JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ope brev til Gjelsvik

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2275
20230303
2275
20230303

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Demokrati

Merknad til endringsforslag for plan og bygningslova (PBL) og energilova (E) som ligg ute til offentleg ettersyn

I gjeldande PBL er arealplanlegginga delt inn i tre plannivå: kommuneplan, områdereguleringsplan og detaljreguleringsplan. l førre lov (lov av 1985) var det kommuneplan, reguleringsplan og utbyggingsplan.

Meininga med dette var at arealdelen til kommuneplan skulle vere den overordna planen for heile kommunen, som viser samanhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk (§11–5 i PBL) og dermed fastsette kor i kommunen kommunestyret meinte ein skulle ha bustadområde, hytteområde, næringsområde (herunder område til energiproduksjon), sentrumsområde, frilufts- og landbruksområde etc. Deretter skulle reguleringsplan vanlegvis regulere innanfor desse områda.

Dette har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett handla utifrå og kome med motsegn der reguleringsplan ikkje har hatt heimel i kommuneplanen. Unntaket har vore areal til produksjon av energi, her har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett svikta si oppgåve ved å late som dette ikkje er deira ansvar.

Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har også starta konsesjonshandsaming utifrå at areal til produksjon av energi ikkje treng heimel i kommuneplan i strid med § 1–3 i PBL. Rett nok har dei i slike saker prøvd å rette på feilen ved å be kommunen om dispensasjon frå kommuneplan etter at konsesjonen var ferdighandsama.

Den store veikskapen med denne sakshandsaminga på kanten av lova, er at utlegging av areal til energiproduksjon ikkje går igjennom ein kommuneplanprosess som gjerne går over to år med ofte tre høyringar, og dermed innfrir lova sine krav til demokratisk påverking og kommunalt sjølvstyre.

Dei nye lovforslaga tar sikte på å gjere ovannemnde praksis heilt lovleg ved å seie at kommuneplan ikkje skal være styringsdokument på kor i kommunen eventuelt område til energiproduksjon skal ligge, eller om det ikkje skal vere der i det heile. Det skal derimot ein områdereguleringsplan som kan utarbeidast av private utbyggjar og sakshandsamast av NVE, gjere.

Det igjen betyr at kommunestyret får ei statleg ferdigtygd sak til handsaming.

I sum betyr det ei vesentleg svekking av kommunalt sjølvstyre og demokratisk påverknad.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Demokrati

Merknad til endringsforslag for plan og bygningslova (PBL) og energilova (E) som ligg ute til offentleg ettersyn

I gjeldande PBL er arealplanlegginga delt inn i tre plannivå: kommuneplan, områdereguleringsplan og detaljreguleringsplan. l førre lov (lov av 1985) var det kommuneplan, reguleringsplan og utbyggingsplan.

Meininga med dette var at arealdelen til kommuneplan skulle vere den overordna planen for heile kommunen, som viser samanhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk (§11–5 i PBL) og dermed fastsette kor i kommunen kommunestyret meinte ein skulle ha bustadområde, hytteområde, næringsområde (herunder område til energiproduksjon), sentrumsområde, frilufts- og landbruksområde etc. Deretter skulle reguleringsplan vanlegvis regulere innanfor desse områda.

Dette har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett handla utifrå og kome med motsegn der reguleringsplan ikkje har hatt heimel i kommuneplanen. Unntaket har vore areal til produksjon av energi, her har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett svikta si oppgåve ved å late som dette ikkje er deira ansvar.

Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har også starta konsesjonshandsaming utifrå at areal til produksjon av energi ikkje treng heimel i kommuneplan i strid med § 1–3 i PBL. Rett nok har dei i slike saker prøvd å rette på feilen ved å be kommunen om dispensasjon frå kommuneplan etter at konsesjonen var ferdighandsama.

Den store veikskapen med denne sakshandsaminga på kanten av lova, er at utlegging av areal til energiproduksjon ikkje går igjennom ein kommuneplanprosess som gjerne går over to år med ofte tre høyringar, og dermed innfrir lova sine krav til demokratisk påverking og kommunalt sjølvstyre.

Dei nye lovforslaga tar sikte på å gjere ovannemnde praksis heilt lovleg ved å seie at kommuneplan ikkje skal være styringsdokument på kor i kommunen eventuelt område til energiproduksjon skal ligge, eller om det ikkje skal vere der i det heile. Det skal derimot ein områdereguleringsplan som kan utarbeidast av private utbyggjar og sakshandsamast av NVE, gjere.

Det igjen betyr at kommunestyret får ei statleg ferdigtygd sak til handsaming.

I sum betyr det ei vesentleg svekking av kommunalt sjølvstyre og demokratisk påverknad.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

KommentarSidene 2-3

Vill vest i villmarka

Det har gått hardt for seg i den norske fjellheimen dei siste åra. Slik blir det når dei som kunne ha dratt i naudbremsen, er blant dei største pådrivarane for nedbygging av natur.

Astrid Sverresdotter Dypvik

Teikning: May Linn Clement

KommentarSidene 2-3

Vill vest i villmarka

Det har gått hardt for seg i den norske fjellheimen dei siste åra. Slik blir det når dei som kunne ha dratt i naudbremsen, er blant dei største pådrivarane for nedbygging av natur.

Astrid Sverresdotter Dypvik
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis