JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Læraren

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2114
20221125
2114
20221125

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Georg Johannesen

Det er kome fleire motinnlegg til Kaj Skagen sitt lange stykke om Georg Johannesen i Dag og Tid 4. november. Eg for min del vil peika på at Skagen har eitt godt poeng, som han diverre ser ut til å ha misforstått. Kaj Skagen skriv: «Når ein les Fidjestøls biografi, vert ein slått av korleis lærarrolla står fram som det mest varige draget i Georg Johannesens verksemd, og korleis han med rettleiinga til Ars moriendi nærast vil vera lyrikklærar òg når han skriv dikt sjølv.»

Det er på sin plass å trekkja fram lærarrolla, og nettopp som eit varig drag i verksemda. Georg Johannesen var lærar av yrke («norsklærar på norsklærarskulen», sa han gjerne). Det er ikkje noko påfallande i at ein lærar har elevar; litt meir påfallande at desse vert omtalte med gamalvorne ord, som «disiplar» eller «læresveinar», men det får stå for rekninga til dei som skriv slik. Også andre viktige og karismatiske lærarar ved Universitetet i Bergen, som Stein Rokkan og Fredrik Barth, er stundom blitt omtalte i liknande vendingar, utan at dette naudsynlegvis skal vera nedsetjande.

Kor som er: Vi var mange som oppfatta Georg Johannesen som lærar, slik såg han også på seg sjølv, og slik er det framleis mogleg å lesa det han skreiv. Å skriva og å omsetja dikt er å læra å skriva dikt, og såleis er alle som gjev ut lyrikk, også lyrikklærarar anten dei veit det eller ikkje: Dei gjev døme på korleis å bruka språket. Titlar som Ars moriendi og Ars vivendi gjev i seg sjølv klåre hint om at Georg Johannesen med vitande og vilje skreiv seg inn i ein didaktisk tradisjon. Læredikt vender seg til læreviljuge; det gjeld òg lærestykke i prosa, så som essay og lærebøker.

Georg Johannesen venta ikkje, og ynskte heller ikkje, at elevane skulle vera samde med han. Derimot meinte han at ein undervisningssituasjon har til føresetnad at lærar og elev deler ein vilje til å læra, noko som òg gjeld den forma for langsam fjernundervisning som lesing og skriving utgjer.

Hans Marius Hansteen er dr.art. og førstelektor ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudiar ved Universitetet i Bergen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no

Georg Johannesen

Det er kome fleire motinnlegg til Kaj Skagen sitt lange stykke om Georg Johannesen i Dag og Tid 4. november. Eg for min del vil peika på at Skagen har eitt godt poeng, som han diverre ser ut til å ha misforstått. Kaj Skagen skriv: «Når ein les Fidjestøls biografi, vert ein slått av korleis lærarrolla står fram som det mest varige draget i Georg Johannesens verksemd, og korleis han med rettleiinga til Ars moriendi nærast vil vera lyrikklærar òg når han skriv dikt sjølv.»

Det er på sin plass å trekkja fram lærarrolla, og nettopp som eit varig drag i verksemda. Georg Johannesen var lærar av yrke («norsklærar på norsklærarskulen», sa han gjerne). Det er ikkje noko påfallande i at ein lærar har elevar; litt meir påfallande at desse vert omtalte med gamalvorne ord, som «disiplar» eller «læresveinar», men det får stå for rekninga til dei som skriv slik. Også andre viktige og karismatiske lærarar ved Universitetet i Bergen, som Stein Rokkan og Fredrik Barth, er stundom blitt omtalte i liknande vendingar, utan at dette naudsynlegvis skal vera nedsetjande.

Kor som er: Vi var mange som oppfatta Georg Johannesen som lærar, slik såg han også på seg sjølv, og slik er det framleis mogleg å lesa det han skreiv. Å skriva og å omsetja dikt er å læra å skriva dikt, og såleis er alle som gjev ut lyrikk, også lyrikklærarar anten dei veit det eller ikkje: Dei gjev døme på korleis å bruka språket. Titlar som Ars moriendi og Ars vivendi gjev i seg sjølv klåre hint om at Georg Johannesen med vitande og vilje skreiv seg inn i ein didaktisk tradisjon. Læredikt vender seg til læreviljuge; det gjeld òg lærestykke i prosa, så som essay og lærebøker.

Georg Johannesen venta ikkje, og ynskte heller ikkje, at elevane skulle vera samde med han. Derimot meinte han at ein undervisningssituasjon har til føresetnad at lærar og elev deler ein vilje til å læra, noko som òg gjeld den forma for langsam fjernundervisning som lesing og skriving utgjer.

Hans Marius Hansteen er dr.art. og førstelektor ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudiar ved Universitetet i Bergen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood
Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Robert Mood er tidlegare generalmajor og har mellom anna vore generalinspektør for Hæren.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte

En utilstrekkelig langtidsplan

Vi har større og mer fundamentale sårbarheter enn noen gang før som nasjon, samtidig som vi er dårligere forberedt enn på lenge.

RobertMood
Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Karina (Berda Larsen) lèt seg ikkje tulle med av den sjølvmedlidande dansken Jan (Emil Johnsen).

Foto: Mer Film

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Kalak: «Norske Emil Johnsen ber hovudrolla glitrande med stundom sår framtoning som naiv innflyttar.»

Dei siste par åra har den norske bonden fått kjenne konsekvensane av å produsere i eit system der utgiftene er styrte av marknaden, medan inntektene er styrte av politikarane, skriv Siri Helle.

Dei siste par åra har den norske bonden fått kjenne konsekvensane av å produsere i eit system der utgiftene er styrte av marknaden, medan inntektene er styrte av politikarane, skriv Siri Helle.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar
Siri Helle

Effektivisering er ikkje berginga

Korleis gje bønder rettferdig inntekt når dei framleis skal vere sjølvstendig næringsdrivande?

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Judith Butler er filosof og ein frontfigur innanfor kjønnsteori.

Foto: Thomas Lohnes / NTB

IntervjuSamfunn
Ida Lødemel Tvedt

Paven midt imot

Alle lèt til å misforstå kvarandre i kjønnsdebatten. Judith Butler blir både dyrka og demonisert av folk som ikkje har lese eit ord av bøkene hen skriv.

Saueauksjon i Machynlleth i Wales.

Saueauksjon i Machynlleth i Wales.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature

Sau

Noko om sauedrift i Noreg og Wales.

Svein Gjerdåker
Saueauksjon i Machynlleth i Wales.

Saueauksjon i Machynlleth i Wales.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature

Sau

Noko om sauedrift i Noreg og Wales.

Svein Gjerdåker

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis