«Sjå til Noreg!» er tittelen på Per Thorvaldsens artikkel om prosjektet med ferjefri E39 i Dag og Tid 18. juni. Han lovpriser ideen med å bygge en hengebro av aluminium, etter en idé fra Leirvik Sveis på Stord. Broen skal holde i hundre år. Leirvik AS har lang erfaring fra offshorealuminiumskonstruksjonen.
Dessverre er der et problem: Dersom en utsetter aluminium for vibrasjoner og belastninger over tid, så sprekker den. NSB (eller nå Norske Tog) sliter med vogner bygd på 1980-tallet. Stadige sprekkdannelser krever dyre ekstra tilsyn og reparasjoner. Etter bare 40 års drift må nye vogner anskaffes. Og disse vognene har ikke en gang vært i drift halve levetiden, de parkeres om dagen eller natten.
Broer skal derimot vare i 100 år, og de er utsatt for vær, vind og trafikk døgnet rundt. Det vil kreve mye tilsyn og reparasjoner. Så driftskostnadene blir store. Teknisk sett går det sikkert å få til. Flyindustrien klarer å leve med aluminiumskonstruksjoner, med et omfattende og strengt kontrollregime. At en aluminiumsbro nesten ikke trenger vedlikehold, er dessverre feil.
Stål sprekker først når det blir overbelastet. Her er det lang erfaring for hvordan en beregner konstruksjoner som varer.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.