JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Lukas og Josefus

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto via Wikimedia Commons

Foto via Wikimedia Commons

2838
20240202
2838
20240202

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Historie

Takk til Kjartan Myklebust for dei kloke og kritiske spørsmåla han stiller (26. januar 2024) kring teksten «Ei mørkare joleforteljing» (22. desember 2023), der eg samanlikna det evangelisten Lukas og historikaren Josefus skriv om folketeljinga under Kvirinius og tida fram mot den fyrste jødisk-romerske krigen i åra 66–73. I teksten legg eg til grunn at «den fjerde rørsla» hjå Josefus, den minst fredsæle av dei jødiske rørslene han omtalar, har mykje sams med tidlegkristne rørsler. Det finn Myklebust diskutabelt, med rette, for det veit me ikkje. Å argumentera for ein slik likskap ville ha teke all plassen, så det lèt eg vere. Ein del forsking, mellom anna nytta i frigjeringsteologien, peikar på ein slik likskap.

Var «den fjerde rørsla» hjå Josefus ei tidleg utgåve av Johannes- og Jesus-rørsla?

For no å byrja med det Myklebust og eg er samde om: Når tekstane til Lukas og Josefus finn si form kring hundreårsskiftet, vert «den fjerde rørsla» framstilt som fredsæl, ho òg, både av Josefus og av Lukas, slik ho i all tid sidan har vore framstilt, i hovudsak, som fredsæl.

Så til usemja. Kan ei rørsle som vart framstilt som fredsæl kring år 100, etter krigen, ha vore mindre fredsæl før krigen?

Nei, om me skal tru Lukas. I tekstane hans vert rørsla framstilt som fredsæl ikkje berre kring år 100, då tekstane fann si form, men i 30-åra og 40-åra òg, då hendingane fann stad.

Ja, om me skal tru Josefus. I tekstane han skreiv om rørsla kring år 100, er ho framstilt som fredsæl, men i tekstane han skreiv i 70-åra, om rørsla før krigen, er ho framstilt som valdeleg.

Av plassomsyn skal eg avgrensa meg til eit par grunnar til at Josefus kan ha rett, og at Lukas har skrive som han gjorde.

Om rørsla, eller delar av rørsla, endra seg frå valdeleg i 30-åra til fredsæl kring år 100, var ho ikkje åleine om det. Josefus er sjølv eit døme på ein jøde som fyrst kjempa mot romarane før han slutta seg til dei og vart historieskrivaren deira.

Sigerherrane skriv historia, heiter det. Slik kan det ha vore med Jesus-rørsla òg. Den delen av rørsla som «vann», var den vestlege, paulinske, greskspråklege delen av rørsla, som Lukas høyrde til, og som sette Moseloven til sides og tilpassa seg romersk lov.

Men kva for motiv kunne då Lukas ha for å framstilla rørsla som fredsæl, ikkje berre etter krigen, men før krigen òg?

Det kunne han ha mange grunnar til. Etter krigen –?eller rettare sagt: mellom krigane i 66–73 og 132–136 – var motstand mot romarane farleg, slik det òg var farleg å høyra til ei rørsle som ein gong hadde vore motstandar av romarane.

I same lei peikar det fylgjande: All forsking er samd om at avsnitta som Josefus opphavleg skreiv om Jesus-rørsla i 30-åra, sidan vart endra og forvanska, i alle dei handskriftene som har overlevd.

Håvard Rem er
journalist i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Historie

Takk til Kjartan Myklebust for dei kloke og kritiske spørsmåla han stiller (26. januar 2024) kring teksten «Ei mørkare joleforteljing» (22. desember 2023), der eg samanlikna det evangelisten Lukas og historikaren Josefus skriv om folketeljinga under Kvirinius og tida fram mot den fyrste jødisk-romerske krigen i åra 66–73. I teksten legg eg til grunn at «den fjerde rørsla» hjå Josefus, den minst fredsæle av dei jødiske rørslene han omtalar, har mykje sams med tidlegkristne rørsler. Det finn Myklebust diskutabelt, med rette, for det veit me ikkje. Å argumentera for ein slik likskap ville ha teke all plassen, så det lèt eg vere. Ein del forsking, mellom anna nytta i frigjeringsteologien, peikar på ein slik likskap.

Var «den fjerde rørsla» hjå Josefus ei tidleg utgåve av Johannes- og Jesus-rørsla?

For no å byrja med det Myklebust og eg er samde om: Når tekstane til Lukas og Josefus finn si form kring hundreårsskiftet, vert «den fjerde rørsla» framstilt som fredsæl, ho òg, både av Josefus og av Lukas, slik ho i all tid sidan har vore framstilt, i hovudsak, som fredsæl.

Så til usemja. Kan ei rørsle som vart framstilt som fredsæl kring år 100, etter krigen, ha vore mindre fredsæl før krigen?

Nei, om me skal tru Lukas. I tekstane hans vert rørsla framstilt som fredsæl ikkje berre kring år 100, då tekstane fann si form, men i 30-åra og 40-åra òg, då hendingane fann stad.

Ja, om me skal tru Josefus. I tekstane han skreiv om rørsla kring år 100, er ho framstilt som fredsæl, men i tekstane han skreiv i 70-åra, om rørsla før krigen, er ho framstilt som valdeleg.

Av plassomsyn skal eg avgrensa meg til eit par grunnar til at Josefus kan ha rett, og at Lukas har skrive som han gjorde.

Om rørsla, eller delar av rørsla, endra seg frå valdeleg i 30-åra til fredsæl kring år 100, var ho ikkje åleine om det. Josefus er sjølv eit døme på ein jøde som fyrst kjempa mot romarane før han slutta seg til dei og vart historieskrivaren deira.

Sigerherrane skriv historia, heiter det. Slik kan det ha vore med Jesus-rørsla òg. Den delen av rørsla som «vann», var den vestlege, paulinske, greskspråklege delen av rørsla, som Lukas høyrde til, og som sette Moseloven til sides og tilpassa seg romersk lov.

Men kva for motiv kunne då Lukas ha for å framstilla rørsla som fredsæl, ikkje berre etter krigen, men før krigen òg?

Det kunne han ha mange grunnar til. Etter krigen –?eller rettare sagt: mellom krigane i 66–73 og 132–136 – var motstand mot romarane farleg, slik det òg var farleg å høyra til ei rørsle som ein gong hadde vore motstandar av romarane.

I same lei peikar det fylgjande: All forsking er samd om at avsnitta som Josefus opphavleg skreiv om Jesus-rørsla i 30-åra, sidan vart endra og forvanska, i alle dei handskriftene som har overlevd.

Håvard Rem er
journalist i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch

Foto: Julie Pike

LitteraturFeature

– Eg kan ikkje sovne inn i mitt eige liv

Ein abort gjekk frå å vere nemnd i forbifarten til å gje den nyaste romanen tittel.

IdaFrisch
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis