demokratiske ferdigheter.
• Vi hadde årlige OECD-rapporter som ga oss store mengder informasjon om ressurssituasjonen i norsk skole.
• Vi hadde brukerundersøkelser blant elever og foreldre.
• Vi hadde karakterstatistikk.
• Vi hadde en lang rekke andre forskningsrapporter – bl.a. om sosial ulikhet i skolen, om inkludering av funksjonshemmede i skolen, om frafall i skolen, om mobbing i skolen osv.
• I tillegg hadde vi en offentlig utredning som var gjenstand for en svært bred og åpen høringsprosess.
Stortingsmeldingen som ble fremmet, fikk i all hovedsak bred tilslutning i Stortinget, og den ble godt mottatt både av kommentatorer og av organisasjonene.
Dypvik skriver fascinerende unyansert og greier antagelig også å forlede leserne til å tro at Finland bruker mer ressurser på skolen enn Norge gjør. Men det er ikke tilfellet. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder ressurser og lærertetthet.
I Norge har vi tradisjon for å føre kunnskapsbasert politikk.
Det er ingen garanti for at man ikke begår feil, men det er, tross alt, langt bedre enn å basere seg på synsing og anekdoter.
Kristin Clemet er leiar i Civita og tidlegare utdannings- og forskingsminister.
Les også
Frå ein kommentar i Dag og Tid 1. mars .
Teikning av May Linn Clement
Lytt til forskningsfronten
Les også
Den same skulen må vere god for alle
Les også
Skrivebordsskulen
Les også
Med inntoget til fru Clemet og hennar hær fekk vi lærarane erfare at vår lange erfaring og vår fagkunnskap hadde null verdi, skriv den pensjonerte læraren Kirsten Evjen.
Foto: Berit Roald / NTB
Skulen som slagmark
Les også
Kristin Clemet kunne fortsatt å spille en konstruktiv rolle i norsk skoledebatt ved å innrømme at reformen hun stod i spissen for, ikke var perfekt, skriv Vidar B. Skretting.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Clemets ansvarsfraskrivelse
Fleire artiklar
Foto: Terje Pedersen / NTB
FHI svikter sitt samfunnsoppdrag
«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»
Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.
Foto: Kim E. Andreassen / UiB
Israel-boikott splittar akademia
Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.
Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.
Foto: Anja Bakken
Tru og tvil
Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?
Emilie Enger Mehl avbilda på veg til pressetreff på Grøndland for å presentere Revidert nasjonalbudsjett, 14.05.2024. I budsjettet vert det mellom anna satt av penger til å reversere domstolsreforma. Foto: Javad Parsa / NTB.
Javad Parsa
– Uforståeleg domstolsendring
Sorenskrivar Kirsti Høegh Bjørneset er kritisk til at regjeringa vil reversere domstolsreforma.
Foto: Universitetet i Bergen
Nord-Noreg ord for ord
Bak Nordnorsk ordbok ligg livsverket til ein stor kvinneleg språkforskar frå Lofoten. Ho kjempa seg forbi mange hinder, men møtte alltid nye og fekk aldri anerkjenninga ho fortente.