JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Nasjonalmuseet ikkje åleine

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2374
20230224
2374
20230224

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Kunst

Museets ideologiske program spring ut av gjengs norsk museumstenking.

Samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, har skapt brudulje med si grunngjeving i Aftenposten (18. februar 2023) for å utelate måleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» hjå nymuseet. Ho har bede om orsaking for ytringa.

Let vi Leiv sine slitne skipsdrengar liggje, sa Högkvist også at utstilte kunstnarar ikkje skal fangast i ein nasjonalitet – museet oppgjev berre årstal og fødestad. Og kanon er ikkje noko dei driv med på Nasjonalmuseet.

Hard kost for mange, men for museumsfolk er dette ein kjend tone. Dei siste tiåra har styresmaktene fremja mangfald, dialog og inkludering ovanfor sektoren. Frå den skilsetjande utgreiinga «Museum» (NOU 1996: 7) til den ferske stortingsmeldinga «Musea i samfunnet» har ein hevda at musea lett kan misbruke makta si til å gjenta gamle storbondeskrøner som ekskluderer. Ei vettug nyorientering i 1996, men plata har no spelt ei god stund på eit stadig høgare mangfaldsvolum.

Den kulturkritiske boringa i ei påstått problematisk makt har gjort musea til identitetsømme møtestader for dialog. Skal ein kurator forvalte sanninga på vegner av fellesskapet? Nei, kuratoren må gje ordet til dei utanfor – dei som ber på ei anna sanning. Den fagleg sjølvsikre påstanden har i ideologisk forstand hamna i bakgrunnen. Notida har rykka inn med sine eigne stridsspørsmål. Samlingane er like ofte kulisser for samtidsdiagnosar som inngangar til ei uransakeleg fortid.

I eit slikt ljos må vi forstå Nasjonalmuseet si vegring mot kanon – altså det å føre fram ein påstand om kva som utgjer dei sentrale verka eller kunstnarkalla i Noreg. Ein er rett ut usikker på om eit museum bør ha definisjonsmakta. Nasjonalmuseet kan sjølvsagt ikkje sno seg unna øvinga, men dei står korkje åleine eller på museumspolitisk sandgrunn i det Högkvist vil «fange opp blindsoner og bredde ut perspektivet», men ikkje kanonisere.

Så lenge Nasjonalmuseet ikkje vil snakke kanon, kan ein utstilt kvinneleg eller samisk kunstnar eigentleg aldri vite om deira verk er målte etter kvalitet eller museets ideologiske lune. Ikkje publikum heller.

Etter mitt syn tener ingen på eit slikt program.

Petter Snekkestad er direktør ved Varanger museum og forfattar av boka Museale tilstander – en konservativ kritikk av norsk museumstenkning.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Kunst

Museets ideologiske program spring ut av gjengs norsk museumstenking.

Samlingsdirektør ved Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, har skapt brudulje med si grunngjeving i Aftenposten (18. februar 2023) for å utelate måleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» hjå nymuseet. Ho har bede om orsaking for ytringa.

Let vi Leiv sine slitne skipsdrengar liggje, sa Högkvist også at utstilte kunstnarar ikkje skal fangast i ein nasjonalitet – museet oppgjev berre årstal og fødestad. Og kanon er ikkje noko dei driv med på Nasjonalmuseet.

Hard kost for mange, men for museumsfolk er dette ein kjend tone. Dei siste tiåra har styresmaktene fremja mangfald, dialog og inkludering ovanfor sektoren. Frå den skilsetjande utgreiinga «Museum» (NOU 1996: 7) til den ferske stortingsmeldinga «Musea i samfunnet» har ein hevda at musea lett kan misbruke makta si til å gjenta gamle storbondeskrøner som ekskluderer. Ei vettug nyorientering i 1996, men plata har no spelt ei god stund på eit stadig høgare mangfaldsvolum.

Den kulturkritiske boringa i ei påstått problematisk makt har gjort musea til identitetsømme møtestader for dialog. Skal ein kurator forvalte sanninga på vegner av fellesskapet? Nei, kuratoren må gje ordet til dei utanfor – dei som ber på ei anna sanning. Den fagleg sjølvsikre påstanden har i ideologisk forstand hamna i bakgrunnen. Notida har rykka inn med sine eigne stridsspørsmål. Samlingane er like ofte kulisser for samtidsdiagnosar som inngangar til ei uransakeleg fortid.

I eit slikt ljos må vi forstå Nasjonalmuseet si vegring mot kanon – altså det å føre fram ein påstand om kva som utgjer dei sentrale verka eller kunstnarkalla i Noreg. Ein er rett ut usikker på om eit museum bør ha definisjonsmakta. Nasjonalmuseet kan sjølvsagt ikkje sno seg unna øvinga, men dei står korkje åleine eller på museumspolitisk sandgrunn i det Högkvist vil «fange opp blindsoner og bredde ut perspektivet», men ikkje kanonisere.

Så lenge Nasjonalmuseet ikkje vil snakke kanon, kan ein utstilt kvinneleg eller samisk kunstnar eigentleg aldri vite om deira verk er målte etter kvalitet eller museets ideologiske lune. Ikkje publikum heller.

Etter mitt syn tener ingen på eit slikt program.

Petter Snekkestad er direktør ved Varanger museum og forfattar av boka Museale tilstander – en konservativ kritikk av norsk museumstenkning.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Anatolij Potij er ein eksperimenterande amatørgartnar. Takk vere han er det no mogleg for ukrainarar å dyrke bananar i eigen heim.

Foto: rubryka.com

KrigSamfunn

Bananane som overlevde

I krig og okkupasjon kan både folk og vekstar vise seg uventa motstandsdyktige.

Andrej Kurkov
Krasukha-4 er juvelen i den elektromagnetiske krigføringa til russarane.

Krasukha-4 er juvelen i den elektromagnetiske krigføringa til russarane.

Kjelde: Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons

TeknologiFeature
Per Thorvaldsen

Elektromagnetisk krigføring

Militære styrkar brukar radio, radarar og infraraude detektorar for å koordinera operasjonar og finna fienden.

Når den medisinske utviklingen gjør at vi kan redde barn stadig tidligere, er utvidelse av abortloven helt feil vei å gå, skriver KrF-leder Olaug Bollestad.

Når den medisinske utviklingen gjør at vi kan redde barn stadig tidligere, er utvidelse av abortloven helt feil vei å gå, skriver KrF-leder Olaug Bollestad.

Foto: Jan-Petter Dahl, TV 2 / TV 2 / NTB

Ordskifte
Olaug Bollestad

Blottet for etiske refleksjoner

Fjerner Arbeiderpartiet nemndene, fjerner de rettsvernet for det ufødte livet frem til svangerskapet er nesten halvgått.

Teikning: May Linn Clement

KunngjeringarKultur
Frank Tønnesen

Votten

Like ved der huset til Olav og Margit så vidt kan skimtast bak ein haug, heng ein blaut vott i toppen av ei brøytestikke. Ein liten gut står på tå og prøver å rekke opp.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim
Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Villreinbestanden i Noreg i dag er på rundt 25.000 dyr vinterstid. Sidan 2021 har villreinen vore klassifisert som nær truga på den norske raudlista.

Foto: Paul Kleiven / NTB

Kommentar

Villrein i eit villnis

Stortingsmeldinga om villrein er ikkje til å verte særleg klok av.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis