JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ordskifte: Hva skyldes økningen av nevroutviklingsforstyrrelser?

Tidlig barnehagestart og institusjonalisering kan oppleves som så belastende for de pre-verbale barna at det kan føre til en skjevutvikling av barnas sentralnervesystem.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Illustrasjon: Shutterstock. / NTB

Illustrasjon: Shutterstock. / NTB

4844
20231222
4844
20231222

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Autisme

I Dag og Tid 8. desember spør journalist Per Anders Todal om økningen i autismespekterforstyrrelser (ASF) kan ha sammenheng med økt skjermbruk blant barn.

Videre skriver han at årsakssammenhengene nok er komplekse og det neppe er én faktor alene som er skyld i at stadig flere barn og unge diagnostiseres med ASF.

Her er en annen hypotese: praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering kan oppleves som så belastende for de pre-verbale barna at det har potensial til å føre til en skjevutvikling av barnas sentralnervesystem. Fremveksten av denne praksisen korrelerer nemlig også med økningen i forekomsten av ikke bare ASF, men også andre nevroutviklingsforstyrrelser slik som eksempelvis attention deficit / hyperactivity disorder, bedre kjent som ADHD.

Nevroutviklingsforstyrrelser viser til mangelfull eller forsinket utvikling av funksjoner knyttet til den biologiske modningen av sentralnervesystemet, og viser seg i symptomer som samsvarer med diagnoser som ADHD og ASF. I tillegg er også flere av symptomene overlappende med symptomer fra posttraumatisk stressyndrom.

Menneskebarnet er naturlig prematurt, det fødes med kun en fjerdedel av hjernens endelige størrelse, ved treårs alder er ca. 90 prosent av veksten oppnådd. Det vil si at det meste av hjernen, som utgjør mesteparten av det sentrale nervesystemet, utvikles i løpet av barnets tre første leveår – i møte med omgivelsene.

Barnets sanseinntrykk er med på å utforme millioner av nevrale forbindelser (synapser) i hjernen som etter hvert utgjør barnets «kart» og gjenspeiler barnets reaksjons- og adferdsmønstre i møte med omverdenen livet gjennom.

Dersom barn opplever sin omverden som krevende, får en spade i hodet eller savner mamma, er barnet avhengig av reguleringsstøtte fra en nær omsorgsgiver for å føle seg trygg, for at erfaringen skal kunne integreres i barnet på en formålstjenlig måte. Ettåringen har ikke kognitive ferdigheter til å forstå om de er, relativt sett, trygge, de kan kun erfare å være i tryggheten eller ikke.

Dersom reguleringsstøtten uteblir, risikerer man at barnet forblir utrygt i en tilstand der barnets stressresponssystem er aktivert frem til barnet får reguleringsstøtte av en omsorgsperson barnet er tilstrekkelig trygg på.

I regjeringens NOU 2017:12 kan man lese at dersom barn ikke raskt nok oppnår nærhet til en omsorgsperson som kan tilby tilstrekkelig med reguleringsstøtte, vil stressresponssystemet forbli aktivert, noe som fører til at overveldende, skremmende hendelser integreres i barnet på en uhensiktsmessig måte. Barnet kan oppleve å utvikle et smalt toleransevindu der det lett havner i en hypo- eller hyperaktivering ved hverdagslige aktiviteter og i samspill med andre. Hyperaktiveringen innebærer adferds- og reaksjonsmønstre som vil kunne kvalifisere for diagnoser som ADHD, angst eller adferdsforstyrrelser, mens en hypoaktivering kan kvalifisere for diagnoser som depresjon eller dissosiative lidelser, som kan forveksles med autistiske trekk. Med andre ord er reguleringsstøtten fra en trygg omsorgsperson, som barnet føler trygghet med, svært viktig for barns nevrobiologiske utvikling og fungering livet gjennom.

Når barnehagelærere landet over da forteller om lav bemanning, høyt sykefravær, mangelfull pedagogtetthet og omfattende bruk av nye, ufaglærte vikarer, er det viktig å stille spørsmålstegn ved hvorvidt praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering der barnet tilbringer 41 timer (og mer) per uke fra ca. 12 måneders alder, kan være til skade.

Ettåringenes inntog i barnehagen skøyt for alvor fart for 20–30 år siden, parallelt med denne utviklingen har forekomsten av diagnoser knyttet til skjevutvikling av sentralnervesystemet nærmest eksplodert; på ti år, fra 2012 til 2022, så har tallet på barn under fem år med en ASF blitt firedoblet, fra 317 til 1265 for gutter og enda verre (relativt sett) for jentene som har gått fra 81 i 2012 til 382 ti år senere. Ifølge reseptregisteret har forekomsten av ADHD økt fra 11.000 i 2007 til 42.000 ti år senere. Leger mener denne økningen i forekomsten er reell og ikke et resultat av endret diagnostikk, altså er det noe i omgivelsene våre som bidrar til utviklingen.

Årsakssammenhengen er kompleks, men vi kan ikke se bort ifra at praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering kan være en medvirkende årsak til økningen i forekomsten av nevroutviklingsforstyrrelser. Hypotesen må være verdt å utforske.

Nadia Olonkin er miljøterapeut med master i menneskerettar og sit i leiargruppa i foreininga Små barns beste.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Autisme

I Dag og Tid 8. desember spør journalist Per Anders Todal om økningen i autismespekterforstyrrelser (ASF) kan ha sammenheng med økt skjermbruk blant barn.

Videre skriver han at årsakssammenhengene nok er komplekse og det neppe er én faktor alene som er skyld i at stadig flere barn og unge diagnostiseres med ASF.

Her er en annen hypotese: praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering kan oppleves som så belastende for de pre-verbale barna at det har potensial til å føre til en skjevutvikling av barnas sentralnervesystem. Fremveksten av denne praksisen korrelerer nemlig også med økningen i forekomsten av ikke bare ASF, men også andre nevroutviklingsforstyrrelser slik som eksempelvis attention deficit / hyperactivity disorder, bedre kjent som ADHD.

Nevroutviklingsforstyrrelser viser til mangelfull eller forsinket utvikling av funksjoner knyttet til den biologiske modningen av sentralnervesystemet, og viser seg i symptomer som samsvarer med diagnoser som ADHD og ASF. I tillegg er også flere av symptomene overlappende med symptomer fra posttraumatisk stressyndrom.

Menneskebarnet er naturlig prematurt, det fødes med kun en fjerdedel av hjernens endelige størrelse, ved treårs alder er ca. 90 prosent av veksten oppnådd. Det vil si at det meste av hjernen, som utgjør mesteparten av det sentrale nervesystemet, utvikles i løpet av barnets tre første leveår – i møte med omgivelsene.

Barnets sanseinntrykk er med på å utforme millioner av nevrale forbindelser (synapser) i hjernen som etter hvert utgjør barnets «kart» og gjenspeiler barnets reaksjons- og adferdsmønstre i møte med omverdenen livet gjennom.

Dersom barn opplever sin omverden som krevende, får en spade i hodet eller savner mamma, er barnet avhengig av reguleringsstøtte fra en nær omsorgsgiver for å føle seg trygg, for at erfaringen skal kunne integreres i barnet på en formålstjenlig måte. Ettåringen har ikke kognitive ferdigheter til å forstå om de er, relativt sett, trygge, de kan kun erfare å være i tryggheten eller ikke.

Dersom reguleringsstøtten uteblir, risikerer man at barnet forblir utrygt i en tilstand der barnets stressresponssystem er aktivert frem til barnet får reguleringsstøtte av en omsorgsperson barnet er tilstrekkelig trygg på.

I regjeringens NOU 2017:12 kan man lese at dersom barn ikke raskt nok oppnår nærhet til en omsorgsperson som kan tilby tilstrekkelig med reguleringsstøtte, vil stressresponssystemet forbli aktivert, noe som fører til at overveldende, skremmende hendelser integreres i barnet på en uhensiktsmessig måte. Barnet kan oppleve å utvikle et smalt toleransevindu der det lett havner i en hypo- eller hyperaktivering ved hverdagslige aktiviteter og i samspill med andre. Hyperaktiveringen innebærer adferds- og reaksjonsmønstre som vil kunne kvalifisere for diagnoser som ADHD, angst eller adferdsforstyrrelser, mens en hypoaktivering kan kvalifisere for diagnoser som depresjon eller dissosiative lidelser, som kan forveksles med autistiske trekk. Med andre ord er reguleringsstøtten fra en trygg omsorgsperson, som barnet føler trygghet med, svært viktig for barns nevrobiologiske utvikling og fungering livet gjennom.

Når barnehagelærere landet over da forteller om lav bemanning, høyt sykefravær, mangelfull pedagogtetthet og omfattende bruk av nye, ufaglærte vikarer, er det viktig å stille spørsmålstegn ved hvorvidt praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering der barnet tilbringer 41 timer (og mer) per uke fra ca. 12 måneders alder, kan være til skade.

Ettåringenes inntog i barnehagen skøyt for alvor fart for 20–30 år siden, parallelt med denne utviklingen har forekomsten av diagnoser knyttet til skjevutvikling av sentralnervesystemet nærmest eksplodert; på ti år, fra 2012 til 2022, så har tallet på barn under fem år med en ASF blitt firedoblet, fra 317 til 1265 for gutter og enda verre (relativt sett) for jentene som har gått fra 81 i 2012 til 382 ti år senere. Ifølge reseptregisteret har forekomsten av ADHD økt fra 11.000 i 2007 til 42.000 ti år senere. Leger mener denne økningen i forekomsten er reell og ikke et resultat av endret diagnostikk, altså er det noe i omgivelsene våre som bidrar til utviklingen.

Årsakssammenhengen er kompleks, men vi kan ikke se bort ifra at praksisen med tidlig barnehagestart og omfattende institusjonalisering kan være en medvirkende årsak til økningen i forekomsten av nevroutviklingsforstyrrelser. Hypotesen må være verdt å utforske.

Nadia Olonkin er miljøterapeut med master i menneskerettar og sit i leiargruppa i foreininga Små barns beste.

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis