Næringslivet krever bygging av Stad skipstunnelSkipstunnelRandi HumborstadMåløyStad skipstunnel er et unikt prosjekt. Det er aldri bygget en skipstunnel før, og det er en utfordring at man ikke har noen sammenlignbare prosjekter. De samfunnsøkonomiske mode
Fraktefartøy på 150 meter på veg inn i skipstunnelen, med dei rette dimensjonane.
Illustrasjon: Simulatortesting ved Force Technology, København/Kystverket
Stad skipstunnel er et unikt prosjekt. Det er aldri bygget en skipstunnel før, og det er en utfordring at man ikke har noen sammenlignbare prosjekter. De samfunnsøkonomiske modellene er ikke tilpasset en skipstunnel, og de fanger ikke opp viktige effekter for samfunnet generelt og næringslivet spesielt. På bestilling fra det lokale næringslivet gjorde derfor SINTEF Bedriftsutvikling en grundig analyse i 2012 som dokumenterte store positive effekter for næringslivet. I SINTEF-rapporten prissatte man viktige samfunns- og verdiskapningseffekter som trygghet og komfort, verdien av overført trafikk fra veg til sjø, positive effekter for fiskerinæringen, næringseffekter som resultat av bedre kommunikasjon (hurtigbåtforbindelse), tilrettelegging av nye næringsareal ved bruk av tunnelmasse og økt utenlandsk turisme. SINTEF konkluderte med at det er overveiende sannsynlig at Stad skipstunnel vil ha positiv samfunnsøkonomisk netto nytte. Også Kystverket mener at de ikke-målbare gevinstene ved skipstunnel overstiger de kronesatte kostnadene, og anbefaler bygging av Stad skipstunnel.
Stad skipstunnel er et viktig prosjekt for næringslivet langs kysten, og en rekke næringslivsaktører har derfor støttet prosjektet (Norges Fiskarlag, Marine Harvest, Salmon Group, Kystrederiene, Det Stavangerske Dampskipsselskap, Hurtigbåtforbundet, Sunnmøre regionråd og Sogn og Fjordane Næringsråd m.fl.).
«For Marine Harvest vil Stad skipstunnel gi en logistisk effektivitet som vil øke næringens konkurranseevne. Derfor håper vi skipstunnelen prioriteres høyt ved rulleringen av NTP», uttalte kommunikasjonssjef i Marine Harvest, Eivind Nævdal-Bolstad, i en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet 10. februar i fjor.
For næringslivet vil Stad skipstunnel bety sikre leveranser, kortere transporttid og at kvaliteten på råvarer som skal fraktes forbi Stad, holder seg god. Det er mye nasjonal og internasjonal næringsrelatert trafikk rundt Stad blant annet innen fiskeri og havbruk, maritim industri, bergverk og turisme. En tryggere og mer effektiv seilas forbi Stad vil legge til rette for at mer gods kan transporteres sjøveien. Realisering av Stad skipstunnel vil også knytte regioner og Vestlandet tettere sammen. Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal fylkeskommune vil nå utrede en framtidig hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund. En slik ny sammenhengende hurtigbåtrute vil åpne opp for en større bo- og arbeidsmarkedsregion og ha positive effekter for næringslivet på kysten.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.