JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ormen

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Illustrasjon: Halfdan Egedius

Illustrasjon: Halfdan Egedius

2941
20181109
2941
20181109

Museum

Raud den Ramme var ein stor blotmann, ifølgje Snorre, og ein ovkar til å trolle. Då Olav Tryggvason fór sjøvegen nordover og ville kristna hovdingen, galdra han, så det kom slik storm, at kongsskipet måtte søka til lands. Men kongen lo sist: Hirdbispen hans visste råd, vigde båten og sette korset i stamnen. Samtidig lærte mannskapet straumane i Saltfjorden å kjenna. Så rodde dei gjennom uvêret. Kongen drap Raud og tok draken hans, Ormen. Det var det venaste skipet i heile riket.

Håkon Glørstad er glad i gamle soger, men ikkje vil ta lærdom frå dei, anna enn at det er best å lukka øyra for kritikk. Både av Odyssevs og Olav Tryggvason kunne han likevel lært å lytta til gode råd og erfarne fagfolk, heller enn berre å driva båten ut i farlege farvatn. I fleire år arbeidde leiinga ved Kulturhistorisk museum for at skip og gjenstandar skulle flyttast frå Vikingskipshuset, sjølv om eigne samlingsansvarlege og eksterne sakkunnige åtvara mot transport. I 2006 skrev Veritas beint ut at det med ei flytting var «høy risiko for skade» og at «deler av samlingen kan ødelegges».

Dette er likevel ikkje del av forteljinga Glørstad vil skapa, som i første rekkje viser til kva som har skjedd etter 2012, året då regjeringa endeleg stoppa museet frå berserkgang med samlingane. Om leiinga ved KHM faktisk meiner det var «en heldig utvikling i saken» dei vart stansa, burde direktøren heller stikka fingeren i jorda, enn å skyta leppa i vêret. Ei slik haldning til eiga samling kan ein ikkje venta har skapt politisk godvilje. At flytting var ein strategi svært lenge, talar då sjølvsagt heller ikkje for at dette var klokt, då undersøkingar viste det motsette.

KHMs ønske om stadig å auka besøkstala, samtidig som dei meiner museet toler mindre enn ti prosent av dagens, er vidare ikkje konsistent. At Glørstad meiner turistane ved museet i aukande grad er opptatt av kulturarven, får heller stå. Slik talar utsikta frå direktørkontoret, utan innsikta frå museumsgolvet. Dårleg butikk er det likevel ikkje, når ein sel billettar til 50 millionar kroner. I sine eigne vurderingar til styret, viser Glørstad heller til at dette har sikra museet svært solid økonomi.

Glørstad smigrar kanskje med å samanlikna avisinnlegget mitt sist veke med Odysseen, men ulikt gamle poetar og visse museumsdirektørar er eg meir opptatt av innhald enn form. Det kan vera gildt med ny drakt, men ikkje om det stiller innhaldet meir lageleg til for hogg.

Året etter ferda nordover, bygde Olav Tryggvason seg eit større skip, Ormen Lange. Så byrja han høyra meir på andre hersar enn eigne menn. Då lurte sveakongen, danekongen og Eirik Jarl han i bakhand. Fleire skip lét dei segla, men Ormen Lange kjente dei igjen og la til slag. Der fall Olav, medan Eirik jarl tok Ormen. Hovmod stod for fall, noko museumsdirektørar òg kan læra av gamle greske dikt.

Øystein Lydik Idsø Viken er førsteamanuensis ved
Høgskulen i Volda

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Museum

Raud den Ramme var ein stor blotmann, ifølgje Snorre, og ein ovkar til å trolle. Då Olav Tryggvason fór sjøvegen nordover og ville kristna hovdingen, galdra han, så det kom slik storm, at kongsskipet måtte søka til lands. Men kongen lo sist: Hirdbispen hans visste råd, vigde båten og sette korset i stamnen. Samtidig lærte mannskapet straumane i Saltfjorden å kjenna. Så rodde dei gjennom uvêret. Kongen drap Raud og tok draken hans, Ormen. Det var det venaste skipet i heile riket.

Håkon Glørstad er glad i gamle soger, men ikkje vil ta lærdom frå dei, anna enn at det er best å lukka øyra for kritikk. Både av Odyssevs og Olav Tryggvason kunne han likevel lært å lytta til gode råd og erfarne fagfolk, heller enn berre å driva båten ut i farlege farvatn. I fleire år arbeidde leiinga ved Kulturhistorisk museum for at skip og gjenstandar skulle flyttast frå Vikingskipshuset, sjølv om eigne samlingsansvarlege og eksterne sakkunnige åtvara mot transport. I 2006 skrev Veritas beint ut at det med ei flytting var «høy risiko for skade» og at «deler av samlingen kan ødelegges».

Dette er likevel ikkje del av forteljinga Glørstad vil skapa, som i første rekkje viser til kva som har skjedd etter 2012, året då regjeringa endeleg stoppa museet frå berserkgang med samlingane. Om leiinga ved KHM faktisk meiner det var «en heldig utvikling i saken» dei vart stansa, burde direktøren heller stikka fingeren i jorda, enn å skyta leppa i vêret. Ei slik haldning til eiga samling kan ein ikkje venta har skapt politisk godvilje. At flytting var ein strategi svært lenge, talar då sjølvsagt heller ikkje for at dette var klokt, då undersøkingar viste det motsette.

KHMs ønske om stadig å auka besøkstala, samtidig som dei meiner museet toler mindre enn ti prosent av dagens, er vidare ikkje konsistent. At Glørstad meiner turistane ved museet i aukande grad er opptatt av kulturarven, får heller stå. Slik talar utsikta frå direktørkontoret, utan innsikta frå museumsgolvet. Dårleg butikk er det likevel ikkje, når ein sel billettar til 50 millionar kroner. I sine eigne vurderingar til styret, viser Glørstad heller til at dette har sikra museet svært solid økonomi.

Glørstad smigrar kanskje med å samanlikna avisinnlegget mitt sist veke med Odysseen, men ulikt gamle poetar og visse museumsdirektørar er eg meir opptatt av innhald enn form. Det kan vera gildt med ny drakt, men ikkje om det stiller innhaldet meir lageleg til for hogg.

Året etter ferda nordover, bygde Olav Tryggvason seg eit større skip, Ormen Lange. Så byrja han høyra meir på andre hersar enn eigne menn. Då lurte sveakongen, danekongen og Eirik Jarl han i bakhand. Fleire skip lét dei segla, men Ormen Lange kjente dei igjen og la til slag. Der fall Olav, medan Eirik jarl tok Ormen. Hovmod stod for fall, noko museumsdirektørar òg kan læra av gamle greske dikt.

Øystein Lydik Idsø Viken er førsteamanuensis ved
Høgskulen i Volda

Emneknaggar

Fleire artiklar

Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad
Aasen-tunet opna i 2000.

Aasen-tunet opna i 2000.

Foto: Sverre Fehn / Aasen-tunet

Ordskifte

Spor av tid i arkitekturen

«Arkitekturopprøret vil gjerne støype fast i ubehandla betong forståinga av kva god arkitektur er.»

Ottar Grepstad

Foto: Dag Aanderaa

Ordskifte
DagAanderaa

Pyntesjuke og luksuslov

Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Miridae, ei bladtege med oval form.

Foto: via Wikimedia Commons

BokMeldingar
Per Roger Sandvik

Levande innsikt om døyande insekt

Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Pengegaloppen i ferjetoppen

Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis