Neida, regjeringen prioriterer ikke jernbane i sørvestNTPANDERS LANGELANDFLEKKERØYDet er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktend

Publisert

Det er kjempebra at «regjeringen legger opp til at Grenlandsbanen skal åpnes for trafikk i 2035» Solvik-Olsen, men det er ikke en prioritering, bare et luftig og uforpliktende mål.

Vi er en gruppe besteforeldre som er bekymret fordi Sørlandsbanen på sikt er i ferd med å dø. Det skyldes mangel på investeringer i Sørlandsbanen, som i jernbanestrategien i Nasjonal Transportplan (NTP) skal bli en bane bare for godstransport.

Ja, Sørlandsbanen fraktet mer enn en million passasjerer i 2016, ny rekord. Men, de lange reisene mellom knutepunktene Stavanger­–Kristiansand–Oslo gikk ned i antall. Det skyldes at fly, buss og spesielt bilen tar trafikken. Kjøretiden med bil og buss reduseres år for år på grunn av store investeringer i E18 og E39. Når reisetiden med toget ikke reduseres, vil toget tape i konkurransen. Allerede i 2028 vil en bil kunne kjøre Kristiansand–Oslo på litt over tre timer og kjøretiden med buss vil bli redusert tilsvarende. Persontog på den gamle, utslitte Sørlandsbanen vil fortsatt bruke 4,5–5 timer – hvis tilbudet fortsatt eksisterer.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement