JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Misforstått lesing?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2424
20180518
2424
20180518

Litteratur

I Dag og Tid nr. 18, 4. mai, melder Jan H. Landro boka Jens Tvedt og den frie kvinna av Anders M. Andersen. Tvedt-lesarar kan vonleg gle seg til å lese ein studie av kvinnelege karakterar hos han. Mange hugsar skuleutgåva av Madli und’ apalen, i si tid utgitt av den då unge filologen Bjarte Birkeland. No får Birkeland, saman med underskrivne, hogg av Andersen for å rekne Jens Tvedt som heimstaddiktar. Han reknar oss blant dei som «ønskjer å trykkje Tvedt ned som heimstaddiktar». Vi skal ha forlese oss på A.H. Winsnes og «trur meir på Winsnes enn på litteraturen».

Så vidt eg kan forstå, må Andersen ha misforstått arbeidet mitt på to hovudpunkt. Den boka mi som det er tale om, har tittelen Det nynorske skriftlivet. Den nynorske heimstaddikting og den litterære institusjon. Eg skriv der om framvoksteren av nynorsk skrift i det heile kring 1900, blad, aviser, tidsskrift, forlag, bøker og aktørar i desse tiltaka. Om den nynorske greina av skjønnlitteraturen brukar eg uttrykket «nynorsk heimstaddikting». Eg oppfatta det som ein etablert litteraturhistorisk term og valde å bruke han nøytralt, utan tanke på nedvurdering.

Andersen meiner openbert at dette er uhøyrt, at eg har «dikta opp» omgrepet, sidan det ikkje vart brukt i samtida. Det gjeld mange karakteriserande ord og uttrykk som er tekne i bruk seinare om historiske fenomen før oss.

Så har Andersen visst valt å ignorere at eg arbeider med det litterære omgrepet «den litterære institusjon». For når eg skriv eit kapittel der eg ser på Tvedts tilhøve innanfor den litterære institusjonen representert ved kritikaren Bolette C. Pavels Larsen i Bergens Tidende, tek han fyr. Sentral tanke bak institusjonsomgrepet er at det går føre seg ein påverknad mellom dei instansane som kan reknast for å tilhøyre institusjonen. Pavels Larsen var Tvedts kanskje flittigaste kritikar, og eg ville røkje etter i kva mon det fanst eit dialogtilhøve mellom diktar og kritikar. Begge kom vel ifrå det; det finst ikkje eitt ord i dette kapitlet som nedvurderer Tvedt. Så når Andersen blir sitert på at eg får «ein suveren artist til å sjå ut som ein urøynd skribent», er det ei skulding eg ikkje kan godta.

Landro rosar Andersen for å ha ein uakademisk stil og kalle ein spade for ein spade. Det kan ofte vere ein grei nok klisjé å gripe til. Men av og til blir det sagt «spade» når det heller handlar om å vere stor i munnen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Litteratur

I Dag og Tid nr. 18, 4. mai, melder Jan H. Landro boka Jens Tvedt og den frie kvinna av Anders M. Andersen. Tvedt-lesarar kan vonleg gle seg til å lese ein studie av kvinnelege karakterar hos han. Mange hugsar skuleutgåva av Madli und’ apalen, i si tid utgitt av den då unge filologen Bjarte Birkeland. No får Birkeland, saman med underskrivne, hogg av Andersen for å rekne Jens Tvedt som heimstaddiktar. Han reknar oss blant dei som «ønskjer å trykkje Tvedt ned som heimstaddiktar». Vi skal ha forlese oss på A.H. Winsnes og «trur meir på Winsnes enn på litteraturen».

Så vidt eg kan forstå, må Andersen ha misforstått arbeidet mitt på to hovudpunkt. Den boka mi som det er tale om, har tittelen Det nynorske skriftlivet. Den nynorske heimstaddikting og den litterære institusjon. Eg skriv der om framvoksteren av nynorsk skrift i det heile kring 1900, blad, aviser, tidsskrift, forlag, bøker og aktørar i desse tiltaka. Om den nynorske greina av skjønnlitteraturen brukar eg uttrykket «nynorsk heimstaddikting». Eg oppfatta det som ein etablert litteraturhistorisk term og valde å bruke han nøytralt, utan tanke på nedvurdering.

Andersen meiner openbert at dette er uhøyrt, at eg har «dikta opp» omgrepet, sidan det ikkje vart brukt i samtida. Det gjeld mange karakteriserande ord og uttrykk som er tekne i bruk seinare om historiske fenomen før oss.

Så har Andersen visst valt å ignorere at eg arbeider med det litterære omgrepet «den litterære institusjon». For når eg skriv eit kapittel der eg ser på Tvedts tilhøve innanfor den litterære institusjonen representert ved kritikaren Bolette C. Pavels Larsen i Bergens Tidende, tek han fyr. Sentral tanke bak institusjonsomgrepet er at det går føre seg ein påverknad mellom dei instansane som kan reknast for å tilhøyre institusjonen. Pavels Larsen var Tvedts kanskje flittigaste kritikar, og eg ville røkje etter i kva mon det fanst eit dialogtilhøve mellom diktar og kritikar. Begge kom vel ifrå det; det finst ikkje eitt ord i dette kapitlet som nedvurderer Tvedt. Så når Andersen blir sitert på at eg får «ein suveren artist til å sjå ut som ein urøynd skribent», er det ei skulding eg ikkje kan godta.

Landro rosar Andersen for å ha ein uakademisk stil og kalle ein spade for ein spade. Det kan ofte vere ein grei nok klisjé å gripe til. Men av og til blir det sagt «spade» når det heller handlar om å vere stor i munnen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt

Teikning: May Linn Clement

UtanriksSamfunn

Den nyreligiøse avantgarden

NEW YORK: Blant trendsettarar på Manhattans Lower East Side
er katolisisme siste skrik. 

Ida Lødemel Tvedt
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Samfunn

Kapitulasjon i klimapolitikken

Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis