JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ny norskplan i emning

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3105
20181123
3105
20181123

Læreplan

Soga om ny læreplan i norsk held fram. Noko har skjedd sidan førre innspelsrunde, og slett ikkje berre til det verre. Ei rekkje faglege minimums­krav er tekne inn og har fått sin rettmessige plass. Det er likevel grunn til å stille seg nokre spørsmål.

I det nye utkastet kan ein gle seg over å sjå att gamle «kjenningar» som norrøne tekstar, litteratur frå kvart einaste av dei følgjande hundreåra (berre 1400-talet er gløymt), grammatikk og rettskriving. Her er òg teiknsetjing på alle nivå, frå første skuledag, medan ortografi held fram til Vg2/Vg3, då ein heller skal satse på «eit presist og nyansert ordforråd». Ein skal lære seg å analysere og tolke – og i tillegg skrive retorisk analyse. Desse eksempla syner kor vanskeleg det er å femne absolutt alt på ein følgjerett måte. Det er fint at ein slår fast nokre minimumskrav, til dømes kjennskap til både eldre og nyare litteratur, språkleg innsikt og dugleik, trening i visse resonnerande sjangrar og somt anna. Utanom slike generelle mål treng ikkje alt vere spesifisert. Noko kan vere underforstått, som ein naturleg del av desse måla. Då får ein òg større fridom og rom for fagleg fordjuping.

Kanskje er det uttrykk for ein viss resignasjon at det siste utkastet vel å slå saman alle læringsmåla for Vg2 og Vg3? Det ville vere betre å halde på dette skiljet, men då må det ryddast. Elevane treng å oppleve forandring og nye utfordringar undervegs, altså ein viss progresjon. Også dette omsynet talar for ein strammare struktur, med færre, meir opne og vidfemnande læringsmål.

Liksom innhaldet er uttrykksmåten: detaljrik, men ikkje dermed meir klargjerande. Det er ein viss hang til fagspråk, utan at det gjer innhaldet betre: referent- og setningskoplingar, modalitetar, metaspråk – og moteuttrykk: «forholde seg» (= halde seg, henge saman). Fagspråk er ofte naudsynt, men læringsmåla i planen bør vere vide og ålment tilgjengelege. Så kan detaljane kome seinare.

Kva dei overordna måla for faget skal vere, er framleis ikkje heilt klart. Planen har rett nok innleiande formuleringar om kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitet, om dei såkalla kjerneelementa knytte til lesing og skaping av tekst, og om verdigrunnlaget demokrati, fellesskap og mangfald. Mest konkret er kan hende punktet om tverrfaglege tema: berekraftig utvikling, folkehelse og livsmeistring, demokrati og medborgarskap. Erfaringa tilseier at eit slikt punkt lett kan utløyse krav om tverrfaglege prosjekt. Desse har oftast ei heller laus fagleg forankring og gir moderat utbyte. Då er det viktig å slå fast at norskfaget har meir enn nok stoff til å møte utfordringane på eiga hand! Ein god litterær tekst kan til dømes ha mykje å lære oss om livsmeistring, og eit sentralt språkleg emne kan ha klare koplingar til demokratiopplæring. Denne prosessen må likevel skje på faget sine eigne premissar.

Sist, men ikkje minst, er det verdt å hugse på at faget er så mykje meir enn summen av ei rad kulepunkt! Ein mekanisk gjennomgang og evaluering av delmål strir mot prinsippet om norsk som eit sentralt danningsfag.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Læreplan

Soga om ny læreplan i norsk held fram. Noko har skjedd sidan førre innspelsrunde, og slett ikkje berre til det verre. Ei rekkje faglege minimums­krav er tekne inn og har fått sin rettmessige plass. Det er likevel grunn til å stille seg nokre spørsmål.

I det nye utkastet kan ein gle seg over å sjå att gamle «kjenningar» som norrøne tekstar, litteratur frå kvart einaste av dei følgjande hundreåra (berre 1400-talet er gløymt), grammatikk og rettskriving. Her er òg teiknsetjing på alle nivå, frå første skuledag, medan ortografi held fram til Vg2/Vg3, då ein heller skal satse på «eit presist og nyansert ordforråd». Ein skal lære seg å analysere og tolke – og i tillegg skrive retorisk analyse. Desse eksempla syner kor vanskeleg det er å femne absolutt alt på ein følgjerett måte. Det er fint at ein slår fast nokre minimumskrav, til dømes kjennskap til både eldre og nyare litteratur, språkleg innsikt og dugleik, trening i visse resonnerande sjangrar og somt anna. Utanom slike generelle mål treng ikkje alt vere spesifisert. Noko kan vere underforstått, som ein naturleg del av desse måla. Då får ein òg større fridom og rom for fagleg fordjuping.

Kanskje er det uttrykk for ein viss resignasjon at det siste utkastet vel å slå saman alle læringsmåla for Vg2 og Vg3? Det ville vere betre å halde på dette skiljet, men då må det ryddast. Elevane treng å oppleve forandring og nye utfordringar undervegs, altså ein viss progresjon. Også dette omsynet talar for ein strammare struktur, med færre, meir opne og vidfemnande læringsmål.

Liksom innhaldet er uttrykksmåten: detaljrik, men ikkje dermed meir klargjerande. Det er ein viss hang til fagspråk, utan at det gjer innhaldet betre: referent- og setningskoplingar, modalitetar, metaspråk – og moteuttrykk: «forholde seg» (= halde seg, henge saman). Fagspråk er ofte naudsynt, men læringsmåla i planen bør vere vide og ålment tilgjengelege. Så kan detaljane kome seinare.

Kva dei overordna måla for faget skal vere, er framleis ikkje heilt klart. Planen har rett nok innleiande formuleringar om kulturforståing, kommunikasjon, danning og identitet, om dei såkalla kjerneelementa knytte til lesing og skaping av tekst, og om verdigrunnlaget demokrati, fellesskap og mangfald. Mest konkret er kan hende punktet om tverrfaglege tema: berekraftig utvikling, folkehelse og livsmeistring, demokrati og medborgarskap. Erfaringa tilseier at eit slikt punkt lett kan utløyse krav om tverrfaglege prosjekt. Desse har oftast ei heller laus fagleg forankring og gir moderat utbyte. Då er det viktig å slå fast at norskfaget har meir enn nok stoff til å møte utfordringane på eiga hand! Ein god litterær tekst kan til dømes ha mykje å lære oss om livsmeistring, og eit sentralt språkleg emne kan ha klare koplingar til demokratiopplæring. Denne prosessen må likevel skje på faget sine eigne premissar.

Sist, men ikkje minst, er det verdt å hugse på at faget er så mykje meir enn summen av ei rad kulepunkt! Ein mekanisk gjennomgang og evaluering av delmål strir mot prinsippet om norsk som eit sentralt danningsfag.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) la nyleg fram ei stortingsmelding for 5. til 10. trinn i grunnskulen. Der opnar ho for eit ordskifte om språkfaga i ungdomsskulen.

Foto: Lise Åserud / NTB

Samfunn

Språkfag i spel

Kunnskapsministeren vil gje fleire elevar høve til å velje arbeidslivsfag. Lærarar åtvarar mot å la det gå på kostnad av språkopplæringa.

Christiane Jordheim Larsen
Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.

Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.

Foto: Helge Skodvin

BokMeldingar
Odd W. Surén

Bulletinar frå ein medviten romanperson

Gunnhild Øyehaug skriv friskt og morosamt om draum og røynd i metaland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.

Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB

KommentarSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Politikk i grenseland

Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.

Alle foto: Håvard Rem

UtanriksSamfunn
Håvard Rem

Det blonde reservatet

PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

Foto: Baard Henriksen

LitteraturKultur

Sorg og sjølvutsletting

Kva kan djup, djup sorg gjere med eit menneske? I den nye romanen sin freistar Terje Holtet Larsen gi nokre svar.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis