JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Nedtur for norskfaget

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3438
20180601
3438
20180601

Språk

I 2001 publiserte Kjell Lars Berge og Trond Andreassen ein artikkel i Samtiden med tittelen «Norskfagets forfall og fall». «Norskfaget ved universiteter og høyskoler befinner seg i en dyp krise», hevda dei. Det er råka av «en nesten total mangel på grenseoverskridende nytenkning omkring fagets innhold sett i lys av dagens situasjon». I skuleverket har det vorte norsklærarane si svepe: «Bevisst og/eller ubevisst lot fagets maktpersoner forvitringen skje, uten tanke for at en halvgammel lektor en dag ville gå i frø konfrontert med en ny tid.» Lektor Rukla går til grunne i avmakt og fornedring av di han ikkje har fått «relevant faglig påfyll». Universitetet har ikkje dekt «samfunnets og elevenes behov for relevante problemstillinger», men har tvihalde på det Berge og Andreassen kalla ein borgarleg lærdomskanon. Berge og Andreassen tok difor til orde for «en ny syntese og et nytt paradigme» som gjer norskfaget til eit studium av «tekstkulturen i hele sin bredde».

Slik slo Berge og Andreasen ei bru frå norsk til medievitskap og retorikk. På universitetet er det ikkje alle som er så enkle å reformera, men i skulen har det skjedd mykje. Der held me oss no med eit utvida tekstomgrep, og didaktikken har vorte meir individualisert. Den moderne norsklæraren skal verka som tekstdokter. Han skal, nett slik Berge og Andreassen føreskreiv allereie i 2001, «diagnostisere elevenes egne tekster».

Likevel er det noko ufriskt over stemninga i skulestova. Stiloppgåvene er fulle av verbal støy, av nervøse forklaringar og vurderingskriterium. I straumen av hjelpemiddel, av lærebøker, ordbøker og datamaskiner med nettilgang, må den eleven vera sterk som framleis trur at han kan skriva sjølv, og me har mista konsentrasjonen i opplæringa.

Skulefag er kulturelt overleverte fortolkingar av den verkelege verda. Når me konsentrerer oss om eit fag, vil me på same tid både frigjera og innsnevre utsynet til eleven. Avgrensing er det faglege fiat lux, og det er just det me vantar i norskfaget: konsentrasjon om det som er kjernen i faget, om litteraturhistoria, språkhistoria og grammatikken.

Norsk litteraturhistorie kom inn i norskfaget midt på 1800-talet som ein siger for norskdomsrørsla. Sidan var me ei tid opptekne av å gje elevane «et saa fyldigt kjendskap som muligt til vort folks kulturliv i forskjellig tider, saaledes som dette aapenbarer sig i litteraturen». Om «verdens det store vit» også i framtida skal brytast «lik strålar av soli, som alltid får i kvar sin bylgje ein annan lit», må også dei elevane som ikkje veks opp i danningsborgarskapen, få skikkeleg undervisning i litteraturhistorie. I verste fall vil dei sitja att med omtrentleg kunnskap om Snorre, Ibsen og Undset. Mange har også berre omtrentleg kunnskap om Abraham og Moses eller kong Sverre og Christian Michelsen, men til saman utgjer all denne overflatiske lærdommen nett det me treng for å gå vidare: eit felles mytologisk og vitskapleg stoff.

Så kan ein gjerne innvende at me «skulle kvitta oss med pseudovitskapen litteraturhistorie», slik Bjørn Kvalsvik Nikolaisen til dømes har gjort (Dag og Tid 23. desember 2016). Men det gjev ikkje meining. Litteraturen har ei historie. Dei ulike framstillingane av denne historia kan sjølvsagt vera meir eller mindre vitskaplege, men om noko er uvitskapleg, så er det å teia om det som finst. Litteratur er noko me skal tala og skriva om. Då treng me historisk utsyn.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Språk

I 2001 publiserte Kjell Lars Berge og Trond Andreassen ein artikkel i Samtiden med tittelen «Norskfagets forfall og fall». «Norskfaget ved universiteter og høyskoler befinner seg i en dyp krise», hevda dei. Det er råka av «en nesten total mangel på grenseoverskridende nytenkning omkring fagets innhold sett i lys av dagens situasjon». I skuleverket har det vorte norsklærarane si svepe: «Bevisst og/eller ubevisst lot fagets maktpersoner forvitringen skje, uten tanke for at en halvgammel lektor en dag ville gå i frø konfrontert med en ny tid.» Lektor Rukla går til grunne i avmakt og fornedring av di han ikkje har fått «relevant faglig påfyll». Universitetet har ikkje dekt «samfunnets og elevenes behov for relevante problemstillinger», men har tvihalde på det Berge og Andreassen kalla ein borgarleg lærdomskanon. Berge og Andreassen tok difor til orde for «en ny syntese og et nytt paradigme» som gjer norskfaget til eit studium av «tekstkulturen i hele sin bredde».

Slik slo Berge og Andreasen ei bru frå norsk til medievitskap og retorikk. På universitetet er det ikkje alle som er så enkle å reformera, men i skulen har det skjedd mykje. Der held me oss no med eit utvida tekstomgrep, og didaktikken har vorte meir individualisert. Den moderne norsklæraren skal verka som tekstdokter. Han skal, nett slik Berge og Andreassen føreskreiv allereie i 2001, «diagnostisere elevenes egne tekster».

Likevel er det noko ufriskt over stemninga i skulestova. Stiloppgåvene er fulle av verbal støy, av nervøse forklaringar og vurderingskriterium. I straumen av hjelpemiddel, av lærebøker, ordbøker og datamaskiner med nettilgang, må den eleven vera sterk som framleis trur at han kan skriva sjølv, og me har mista konsentrasjonen i opplæringa.

Skulefag er kulturelt overleverte fortolkingar av den verkelege verda. Når me konsentrerer oss om eit fag, vil me på same tid både frigjera og innsnevre utsynet til eleven. Avgrensing er det faglege fiat lux, og det er just det me vantar i norskfaget: konsentrasjon om det som er kjernen i faget, om litteraturhistoria, språkhistoria og grammatikken.

Norsk litteraturhistorie kom inn i norskfaget midt på 1800-talet som ein siger for norskdomsrørsla. Sidan var me ei tid opptekne av å gje elevane «et saa fyldigt kjendskap som muligt til vort folks kulturliv i forskjellig tider, saaledes som dette aapenbarer sig i litteraturen». Om «verdens det store vit» også i framtida skal brytast «lik strålar av soli, som alltid får i kvar sin bylgje ein annan lit», må også dei elevane som ikkje veks opp i danningsborgarskapen, få skikkeleg undervisning i litteraturhistorie. I verste fall vil dei sitja att med omtrentleg kunnskap om Snorre, Ibsen og Undset. Mange har også berre omtrentleg kunnskap om Abraham og Moses eller kong Sverre og Christian Michelsen, men til saman utgjer all denne overflatiske lærdommen nett det me treng for å gå vidare: eit felles mytologisk og vitskapleg stoff.

Så kan ein gjerne innvende at me «skulle kvitta oss med pseudovitskapen litteraturhistorie», slik Bjørn Kvalsvik Nikolaisen til dømes har gjort (Dag og Tid 23. desember 2016). Men det gjev ikkje meining. Litteraturen har ei historie. Dei ulike framstillingane av denne historia kan sjølvsagt vera meir eller mindre vitskaplege, men om noko er uvitskapleg, så er det å teia om det som finst. Litteratur er noko me skal tala og skriva om. Då treng me historisk utsyn.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Frostrøyk i Kyiv.

Frostrøyk i Kyiv.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KrigSamfunn

Kyiv, Brussel, Budapest – ei forteljing om tre byar

Ei tjukk skodde heng over Kyiv og heile det sentrale Ukraina. Lufta er fuktig og tung, og hindrar sikten. Sjølv på ein god, rett veg må du køyre med låg fart.

Andrej Kurkov
Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Sveinung Rotevatn (V), som ser opp, talte ikkje under behandlinga av den nye abortlova 3. desember. Den som gjekk fram til talarstolen flest gonger, var Marian Hussein (SV).

Foto: Thomas Fure / AP / NTB

PolitikkSamfunn
Marita Liabø

Mors liv i salen

Debatten vi fekk høyre då den nye abortlova blei behandla tysdag, strekte seg frå 10.00 til 14.30, frå 1915 til framtida og frå fosteret til den store verda.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

President Joe Biden (f. 1942) og statsminister Jonas Gahr Støre (f. 1960) stiller opp til familiefoto på Nato-toppmøtet i Washington i år.

Foto: Javad Parsa / NTB

KommentarSamfunn
SveinTuastad

Å fjerne Støre no vil vere ei panikkhandling som skaper fleire problem enn det løyser for Arbeidarpartiet.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Ein demonstrant med gassmaske protesterer i Tblisi 2. desember mot at den nye regjeringa vil leggja vekk EU-søknaden.

Foto: Irakli Gedenidze / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Ane Tusvik Bonde

«Med unntak av presidenten har ikkje demonstrantane i Georgia stor tiltru til politikarane.»

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal
Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Statsminister og Ap-leiar Jonas Gahr Støre på veg inn til gruppemøtet til Aps stortingsgruppe onsdag denne veka.

Foto: Ole Berg-Rusten

Samfunn

Når nokon har snakka saman

Det er ikkje slik at media berre er megafonar for dei som vil kaste Støre, seier kommentator Magnus Takvam.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis