Ope brev til Gjelsvik
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Demokrati
Merknad til endringsforslag for plan og bygningslova (PBL) og energilova (E) som ligg ute til offentleg ettersyn
I gjeldande PBL er arealplanlegginga delt inn i tre plannivå: kommuneplan, områdereguleringsplan og detaljreguleringsplan. l førre lov (lov av 1985) var det kommuneplan, reguleringsplan og utbyggingsplan.
Meininga med dette var at arealdelen til kommuneplan skulle vere den overordna planen for heile kommunen, som viser samanhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk (§11–5 i PBL) og dermed fastsette kor i kommunen kommunestyret meinte ein skulle ha bustadområde, hytteområde, næringsområde (herunder område til energiproduksjon), sentrumsområde, frilufts- og landbruksområde etc. Deretter skulle reguleringsplan vanlegvis regulere innanfor desse områda.
Dette har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett handla utifrå og kome med motsegn der reguleringsplan ikkje har hatt heimel i kommuneplanen. Unntaket har vore areal til produksjon av energi, her har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett svikta si oppgåve ved å late som dette ikkje er deira ansvar.
Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har også starta konsesjonshandsaming utifrå at areal til produksjon av energi ikkje treng heimel i kommuneplan i strid med § 1–3 i PBL. Rett nok har dei i slike saker prøvd å rette på feilen ved å be kommunen om dispensasjon frå kommuneplan etter at konsesjonen var ferdighandsama.
Den store veikskapen med denne sakshandsaminga på kanten av lova, er at utlegging av areal til energiproduksjon ikkje går igjennom ein kommuneplanprosess som gjerne går over to år med ofte tre høyringar, og dermed innfrir lova sine krav til demokratisk påverking og kommunalt sjølvstyre.
Dei nye lovforslaga tar sikte på å gjere ovannemnde praksis heilt lovleg ved å seie at kommuneplan ikkje skal være styringsdokument på kor i kommunen eventuelt område til energiproduksjon skal ligge, eller om det ikkje skal vere der i det heile. Det skal derimot ein områdereguleringsplan som kan utarbeidast av private utbyggjar og sakshandsamast av NVE, gjere.
Det igjen betyr at kommunestyret får ei statleg ferdigtygd sak til handsaming.
I sum betyr det ei vesentleg svekking av kommunalt sjølvstyre og demokratisk påverknad.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Demokrati
Merknad til endringsforslag for plan og bygningslova (PBL) og energilova (E) som ligg ute til offentleg ettersyn
I gjeldande PBL er arealplanlegginga delt inn i tre plannivå: kommuneplan, områdereguleringsplan og detaljreguleringsplan. l førre lov (lov av 1985) var det kommuneplan, reguleringsplan og utbyggingsplan.
Meininga med dette var at arealdelen til kommuneplan skulle vere den overordna planen for heile kommunen, som viser samanhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk (§11–5 i PBL) og dermed fastsette kor i kommunen kommunestyret meinte ein skulle ha bustadområde, hytteområde, næringsområde (herunder område til energiproduksjon), sentrumsområde, frilufts- og landbruksområde etc. Deretter skulle reguleringsplan vanlegvis regulere innanfor desse områda.
Dette har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett handla utifrå og kome med motsegn der reguleringsplan ikkje har hatt heimel i kommuneplanen. Unntaket har vore areal til produksjon av energi, her har fylkesmannen/statsforvaltaren stort sett svikta si oppgåve ved å late som dette ikkje er deira ansvar.
Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har også starta konsesjonshandsaming utifrå at areal til produksjon av energi ikkje treng heimel i kommuneplan i strid med § 1–3 i PBL. Rett nok har dei i slike saker prøvd å rette på feilen ved å be kommunen om dispensasjon frå kommuneplan etter at konsesjonen var ferdighandsama.
Den store veikskapen med denne sakshandsaminga på kanten av lova, er at utlegging av areal til energiproduksjon ikkje går igjennom ein kommuneplanprosess som gjerne går over to år med ofte tre høyringar, og dermed innfrir lova sine krav til demokratisk påverking og kommunalt sjølvstyre.
Dei nye lovforslaga tar sikte på å gjere ovannemnde praksis heilt lovleg ved å seie at kommuneplan ikkje skal være styringsdokument på kor i kommunen eventuelt område til energiproduksjon skal ligge, eller om det ikkje skal vere der i det heile. Det skal derimot ein områdereguleringsplan som kan utarbeidast av private utbyggjar og sakshandsamast av NVE, gjere.
Det igjen betyr at kommunestyret får ei statleg ferdigtygd sak til handsaming.
I sum betyr det ei vesentleg svekking av kommunalt sjølvstyre og demokratisk påverknad.
Fleire artiklar
Den israelske militære talspersonen, admiral Daniel Hagar, møter media.
Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB
Iransk kanondiplomati
Det iranske åtaket mot Israel bognar av strategiske bodskapar. Og mottakarane er mange.
Eden Golan skal representere Israel i Eurovision i Malmö.
Foto: Ran Yehezkel
Eurovision: Israels deltaking er viktig for pressefridomen
Den frie israelske pressa er under kraftig press.
Bjørgulv Straume (1938–2024).
Foto: Leonhard Jansen / Setesdalsmuseet
Munnharpevirtuosen frå Setesdal
Med Bjørgulv Straume voks den landsomfattande bølgja for munnharpespel seg til høgder ingen kunne førestilt seg.
Saueauksjon i Machynlleth i Wales.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Sau
Noko om sauedrift i Noreg og Wales.
Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.
Foto: Thomas Lohnes / NTB
Paven midt imot
Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.